Olen aina ollut sitä mieltä, että kunnossani on jotain vikaa kun juoksu ei suju
mutta nyt lueskelin sitten netistä jotain alottelevien juoksijoiden vinkeistä, ja siellä oli että juoksemaan oppii vain juoksemalla ja että ensin pitää juosta hiljaa, että "erittäin hidasvauhtinen juoksu voi olla jopa KÄVELYVAUHTIA HITAAMPAA"
tuo yllätti mut ihan täysin. Mä olen aina luullut, että juoksusta ei ole mitään hyötyä ellei juoksu ole nimenomaan juoksua (siis edetään selkeästi kävelyä vauhdikkaammin!) ja olen jopa naureskellut (itsekseni) lenkkipoluilla näkemilleni "juoksijoille" jotka olen ohittanut reippaasti kävelemällä!
Mutta siinähän se mun virhe on ollutkin. Olen ihmetellyt että suht hyvästä kunnosta huolimatta en ole koskaan jaksanut juosta kuin ehkä neljä pylväänväliä korkeintaan, sitten on ollut pakko lopettaa juokseminen. Olen ilmeisesti juossut liian lujaa, ja kun kehoni ei ole tottunut juoksemiseen, on tullut stoppi heti muutaman sadan metrin jälkeen.
Eilen sitten juoksin tosi hitaasti, ehkä reipasta kävelyvauhtia vaan. Hengästyin kyllä enemmän kuin kävellessä, mutta jaksoin kuitenkin hölkätä jo varmaan 6 lyhtypylväänväliä, enkä edes ollut ihan "kuolema tulee"-pisteessä :)
Ehkä musta vielä joskus tuleekin juoksija! :)
Kommentit (2)
Olin täydellinen sohvaperuna. Aloitin juoksemisen helmikuussa netistä löytämälläni Kauneus ja Terveys -lehden juoksukouluohjemalla. Sen oli joku personal trainer laatinut. Puolen tunnin lenkki kävelyä ja hölkkää vuorotellen niin, että kävelyn määrä asteittain vähenee ja juoksu lisääntyy. Tosi pian kunto kohosi ja alussa kai itsekin hölkkäsin turhan kovaa, mutta kuulin tuon saman "hölkkää kävelyvauhtia tai hitaammin" -ohjeen kaveriltani, joka itse juoksee. Tein niin ja se auttoi oikean rytmin ja vauhdin löytymiseen.
Nykyään vetelen tunnin lenkkejä ja vauhtini on koventunut ihan luonnostaan. Lenkin jälkeen en ole järin uupunut. Lisään lenkin pituutta koko ajan vähän kerrallaan. 10 kg olen keventynyt, tosin olen varsin tiukasti karsinut karkit, pullat jne. pois ruoastani. Ja niin, sykemittaria en ole hankkinut, en jaksa paneutua sellaiseen välineurheiluun. Minulle riittää, kun kunto kohoaa.
Syke ei saa olla liian korkea