Mökki "toinen työmaa"?
Appivanhemmilla on isohko mökki omakotitalon lisäksi. Aika kaukana heidän kodistansa, eikä sinne ole sähköä eikä vettä. Kaasuhella ja -jääkaappi.
Nyt kun heille on tullut ikää (69 ja 76 v), he eivät jaksa kunnolla hoitaa molempia paikkoja. Mökillä olisivat kyllä mielellään.
Mutta kun siellä pitää ajaa iso nurmikkolaue, hakea ja pilkkoa metsästä puut itse (appi kuljettaa niitä myös kaupunkiasuntoon), kaikki vedet paitsi juomavedet kannettava suht kaukaa järvestä (sauna, tiskit, talousvesi jne), iso kasvimaa aina laitettuna ja hoidettavana, marjojen keruuta, uuden liiterin rakentamista, ulkohuussin kunnostamista, laiturin korjaamista ja vaikka mitä.
Nyt on tilanne se, etteivät appivanhemmat enää jaksa. Mieheni on käynyt tuolla 400 km:n päässä laittamassa mökkiä kuntoon nyt 3 vkonloppua peräkkäin. Minä olen ollut lasten kanssa kotona, koska 1 vkonloppu kaikki lapset olivat kipeinä, toisena vkonloppuna oli hyvän ystäväni häät ja kolmantena vkonloppuna siskoni tuli mulle kylään ulkomailta.
Mitä sanotte? Onko minulla oikeus olla näreissäni tästä tilanteesta? Meillä ei ole ollut perheenä lainkaan yhteistä aikaa muuta kuin iltaisin joskus muutama tunti. Ja tämä tilannehan vain pahenee appivanhempien vanhentuessa. Ei kai näinkään voi jatkua?
Kommentit (24)
Kumppanini vanhemmilla on kaksi mökkiä, joita kumpaakin käyttävät puoliksi (toisena omistajana heistä toisen sisko). Eivät saa siskon kanssa sovituksi että toinen mökki olisi toisen ja toinen toisen. Appivanhempani tykkäävät kovasti vietää aikaansa näillä mökeillä, joista kumpaankaan ei tule vettä ja toiseen ei sähköäkään. Toinen mökki on keskellä metsää, ei siis järven rannalla, paikassa joka suorastaan kuhisee itikoita. En tykkää ollenkaan viettää aikaani siellä, eikä toinenkaan mökki paljon parempi ole, siellä kun puolestaan on hometta. Haju tuntuu selvästi ja kosteus näkyy ikkunoiden välissä, ja saan aina homeeseen liittyviä terveysoireita siellä käydessäni.
Appivanhemmat ovat toistaiseksi hyvässä kunnossa, mutta aikanaan kun kuntonsa heikkenee, pelkään miten tilanne saadaan hoidettua asiallisesti. Kumpikin näistä mökeistä vaatii jatkuvaa kunnostusta ja niissä asuminen päivittäistä ahkerointia. Itse en ole lainkaan kiinnostunut viettämään lomiani työleirillä, vaan mielestäni lomat ovat rentoutumista ja vapaata ajanviettoa varten.
Appivanhemmat yrittävät kovasti saada poikaansa ja minua kiintymään näihin mökkeihin. Pyytävät meitä sinne vierailemaan, ihastelevat äänekkäästi mökkien persoonallista viehättävyyttä ja passaavat minkä ehtivät kun käymme (ilmeisesti hekin tietävät meidän käsityksemme lomanvietosta). Itse en mielelläni kävisi oikeastaan ollenkaan, koska siitä passaamisesta tulee olo, että jään jotakin velkaa. Appivanhemmat ovat luonteeltaankin sellaisia, että pitävät "tilejä" kaikesta mahdollisesta, ja tiedän heidän odottavan vastapalveluksia sitten myöhemmin. Itsestäni puolestaan tuntuu, että teen palveluksen heille jo siinä kun suostun ylipäänsä mökeillä käymään.
Pelkään jo etukäteen, että tilanne räjähtää jossain vaiheessa käsiin. Appivanhemille on tyypillistä neuvotella konfliktitilanteissa kiristämällä ja syyllistämällä. He varmaan jossakin vaiheessa alkavat uhkailla että emme saa mökkejä perinnöksi jos emme käy siellä ylläpitämässä paikkoja siinä vaiheessa kun eivät enää itse kykene. Mutta kun ainakaan minua ei voisi vähempää kiinnostaa koko mökit (puolisosta en ole varma, aiemmin ei ole kiinnostanut häntäkään mutta en tiedä olisiko tilanne vähitellen muuttumassa).
Jos ajattelen omaa tilannettani, tuo aiemman kirjoittajan isovanhempien tekemä ratkaisu kuulostaa ihanteelliselta: mökit myydään (myyjän hallintaoikeudella) jollekulle, joka niissä oikeasti haluaa käydä ja niitä huoltaa. Näillä rahoilla voi sitten ostaa kunnossapitopalvelua ja muuta apua, mitä nyt siellä tarvitaankin, ettei lasten tarvitse omaa perhe-elämäänsä uhrata vanhempiensa mökkeilyn vuoksi.
Olisiko ap tuo hyvä ratkaisu teillekin? Vai haluaisiko miehesi kuitenkin mökin saada perinnöksi? Jos haluaa, niin sitten ymmärrän että sen hoitoon osallistumista edellytetään häneltäkin.
meillä ei ole edes autoa, millä sinne mökille menisi. Eikä se olisi oma, vaan tosi monen sisaruksen yhteinen. Kuitenkaan emme mahtuisi mökkiin perheinemme edes yhtäaikaa, vaan jokainen yksitellen. Onhan siitä mökistä kustannuksiakin.
- eli että miehesi on aina sitä mökkiä ylläpitämässä, on tarpeen selvittää appivanhemmille realistinen tilanne. Vaihtoehtoja ovat
- Remppaus siten, että eläminen helpottuu: vedensaanti järjestettävä ja istutusosastoa kevennettävä, esimerkiksi
- Jaettava apuvuorot muiden lasten tai sukulaisten kesken
- Maksettu apu
- Mökin myyminen
kuitenkin otat mökin perintönä vastaan