Kummalle antaisit minun tilanteessani lapsesi hoitoon?
Viikonlopuksi. Lapsi on 1,5 - vuotias.
Toinen on nuorempi kaverini, lapseton. Kovin tykkää pojasta ja tuleevat erittäin hyvin toimeen. Monesti on kysellytkin, että milloin tuon sen söpöliinin hänen luo kylään. :D En vaan tiedä uskallanko antaa hälle jos ei oo kokemusta lapsista silloin kun heittäytyvät vaikeiksi. :p
Toinen vaihtoehto ois sitten eräs sukulaisnainen, mutta sillä on omasta takaa jo kolme lasta. Sanoi tosin, että siinähän se seassa menee kun viskaat joukkoon vaan. Suhtautuu lapseen neutraalisti ja ei tykkää tai ole tykkäämättä hänestä. Kova komentamaan.
Kummalle antaisit lapsesi? Itse olen kallistumassa tuon sukulaisen puoleen, mut vähän tuntuu pahalta tuon kaverin suhtautuminen siihen. Se oikeasti tykkää mun pojasta ihan mielettömästi ja on suunnilleen suunnittelemassa niille jo kaikkea. :p Huoh.. Hankkisi oman lapsen.
Kommentit (50)
luinko huonosti, että kyseessä oli viikonloppu. Minun mielestäni silloin lapsi menisi hoitoon perjantaina ja haettaisiin pois vasta sunnuntaina.
Niinkuin joku taala jo sanoikin, hanen luonaan lapsi saa jakamatonta huomiota jota ilolla ja antaumuksella annetaan. Siina tilanteessa on paljon pienemmat mahdollisuudet, etta lapsi heittaytyy hankalaksi, kuin 3-lapsisessa perheessa, jossa huomista joutuu taistelemaan muiden kanssa, ja hoitaja on valmiiksi vasynyt.
Ei lapsettomuus tarkoita sita ettei osaisi hoitaa yhta pienta lasta, itsellanikin on kolme ja mieluusti antaisin heista kenet vain jonkun halukkaan sinkkuystavan hoiviin !! :-)
tv-sarjan hahmosta nimeltä "Supernanny", en oikeasta naisesta nimeltä Jo Frost...
Voi hyvät hyssykät tätä lukutaidottomuutta...
19
Miksi käytit prässättyjä vaatteita argumenttina? Ehkä tulkitsin väärin, mutta kun luin viestisi uudestaan, ei kyllä mikään antanut kovasti vihjettä siitä, että puhuit HAHMOSTA. Ymmärrän, että saatoit ajatella niin, mutta et kirjoittanut sitä auki viestiisi. Joten lukutaidossani ei kyllä ollut vikaa. Sori.
Mun kaveri hoiti meidän poikaa just on ikäsenä. Oli siellä yhden yön. Olivat käyneet syöttämässä sorsia, kiertäneet kaverin asuinalueen puistoja jne. Sai jakamattoman huomion ja nautti kovasti. Oikein harmittaa, ettemme pyytäneet aikoinaan tätä kaveria kummiksi, kun on oikeasti kiinnostunut lapsesta ja haluaa touhuta hänen kanssaan.
Jos esim. tulee joku hätätilanne,lapsi sairastuu vaikka kurkunpääntulehdukseen, kolmen lapsen äiti ei joudu paniikkiiin, lapseton sen sijaan saattaisi joutua, jos ei ole yhtään kokemusta sairaista lapsista.
että puhun _hahmosta_, kun käytän _hahmon_ nimeä...
Miten sen voisi selvemmin ilmipanna? Mitä kieltä tuo verbi muuten on? Ilmituoda olisi suomea.
Sori nyt vaan, mutta et osaa lukea, eikä sinulla ole näköjään pahasti hoksottimiakaan.
että puhun _hahmosta_, kun käytän _hahmon_ nimeä...
Miten sen voisi selvemmin ilmipanna? Mitä kieltä tuo verbi muuten on? Ilmituoda olisi suomea.
Sori nyt vaan, mutta et osaa lukea, eikä sinulla ole näköjään pahasti hoksottimiakaan.
Katsos, me toiset osaamme myös leikitellä kielellä.
Mä teen työkseni mm. kielenkorjausta (koulutus FM, pääaine suomen kieli), joten kyllä jotain uskoisin kielestä tietäväni. Mm. sen, että noita yhdysverbejä ei käytetä hyvässä yleiskielessä, ei edes "ilmituoda"-verbia. Parempi olisi tuoda ilmi. Toki leikillisessä kielenkäytössä molemmat käy.
Miksi sitten kirjoitit, että menee kotiin prässäämään vaatteittaan, koska eihän se hahmo niin tee, hahmolla ei ole kotia.
