Hoitovapaalla osa-aikainen yrittäjyys: mitä asioita on otettava huomioon?
Eli olen hoitovapaalla 3-vuotiaan ja 1-vuotiaan lasten kanssa. Asutaan Espoossa eli saadaan kuntalisää, mutta ei valtion hoitorahalisää (siis sitä, joka riippuu perheen tuloista). Olen harkitsemassa ryhtymistä osa-aikaiseksi yrittäjäksi (osakeyhtiön perustaminen parin kaverin kanssa) nyt hoitovapaalla, mutta seuraavat asiat mietityttävät:
- Hoitoraha: Olen aikaisemmista viestiketjuista ymmärtänyt, että KELAn hoitorahaa ja Espoon kuntalisää saan, kunhan hoidan lapset kotona enkä vie heitä tarhaan. Eli vaikka saisin palkka- tai osinkotuloa yrityksestäni, se ei vaikuta millään tavalla näihin? Todennäköisesti emme pitkään aikaan edes saa mitään palkkaa, saatikka osinkoa, kun meneehän siinä aikansa, ennen kuin yritys (toivottavasti joskus) tuottaa voittoa...
- Uusi yrityksemme toimisi täysin eri alalla kuin vanha työnantajani enkä missään nimessä kehtaa sinne tätä yritysjuttuani ilmoittaa, koska eihän tästä välttämättä tule yhtään mitään ja joudun kuitenkin sitten hoitovapaan jälkeen palaamaan takaisin vanhaan työpaikkaani. Eli en haluaisi työnantajani tietävän tästä mitään, onkohan ongelmallista? Ei kai mitään laillisia esteitä tälle hommalle ole suhteessa työnantajaani? Työsopimuksessani puhutaan vain kilpailukiellosta, ja sitähän tämä yritykseni ei riko millään tavalla... Entäs jos hoitovapaan aikana nostankin sitten jossain vaiheessa palkkaa tai osinkoa edes vähänkään, niin miten minun työsuhteeni käy? Eli periaatteessahan olen ilmoittanut töihin, että olen kotona hoitamassa lapsiani enkä kertonut, että oikeasti yritän tässä saada itselleni uutta, toivottavasti joskus kokopäiväistäkin työpaikkaa...
- Työministeriön starttiraha yrittäjälle: nettisivujen mukaan minun kai pitäisi ryhtyä heti päätoimiseksi yrittäjäksi, jotta voisin hakea starttirahaa? Ja minun pitäisi olla työtön ennen päätoimiseksi yrittäjäksi lähtemistä? Minullahan on työsuhde voimassa entiseen työnantajaani ja lisäksi saan hoitorahaa KELAlta/Espoon kaupungilta, joten ilmeisesti mulla ei ole mitään mahdollisuuksia tähän? Yrityksen perustamiskustannukset ja alkuinvestoinnit ja markkinointi maksavat kuitenkin, joten mistä olisi mahdollisuus saada edes jotain tukea?
KIITOS kaikille vastaajille! Vastatkaa edes joihinkin kohtiin, niin luen mielelläni useita vastauksia, vaikka kellään ei mitään pomminvarmaa ratkaisua olisikaan :-) Tämä " yrittäjäksi" ryhtyminen vähän pelottaa, vaikka mullahan on vanha työpaikka odottamassa, jos homma ei toimikaan....
Kommentit (3)
Olipas hauska lukea että joku muukin samassa jamassa. Tuntuu tosiaan että yksiselitteistä tietoa on vähän saatavilla tai sitä saa itse ongiskella..
En osaa muuten auttaa, kuin että tuota starttirahaa tosiaan saa vasta kun siirtyy esim. hoitovapaalta kokopäiväiseksi yrittäjäksi. Eli ei voi saada hoitovapaalla samaan aikaan. Itsekin pohdiskelen kovasti millä rahoittaisi aloittavan yrityksen menot kun vielä kotiäiti.
