Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytän lapseni Britanniassa, kannattaako?

Vierailija
29.06.2010 |

Tilanne on kyllä se, että jos tulisin Suomeen synnyttämään niin joutuisin maksamaan Kelan osuudet itse, sillä kuulun Britannian sosiaalituen piiriin.

Olen kyllä kuullut kauhutarinoita tämän maan sairaaloista ja synnytysosastoista.

Kannattaisiko teidän mielestä tulla sinne suomeen ja synnyttää siellä? Siellä ois puoli sukua ja varmaan paremmat oltavat.. Paljon maksaa suomessa synnyts?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat inhimilliset olot niin on halvempaa synnyttää suomessa vaikka kuuluisitkin jonkun muun maan sosiaalitukeen.

Briteissäkin joudut maksamaan kuule ihan itse sen synnytyksen, et sä siihen mitään tukia saa.

Vierailija
2/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat inhimilliset olot niin on halvempaa synnyttää suomessa vaikka kuuluisitkin jonkun muun maan sosiaalitukeen. Briteissäkin joudut maksamaan kuule ihan itse sen synnytyksen, et sä siihen mitään tukia saa.

joutuu itse vaihtamaan veriset lakanansa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat inhimilliset olot niin on halvempaa synnyttää suomessa vaikka kuuluisitkin jonkun muun maan sosiaalitukeen. Briteissäkin joudut maksamaan kuule ihan itse sen synnytyksen, et sä siihen mitään tukia saa.

Kerro minullekin?

Vierailija
4/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulin, että siellä terveydenhoito on ilmaista.Ei se ehkä aina kummoista ole, mutta maksutonta.

Vierailija
5/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minullekin?

Esim. kun vauvan vaippa oli vuotanut. En pitänyt tätä mitenkään ihmeellisenä, pystyihän hyvin kävelemäänkin.

Vierailija
6/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro minullekin?

Vierailija
7/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen.

Eiköhän ole ihan ok, että kannustetaan omatoimisuuteen, kyllä sitä normaalin synnytyksen jälkeen jo aika pian yhdet lakanat vaihtaa. Kyllä minusta hoidon laatu ja inhimillisyyskin mitataan ihan toisenlaisilla mittareilla:D

Vierailija
8/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on syntynyt keskosena Lontoossa. Kuopukseni syntyi Jorvissa. Ja ehdottomasti tykkasin enemman Lontoolaisesta synnytyssairaalasta.

Terveydenhoito on Britanniassa ilmaista, mitaan ei tarvinnut maksaa, vaikka olimmekin sairaalassa viikon ajan.

Mina sain valita kahden eri sairaalan valilta, tietenkin valitsin sen "paremman", toisesta vaihtoehdosta olin kuullut aikamoisia kauhutarinoita.

Vierailija
9/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluin Suomen sosiaaliturvan piiriin. En maksanut synnytyksestä mitään, koska sain Kelalta lomakkeen, jolla laskutettiin Suomea. EU:n sisällä tämmöinen suunniteltu synnytys toisessa maassa onnistuu kyllä, kunhan saa lähtömaasta tarvittavan lomakkeen. Tässä tilanteessa joutuu maksamaan itse vain ne samat kulut, kuin synnytysmaan sosiaaliturvaan kuuluvat. Itse siis en joutunut mitään maksamaan, koska Ruotsin sosiaaliturvaan kuuluville synnytys ei maksa mitään. Lomake oli muistaakseni E112.

Vierailija
10/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl taalla on ollut ilmainen terveydenhoito yli 50 vuotta (National Health Service). Kaikki on ilmaista, omalaakarit, labrat, erikoislaakarit, leikkaukset, sairaalassa olot. Itse olen synnyttanyt kaikki lapseni UK:ssa ja tyytyvainen olen. Tietty poikkeuksiakin on, mut nykyaanhan saa itse valita sairaalan joten kannattaa tehda vahan tutkimustyota ennen paatosta.

Ja tietysti joku voi nyt ruveta niuhottamaan etta ei se mitaan ilmaista ole koska se maksetaan veroissa. Mutta oletan etta tassa ketjussa se ei ole oleellista vaan se etta joutuuko konkreettisesti maksamaan jotain. Yksityissairaaloitakin on jos niihin haluaa menna ja sit tietysti joutuu maksamaan.

Vierailija
11/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kylla lukea small print tosi tarkkaan jos aikoo NHS:lla maksattaa synnytyksen Suomessa. Mita perusteita terveella taalla asuvalla henkilolla olisi siihen ettei taalla halua synnyttaa? Epailen etta se etta perhe on Suomessa (kai sentaan lapsella isa on tassa maassa?) ei kelpaa syyksi maksamiseen. Briteissa asuu satoja tuhansia lapsentekoiassa olevia 'mamuja' ja jos kaikille maksettaisiin synnytys heidan alkuperaisessa kotimaassaan sen takia etta 'on kivempi kun sukulaiset on lahella' niin kyllahan siina olisi veronmaksajilla maksettavaa.

mutta maksaahan se mamujen synnytys myos briteissa veronmaksajille, eipa se taida veronmaksajille ilmaista olla NHS..

mutta siis jos tosiaan haluaa ehdottomasti suomeen synnyttamaan niin kannattaahan sita ainakin yrittaa hakea.

