Kätilöopisto ja kivunlievitys synnytyksessä
Olin joku vuosi sitten kättärillä synnyttämässä ja alunperin olin jo päättänyt että haluaisin epiduraalin.
Mennessäni sisään sairaalaan kohdunsuu oli lähes kokonaan kiinni ja pyytäessäni jotain kivunlievitystä jo silloin melko kivuliaisiin supistuksiin, kätilö suhtautui hyvin negatiivisesti mutta useitten pyyntöjen jälkeen suostui tuomaan jonkun pillerin(joka ei vaikuttanut yhtään millään lailla).
Tämän jälkeen(synnytys oli melko pitkä ja vaan kesti ja kesti) pyysin jonkun hetken päästä uudelleen jotain kivunlievitystä, kun ei tuosta ollut mitään apua. Taas useitten pyyntöjen(ja muutaman tunnin jälkeen) sain sitten kipupiikin. Siitä tuntui olevan edes pieneksi hetkeksi jotain lievitystä, kipua ei tosiaankaan poistanut mutta edes lievitti.
Synnytyksen aikana myös oksensin, mutta en saanut mitään syötävää(oli yö,olin yksin synnyttämässä ja ei, en ollut tajunnut ottaa omia eväitä). Vaikka tuo nyt on kai ihan ymmärrettävää, en tiedä.
Loppujen lopuksi sain sen kauan kaivatun epiduraalin n. tuntia ennen kuin ponnistusvaihe alkoi(ja sain nukuttua siinä sen ihanan tunnin epiduraalin vaikuttaessa ja kipujen poistuttua vihdoin). Synnytys kesti siis illasta pitkälle seuraavaan päivään ja epiduraalin sain vasta yli kymmenen tunnin synnytyksen jälkeen, vaikka synnytysvalmennuksessa käydessämme sairaalassa väitettiin että juujuu, heti saa epiduraalin jos haluaa..
Onko sattunut vaan minun kohdalle kivunlievitysvastaiset ihmiset vai onko muillakin tällaisia kokemuksia kättäriltä?
Olen menossa pian synnyttämään uudelleen, mutta onneksi on muitakin paikkoja kuin Kätilöopisto..
Kommentit (21)
t. 12
ja olin mennessä jo todella kipeä ja auki 4cm. Tiesin ettei synnytys kestä kauaa, kuten ei esikoisestakaan. Olin todella kipeä ja pyysin epiduraalia. Kätilö NAURESKELI, että et sinä sellaista tarvitse ja katsotaan myöhemmin ym. Pari tuntia meni niin, että pyysin, anelin, huusin, itkin ja vaadin epiduraalia ja kätilö mitätöi kaiken sanomani, naureskeli ym. Olin todella kipeä ja tartuin kätilöä rinnuksista kiinni kun tuli tarpeeksi lähelle ja kerroi hyvin rumasti mitä mieltä hänestä olen. Päästin toki irti, kun tajusin että kävin kiinni ja kätilö perääntyi ja sanoi, että pitäisköhän sitä epiduraalia miettiä sittenkin... Katsoi kohdunsuun tilanteen ja melkein 9cm auki. Totesi etten sitä saa ja voin kohta ruveta ponnistamaan. Synnytin siis ison pojan ilman minkäänlaista kivunlievitystä ja ne pari tuntia olivat elämäni pahimmat. Sitä kipua ei voi verrata mihinkään. Synnytyksen jälkeen kätilö pyysi anteeksi ja selvisi, että papereissani luki minun olevan ensisynnyttäjä vaikka minulla ennestään oli pari vuotias lapsi. Kätilö luuli minun olevan ensisynnyttäjä, joten en tiedä mitä "oikea" kipu on ja liioittelen kipujani. Sanoi kaiken tämän suoraan. Tein valituksen potilasasamiehelle kätilön mielivaltaisuudesta ja hän sai asiasta kirjallisen varoituksen ja potkutkin ilmeisesti myöhemmin, koska oli muiden kohdalla toiminut samoin. Vähätteli kipuja, ei suostunut antamaan kipulääkettä jne. Vaadin myös kätilön vaihtoa, mutta minkäs teet kun makaat sängyssä niin kipeänä ettet voi liikkua ja hän ei suostunut hakemaan ketään muuta paikalle. (synnytin siis yksin ilman tukihenkilöä, joka olisi asiaan kenties voinut puuttua)
Itse en ole koskaan joutunut odottamaan mitään puudutteita paria tuntia, hyvä jossynnytys on sen verran kestänyt. Hullua pitää sitä normaalina!