Mä ymmärrän, että sä olet ajatellut sitä hahmoa, mutta kyllä tuo viesti on monitulkintainen. Ei se ohjaa automaattisesti siihen tulkintaan, että puhut nyt pelkästään hahmosta. Sori.
Jonka luona uskoisin lapsen viihtyvän paremmin ja joka lapsen haluaa hoitaa. En tunne tuota sinun ystävää enkä sitä perheellistä, mutta jos kyse olisi minun lapsestani, minun ystävästä ja minun sukulaisperheestä, antaisin ystävälleni hoitoon. Sukulaisperheeseen, jossa komennetaan ja paimennetaan lapsia kuin karjaa, kasvatustyyli on aivan erilainen ja perheen omatkin lapset on villejä tappelijoita, en laittaisi rauhallista ja kilttiä pikkulastani sinne sekamelskaan, varsinkaan jos suhtautuminen on sellaista "ei tykätä eikä ole tykkäämättäkään" ja vaihtoehtona olisi palvova rauhallinen hoitaja siinä ystävässäni. Odotettavissa olisi silloin, että minun lapsi jää sinne perheen hulinaan jalkoihin, ja vaikka ei jäisikään, olisin huolissani että lapsi huutaa yksinään jossain pinnasängyssä koska niin perheen muutkin lapset on oppineet nukkumaan.
En myöskään osaisi tai uskaltaisikaan neuvoa kolmen lapsen äitiä lainkaan missään, joten hän hoitaisi lapseni niin kuin katsoo parhaaksi. Lapsettomalle ystävälleni voisin vaikka koota mapin kaikkia mahdollisia tilanteita varten ja pitää vaikka lapsenhoitosulkeiset, ja hän varmaankin kuuntelisi tarkasti ja noudattaisi ohjeita pilkulleen.
Oikeasti varmasti lapsi olisi ihan turvassa molemmissa paikoissa, mutta minä valitsisin lapsettoman hoitajan. Ehkä jonkun kolmivuotiaan, joka jo puhuu ja on vähän oppinut pärjäämään laumassa, laittaisin mielelläni leikkikaverien kanssa sinne tuttavaperheeseen, jos he hänet haluavat hoitoon.
Kuka tahansa normaali ihminen pärjää 1,5-vuotiaan kanssa pari päivää. Ei ne kylässä uhmaa ja tuhmaile samoin kuin kotona...
Ootko vähän outo, kun suhtaudut kaveriisi noin (hankkisi oman lapsen...), olisit onnellinen, että hän pitää lapsestasi ja on valmis uhraamaan aikaa ja energiaa tämän kanssa!
1,5-vuotiaan kanssa, jos tämä lapsi sattuu sairastumaan. Sen sijaan kolmen lapsen äiti kyllä pärjää.
Esikoisen äitinä en minäkään tietäisi mitä tehdä, jos lapseni sairastuisi kurkunpääntulehdukseen. Luultavasti soittaisin sh-äidilleni ja googlaisin netistä ohjeita. Eli ihan saman voisin neuvoa lapsettoman ystävänikin tekemään (jos ei minua saa kiinni ja lapsi sairastuu, isoäidille voi aina soittaa), sikäli mikäli tuo nyt on edes lainkaan todennäköinen skenaario.
Mielestäni on kuitenkin hyvin epätodennäköistä että lapsi sairastuisi juuri sinä yönä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Onko sanottua, että se neljää lasta kaitseva äitikään niin helposti tunnistaa, että on äkillisestä sairaudesta kyse, jos hoitolapsi on vähän itkuinen. Tai varsinkaan jos kuume vaikka nousee lapsen nukkuessa, eiköhän siinä perheessä nukuta kuin tukit sen ajan kuin saadaan nukkua. Lapseton saattaa herätä tarkistamaan hengittääkö se puolitoistavuotias vielä, ja huomata kuumeen :) . Ja tietysti on sanomattakin selvää, että jos ystävälläni olisi taipumusta panikoida (!) yllättävissä tilanteissa, en lasta hänelle uskoisi hoitoon. Omilla ystävilläni ei pääsääntöisesti sellaista taipumusta ole, vaan osaavat kyllä kohtuullisesti ajatella :D.
Mutta eihän tämä ole sellainen asia, jossa voidaan suoraan sanoa kumpi on parempi hoitopaikka, se riippuu niin monesta asiasta.
itse en antaisi lapsettomille ystävilleni. He eivät jaksaisi kuin pari tuntia. Sen jälkeen pitäisi päästä itse jo päiväunille tai katsoa lempisarja tv:stä ilman häiriötä. Mutta sinun kaverisi voi olla ihan toisenlainen.
mutta tyylirikko ei ole mitään kielellä leikittely, eikä lukutaidottomuus mitään monitulkintaa.
