Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

jehovan todistajista, kerro mitä tiedät?

08.10.2005 |

olen kiinnostunut kuulemaan kaikkea mikä liittyy heihin, tapoja/uskomuksia/avioliitosta ym.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
09.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli he pitävät itseään kristittyinä mutta perinteiset kristityt kirkot eivät laske heitä kristityiksi. Elävät hyvinkin lakihenkistä elämää mutta heiltä puuttuu Jeesuksen ristinkuoleman tuoma armo. Eivät hyväksy verensiirtoja, armeijaa, äänestämistä, suomen lipun tervehtimistä, syntymäpäiviä, äitienpäiviä, nimipäiviä, joulua jne. eivät syö veriruokia, tupakointi ja alkoholi välttäminen on voimakkaasti suositeltavaa. Perinteiset perhearvot eli mies on perheen pää, lasta kuritetaan ruumiillisesti (yleistä että kokouksissa huonosti käyttäytyvää lasta vanhemmat käyvät takahuoneessa kurittamassa. Viettävät aikaa muiden samanuskoisten kanssa, liikkeestä lähtevään ei pidetä yhteyttä muuten kuin säännöllisesti kysymällä onko valmis palaamaan takaisin.

Mielestäni aika ahdistava ja lakihenkinen liike mutta jos joku löytää siitä onnensa niin hyvä niin.

Vierailija
2/29 |
09.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisit todenmukaisempaa tietoa kuin täältä netistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nämä tiedot on suoraan jehovan todistajilta, omaa mielipidettä on ainoastaan se että on kovin lakihenkinen uskonto.

Vierailija
4/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskovat kyllä Jeesukseen ja heidän uskonsakin pohjaa paljolti Jeesuksen uhrikuolemaan.

Lapsia ei kuriteta ruumiillisesti. Ehkäpä jotkut tekevät näin, kuten varmaan monet ei -Jt:kin. Itse henk. koht tunnen paljon Jt:a, eikä kukaan näistä perheistä hyväksy ruumiillista kuritusta.

Vierailija
5/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulityttö:

Elävät hyvinkin lakihenkistä elämää mutta heiltä puuttuu Jeesuksen ristinkuoleman tuoma armo.

Just joo..eli kehottaisin todellakin kysymään suoraan heiltä itseltään miten nämä asiat oikein on.

Vierailija
6/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sukulaisia jotka ovat jehovantodistajia vaikka itse en ole. Voin sanoa että koko kuritusjuttu on ihan keksitty. Minulla on kokemusta siitä uskonnosta jo monien vuosien ajan läheisesti vaikka en ole siinä enkä ole ikinä ollut. lähivuosina en ole kuullut paljon siitä mutta ei ole muuttunut. Eli elävät muuten ihan normaalista paitsi välttävät noita yllä mainittuja asioita.Sitten käyvät ihmisten ovella koska haluavat antaa mahdollisimman monelle tietoa uskonnosta. Ovat yleensä hyvin läheisiä niiden kanssa ketkä ovat samaa uskontoa ja voivat kyllä olla muidenkin kanssa ystäviä ja näin mutta ovat enemmän jehovantodistajien kanssa. Kokoukset ovat oikein mukavia ja lapset viihtyvät siellä koska saavat vastata kysymyksiin. lapsia pidetään hurjan hyvänä ja heillä on paljon kavereita. Perhe-elämä ihan normaalia ja ehkäisyä voi käyttää. Monet eivät pidä heistä mutta minä kun olen läheltä heitä nähnyt niin voin sanoa että se uskonto on minusta ihan hyvä. itse olen kristitty koska haluan olla ns. vapaassa . uskonnossa jossa ei niin paljon tarvitse käydä kokouksissa ja voi viettää joulua yms.Uskon että oikeaa uskontoa ei varsinaisesti ole.Juovat alkoholia ihan normaalisti mutta en ole kännissä nähnyt usein. Tupakkaa eivät polta.Kokouksia on usein ja suurempi yhteenkokoontuminen on muutaman kerran vuodessa. Ne ovat aika rentoja tapaamisia ja lapset viihtyvät siellä tosi hyvin. joskus siellä on jopa näytelmiä raamatullisista tapahtumista. Se on lapsille kanssa mukavaa. ei minulla ole siitä uskonnosta pahaa sanottavaa. Itse vain tykkään lahjoista ja kaikista merkkipäivistä enkä jaksa käydä kokouksissa niin usein niin sen takia en ole siinä.