Eka epiduraali 1,5cm kohdalla -> tunnin päästä lyhyt ponnistus ja vauva ulkona
Toka spinaali 9cm -> nopea ponnistus ja vauva ulos
Kolmas epiduraali 4cm -> tuntikausien odottelu, oksitosiinitiputus ja toinen epiduraali -> yksi ponnistus ja vauva ulkona
Synnytin Kättärillä vuosi sitten, ja sain kyllä epiduraalin ihan niin kuin halusinkin. Ja ilokaasuakin tarjottiin vaikka en sitä juuri tuon oksentamisen (tai siis sen pelon) takia halunnut. Myös aquarakkulat sain. Totta kai mäkin jouduin sitä epiduraalia odottamaan pari kivuliasta tuntia jonka takia myös oksensin kivusta, mutta kyllä siihen on syynsä, ei sitä tosiaan milloin tahansa voi laittaa, jos haluaa että siitä on jotain apuakin. Itse sain epiduraalin, nukuin päikkärit pitkän valvomisen jälkeen ja työnsin lapsen ulos 10 minuutissa kivuttomasti, koska epiduraali vielä vaikutti.
Ei. Keski-ikäinen, jolla lyhyet tummat hiukset. Nimeä en enää muista.
Itse en ole koskaan joutunut odottamaan mitään puudutteita paria tuntia, hyvä jossynnytys on sen verran kestänyt. Hullua pitää sitä normaalina! Eka epiduraali 1,5cm kohdalla -> tunnin päästä lyhyt ponnistus ja vauva ulkona Toka spinaali 9cm -> nopea ponnistus ja vauva ulos Kolmas epiduraali 4cm -> tuntikausien odottelu, oksitosiinitiputus ja toinen epiduraali -> yksi ponnistus ja vauva ulkona
Synnytin Kättärillä vuosi sitten, ja sain kyllä epiduraalin ihan niin kuin halusinkin. Ja ilokaasuakin tarjottiin vaikka en sitä juuri tuon oksentamisen (tai siis sen pelon) takia halunnut. Myös aquarakkulat sain. Totta kai mäkin jouduin sitä epiduraalia odottamaan pari kivuliasta tuntia jonka takia myös oksensin kivusta, mutta kyllä siihen on syynsä, ei sitä tosiaan milloin tahansa voi laittaa, jos haluaa että siitä on jotain apuakin. Itse sain epiduraalin, nukuin päikkärit pitkän valvomisen jälkeen ja työnsin lapsen ulos 10 minuutissa kivuttomasti, koska epiduraali vielä vaikutti.
No mikä on kivuliasta? Mulla tuli supistuksia 10 minuutin välein 9 tuntia ennen kuin harkitsin edes Kättärille soittamista, ja kyllä niitäkin vois pitää kivuliaina, ne kaks tuntia mistä kirjotin, oli sellasia että supistuksia tuli vaan noin viiden minuutin välein, ja olishan se kiva jos jo siinä vaiheessa olisin saanu epiduraalin. Mutta kuten sitten huomasin, eihän se vielä ollut mitään verrattuna siihen kun niitä tuli 2 minuutin välein. Heti siinä vaiheessa kyllä sain sen epiduraalin. Kiva, että sun synnytykset oli ilmeisen nopeita, mutta mulla kesti 14 tuntia, joten oon kyllä tyytyväinen, että kivuliaita (tai niitä mitä pidin siinä vaiheessa kivuliaina) tuli vaan sen pari tuntia.
voidaan antaa vasta kun kohdunsuu on riittävästi auennut, koska epiduraali voi lieventää supistukset ja aukeaminen ei jatku. Siihen asti pitää pärjätä normaaaleilla kivun lievityksillä. Ihan yleinen käytäntö.
ja ruokaa ei saa, jos joudutaan siirtymään sektioon ja mahdollisesti nukuttamaan.
vaan pitää tosiaan olla avautunut riittävästi. Sitä saa siis pyytää, kuten teitkin, mutta ei voi olettaa saavansa sen heti pyytäessään. Eli kyse on toiveen esittämisestä ja sitten katsotaan, onnistuuko se.
