Osaako "normi" 17-vuotias tyttö tehdä ruokaa?
Tiedän, että riippuu valtavasti lapsesta ja kotioloista, mutta jos nyt on tavallisesta perheestä, niin onnistuukohan yksinkertainen ruoanlaitto tyyliin perunoiden/pastan keittäminen?
Mulla ei oo mitään hajuaa tuonikäisten toiminnasta, ja lapsenvahdiksi on tulossa.
Kommentit (31)
No kai nyt pastan kuka tahansa osaa keittää, vaikkei aiemmin sellaista olisikaan tehnyt?
Ja 17-vuotiaan kyllä melkein pitäis jo osata tehdä sen verran ruokaa, että hengissä pysyy. Huhhuh.
mä muutin 16v pois kotoa ja siitä asti hoitanut talouden itse. Ei ole vaikeaa!!
mun 16v tyttö ei osaa keittää perunoita, mutta on taitava kastikkeiden tekijä. Laatikkoruuat, salaatit, leipomukset onnistuu kyllä. Meillä ei oikeastaan edes syödä perunoita.
17-vuotiaana keittää edes kahvia! Äitini oli sairaalloisen tarkka, että kaikki kotihommat pitää tehdä pilkulleen niin kuin hän tekee. Jos jotain yritin - vaikka imuroin oman huoneen, seurasi kolmannen asteen kuulustelu: mitkä vaatteet oli imuroidessa, missä järjestyksessä imuroin, piti näyttää miten suu oli kiinni, ettei suuhen mennyt pölyä (totta!), miten ja missä käsillä pyyhin pölyt ulkona jälkeenpäin ja lopuksi kahdestaan tarkistettiin, onko imuri hyvin siivouskomerossa. Auta armias, jos jossain vastasin väärin...
No, olin jotain 15 v, kun äiti oli sairaalassa leikkauksessa. Oli joulukuu, ja ajattelin ilahduttaa äitiä joulutortuilla. Ostin taikinan ja luumuhillon. Mutta oi voi, en ollut käyttänyt juuri sopivaa määrää jauhoja (pelkäsin, että menee liikaa), tortut meinasi tarttua kiinni pöytään ja piti ruokaveitsellä varovasti irrotella. Tietyssä kulmassa katsoessa äiti huomasi työpöydän pinnalla naarmuja. Eipä tullut kiitosta niistä tortuista.
Nyt olen nelikymppinen, olen opetellut ja oppinut tekemään kaikkea ja ennen kaikkea annan lasten yrittää ihan itse. Ei se uusavuttomuus ole aina laiskuudesta kiinni.
siis piti näyttää, miten pyyhin imurointipölyt vaatteistani.
Meidän 17v ei osaa, ei kiinnosta ruuanlaitto.
muutaman tunnin lapsenvahdin suhteen jaksais edes miettiä sitä pastankeitto-ongelmaa. Voihan senkin keittää valmiiksi ja tyttö lämmittää (meinaan siis että sit ei tarttis mietti edes). En kyllä usko että kukaan ton ikäinen ei osais pastaa keittää.
En kyllä ymmärrä yhtään niitä jotka hyväksyvät jonkun ruuanlaittotaidon puuttumisen vain sillä että "meidän lasta ei kiinnosta". Mä työskentelen moniongelmaisten nuorten kanssa ja meillä yksi iso osa kasvatusta on opettaa perustaitoja arkeen eli juuri sitä ruuanlaittoa, pyykinpesemistä, laskujen maksamista jne,. Vaan tämä meni jo ohi aiheen, sorry.
Itse hoidin lapsia jo 11-vuotiaana ja osasin kyllä silloin jo helppoja ruokiakin tehdä. Onneksi äitini ei opettanut minusta mitään tumpulaa.
Meillä oli tiukka kuri, hyvät käytöstavat opetettiin tukkapöllyjen saattelemana. Jo alle 10-vuotiaana piti olla 100% salonkikelpoinen.
Pari pikkujuttua vaan unohtui..ruuanlaitto ja pyykinpesu.
Näihin ei kotona saanut sekaantua, koska opetamiseen olisi kulunut liikaa aikaa ja äiti halusi ruuan pöytään mahd. nopeasti.
Minulle selvisi vasta 19-vuotiaana miten säilyketölkki aukaistan..ruuanlaittoa aloin yrittelemään satunnaisesti 25-vuotiana.
Oletan olevani tilastopoikkeama.
Kannattaa varmistaa tuokin. Mä olen osannut varmaan 10-vuotiaasta asti laittaa perusruoat. Oma 8-vuotias osaa tehdä munakkaan.
Mutta siis tiedän aikuisia, jotka on joutuneet keittokirjoista opettelemaan ruoanlaiton ihan alusta asti.