4-vuotias yksn kerrostalon pihalla, ei näkö-tai kuuloyhteyttä vanhempiin.
Vieressä autotie ja n. 50 metrin päässä todella iso tie. Pihalla jopa 3 metriä korkeita kallioita, joilla voi kiipeillä.
Lapsi saa mennä pihalle oman mielensä mukaan, laittaa vaan kengät jalkaan ja menoksi. Itse en päästäisi noin pientä, mielestäni vasta ehkä 6-7-vuotias on valmis moiseen.
Mielipiteitä?
Kommentit (8)
Itse en omia lapsiani vielä noin pieninä päästänyt yksin ulos.
ja pariin otteeseen huomannut 2-vuotiaan olevaqn itsekseen ulkona ilman valvontaa...
No, joo se siitä, mutta ovat mielestäni liian pieniä olemaan yksin ulkona edes omalla kotipihalla (kerrostalon) olkoonkin lapsi minklälainen hyvänsä omien vanhempien mielestä, silti...
Meillä on nuorin 4v ollut 6v ja 7v sisarustensa kanssa pihalla, sisäpiha jossa ei autot aja. Sanoin sisaruksille että huutavat tai tuovat nuorimman sisään jos yrittää lähteä mukaan naapuripihalle tms. Kaksi kertaa lähti isompien sisarusten perässä, yksin ei kertaakaan. Noin siis vuosi sitten, nyt 5v pysyy pihassa vaikka muut lähtisivätkin toiselle pihalle.
Kerran tuo 5v tunnusti olleensa autotiellä ja oli siitä kovasti pahoillaan ja häpeissään. Näytti sitten sen "autotien", se oli onneksi parkkipaikan reuna:D
mun esikoinen oli 4-vuotiaana "yksin" pihalla,tai siis samanikäisen kaverinsa kanssa,mutta me asuttiinkin rivarissa landella ja pidettiin tän toisen pojan äidin kaa niitä silmällä ja kuulolla.Mutta siis koskaan ne ei mihkään lähteny mihin ei ois saanu.MUTTA nyt keskimmäinen 4-vuotias,enkä vois villeimmissä painajaisissakaan kuvitella päästäväni ilman aikuisen valvontaa ulos,en edes 12-vuotiaan isoveljensä kanssa.Ei usko yhtään mitään ja juoksee suunapäänä joka paikkaan ja vähät välittää rajoista.
niin kehittyneenä 4-vuotiaana, että pärjää hyvin yksinkin. Ei kuulemma ikinä lähtisi minnekään tai saa päähänsä hölmöyksiä. 4-vuotias on kuitenkin niin pieni vielä, että voi olla täysin esim isompien lasten vietävissä. Ja yllättävissä tilanteissa tuskin osaa toimia kovin järkevästi.
Tiedän, että on olemassa erilaisia lapsia. Mutta itselläni on 5-vuotias lapsi, enkä vieläkään uskalla päästää yksin kerrostalon pihalle, jonka läpi autot ajavat ja vieressä on autotie. Ehkä parin vuoden päästä. t. ap
kiltti ja kehittynyt lapsi. Äiti ei tiedä vieläkään että kiipeiltiin 5 kerroksisen talon katolla ja roikuttiin viidennestä kerroksesta kierreportaissa niin että se viiden kerroksen pudotus betonille.
Lapsi on lapsi ja 4-vuotias on vielä tosi pieni lapsi. Surullista, kun lapselta odotetaan liikoja ikäänsä nähden.
mutta meillä 5 v saa olla yksin pihalla, lähellä vilkas tie. On tosin todella varovainen ja tottelevainen tapaus, ja säännöt on mitä pitää noudattaa tai ei pääse pihalle. Tietty aluksi vahdittiin tarkemmin ja testattiin totteleeko lapsi annettuja sääntöjä.
Itse olen aloittanut itsenäisen pihaulkoilun myös 5-vuotiaana, ei ongelmia.