Kätilöopisto ja kivunlievitys synnytyksessä
Olin joku vuosi sitten kättärillä synnyttämässä ja alunperin olin jo päättänyt että haluaisin epiduraalin.
Mennessäni sisään sairaalaan kohdunsuu oli lähes kokonaan kiinni ja pyytäessäni jotain kivunlievitystä jo silloin melko kivuliaisiin supistuksiin, kätilö suhtautui hyvin negatiivisesti mutta useitten pyyntöjen jälkeen suostui tuomaan jonkun pillerin(joka ei vaikuttanut yhtään millään lailla).
Tämän jälkeen(synnytys oli melko pitkä ja vaan kesti ja kesti) pyysin jonkun hetken päästä uudelleen jotain kivunlievitystä, kun ei tuosta ollut mitään apua. Taas useitten pyyntöjen(ja muutaman tunnin jälkeen) sain sitten kipupiikin. Siitä tuntui olevan edes pieneksi hetkeksi jotain lievitystä, kipua ei tosiaankaan poistanut mutta edes lievitti.
Synnytyksen aikana myös oksensin, mutta en saanut mitään syötävää(oli yö,olin yksin synnyttämässä ja ei, en ollut tajunnut ottaa omia eväitä). Vaikka tuo nyt on kai ihan ymmärrettävää, en tiedä.
Loppujen lopuksi sain sen kauan kaivatun epiduraalin n. tuntia ennen kuin ponnistusvaihe alkoi(ja sain nukuttua siinä sen ihanan tunnin epiduraalin vaikuttaessa ja kipujen poistuttua vihdoin). Synnytys kesti siis illasta pitkälle seuraavaan päivään ja epiduraalin sain vasta yli kymmenen tunnin synnytyksen jälkeen, vaikka synnytysvalmennuksessa käydessämme sairaalassa väitettiin että juujuu, heti saa epiduraalin jos haluaa..
Onko sattunut vaan minun kohdalle kivunlievitysvastaiset ihmiset vai onko muillakin tällaisia kokemuksia kättäriltä?
Olen menossa pian synnyttämään uudelleen, mutta onneksi on muitakin paikkoja kuin Kätilöopisto..
ja olin mennessä jo todella kipeä ja auki 4cm. Tiesin ettei synnytys kestä kauaa, kuten ei esikoisestakaan. Olin todella kipeä ja pyysin epiduraalia. Kätilö NAURESKELI, että et sinä sellaista tarvitse ja katsotaan myöhemmin ym.
Pari tuntia meni niin, että pyysin, anelin, huusin, itkin ja vaadin epiduraalia ja kätilö mitätöi kaiken sanomani, naureskeli ym. Olin todella kipeä ja tartuin kätilöä rinnuksista kiinni kun tuli tarpeeksi lähelle ja kerroi hyvin rumasti mitä mieltä hänestä olen. Päästin toki irti, kun tajusin että kävin kiinni ja kätilö perääntyi ja sanoi, että pitäisköhän sitä epiduraalia miettiä sittenkin... Katsoi kohdunsuun tilanteen ja melkein 9cm auki. Totesi etten sitä saa ja voin kohta ruveta ponnistamaan.
Synnytin siis ison pojan ilman minkäänlaista kivunlievitystä ja ne pari tuntia olivat elämäni pahimmat. Sitä kipua ei voi verrata mihinkään.
Synnytyksen jälkeen kätilö pyysi anteeksi ja selvisi, että papereissani luki minun olevan ensisynnyttäjä vaikka minulla ennestään oli pari vuotias lapsi. Kätilö luuli minun olevan ensisynnyttäjä, joten en tiedä mitä "oikea" kipu on ja liioittelen kipujani. Sanoi kaiken tämän suoraan.
Tein valituksen potilasasamiehelle kätilön mielivaltaisuudesta ja hän sai asiasta kirjallisen varoituksen ja potkutkin ilmeisesti myöhemmin, koska oli muiden kohdalla toiminut samoin. Vähätteli kipuja, ei suostunut antamaan kipulääkettä jne.
Vaadin myös kätilön vaihtoa, mutta minkäs teet kun makaat sängyssä niin kipeänä ettet voi liikkua ja hän ei suostunut hakemaan ketään muuta paikalle. (synnytin siis yksin ilman tukihenkilöä, joka olisi asiaan kenties voinut puuttua)