Vierailija
12/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vielä sanomatta näistä Suomen ja Britannian systeemien eroista, että Briteissä synnytyssairaalaan pitää viedä kaikki tarvikkeet (siis ei mitään lääketieteellistä, ellei TENS-laitetta pidä sellaisena), vaatteet yms itse. Jos jotain yllättävää tarvitsee, toki sairaalasta annetaan, ja kaiketi, jos synnytys on alkanut yllättäen, ettei ehdi tavaroitaan ottamaan mukaan. Tosin ehkä ap tietääkin tämän.

Itse ostin Primarkista halvat tohvelit ja pyjaman, jotka sitten jätin sairaalaan. Vaatteet ja vaipat oli mukana vauvalle valmiina, joten täällä on ehkä hivenen tärkeämpää, että sairaalakassi on pakattu hyvissä ajoin järkevästi. Tosin mielestäni se on pieni vaiva/kulu muuten ilmaisesta synnytyksestä.

Vierailija
13/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin Lontoon liepeillä noin vuosi sitten. Alkujaan sain äitiysneuvolaa vastaavaa hoitoa todella pahamaineisesta sairaalasta, mutta minun kohdallani kaikki meni hyvin (mitä nyt todistin, kun naisvanki karkasi ultransa yhteydessä vartijoiltaan tms.). Muutin saman kaupungin sisällä ja vaihdoin pikkuisen (vain pikkuisen!) parempaan sairaalaan, jossa sitten synnytin.

Kaikki meni ihan mukavasti, tosin synnytykseni muutenkin taisi olla helppo. Etukäteen jännittelin sitä, että täällä helposti laitetaan pian takaisin kotiin synnytyksen jälkeen. Lapsi syntyi illalla, ja puhe oli, että seuraavana päivänä lähdetään. Silloin kuitenkin tarjoteltiin mahdollisuutta jäädä toiseksi yöksi, mutta mielestäni siihen ei sittenkään ollut tarvetta, joten kotiin tultiin. Seuraavana päivänä kätilöt tuli kotikäynnille, joten tuntui, että turvassa ollaan.

Sairaalassa oli, "perussynnäri" sekä kätilöjohtoinen hieman lempeämpi yksikkö, jossa ei mm. ollut mahdollisuutta epiduraaliin mutta sen sijaan altaat yms. Jälkimmäisen valitsin. Koko aikana sairaalassa en tosin nähnyt ketään toista äitiä tai vauvaa, joten ei tainnut olla kovin ruuhkainen hetki. Enkä vaihtanut itse lakanoita! Synnytyksen jälkeen minulle laitettiin katetri, ja yöllä kun kampesin pystyyn vauvaa katsomaan, sain sen letkun jotenkin irtoamaan ja sotkin lakanani. Kelloa soittamalla hyväntuulinen hoitsu tuli vaihtamaan lakanani, eikä siinä sen kummempaa.

Jos kerran kuulut brittiläisen sosiaaliturvan piiriin, en edes miettisi kulujen maksamista Suomessa! Kai sitä huono tuuri voi sattua kenen tahansa kohdalle missä tahansa maassa, mutta ei täällä nyt niin kamalaa ole, että kannattaisi maksaa Suomeen tonneja.

Vierailija
14/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaa briteista suomeen synnyttamaan niin etukateen kannattaa pyytaa maksulomake briteista, siihen on tietty lomake olemassa ja sen kanssa sitten matkaan. NHS maksaa sitten suomen kelalle sen synnytyksen ja nain ollen sita ei itse tarvitse maksaa. en nyt muista mika sen lomakkeen nimi on mutta googlettamalla loytyy varmasti. siihen taytyy perustella etta miksi haluaa toiseen maahan synnyttamaan mutta eikohan siihen perusteet keksi, jos nain haluaa tehda.

Vierailija
15/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen synnyttanyt 3 lasta UK:ssa, eika minulla ole mitaan valitettevaa neuvolasta taikka sairaalasta. Todella hyvaa hoitoa olen saanut ja ilmaistahan se on, ei siita tarvi missaan vaiheessa mitaan maksaa. Mina olen aina vahan ihmetellyt sita kun kaverit on kysynyt, miksi en tule Suomeen synnyttamaan? Mita jarkea siina nyt olisi, eihan tama mikaan kehitysmaa ole.

Vierailija
16/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kylla lukea small print tosi tarkkaan jos aikoo NHS:lla maksattaa synnytyksen Suomessa. Mita perusteita terveella taalla asuvalla henkilolla olisi siihen ettei taalla halua synnyttaa? Epailen etta se etta perhe on Suomessa (kai sentaan lapsella isa on tassa maassa?) ei kelpaa syyksi maksamiseen. Briteissa asuu satoja tuhansia lapsentekoiassa olevia 'mamuja' ja jos kaikille maksettaisiin synnytys heidan alkuperaisessa kotimaassaan sen takia etta 'on kivempi kun sukulaiset on lahella' niin kyllahan siina olisi veronmaksajilla maksettavaa.

Vierailija
17/17 |
29.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kolme lasta joista yksi syntynyt Briteissä ja kaksi suomessa. Jos olisi valinnan mahdollisuus niin ehdottomasti omien kokemusten pohjalta valitisin Britti systeemin.