Sori.
kahdesta.
En edes harkitsisi muita. On selvästi kiinnostunut lapsestasi ja tulee tämän kanssa toimeen. Lapsettomalla on varmasti enemmän aikaa hoidokilleen.
mutta tyylirikko ei ole mitään kielellä leikittely, eikä lukutaidottomuus mitään monitulkintaa.
Sori.
En ole lukutaidoton. Jos et edes tiedä, että ilmipanna on vanhaa kirjasuomea, niin miten voit opastaa mua kielenkäytössä?
Kuule, en ala sun kanssa enää inttämään. Tunnistan sut muista keskusteluista, ja sähän intät mustaa valkoiseksi vaikka taivaan tappiin asti. Se, että sä jaksat nitistä ja natista, ei muuta toiseksi sitä faktaa, että olet väärässä. Mä meen pihalle nauttimaan kauniista säästä, jää sä tänne nillittämään!
Moi!
jos kerran haluaa ja odottaa hoidettavaksi, niin on todennäköisesti motivoitunut. Ja yllättäviin tilanteisiin, niitä tulee kaikille ja jokaiselle myös sen ensimmäisen kerran. puhelin on keksitty ja todennäköisesti jokainen täysi-ikäinen ihminen, jota edes harkitaan lastenhoitajaksi, osaa myös käyttää puhelinta. Ja järkeään. Ja jos epäilee, ettei se muuten osaa soittaa päivystykseen/ensiapuun, ni antaa numerot, mihin voi soittaa, jos esim. sairastuu yllättäen.
Meidän lapsia on hoitanu jopa 14v ja 15v sisarukset ja hyvin meni. Ite olin viikonloppuja hoitamassa naapurin lapsia, olivat sillon varmaan jotain 3v ja 1,5v... ja siis olin 15v, eikä mitään erityistä silloinkaan sattunu.
Mutta ite sun pitää päättää, kyse on sun lapsesta.
ja HALUAA mielellään hoitaa, eikä "kyllä se tuossa samalla menee"-suhtautumista.
Ei kellään ole "äitikokemusta" ennen kuin oman lapsen saa. Tärkeämpää on että lapsellasi on turvallinen ja välittävä paikka jossa on hoidossa.
Ajattele itse jos sinulle olisi joku tehnyt noin ennen kuin tulit äidiksi: et saa olla lapsenvahtina koska et ole perheellinen...
Kun kerran itsellakin on jo kolme hoidettavaa, niin ei se niin helppoa hanellekaan olisi yhtakkia lahtea laakariin sinun lapsesi kanssa.
Varmasti molemmat olisivat hyvia hoitajia, mutta kylla mina kallistuisin sen kaverin puolelle !
tuota noin: miksi lapsen pitäisi saada jakamaton huomio? Ja mistä pystyt sanomaan että sukulaisnainen ei piittaa lapsestasi sen kummemmin? Mielestäni aika tyly päätelmä, jos hän ei ole intona paapomassa sinun lastasi - hänellä on sentään muutama omakin, joten hän on päässyt hehkutuksen asteesta lapsiperheen realismiin. Todennäköisesti hän kuitenkin välittää ja pitäisi hyvän huolen taaperostasi.
Onko kaveri hoitanut lastasi lyhyempiä aikoja? Tulisiko hän lapsen kotiin hoitamaan vai menisikö lapsi hänen luokseen? Entä miten tuttu tuo sukulaisperhe on?
Mun valintani olisi sukulaiset.
Tärkeintä että tykkää lapsesta ja on kiinnostunut. Kuten joku sanoi, lapsenhoito ei ole mitään ydinfysiikkaa vaan terveellä järjellä varustettu aikuinen pitää lapsen turvassa ja hyvinvoivana oikein hyvin. Tää on tätä nykyaikaa et keneenkään ei luoteta yhtään ellei oo omia lapsia/kasvatusalan koulutusta.
Olen itse hoitanut alle ja yli 1-v. ikäistä ilman aikaisempaa kokemusta ja hyvin meni. Välitin lapsesta ja sain ohjeet esim. miten syö ja nukkuu.
Ensi viikonloppuna sisareni hoitaa oma 1v. lastani yhden yön yli eikä tulisi mieleenkään ettei hän kykenisi siihen kun ei ole omia lapsia.
Lisättököön että turvassa ja hyvinvoivana lapsi olisi varmasti tolla sukulaisellakin, mutta mä en anna lasta kenenkään "riesaksi", täytyy itse olla motivoitunut.
tv-sarjan hahmosta nimeltä "Supernanny", en oikeasta naisesta nimeltä Jo Frost...
Voi hyvät hyssykät tätä lukutaidottomuutta...
19