jehovan todistajista, kerro mitä tiedät?
olen kiinnostunut kuulemaan kaikkea mikä liittyy heihin, tapoja/uskomuksia/avioliitosta ym.
Kommentit (29)
Mielestäni Jehovantodistajat ovat monoteistejä. Heillä on yksi jumala, Jehova. Jehovan poika on Jeesus, joka syntyi ihmiseksi tänne maan päälle ja kärsi ristikuoleman ihmisten syntien edessä. Ne jotka uskovat Jehovaan ja siihen, että tämän poika Jeesus on kuollut ihmisten syntien edestä, pelastuvat. Jeesus ei ole Jehovan vertainen, mutta on kuitenkin tämän tunnustettu poika, joka käsittääkseni hallitsee taivaan valtakuntaa. Mutta palvottavia jumalia on kuitenkin vain yksi.
Mutta en ole asiaan sen tarkemmin perehtynyt, nämä ovat vain muisteloita omalta kouluajalta ja sitten se käsitys, mihin jäin meillä käyneiden todistajien jälkeen. Olivat muuten oikein mukavia ihmisiä, joskaan eivät meinanneet heti ymmärtää, että vaikka olenkin kiinnostunut heidänkin uskonnostaan, minulla on oma elämänkatsomukseni enkä koe tarvetta vaihtaa. ;) Mutta kun sitten lopulta ystävällisesti suoraan sanoin, niin eivät enää tulleet. Kiva heidän kanssaan oli kuitenkin keskustella.
-takahuoneessa (tmv) kokouksissa kurittamisesta: JT:t eivät usko ruumiilliseen kuritukseen,vaan sanalliseen ohjaukseen ja kasvatukseen. Yksilöissä ja kuritamistavoissa on eroa,kuten keillä tahansa. " Takahuoneessa" /kirjastohuoneessa tmv kyllä käy paljon lapsiperheitä,vaan mitäs itse tekisitte kirkossa tmv jos lapsi alkaa kiukuttelemaan? Istuisitte vaan hymyillen penkeissä?? Eli " taakse" ne huutavat lapset kiikutetaan kaikissa virallisemmissa tapahtumissa vai mitä?
Ex-Jt:t tuntuvat parjaavan muutenkin paljon ko.uskontoa. Itse olen huomannut,että aika usein syystä,että heidän on erotettu ja he ovat kokeneet tän erottamisensa jotenkin vääräksi... Ja vielähän esim.70-ja 80-luvuilla ruumiillinen kurittaminen olikin yleisempää ja eiköhän nää ex-Jt.T ole nimenomaan aikuisia joita on kuriteltu juurikin aikaa sitten...??
-Jeesukseen uskotaan nimenomaan Jumalan poikana,ei missään nimessä jumalana tai edes puolikkaana :) Jumalan ensimmäisenä enkelipoikana joka oli siinä mielessä erityisasemassa,että auttoi Jumalaa luomaan koko muun mitä olemassa on. Lähetettiin maanpäälle ihmiseksi jotta kuolisi paalussa (ei JT:n mukaan risti,vaan joku tolppa?) jotta lunastaisi synnit ihmiskunnalta Aadamin puolesta.
-Tuhatvuotinen valtakunta tulee kun se harmageddon on tullut niin sen jälkeen,eli ei ole vielä olemassa. Jeesus on kuninkaana sillon vuonna 1914 ja siitä eteenpäin taivaassa,sitten kun on maanpäällinen paratiisi mihin uskovat ym pelastetut menee niin Jeesus hallitsee sen tuhat vuotta kuninkaana ihmisiäkin.
-Alkoholia saa käyttää,ihmisen pitää itse tuntea rajansa,rellestämistä ja kännejä ei hyväksytä
Mitäs muuta... no,nuo nyt ekana. tuhvelle sen verran,että vaikka oletkin (vuosia sitten) puhunut tuntikaupalla Jt:den kanssa niin oletko silloin ymmärtänyt kaiken kuulemasi?? Tai lukemasi? Jotkut heidän termistönsä ovat " maallikolle" aika vaikeita ja ainakaan minä en pysy niissä perässä aina vaan pitää tarkistella vähän väliä et miten se nyt menikään... :)
Joku joskus väitti, että Jehovan todistajat " saavat pisteitä" siitä, montako Herätkää! ja Vartiotorni -lehteä he ovat saaneet jaetuksi. En oikein purematta niellyt tuota väitettä ja haluaisin kysyä, miten paljon siinä on perää vai onko ollenkaan.