Vierailija
7/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

He uskovat paratiisiin muistaakseni eli et hyvät pääsee sinne ja toiset vaan kuolee normaalisti tai sit joskus kun maailma päättyy. Mie en oikein tuommoseen usko et jumala päättäisi maailman. sit sen tiedän että nainen ja mies ei saa harrastaa seksiä ennen ku naimisissa ja et sit kun tietää uskonnosta paljon ja haluaa tulla siihen niin kastetaa vähä niinku uimahallissa tai jotai.Ei tuo uskonto kyl ihan miuhun nappaa kun jotkut asiat o vähä ristissä miun uskomusten kanssa. Mut kokouksissa kaikilla on todella hienot juhla-asut. nää on miun tiedot uskonnosta ja on varmasti tosia koska olen käynyt kokouksissa monesti sukulaisteni mukana pienempänä ja olen seurannut sivusta reilun 20 vuoden ajan.Nyt 5 vuoteen en ole kertaakaan kokouksissa käynyt kun päädyin etten kuitenkaan siihen uskontoon halua.

Vierailija
8/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät usko, että Jumala tuli Jeesuksena maailmaan, vaan uskovat, että Jeesus on puolijumala eli jumalan ja ihmisen välimuoto. Jumala on siis konkreettinen isä ja Maria konkreettinen äiti.

Opettavat, että eri seurakunnat ovat eri uskontoja. Aikoinaan kun kuuluin Vapaaseurakuntaan ja paras ystäväni oli luterilainen, niin eräiden jehovan todistajien oli vaikea uskoa, miksi eri uskontojen edustajat voivat olla niin hyviä ystäviä. Heille siis opetus kristinuskosta pitää lähteä siitä, että eri seurakunnat ovat samoja kristittyjä ja kyse ei ole eri uskonnosta.

Eivät vietä syntymäpäiviä ja joulua. Joulua eivät vietä varsinkaan, koska se ei ollut varsinainen Jeesuksen syntymäpäivä. Tosin omat lapseni ovat olleet syntymäpäivillä, missä sankarin päivä oli ollut jo 1,5 viikkoa aiemmin kuin juhla vietettiin, joten mielestäni sen tarkan päivämäärän viettäminen ei ole olennaista.

Olen tavannut jehovan todistajan, joka joi runsaasti alkoholia, eikä kokenut sitä vääränä. Toisaalta tunnen myös jehovan todistajan, joka meillä kieltäytyy juomasta alkoholia uskonnon nimissä, mutta ottaa kotiin mukaansa olutta, kun sitä tarjotaan. Juoko itse vai tarjoaako jollekulle toiselle, sitä emme tiedä.

Vierailija
9/29 |
10.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jehovan todistajat uskovat, että tuhatvuotinen valtakunta on jo maailmassa ja että Jeesus on jo tullut toisen kerran maailmaan. Muistaakseni se on tapahtunut ensimmäisen maailmansodan aikoihin.

Vierailija
10/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuulityttö:

lasta kuritetaan ruumiillisesti (yleistä että kokouksissa huonosti käyttäytyvää lasta vanhemmat käyvät takahuoneessa kurittamassa.

Joopa joo, kannattaa kuunnella kaikki mahdolliset kaupunkilegendat.

Täältä ei objektiivista tietoa saa.

Vierailija
11/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ektoplasma:

Tuulityttö:

lasta kuritetaan ruumiillisesti (yleistä että kokouksissa huonosti käyttäytyvää lasta vanhemmat käyvät takahuoneessa kurittamassa.