Minä synnytin K-SKS 17 tuntia ja sinä aikana sain kipollisen mehukiisseliä, jonka oksensin pian. Ruokalahan on kiinni yöaikaan, mutta kyllä sieltä saa yölläkin pyytäessä ruokaa. Eivät välttämättä tarjoa, jos ei erikseen pyydä, sillä aniharva haluaa syödä synnyttyäessään, vaikka touhussa menisi pitkään. Synnytyksen jälkeen tarjotaan yleensä ihan pyytämättä vähintään leipää, mehua tms.
Minusta synnytyksesi kuulosti ihan normaalilta. Ehkä sinun olisi pitänyt päästä synnytyksen jälkeen juttelemaan jonkun kätilön kanssa noista mieltäsi painamaan jääneistä asioista.
Ihan perussettiä toi oli.
Mitä sen olis pitäny olla?
Toi on niin normaalia synnytysmeininkiä, että ei normaalimpaa voisi ollakaan. :) Kättärillä on ehkä saattanut olla ruuhkaa ja kätilöt eivät ole ehtineet jutella ja selittää kaikkea, mutta itsekin voi aina kysyä perusteluita, jos ei touhu tunnu järkevältä.
Saathan sie synnyttää vaikka heinäladossa.
miksi ap:lle ei voitu sairaalassa kertoa MIKSI epiduraalia ei saanut. Eli siis mikäli syynä oli se, ettei kohdunsuu ollut auennut tarpeeksi, ei luulisi olevan mahdotonta kätilön sanoa, että katsotaan epiduraalia sitten, kun olet tämän ja tämän verran auki.
kun ei siellä synnytyssalissa saanutkaan vaan loikolla kivuttomasti ja lukea Annaa, eikä sairaalan pihalla kirmannut villiponeja sateenkaarten alla. Niin ja oisin halunnut synnyttää vaahtokylvyssä, enkä saanut edes manikyyriä vaikka pyysin! :/
Ekassa synnytyksessäni kohdunsuuni aukeni myös todella hitaasti ja olisin kaivannut jotakin kunnollista kivunlievitystä, mutta kun sitä epiduraalia ei voi laittaa niin ei voi... ei ole paikasta kiinni. Minäkin oksensin ja kunnolla koko synnytyksen ajan. Lopulta sain epiduraalin ja jopa kahdesti. Toisella kerralla sekään ei auttanut. Sain myös sen piikin, ilokaasua, aqua-rakkuloita... ja minun kun piti synnyttää luomuna ;)
Toisella kerralla sai jälleen epiduraalin. Suostuin ottamaan sen lisäksi vain aqua-rakkuloita, kun olivat ainoat tehokkaat piduraalin lisäksi. Ihan OK synnytys. En oksentanut.
Kolmannella kerralla sain epiduraalin (ei auttanut), aqua-rakkuloita, ilokaasua, kohdunsuun puudutuksen. Oli aika kivulias ja muutenkin kimurantti synnytys.
Lyhyesti: Kyllä kätilöopistolla kivunlievitystä saa. Joka kerta tarkoitukseni on ollut pärjätä mahdollisimmin niukalla kivunlievityksellä ja joka kerta melkein kaikki mahdollinen on minuun pumpattu. Ihan omasta tahdostani ;)
miksi ap:lle ei voitu sairaalassa kertoa MIKSI epiduraalia ei saanut. Eli siis mikäli syynä oli se, ettei kohdunsuu ollut auennut tarpeeksi, ei luulisi olevan mahdotonta kätilön sanoa, että katsotaan epiduraalia sitten, kun olet tämän ja tämän verran auki.
justiinsa jotenkin "katotaan myöhemmin", mutta ap ei vain ymmärtänyt asiaa. Onhan se myös oma moka, jos ei osaa avata suutaan ja sanoa että "täh". Välillä voi olla tosi kova kiire ja kätilö ei välttämättä muista mitä on kertonut kenellekin, jos on vaikka 3-4 mammaa yhtä aikaa samassa vaiheessa menossa.
ja sain kyllä kivunlievitystä.
Epiduraalinkin sitten kun oli kohdunsuu tarpeeksi auki, tosin siihen meni todella monta tuntia, koska aukesin ihan hirmu hitaasti.