Ymmärrän sen, että oman, " oikeaksi nähdyn" uskon vieminen eteenpäin on jonkinlainen kutsumus. Kehottihan Jeesuskin viemään evankeliumia kaikkeen maailmaan, mikä selittää kristittyjen lähetystyön... Tosin itse olen nähnyt paremmaksi kertoa omasta uskostani silloin, kun sille on selvästi vastaanottavaa mieltä. En halua mainostaa tai markkinoida omaa elämänkatsomustani varsinkaan, jos joku kokee sen tungettelevaksi.
Onko Jehovan todistajilla jonkinlainen yhteinen sopimus tai työnjako siitä, kuinka monta lehteä kukin jakaa tms.? Ja mitä tapahtuu kun lehti otetaan vastaan? Kirjaako Jehovan todistaja osoitteen ylös, että tietää tulla toistekin? Tätä kysyn siksi, että olen monesti ottanut lehden vastaan ajatellen ikään kuin " jos tästä sinulle hyvä mieli tulee" . Helpommalla varmaan pääsen, kun otan lehden vastaan kuin että alan selittämään oman uskoni perusteita... Paperikoriin ne lehdet ovat kuitenkin aina joutuneet.
Olen siis toiminut näin tähän asti, mutta viimeksi kun otin lehden vastaan (minulla oli kastike kiehumassa yli ja näytin varmaan lystikkäältä papiljotit päässä ;)), puolisoni kysyi, miksi ihmeessä tein niin... " Nythän ne (Jehovan todistajat) vasta alkaakin ravaamaan täällä." Onko näin? Olisiko minun parempi sanoa seuraavalla kerralla, ettei lehtien antamisesta meidän talouteemme ole mitään hyötyä ja pyytää kauniisti, etteivät tule toiste?
Henkilökohtaisesti en pidä sellaisesta " kieroilusta" , ettei heti kerrota, mikä on homman nimi. Esimerkiksi WTC:n iskujen aikaan ovelleni tullut Jehovan todistaja kysyi, milloin viimeksi uutisista tuli jotain hyviä uutisia. Olin vähän ihmeissäni, kun en tiennyt, onko kyseessä tietokilpailu vai katugallup vai...? Aloin miettiä, oliko se eilen, kun STT:n uutisissa kerrottiin uudesta syöpälääkkeestä. Ja samassa mies kaivoi Raamatun ja sanoi, että täällä Jesajan kirjassa on sinulle hyviä uutisia...
Minä sanoin suoraan kolmannella kerralla todistajille, että heidän kanssaan on ollut ihan kiva jutella, mutta että minulla on kuitenkin oma elämänkatsomukseni enkä vaihda sitä. Ja sanoin myös, että minun kohdallani he ovat kyllä täyttäneet lähetyskäskyn ja kertoneet jumalastaan ja pelastussanomasta, joten ainakaan minun takiani heidän ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa. Sitten sanoin, että koska minulla on kuitenkin perhe ja muukin elämä enkä tosiaan koe, että heidän uskontonsa olisi minulle sopiva, pitäisin parempana, että eivät enää kävisi. Eivätkä ole käyneet. Mutta kyllä minäkin uskon, että jos heiltä ottaa lehdet vastaan eikä sano, että kiitos mutta ei kiitos, löytyy jo oma vakaumus eikä halua että ovella enää käydään, niin varmasti tulevat takaisin.
kyllä he merkitsevät ylös jos joku ottaa lehdet,niin sen lehtimäärän minkä he kuukauden aikana levitävät,koska näin jokaisen Jt:n levittämä lehtimäärä kirjataan ja sen mukaan painetaan sitten lisää lehtiä,siis niinkuin et tarjonta vastaa kysyntää...
Mitään henk.koht. pisteitä ei siis jaella näiden lehtien mukaan.
