Mitä vl-liikkeeseen kuuluvat papit opettavat pelastuksesta virkatoimia suorittaessaan?
esim kun kastavat lapsen tavis evlut perheestä tai vihkivät avioliittoon epäuskoisena pitämänsä uskispariskunnan vl-liikkeen ulkopuolelta, mitä he puhuvat pelastuksesta?
Kommentit (10)
Ihmettelen sitä, miten vl-pappi "jaksaa" tehdä leipätyötänsä, kun tavalliset ev.lut.seurakuntalaiset eivät heidän oppiensa mukaan pääse taivaaseen?
jonka kanssa olen paljonkin ollut leireillä ym. (olen itse siis nuorisotyöntekijä) ja hän opettaa niinkuin ev.lut. kirkko opettaa.
Jos joku kysyy hän kertoo myös oman kantansa asiaan, mutta ei siis julista omaa tapaansa uskoa mitenkään erityisemmin.
tuomiopäivästä.
Mun mielestä on kummallista, että vl-papit kokevat edes moraalisesti mahdolliseksi pitää toimituksia taviksille, joiden pelastukseen he eivät usko. Sehän on teeskentelyä ja Jumalan pilkkaa.
Mun siskon konfirmaatiossa vlpappi saarnasi tuomiopäivästä. Mun mielestä on kummallista, että vl-papit kokevat edes moraalisesti mahdolliseksi pitää toimituksia taviksille, joiden pelastukseen he eivät usko. Sehän on teeskentelyä ja Jumalan pilkkaa.
Kyllä niitä lestadiolaisopin mukaisia saarnoja ja helvetintuomioita kuulee, varsinkin täällä pohjanmaan seurakunnissa.
Vanh.lest. papilla on kai kaksi vaihtoehtoa: joko julistaa omaa ainoana oikeana pitämäänsä oppia, tai ryhtyä vain "virkamieheksi kirkon organisaatiossa", ja pitää ne oman käsityksensä mukaiset saarnat vain rauhanyhdistyksellä. Sitähän lestadioaliset pitävätkin ainoana todellisena Kristuksen kirkkona.
Monista persoonallisista aamuhartauksista tuttu Lapuan seurakunnan tiedottaja Heli Karhumäki on kertonut omista kokemuksistaan.
http://freepathways.wordpress.com/2010/01/20/lestadiolaispapit/
Sepä se onkin! Kun vl oppin mukaan kaikki muut paitsi heidän ryhmä on epäuskoisia ja kadotukseen menossa.
Eihän ne tätä aina kirkossa ääneen sano, ei ainakaan meilläpäin.
Jos pappi uskoo, että seurakuntalaiset ovat helvettiin menossa, eikä sitä kerro, vaan antaa näiden jatkaa tietään, niin mikä on vastuu Jumalan edessä? Ja siis kun kyse on ihmisistä, jotka itse kirkkoon tulevat, kuullakseen Jumalasta??
Tähän verrattuna on aika hassua, että jotain Luther-säätiötä kritisoidaan, he sentään seisovat rehellisena oman opetuksensa takana, eivätkä tee kompromisseja, tai esitä mitään muuta. Ja piispat hylkivät heitä, kun taas lestadiolaisilla on vankka asema kirkossa.
opettavatko siis niinkuin luterilainen kirkko opettaa vai niin että pelastukseen tarvitaan synninpäästö, jonka toinen samalla tavalla uskomassa oleva antaa?