Mökki "toinen työmaa"?
Appivanhemmilla on isohko mökki omakotitalon lisäksi. Aika kaukana heidän kodistansa, eikä sinne ole sähköä eikä vettä. Kaasuhella ja -jääkaappi.
Nyt kun heille on tullut ikää (69 ja 76 v), he eivät jaksa kunnolla hoitaa molempia paikkoja. Mökillä olisivat kyllä mielellään.
Mutta kun siellä pitää ajaa iso nurmikkolaue, hakea ja pilkkoa metsästä puut itse (appi kuljettaa niitä myös kaupunkiasuntoon), kaikki vedet paitsi juomavedet kannettava suht kaukaa järvestä (sauna, tiskit, talousvesi jne), iso kasvimaa aina laitettuna ja hoidettavana, marjojen keruuta, uuden liiterin rakentamista, ulkohuussin kunnostamista, laiturin korjaamista ja vaikka mitä.
Nyt on tilanne se, etteivät appivanhemmat enää jaksa. Mieheni on käynyt tuolla 400 km:n päässä laittamassa mökkiä kuntoon nyt 3 vkonloppua peräkkäin. Minä olen ollut lasten kanssa kotona, koska 1 vkonloppu kaikki lapset olivat kipeinä, toisena vkonloppuna oli hyvän ystäväni häät ja kolmantena vkonloppuna siskoni tuli mulle kylään ulkomailta.
Mitä sanotte? Onko minulla oikeus olla näreissäni tästä tilanteesta? Meillä ei ole ollut perheenä lainkaan yhteistä aikaa muuta kuin iltaisin joskus muutama tunti. Ja tämä tilannehan vain pahenee appivanhempien vanhentuessa. Ei kai näinkään voi jatkua?
Kommentit (24)
Että miehesi välittää vanhemmistaan ja tarjoaa sinulle ja lapsille mahdollisuuden tulla mökille mukaan?
Kyllä on kuule kamala mies! Jätä se ja etsi joku väkivaltainen juoppo, joka välittää.
että te teette mökin työt, jotta appivanhemmat pääsevät mökkeilemään. Kannattaa viritellä keskustelua siitä, miten asiat jatkossa hoidetaan. Jossain vaiheessa on luovuttava mökistä, jos he eivät sitä kykene ylläpitämään ja jos sinulla ja miehelläsi ei ole haluja ylläpitää mökkiä.
Paikkahan voi olla miehellesi rakas ja hän saattaa olla kiinostunut mökin ylläpitämisestä?
Meillä mies auttaa äitiään pitämään mökkiä "miesten töiden" osalta. Muu perhe mennään mukaan, kun sellasta, että ehditään yhdessä saunomana, grillaamaan, soutelemaan. Jos mies taas rakentaa tms, jäädään kotiin tai mennään muualle kylään.
Mies ei tee tätä rahan takia, mutta anoppi meni ja teki testamentin mökistä meidän lapsien hyväksi, koska ollaan anoita, jotka tykkää siellä käydä.
Mutta älä sinä huoli, tuo kestää vain pari vuotta, kunnes kaikki alkavat ymmärtää, ettei kukaan kykene pitämään mökkiä entisessä loistossaan. Joten älä turhaan hermoile yhden kesän vuoksi. Ensi vuonna tulee uusi kesä.
Ei sinne noin vaan lähdetä viikonlopun viettoon kolmen pienen lapsen kanssa. Emme halua itsellemme pysyvää mökkiä noin kaukaa.
Ja käytännössä tilanne on se, että miehelläni ei ole siellä aikaa olla lastemme kanssa. Niitä töitä kun riittää koko ajaksi. Minä vaan keittelen siellä pyllynpesuvesiä pienimmälle, laitan ruokaa, siivoan, tiskaan (sekin vesi keitettävä) yms. Se mökki on siis työmaa, ei siellä voi kukaan rentoutua. Kunnostamiseen ei ole kenelläkään varaa.
Appivanhemmat eivät näe tarvetta muuttaa tilannetta: "kyllä he hoitavat mökin", vaikkeivat kuitenkaan enää jaksa.
se on sama kuin Vaasan ja Tampereen välillä ja mä ajan sen lähes viikoittain lasten kanssa. Sä et vaan itse halua tykätä siitä. No siihen sulla o noikeus, mutta ei kuitenkaan siihen että kieltäisit miestäsi auttamasta vanhempiaan. Jos miehesi haluaa käyttäytyä kunniallisesti niin olet aika törkymöykky jos yrität sen estää.
ei tarvitse kattilaa.
Ja pyllyt saa puhtaiksi wipeseilla. Ei tarvitse keitellä vettä siihenkään.
Kertakäyttöastioista kun syö, ei tarvitse tiskata.
onko mökkipaikkakunnalla mökkitalkkaria tai 4H-nuoria, jotka voisivat vähän keventää miehesi taakkaa. Hankalaahan tuossa on tuo 400 km:n matka. Mutta niinkuin joku edellä kirjoitti, ihminen huolehtii perheestään ja vanhemmat ovat perhettä.
Mökki kuulostaa kyllä hienolta :) Etkö sinä ollenkaan käy siellä, ap?