Mutta miehesi on siinä kyllä oikeessa,et Jt:t palaa tarjoaan seuraavatkin lehdet sellaiselle joka on edelliset ottanut,koska hehän tietysti luulevat että sinä luet ne lehdet. Eli ei kannata ottaa vain ystävällisyyttään.
Jt:t myöskin maksavat lehdet ihan omasta pussistaan,eli sun kannattaa kieltäytyä niistä lehdistä ihan senkin vuoksi,että saavat antaa sitten ne lehdet sellaiselle joka ne oikeesti haluaa.
Ja sit tosta " kieroilusta" ,se oli vaan sen tyyli alottaa keskustelua :D Vähän erikoisesti aloitettu ehkä mut no,ihmiset on erilaisia :) Hän varmaankin tarkoitti,et kun maailma on paha et uutisissa yleensä on vaan niitä huonoja ja et JT:llähän on se oma " hyvä uutinen" mitä levittää :)
Munki mielestä ovelle tulijan ois ihan kohteliasta esitellä itsensä ensiksi.
Samaan taisin itsekin päätyä jo kysymystä muotoillessani. Että: " Hetkinen, jos en halua, että Jehovan todistajat käyvät tuomassa lehtiään, ei se ravaaminen ainakaan sillä lopu, että tyynesti otan joka kerta lehden vastaan" . :) Eli ensi kerralla sanon siis, että " Kiitos, mutta ei kiitos" ja pyydän nätisti, etteivät tule toiste.
Tuossa aiemmassa viestissäni käyttämäni sana " kieroilu" saattaa tuntua vähän kärjistetyltä... (Jonkun mielestähän tuo, että itse otan lehden vastaan ja laitan sen suoraa päätä roskikseen, voi olla mitä pahinta kieroilua.) Halusin vain välittää turhautumiseni siitä, ettei oven avanneelle ikään kuin anneta vaihtoehtoja. Hänet tavallaan johdetaan harhaan kysymällä radio- tai TV-uutisten viimeaikaisesta sisällöstä. Sitten luetaan jakeita Raamatusta kysymättä haluaako henkilö edes kuunnella tai onko hänellä aikaa. En usko, että olen kovin poikkeava siinä, että otan sen yllättäen napaa vasten työnnetyn lehtinipun käteeni, varsinkaan, kun siitä ei tarvitse maksaa mitään. Samalla vaivallahan se menee taloyhtiön paperinkeräyskoriin kuin mainokset ja ilmaisjakelulehdetkin.
Olisi silti mukava tietää, miten Jehovan todistajat itse näkevät tuon julkaisujen jakamistehtävän. Tekeekö salkullisen jakaminen heistä jotenkin parempia omassa hengellisessä yhteisössään? (Anteeksi huono kysymyksen muotoilu, mutten osaa ilmaista ajatustani...) Tunsin yläasteella yhden Jt-tytön, mutten tullut koskaan kysyneeksi häneltä tuosta. Monesta muusta Jt:ien elämään liittyvästä asiasta kyllä keskustelimme.
Haluan vielä sanoa, ettei tarkoitukseni ole loukata Jehovan todistajia mitenkään. Heillä on oikeus elää vapaassa Suomessa vakaumuksensa mukaisesti aivan kuten meillä muillakin.
vastasitkin oikeastaan siihen, mitä nyt kysyin. (Juttusi taisi singahtaa palstalle tuota toista kirjoittaessani.:))
Kiitos vastauksesta! Mietinkin joskus, että jostainhan lehtien painamiseen ja jakamiseen tarvittavat varat on otettava... Että senkään vuoksi ei kannattaisi ottaa lehtiä, jos ei lue niitä. Toki olen joskus uteliaisuuttani selaillut lehtiä ja kerran jopa leikkasin niistä kuvia koulutyötä varten (niissä ON hienoja piirroksia), mutta ehkä tosiaan on niitä, jotka tarvitsevat lehtiä kipeästi... En siis vastaisuudessa aio vaivata lehtien painajia ja jakajia ottamalla niitä vastaan.
Eli jumalia on enemmän kuin yksi.
Joten Jeesus on Jumalan poika. Mutta osa kolminaisuudesta. Sellaista heillä ei ole.