Joopa joo, kannattaa kuunnella kaikki mahdolliset kaupunkilegendat.

Täältä ei objektiivista tietoa saa.

Tuulitytön väite ei ole ihan tuulesta temmattu, itsekin tunnen joitain entisiä Jehovan Todistajia jotka ovat tämänkaltaisesta käytännöstä maininneet. Tosin ei luultavasti pitäisi yleistää, eri paikkakunnilla käytännöt varmaan vaihtelevat. Tuskin JT:kaan ovat täysin samasta muotista valettuja, eihän näin ole muissakaan uskonnoissa.

Ps. Joku varmasti tarttuu tuohon " entisiin JT:iin" ja kehottaa tutkimaan JT:ien nettisivuja tms. " oikeita" lähteitä. Mutta miten ihmeessä kukaan voi harjoittaa kriittistä ajattelua jos ei ole toisistaan poikkeavia väitteitä?

Ai niin, kriittinen ajatteluhan ei tietenkään ole hyvä juttu. ;P

Vierailija
12/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen viestin kaksi viimeistä kappaletta oli minun kirjoittamiani, niitä edeltävät " one-liner:it" oli ektoplasman tekstiä.

Vierailija
13/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistähän olet nuo tietosi saanut.. no et ainakaan Jehovantodistajilta. tai jos oletkin niin aika monta väärinkäsitystä on päässyt sattumaan. juuri tämän takia kannattaisi kysyä todistajilta itseltään mieluiten kasvotusten heidän uskostaan, kun siitä mielellään kuitenkin kertovat. Ja kun juttelee heidän kanssaan unohda ennakkoluulosi ja kuuntele mitä he todella uskovat, koska muuten näitä väärinkäsityksiä sattuu.

Vierailija
14/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten keskustelin tuntikausia kahden jehovan todistajan kanssa. He olivat juuri niitä, jotka eivät käsittäneet, miten me voimme olla ystäviä, vaikka toinen on luterilainen ja toinen vapaakirkollinen. He puhuivat siitä tuhtavuotisen valtakunnan maan päällä olemisesta ja että Jeesus on tullut jo toisen kerran maan päälle.

Lisäksi tuo käsitys Jeesuksesta on ihan jehovan todistajien virallisilta ja hyväksytyiltä nettisivuilta. Joskus aiemmin kirjoittelin täällä jonkun jehovan todistajan kanssa ja hänen takiaan kävin lukemassa ko. sivuja. Hän tarkisti ja kirjoitti, että juuri niiltä oikeilta sivuilta kävin lukemassa.

Eli siis lähteeni ovat aivan autenttisesti jehovan todistajien kirjoittamia tai puhumia. Mutta jos sinä olet eri mieltä näiden minun lähteideni kanssa, niin korjaatko ja kerrot, mikä on sitten oikeaa tietoa.

Vierailija
15/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että taivaaseen pääsee 144000 ihmistä ja se luku on jo täynnä.

Maailman loppu on ennustettu jo 3 kertaa.

Kaverini sa jehovalaisen kasvatuksen ja jätti sen uskonnon aikuisena. Aika rankkaa se oli.

Vierailija
16/29 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekään tietää kun yhdeltä kuulee yhtä ja toiselta toista.

Vierailija
17/29 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poju01:

itsekään tietää kun yhdeltä kuulee yhtä ja toiselta toista.

No, onneksi esim. luterilaiset tai helluntailaiset ovat niin homogeenista sakkia, että kaikki ovat samaa mieltä asioista... Että jos kysyy vaikka ehkäisystä, naispappeudesta, siitä mitä tapahtuu ihmisille kuoleman jälkeen (onko helvettiä), mikä on syntiä jne., kaikki ovat samaa mieltä...