Kukaan miehen sisaruksista ei jaksanut/ehtinyt auttamaan, joten appivanhemmat myivät mökin miehen serkulle hallintaoikeudella. Kun appi kuoli, oli lasten järkytys melkoinen, kun perinnöksi luultu mökki olikin myyty. "Kun ei kukaan auttanut" sanoi mummi.
minä ymmärrän sinua hyvin. Meillä on tismalleen samanlainen tilanne, mökki tosin sijaitsee vielä kauempana. Mieheni kokee, että hänen on autettava vanhempiaan ja raadettava vapaa-aikansa mökillä, ja minä taas koen, että hänen on oltava kotona, ei ole kenenkään etu, että minä väsyn kotona ihan loppuun, kun teen kaiken täällä. Toistaiseksi meillä ei ole keksitty asiaan juuri mitään ratkaisua. Meillä on helpottanut se, että osa lapsista on niin isoja, että heidät voi ottaa mukaan, jolloin hommat vähenevät kotona, mutta se taas hidastuttaa miehen töitä mökillä, koska pitää lastenkin kanssa olla aina välilä. Toivottavasti teille löytyisi jokin ratkaisu. Voimia!
Appivanhemmat voivat ostaa halutessaan työapua mökilleen, eivät aikuiset lapset ole mitään ilmaista työreserviä. Jos heillä ei ole varaa tai halua ostaa apua, heidän on sitten luovuttava mökistä.
Perheellä on oikeus yhteiseen aikaan, ja et ole yksin vastuussa lapsistanne, varsinkin, jos ovat vielä olleet sairainakin yhtenä noista viikonlopuista. Eri asia on, jos appivanhemmat haluavat antaa mökin teille omaksi (ensin esim. käyttöön ja sitten myöhemmin ennakkoperinnöksi tms.).
Apua voi toki sukulaisille antaa, mutta kohtuudella. Tunnen kyllä tuttavapiiristä muitakin näitä "aina avuntarpeessa" -ihmisiä, jotka olettavat, että sukulaiset ovat heidän loputon reservinsä. Kokemusta on myös siitä, että esim. kälymi mies otti 20 vuoden jälkeen eron, kun ei enää jaksanut appivanhempien ja vaimon työjuhtana olemista.
Ikääntyvien vanhempien auttaminen on itsestäänselvyys, mutta ei se apu kyllä laajene mihin asti tahansa. Esim. kesämökin talonmiehenä oleminen on kyllä jo melkoisen paljon vaadittu, varsinkin jos siihen kykeneviä lapsia on ainoastaan yksi (jonka oma perhe-elämä menee sekaisin). Käsittämättömiä idioottikommentteja ap on kyllä saanut. Tulee vain mieleen, että miehesi on näköjään sen verran kiltti luonteeltaan ettei osaa sanoa ei tai vaihtoehtoisesti ei ole päässyt kunnolla itsenäistymään vanhemmistaan. Oli niin tai näin, hänellä taitaa olla kasvun paikka tuossa kohtaa. Siitähän voi yrittää nätisti keskustella. Koska se on kuitenkin ongelmanne ydin, ei appivanhempiesi pyynnöt.
kun kosteuspyyhkeet ovat olemassa?
ja sinne ei todellakaan laiteta nurmikkoa eikä istutuksia :) Muuten mökillä oloon nyt kuuluu polttopuiden teko, veden kanto yms. Mutta en halua siitä maatilan lisäksi toista työleiriä.
Siksi me rakennettiin mökki samaan pihaan. Eipä tuhraudu aikaa matkoihin eikä pakkaamiseen.
Mistä löytyy sähköttömiä vedenkeittimiä, kun täällä niin moni sitä ehdotti :DD
Meille lapsille tuli kuitenkin riitaa siitä kuka milloinkin äitiä hoitaa.
Sen perusteella olen tehnyt päätöksen, että jos joudun vuodepotilaaksi kuolemaan johtavan sairauden takia niin paikkani on sairaalassa.
Ap miehen vanhemmat voisivat järjestellä asian paremmin. Kun omat voimat eivät riitä niin myyvät tai vuokraavat paikan. Tai antavat ennakkoperintönä ja perinnön saaja sitten huolehtii paikasta. Vaikka se ap:n perhe.
ihan pieniä lapsia ei enää olekaan. Kolmekin viikonloppua yksin pienten lasten kanssa on pitkä aika. Eikä muuten aina toisten mökilläkään ole kiva olla, vaikka tulisikin toimeen. Lisäksi pieniä on vahdittava koko ajan (vieraassa huushollissa vielä tarkempaa kuin kotona) ja "kotityöt" toisen huushollissa ovat rasittavia.
Ymmärtäisin, jos perhe pääsisi myös rentoutumaan viikonlopun aikana, mutta tällaisesta en itsekään nauttisi.
jos et ole miehesi kanssa mökillä siksi että sulle tulee omia vieraita jaomia menoja tai teidän lapset on kipeitä. Se on vaan jokaisen velvollisuus pitä huolta perheestään, sekä su nnettä sun miehesi - ja miehesi vanhemmat ovat hänen perhettään.
Sinänsä on toki niin, että kun appivanhempasi ikääntyvät, mökkiä pitäisi muuntaa vähätöisemmäksi. Esimerkiksi kannattaisi ostaa halpa uppopumppu ja pitkä vesiletku tuon vedenkantamisen välttämiseksi. Kasvimaa kannattaisi pienentää ja marjat jättää vaikka ylmästi poimimatta. Puut ostaa ja nurmikon antaa kasvaa niityksi. Pari talkoota kesässä huussintyhjennykseen ja liiterin korjaukseen teiltäkin varmasti irtoaa, mutta nuo jokaviikkoiset työt olisi hyvä järjestää jotenkin helpommin. Ellette te sitten vähitellen ota sitä mökkiä omiin nimiinne ja ala hoitaa itseänne varten.