Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaako "normi" 17-vuotias tyttö tehdä ruokaa?

Vierailija
02.07.2010 |

Tiedän, että riippuu valtavasti lapsesta ja kotioloista, mutta jos nyt on tavallisesta perheestä, niin onnistuukohan yksinkertainen ruoanlaitto tyyliin perunoiden/pastan keittäminen?

Mulla ei oo mitään hajuaa tuonikäisten toiminnasta, ja lapsenvahdiksi on tulossa.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta joku kaveri osasi perusruoat t ehdä.. eli ei voi tietää.

Vierailija
2/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

17-vee likka osaa keittää potut ja tehdä perusruokaa. Jos on kyseessä sellainen uusavuton joka ei sen verta ostaa, en luottaisi lapsenvahtitaitoihinkaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma pikkuveljeni ei tuonikäisenä osannut.

Vierailija
4/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin osasin. 14-15v on asia erikseen

Vierailija
5/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa vieläkään, olen 42v 3 lapsen äiti, hyvä koulutus ja muuten täyspäinen..

Ei ole montaa vuotta kun piti opetella kokkikirjasta, että miten tehdään jauhelihakastiketta. Osaan kyllä, onneksi, monia muita asioita, joita normiperheenäiti ei osaa ;)

Vierailija
6/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta älä luota siihen, että hän osaa tehdä jonkin tietyn ruokalajin (esim. makaronilaatikon) ilman ohjetta. Jos ohje (esim. keittokirjasta) on käytettävissä, pitäisi kyllä mikä tahansa perusruoka onnistua.

Tosin jos olette sopineet vain lastenvahtikeikasta, voi tyttö kokea epäreiluksi sen, että hänelle yllättäen lisätään myös ruuanlaittohomma. Joku valmiin ruuan lämmittäminen ja perunoiden keittäminen on kyllä tässäkin tapauksessa OK.

Vierailija
7/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan niillä ollut köksää pakollisena seiskalla. Mutta kastikkeen teosta en enää menisi takuuseen. Mä en osannut tehdä onnistunutta kastiketta ennen kuin joskus kolmikymppisenä, vaikka siloin olin jo reilun 10 vuotta harjoitellut.

Luulen, ettei tuo riipu niinkään perheoloista vaan siitä, että onko ollut harrastunut vai ei. Nykyäänhän toiset nuoret käy kaikenlaisilla kokkikursseilla - mut toiset nuoret sit taas ei edes syö mitään, puhumattakaan että laittaisivat itse jos sattuvat jonkun pitsan syömään.

Normaali 17-vuotias osaa kuitenkin keittää pastan tai riisin tai perunat - ainakin jos on ohje - ja LÄMMITTÄÄ kastikkeen. Lisäksi on minusta niin, että jos tulee vieras lapsenvahti niin senhän pitää keskittyä vahtimaan niitä lapsia, ei kokkailemaan, joten ruoan olisi hyvä olla joko valmiina tai tosi yksinkertaista.

Vierailija
8/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ihmettelen kyllä, että palkkaat lapsenvahdin, etkä selvitä asiaa vaan täältä kysyt? Ymmärrän, jos ruokaa ei tarvitse laittaa, niin ei kiinnosta osaako..

Vierailija
9/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siitä voi olla jonkin aikaa, ellei tosiaan tyttö ole opiskellut sitä valinnaisena tai (todennäköisemmin) tee joskus kotonaan ruokaa.

Itse muutin 17-vuotiaana omaan asuntoon ja osasin tehdä useimpia perusruokia. Makaronit osasin keittää varmaankin alle 10-vuotiaana. (Kun minä olin 10 ja veljeni 12, meiltä onnistui esim. makaronilaatikon tekeminen.)

Vierailija
10/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotain hyvin simppeleitä tehdä, jos opastan tai olen antanut ohjeet. Että luulisi, että 17 vuotias jo osaa yhtä sun toista. Riippuu varmaan mitä tarkoitat ruuan valmistamisella, nykyään kun kaikki kaupasta ostettu on jo miltei puoliksi tehty. Sen kun vaan paistaa. (Lihat pilkottu, maustesekoitukset valmiina, riisi nopeasti valmistuvaa jne.)

Vierailija
11/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan ekalla viikolla lapsia vahtiessaan kerkiä. Ne lapset on sille niin uusi elementti, että sen koko huomiokyky kuluu niihin - tai ainakin sen pitäisi kulua. Lapset on raskas vastuu tottumattomalle. En itse ainakaan laittaisi uutta lapsenvahtia tilanteeseen jossa se toisella silmällä yrittää seurata että onko kersat pahanteossa/satuttamassa itseään ja toisella että miten se soosi sakenee.

Vierailija
12/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräskin 21v ystävättäreni ei osaa keittää edes nuudeleita(!!!), toinen ystävätär on tehnyt sisaruksilleen ruokaa 12-vuotiaasta asti. Nuorison ruuanlaittotaidoissa on valtavia eroja...