Kannattaisikohan muistaa, että Jehovan todistajat ovat ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin kristityt. Suomessa heitä ei lueta kristityiksi, koska eivät tunnusta kolmiyhteistä jumalaa, vaan ovat sitä mieltä, että Jeesus on Jehovan poika (ei siis itse Jehova). Kuitenkin hyvin monet kristilliset suuntaukset katsovat, että JT:t ovat kristittyjä ja taitaapa tämä olla myös jossain määrin maakohtaista, eli samankin uskonsuunnan edustajat suhtautuvat todistajiin eri tavoin maasta riippuen. Mutta tosiaan, täältäkin saisi aika monenlaista kuvaa kristinuskosta, jopa sen eri lahkoista, jos kyselisi samat kysymykset eri ihmisiltä. Esim. Miisalla ja Tuhvella tuntuu olevan usein aika erilaiset katsantokannat asioihin, vaikka kristittyjä ovat molemmat. :) Joten kannattaa muistaa, että kun juttelee jostain uskonnosta yhden ihmisen kanssa, saa kuulla vain sen kyseisen ihmisen käsityksen siitä uskonnosta. Jollain toisella ihmisellä se käsitys on erilainen. Ja sitten on vielä se kirkon tai uskonnon virallinen käsitys, mikä ei välttämättä vastaa lainkaan sitä, miten uskontoa harjoitetaan todellisuudessa. Enpä usko, että Suomestakaan löytyy yhtään ihmistä, joka harjoittaisi " puhdasta" kristinuskoa, ihan vain siksi että ensinnäkin sääntökirjan laatimisesta on vierähtänyt jo toistatuhatta vuotta ja toisekseen uskonnon harjoittamiseen sekaantuu aina mukaan kulttuuria. Esim. Suomen ja Italian katoliset eivät takuulla elä samanlaista elämää, vaikka kyse onkin samasta uskonlahkosta.

Vierailija
18/29 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa minulle, missä minä ja Miisa olemme olleet eri mieltä. Minä kun olen kokenut ajattelevani monessa asiassa hänen kanssaan samalla tavalla. En ainakaan ole tainnut löytää valittamista hänen kirjoituksistaan. Olenko joskus kirjoittanut täysin eri tavalla kuin hän on kirjoittanut? Eikä Miisakaan ole tainnut kommentoida minun kirjoituksiani. Oikeastaan juuri eilen privana Miisalle kirjoitin, että " hyvähän se on jutella asioista, kun me ajattelemme samalla tavalla" . Sitten kysyin häneltä neuvoa erääseen asiaan.

Vierailija
19/29 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene varmaksi vannomaan, että juuri sinä ja Miisa ajattelette asioista eritavalla, oli vain sellainen muistikuva. :) Voi olla, että teillä on hyvinkin samanlainen tapa ajatella asioista ja muistan väärin. Mutta et varmaan kiellä sitä, etteikö täällä olisi aikamoisia eroja kristittyjen ajattelutavoissa, siis siitä mikä on syntiä, mikä ei, mikä on oikein, mikä taas väärin. ;) Muistelin vain, että Miisalla on monessa asiassa paljon tiukempi suhtautumistapa kuin sinulla. Sinä olet muistaakseni monessa asiassa jättänyt paljon enemmän " valinnanvapautta" etkä ole tuominnut eri asioita niin kiivaasti, tai siis sanonut että ne ovat ehdottomasti väärin, Miisalla taas on ollut mielestäni vähän tiukempi linja. Toki kaikilla kristityillä on myös niitä yhteisiä ajatuksia eri asioista, esim. kolmiyhteisyys yhdistänee kaikki Suomessa kristillisiksi liikkeiksi käsitettäviä uskonhaaroja. ;)

Vierailija
20/29 |
12.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

no esim se käsityksesi että Jeesus olisi puolijumala. mistä olet tuon tiedon saanut? kyse voi olla tietysti ihan puhtaasti väärinkäsityksestä, mutta Jehovantod. uskovat, että Jeesus on Jumalan poika. Maria oli Jumallan valitsema nainen joka synnytti Jeesuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme