Miten sujuvat 6-7-vuotiaiden poikien kaverivierailut?
Mä olen yleensä ihan puhki 2 tunnin jälkeen, kun joku pojan kaveri on kylässä. Eivät yleensä keksi mitään järkevää tekemistä, jos eivät saa pelata pleikkaa tai Wiitä. Aluksi istuvat paikallaan ja sitten alkaa juoksentelu ympäri taloa ja riehuminen. Tavaroita lentelee, ja kodin seinät ja tontin rajat eivät riitä toiminnalle. Yksi leikki on myös härnätä muita sisaruksia. Aina pitäisi lähteä jonnekin pallokentälle tms. paikkaan. (Kaupungissa asutaan.) Minulla olisi kotona ihan riittävästi puuhaa, enkä jaksaisi aina lähteä poikia juoksuttumaan muualle. Tytöt saattavat leikkiä tuntitolkulla jotain rauhallista leikkiä. Vinkkeä?
Kommentit (10)
Saavat kyllä välillä myös pelata ja katsoa leffoja, mutta mielellään rakentelevat legoja, askartelevat, leikkivät mielikuvitusleikkejä.
Jos eivät saa pelata koneella niin menee ihan hulinaksi :/ Siksi toivonkin ettei meille usien tule ketään vaan leikkivät ulkona jos sää vaan sallii.
poika 6,5v, aloittaa koulun nyt syksyllä. On ihanaa, kun hänellä on joku omanikäinen kaveri kylässä, leikkivät sisällä legoilla/baguganeilla/jotain mielikuvitusleikkiä tai mitä milloinkin. Yleensä en anna pelata konsolipelejä tai katsoa telkkaa kun on kaveri, silloin mielestäni mieluummin leikitään. Niin ja meillä on iso oma piha ja siinä mm. tramppa ja leikkimökki, niissäkin puuhailevat. Jos pienemmällä pojallamme, kohta 4v, on kaveri kylässä, silloin meno on kuvailemasi kaltaista ja olen poikki kun kaveri lähtee =D. Jo meteli, mikä pienistä lähtee, on järisyttävä. Isommat leikkivät pienemmällä volyymilla.
tai esim. pelaavat lautapelejä, piirtävät, muovailevat, maalaavat, rakentelevat, pihalla heittelevät palloa ym. En KOSKAAN anna pelata videopelejä tai katsoa telkaa kun on kavereita kylässä. Juuri sen takia, että oppivat leikkimään yhdessä ihan tavisjuttuja.
Poikamme 7,5v rakastaa leikkimistä, mielikuvitusleikkejä. Hänen kaverinsa ovat suurimmaksi osaksi samanlaisia, joten useimmiten riesaa on siitä että haluavat leikkiä eri leikkejä ja kehittävät siitä riitoja. Nyt kun meillä on wii niin haluavat myös pelata, mutta en kovin pitkään anna kun haluan että tekevät muutakin. TV:tä en anna katsoa juuri koskaan. Wiissä on kaverin kanssa pelaamisessa sentään jotain järkeä mutta tv:tä voi katsoa silloin kun kavereita ei ole. Itse koen nyt ongelmaksi sen että ekaluokalle menevillä on tosi erilaiset vapaudet, joten pari kaveria on pojan kanssa karannut puistoon leikkimään purolle jolle olen kieltänyt menemästä. Kaverit on meille tuotu kylään joten koen olevani vastuussa heistä, joten en tod halua että mulivat purossa. Niinpä en kutsu muutamia kavereita, koska eivät tottele mitä sanotaan.
kilpiä, Fairy-pulloraketteja jne jne
joka on ainokaisemme, keksii mainiosti tekemistä kaverin kyläillessä. Meillä on kavereita tod. usein ja tekemiset riippuu aivan siitä kuka on paikalla. Meilläkin pelit ( pleikka) ja tv on mieluiten pois jos on kamu kylässä, kun kerrankin on leikkiseuraa ei viitsi "tuhlata" aikaa turhaan. Juokseminen ja riehuminen ei tule kyseeseen mutta esim. diaboloilla saa temppuilla meillä sisälläkin ja on kovin suosittua, myös sormiskeiteillä leikkiminen. Olen järjestelmällisesti kieltäytynyt olemaan " ohjelmatoimisto" jos on ollut " ei mitään tekemistä" aikakausia joten poika ja meillä usein vierailevat ovat tottuneet että itse keksii parhaat jutut; välillä riittää, kun saa kasan pahvia, sakset ja teppirullan kätösiin niin johan aika kuluu : )
Meillä nuo leikkivät sisällä jollain muovihahmoilla tai miekoilla taistelevat tai jotain.
Tai katsovat jonkun dvd:n.
Tai sitten piirtävät. Tai sitten leikkivät jotain mielikuvitusjuttuja. Lähinnä jotain seikkailu/taistelu juttuja.
Yksi uusi villitys on videokameralla kuvaaminen. Keksivät jonkun heidän mielestään hauskan jutun ja kuuvaavat sen.
Kyllä nuo keskenäänkin ovat ulkona, ettei tarvitse mihinkään viedä. Jalkapallokenttä on 200m päässä ja sinne osaavat itsekin mennä.
Kyse siis syksyllä koulun aloittavasta pojasta ja tämän kavereista.
Niin ja kyllä nuo pelaavatkin välillä.
mutta meilla oli tuossa iassa viela vaikeaa, kun se oma poika ei antanut vieraan pelata ollenkaan ja vieras suuttui ja halusi kotiin.
Mutta nykyaankin menee just tuolla mallilla visiitit ja poika on 10v. Minnekaan ei lahdeta viemaan kylla, pihalle saavat menna kaksin juoksemaan (asutaan okt-alueella).
Saavat kyllä välillä myös pelata ja katsoa leffoja, mutta mielellään rakentelevat legoja, askartelevat, leikkivät mielikuvitusleikkejä.