Jos yhtään epäilyttää, tee ruuat valmiiksi jääkaappiin ja käske lämmittää mikrossa. Ei tarvitse stressata kärsiikö lapset nälästä :)

Vierailija
13/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä nopeasti muuttunut kasvatus jos 17-vuotiaan ei tarvitse osata perusruuanlaittoa, siis ainesten pilkkomista, paistamista, keittämistä jne. Noilla taidoilla kyllä pärjää jos on ohje mitä seurata. Tuon ikäinen on juridisestikin jo joiltain osin vastuussa itsestään, vuoden kuluttua täysin, joten mielestäni nyt edes tuollaiset perusasiat kuuluisi jokaisen terveen nuoren osata.

Vierailija
14/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ehkä olisi osannut!

Mutta 7v tyttöni tekee makaroonilaatikon, minä vain kaadan kiehuvan veden makarooneista pois..

Vierailija
15/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen kotona laittanu ruokaa jotain 13 vee lähtien. On kyllä aika avuton tapaus jossei pastaa osaa keittää 17-vuotiaana. Nykyään miehen kanssa asun ja keittiö on minun valtakunta! Tykkään siis muutenkin ruoanlaitosta ja ymmärrän kyllä että kaikki eivät, mutta kyllä nyt pastaa kaikki osaa keittää. Jos joku ei osaa nii aika alkaa opetella...

Vierailija
16/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tee itse ruoka valmiiksi,ei sitten tarvitse kummankaan jännittää.

Vierailija
17/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä tyttö on tulossa neljäksi tunniksi yhtenä päivänä, ja mietin, että osaisiko keittää pastan (teen bolognesekastikkeen valmiiksi), enkä anteeksi vaan huomannut häneltä kysyä, että mitkä on sun keittotaidot, kun en häntä kokiksi ole palkkamassa.

ja ihan ekaa kertaa ulkopuolista babysitteriä käytetään, niin ei kaikkea muista ajatella.

mietin vain yleisesti, että miten omatoimisia tuon ikäiset ovat, ei kuulu ainottakaan teiniä lähipiiriin.

Vierailija
18/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä kuka tahansa normaalijärkinen tuon ikäinen osaa ruokaa laittaa. Jos ei osaa muuten katsoo ohjeista ja tekee niiden mukaan. Aika avuttomaksi mennyt nykynuoriso, itse osasin kokkailla jo ala-asteella, ja jopa ruoanlaittoa inhoava pikkusiskonikin keitteli pastat yms. ala-asteikäisenä ihan kevyesti

Vierailija
19/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen nyt 35- vuotias. 14- vuotiaasta lähtien olen osannut tehdä joko kokonaan itse, tai pienellä opastuksella tavallisimpia ruokia, alusta asti ilman puolivalmisteita tms apuna. Ihan koko aterioita siis, salatteineen ja muineen, n. 7 hengelle.

Ja hyvin moni tuttu nuori tuolta ajalta osasi myös.

Minulla on 4 lasta, jotka ovat aina olleet tervetulleita keittiöön. Pian 17- vuotiasta poikaa ei voisi vähempää keittiöhommat kiinnostaa, hän selviytyy ehkä eineksen lämmittämisestä. 14- vuotias poika vääntää tarvittaessa yksinkertaista ruokaa, löytää kaapista helposti ruuaksi soveltuvaa. Pizzaa tekee ihan näppärästi, samoin tortilla-ateriat koko perheelle. Oman kiinnostuksen mukaan saa tehdä. Ruuanlaitto saa tuoss aiässä olla vielä hauskaa ;)

11- vuotias tyttö pitää erityisesti leipomisesta, hän on perheen pulla-vastaava. Ruuanlaitto on vielä hakusessa, mutta makaroonilaatikon ja jonkun pastahässäkän osaa kyllä pienellä neuvomisella tehdä.

Kuopus on vielä alle kouluikäinen, ja osallistuu lähinnä taikinakippojen nuolemiseen :D

Minä vihaan sanaa uusavuton, jota on kätetty ahkeraan jo omassa nuoruudessani. Avuttomia on ollut aina, sellaisia joita ei kotihommat van kiinnosta. Voitaisiin unohtaa se "uus" siitä alusta jo!

Vierailija
20/31 |
02.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä tyttö on tulossa neljäksi tunniksi yhtenä päivänä, ja mietin, että osaisiko keittää pastan (teen bolognesekastikkeen valmiiksi), enkä anteeksi vaan huomannut häneltä kysyä, että mitkä on sun keittotaidot, kun en häntä kokiksi ole palkkamassa. ja ihan ekaa kertaa ulkopuolista babysitteriä käytetään, niin ei kaikkea muista ajatella. mietin vain yleisesti, että miten omatoimisia tuon ikäiset ovat, ei kuulu ainottakaan teiniä lähipiiriin.

itse tuossa iässä tutkiskelin juuri saamaani äitiyspakkausta ja pakkailin synnytyslaukkua. Jotkut eivät ole vielä suunnilleen edes oppineet kengännauhoja sitomaan, ja asuvat yhä kotona!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän