Meillä saunovat yhdessä 14v ja 12v enkä ole koskaan
tullut ajatelleeksi että siinä olisi jotain pahaa... ei lapset itsekkään. Jäin nyt vain miettimään tuon aikaisemman suihkukeskustelun vuoksi että pitäisiko meidän oikeasti tekemällä tehdä tästä ongelma ja jakaa saunavuorot? Onko siis parempi opettaa nuoret saunomaan erikseen?
Meillä siis vanhempi on poika ja nuorempi tyttö, eikä kumpikaan ole kokenut tätä ongelmaksi sillä mahdollisuus saunoa erikseenkin on olemassa, kumpainenkin saunoo kuitenkin mielellään perheen kesken ja näinollen siis ydessäkin.
Kommentit (16)
jos alastomuudesta tehdään tuollainen ongelma kuin täällä palstalla...
vähän jäljessä kehityksestä eikä tissit ole kasvaneet tai karvoitusta tullut?
kasvaa myös yksityisyyden tarve, jos on kasvaakseen.
Itse lopetin aikanaan saunomisen kokonaan kun en jotenkin kehdannut ehdottaa että voisinko käydä yksin tai vain äidin kanssa.
Isä ja äiti vain aina kyselivät, että tuletko nyt saunaan eivätkä ymmärtäneet että koin isoveljen ja isän kanssa saunomisen kiusalliseksi.
siinä ne on kasvaneet ajan saatossa eikä putkahtaneet yhdessä yössä joten se on ollut aika luonnollista. Menkat kun on niin ei käy saunassa, kuten en käy minäkään.
Jotenkin olen pitänyt näitä luonnollisena asiana enkä ole ajatellut ennen tätä palstaa näiden edes muodostuvan ongelmaksi. Kuten sanottu, meillä on mahdollisuus saunoa myös itsekseen ja minä olen aina joka sitä joskus hyödyntää. Pienempiä sisaruksia on myös useampi ja saunotaan siis pääasiassa porukalla.
-ap-
Sinun vastuullasi suojella tytärtäsi.
suojella miltä...?
ja veljellä on kyllä kovin suojeleva ote pikkusiskoon, kovin isoveljellinen. Hassua että joku näkee tässä aina jotain väärää, mutta palstalla tämä on mahdollista, tiedetään : )
Noh, itse olen ajatellut että saavat itse määritellä sauakulttuurinsa ja yhdessä saunomisen rajat. Meillä sauna on kuitenkin perinteinen puhdistautumispaikka rituaaleineen eikä ole tarvetta tirkistelyille tms.
-ap-
siis se että joku kuvittelee aina tapahtuvan jotain väärää, niinkin tavallisissa puitteissa kuin saunominen
siis se että joku kuvittelee aina tapahtuvan jotain väärää, niinkin tavallisissa puitteissa kuin saunominen
niin yhdessä kaikki sitten käyttävät toisiaan hyväkseenkin?
perheen sisällä alastomuus ihan luonnollinen asia, kunhan siitä on oikeus myös kieltäytyä! Itse en vierasta edes kaveriporukassa sekasaunomista tai naku-uintia yhtään sen enempää. Alastomuus on luonnollista, eikä sitä voi oppia kunnolla kuin kotona.
Kotonani asuin veljeni (4v. vanhempi) samassa huoneessa vielä ollessani 15v. Nukuin alasti tuolloin, samoin hän. Kotona kävin pesulla siten, että tissit näkyi perheen miehille, samoin heidän sukuelimet näin minä. Yhteissaunomisen taisimme lopettaa kun olin 13v. jolloin halusimme yksityisvuoroja pienessä rivarisaunassa / oli naisten miesten vuorot käytössä.
Jokainen tyylillään ja äiti lapsensa tuntien!
Katteletko itse sukulaisias sillä silmällä?
kun kaikki kymmenen lasta asuivat vanhempineen samassa tuvassa? Missähän sitä vaatteet vaihdettiin?
Jotain suhteellisuudentajua nyt kehiin!
mun pikkuveli 14v käy vieläkin äidin ja isän kanssa saunassa.. itse haluaa, eikä mun vanhemmat siis ole perverssejä ja pakota kanssaan saunaan.. itse kävin viimesiä kertoja isän kanssa saunassa 6 luokalla ja sillon alko itseä hävettämään.. herran jumala onhan ne lapset nähneet toisensa alasti vaikka kuin monet kerrat! (samoin kun äiti tai isä lapsensa) ja miten se yhtäkkiä olis jotenkin väärin, kun eilen sai vielä käydä perheen kesken saunassa ja nyt ei sais?