Olen myös päätoimisesta työstä hoitovapaalla. Lapsi täyttää kesällä 2. Olen myös opiskellu AMK:ssa ja valmistun nyt kuukauden kuluttua. Oma vanha työpaikka ei enää kiinnosta ja kehitteillä olisikin oma liikeidea, josta toiv. joskus tulisi päätoiminen työni. Töihin olen kuitenkin ilmoittanut tuon 3 vuotta pois. Sen verran voin sanoa että verotushan on korkeampi kun tekee hoitovapaan lisäksi töitä tai nostaa palkkaa. Olin viime kesänä 4 kuukautta opiskelun ja hoitovapaan lisäksi töissä ja veroa meni huikeat oliko se 32 vai 35%. Niinhän voi tehdä että hoitovapaa on sivuverokortilla jos se ansiotulo tulee olemaan suurempi. Niin mulle ainakin Kelassa sanottiin. Tosi hankalaa on kyllä yrityksen alkuvaiheessa kun menoja olisi niin että toiminnan saisi käyntiin. Itse ajattelin jo mielessä että irtisanon itseni vanhasta työstä ja saan kaikki kertyneet lomarahat. Tosin tässäkin on varmasti jokin piilevä juttu, että töihin pitäisi mennä edes päiväksi takasin että saa sen lomaltapaluurahan..Eipä nyt hirveesti kiinnostaisi 2-3 vuoden jälkeen mennä päiväksi vanhaan työpaikkaan! No mutta laitathan kanssa jotain viestiä jos saat lisätietoa näistä asioista. Itsekin kaipailisin:)
Starttirahaa ei voi hakea silloin, jos saa jotain muita tukia esim. äitiyspäivärahaa tai hoitotukea.
Yksi vaihtoehto rahoittaa yrityksen starttaaminen on yksinkertaisesti laina. Yhtiömuoto kannattaa myös miettiä tarkasti. Lainaa ei kannata ottaa suoraan yrityksen nimiin vaan lainata itse yritykselle. Silloin voi kuukausittain ikään kuin palauttaa itselleen lainan lyhennyksen verran sekä kohtuulliset korot. Kun asian tekee näin päin, se ei ole sinällään tuloa, eikä siitä siis mene veroa.
Kysele esim. TE-keskuksesta yms. vaihtoehtoja.
Kannattaa myös miettiä työnantajan suhtautuminen asiaan.
Moikka! AJattelin kertoa oman tarinani, vaikka en tiedä onko siitä mitään apua sinulle..
Eli ensin jäin opintovapaalle päätoimisesta työpaikastani. Olin opiskellut noin puoli vuotta kun aloitin oman toiminimen opiskelujeni ohella. Toiminimi on ollut alusta saakka sivutoimi. Parin kuukauden jälkeen jäin äitiyslomalle päätoimisesta työstäni, jatkoin opiskeluani vielä synnytykseen saakka, mutta en saanut enää opintotukea samaan aikaan kun sain äitiysrahaa. Äitiyslomalla sai tehdä töitä ainoastaan sunnuntaisin, joka koski myös tätä sivutoimista yritystäni.
Äippäloman jälkeen jäin hoitovapaalle päätoimisesta työpaikastani. Nyt saan kelan hoitorahaa, joka ei estä minua opiskelemasta eikä tekemästä töitä, en vain voi viedä lastani kunnalliseen päivähoitoon, vaan hoidan häntä kotona. Saan myös kuntalisää, joka ensin kielsi tekemästä lainkaan töitä tai opiskelemasta. Uuden puhelun aikana sanottiin, että opiskella saa, kunhan ei nosta kelan opintorahaa. (opiskelen lähinnä muutamia verkkokursseja) Yrityksen nimiin työskentely jäi vielä avoimeksi. Eräälle tutulleni oli sanottu samasta paikasta, että saa tehdä töitä, mutta sitten se on liikaa, kun on vaikea järjestää hoitopaikkoja, eli kun pitäisi olla päätoimisesti kotona. Ohje oli kyllä käsittämätön.. Jokatapauksessa, kannattaa kysäistä suoraan omasta kunnasta ohjeita, mitä saa ja mitä ei, kun tuntuvat vaihtelevan suurestikin..
Starttirahaa en hakenut, koska muistelen, niin kuin kirjoititkin, että pitäisi olla päätöoiminen jne..
Omaan työpaikkaani en virallisesti ole ilmoittanut yksityisestä yrityksestäni, koska se on vain sivutoimista, eikä liity mitenkään työhöni. En ole sitä kuitenkaan salaillut, jos on puheeksi tullut. Tällähetkellä olen kuitenkin päätoiminen kotiäiti, niinkuin olen hoitovapaata hakenutkin ;)
Että semmoista.. Toivottavasti oli jotain hyötyä, tiedät ainakin että on joku muukin kuka pohtii samoja asioita..
Hyvää kevättä sinulle! ja iloista pääsiäistä!