Syötävää en saanut, koska hitaan aukeamisen ja lapsen sydänäänien takia oli kokoajan uhka päällä että joudutaan nopeasti leikkuriin.
Kipuun sain piikillä lääkettä (ei toiminut) mutta ilokaasu oikein otettuna helpotti kyllä.
Epiduraalin sain heti kun sen antaminen oli mahdollista ja lisäannos annettiin kun vaikutus alkoi vähetä.
Lopussa en enää itse halunnut lisää ja ponnistusvaiheessa ei enää ollutkaan epiduraalin vaikutusta.
Normi synnytys ja olin todella tyytyväinen kättäriin.
samankaltainen kokemus - tai siis alku jutustasti oli samankaltainen.
Käynnistetty synnytys, järkyttävät kivut, ryömin ja oksensin lattialla. Vuorossa oleva pirteä, sporttinen kätilö tutki kohdunsuun sa sanoi, että ei epiduraalia anneta vielä kun kohdunsuu vasta 1,5cm auki. Oli ollut saman verran auki jo tuntikausia.
Hetken päästä kätilöjen vuoronvaihto. Uusi kätilö kurkisti ovesta, näki missä kivuissa olen ja tilasi saman tien epiduraalin. Epiduraali avasi taivaan, rentouduin ja torkahdin ja TUNNISSA kohdunsuu avautui loppuun. Vielä nopea, helppo ja kivuton ponnistus ja poika oli onnellisesti maailmassa.
Eli kyllä kätilön kokemuksella (ja synnyttäjän tuurilla) on hyvin paljon merkitystä synnytyksen onnistumisessa.
Olin valvonut yli vuorokauden kun sinne mentiin (en saanut yöllä nukuttua kipujen takia) aamulla yhdeksän aikoihin. Aluksi laitettiin suihkuun = ei mitään apua. Sitten sain ilokaasua = oksensin. Aqua-rakkulat = auttoi 20 min, seuraavat ei yhtään. Pyysin jotain vahvempaa, en saanut kun en ollut auennut tarpeeksi. En muista syöneeni mitään koko aikana.
N. klo 16 (eli lähes 33 h valvomisen jälkeen) sain vissiin säälistä epiduraalin + oksitosiinin, olin siihen mennesäs auennut 2 cm. Sain hetken levättyä, tunnin päästä olin auennut kokonaan ja sain ponnistaa. Ponnistusvaihe kesti n. 20 min.
Toivon että olisin saanut epiduraalin + oksitosiinin jo aiemmin.
ja on sanonut että ei se epiduraali aina hidasta, vaan voi myös nopeuttaa synnytystä, etenkin jos aukeaa hitaasti ja erityisetsi jos sen epiduraalin kanssa saa oksitosiinin. Hänestä välillä epiduraalin antamisen kanssa hidastellaan liikaa.
ja on sanonut että ei se epiduraali aina hidasta, vaan voi myös nopeuttaa synnytystä, etenkin jos aukeaa hitaasti ja erityisetsi jos sen epiduraalin kanssa saa oksitosiinin. Hänestä välillä epiduraalin antamisen kanssa hidastellaan liikaa.
Esim. jos on oikeasti paha ruuhka, niin eivät "turhaan" hälyyttele anestesialääkäriä paikalle. Voi käydä niinkin, että sitä epiduraalia ei saa just sen takia, että ei vain ole paikalle ketään, joka ehtisi laittaa. Sitä kun ei vaan koskaan tiedä, että missä vaiheessa nukkumatti on saatavilla ruuhka-aikaan, joten joudutaan odottelemaan ja katsomaan.
vaan ihan sitä että hänen mielestään monesti epiduraalin kanssa vitkutellaan vaikka ei olisi ruuhkaa yms. esteitä.
Esim. jos on oikeasti paha ruuhka, niin eivät "turhaan" hälyyttele anestesialääkäriä paikalle. Voi käydä niinkin, että sitä epiduraalia ei saa just sen takia, että ei vain ole paikalle ketään, joka ehtisi laittaa. Sitä kun ei vaan koskaan tiedä, että missä vaiheessa nukkumatti on saatavilla ruuhka-aikaan, joten joudutaan odottelemaan ja katsomaan.