Miksi jotkut perheet eivät hellitä päivärytmistä yhtään edes lomalla?
Yksi lähipiirin perhe elää lomallakin kellon kanssa eikä voi joustaa esim. ruokailuajoista yhtään. Myös nukkumaanmeno ja herääminen tapahtuvat aina tietyllä kellonlyömällä. Rytmi on täysin sama kuin klo 8-16 pyörivänä arkena. Perheen kanssa on vaikea suunnitella mitään, kun kaiken pitäät tapahtua niin prikulleen.
Ymmärtäisin tämän, jos loma olisi lyhyt ja lapset hyvin pieniä. Mutta tässä perheessä opettajavanhemmilla on pitkät lomat, 2 lasta on jo koululaisia ja nuorinkin menee eskariin.
Jos myös teillä eletään näin, niin kertoisitteko miksi?
Kommentit (65)
Siis rutiinit ja aikataulut ovat kaksi täysin eri asiaa.
Meillä on rutiinit niin, että ylösnousemisen jälkeen syödään aamupalaa, puetaan päälle (paitsi jos nukutaan hotellissa on pakko joustaa järjestyksessä), lähdetään ulos leikkimään/kylään/asioille. Syödään lounas ja sen jälkeen päiväunet. Päiväunien jälkeen välipala ja sitten taas ulos leikkimään/kylään/asioille. Iltaruoka, leikkiä ja iltapala ja nukkumaan. Tästä järjestyksestä ei juuri jousteta, koska tuntuu toimvan. Sen sijaan kellonajoissa pyritään joustamaan. Meilläkin on jälkikasvulla lomaa kahdeksan viikkoa, niin kyllä sen päiväkotiaikataulun ehtii takaisin saada. Toinen on se, että me matkustamme lomalla ja en taatusti ala herättelemään lapsia klo 5, jotta heräisivät tutusti ja turvallisesti samalla kellonlyömällä kuin talvella päiväkotiin. Meillä siis matkakohteessa -2 h aikaero.
Mä ihan tietoisesti siirrän aikataulutusta reilun tunnin myöhäisemmäksi, helpottaa tuota aikaeroakin sitten.
Oma jälkikasvuni on myös joustavaa, ei se maailma kaadu jos pottu ei ole haarukassa minuutilleen samalla hetkellä joka päivä. Mä itse kärsin verensokerin heittelyistä, joten kyllä meillä syödään aika säännöllisesti. Mutta kyllä niissä nyt tiukan paikan tullen tunninkin voi joustaa ja jos on reissun päällä, niin sitten on hyvä olla vähän evästä.
Siis rutiinit ja aikataulut ovat kaksi täysin eri asiaa.
Meillä on rutiinit niin, että ylösnousemisen jälkeen syödään aamupalaa, puetaan päälle (paitsi jos nukutaan hotellissa on pakko joustaa järjestyksessä), lähdetään ulos leikkimään/kylään/asioille. Syödään lounas ja sen jälkeen päiväunet. Päiväunien jälkeen välipala ja sitten taas ulos leikkimään/kylään/asioille. Iltaruoka, leikkiä ja iltapala ja nukkumaan. Tästä järjestyksestä ei juuri jousteta, koska tuntuu toimvan. Sen sijaan kellonajoissa pyritään joustamaan. Meilläkin on jälkikasvulla lomaa kahdeksan viikkoa, niin kyllä sen päiväkotiaikataulun ehtii takaisin saada. Toinen on se, että me matkustamme lomalla ja en taatusti ala herättelemään lapsia klo 5, jotta heräisivät tutusti ja turvallisesti samalla kellonlyömällä kuin talvella päiväkotiin. Meillä siis matkakohteessa -2 h aikaero.
Mä ihan tietoisesti siirrän aikataulutusta reilun tunnin myöhäisemmäksi, helpottaa tuota aikaeroakin sitten.
Oma jälkikasvuni on myös joustavaa, ei se maailma kaadu jos pottu ei ole haarukassa minuutilleen samalla hetkellä joka päivä. Mä itse kärsin verensokerin heittelyistä, joten kyllä meillä syödään aika säännöllisesti. Mutta kyllä niissä nyt tiukan paikan tullen tunninkin voi joustaa ja jos on reissun päällä, niin sitten on hyvä olla vähän evästä.
mentiin mihin aikaan tahansa nukkumaan. Eli lapset menee aina sänkyyn klo 21. Näin he sitten heräävät klo 7-8 aamulla. Aamupalaa he haluavat n. klo 10 ja seuraavan kerran on nälkä klo 14-15. Sitten syödään pieni välipala ja vielä jotain pientä klo 19.
Arkena aamiainen tietysti aiemmin, mutta lomalla näin.
meil on kaksi opiskelevaa teiniä, kaksi koululaista ja kaksi alle 2-vuotiasta työssäkäyvän isän ja kotona olevan äidin lisäksi. Lapset ovat jokatoinen aamuvirkkuja ja jokatoinen aamuntorkkuja ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Yhteisistä ruoka-ajoista lomilla pidetään kiinni siten, että ysin jälkeen, mutta ennen yhtätoista aamiainen ja illalla kuuden ja kasin välissä päivällinen. Muita aamu- ja välipaloja syödään tilanteiden ja tarpeiden mukaan. Naapurissa tehdään toisin, mutta mitä sitten.