Osaisiko joku juoksua harrastava auttaa?
Olen aloittanut juoksun tänä keväänä ja päässyt nyt juuri ja juuri 5km lenkkeihin. Yleensä lenkit ovat noin 30-35 minuuttisia ja matkaa en osaa tarkasti arvioida. Jää kuitenkin alle viiden kilometrin.
Tänään juoksin 3km aikaan 22 minuuttia, rauhallista hölkkää jonka aikana pystyi keskustelemaan hyvin.
Haluaisin hieman lisää nopeutta ennen kuin kasvatan matkaa, mutta kuinka sen tekisin? Juoksemalla, juoksemalla, mutta olisiko jotain konkreettista neuvoa tai ihan ohjelmaa kuinka edetä?
Kommentit (5)
eli tein noin puolen tunnin lenkin niin, että kiihdytin välillä spurtteja niin että lopuksi olin ihan puhki
eli välillä reipasta kävelyä ja välissä ihan täpöllä juoksua
Itselläni on printattuna 12 viikon ohjelma (5 km:sta puolimaratonille), mutta valitettavasti en muista enää lähdettä.
Ainakin Porin juoksukoulu on kerännyt kehuja, lisäksi Kuntoplussan sivuilla on erilaisia ohjelmia. Varmaan googlettamalla löytyy vielä lisääkin :)
joka toinen viikko otin selkeästi nopeampitahtisia lenkkejä ja sit taas perusvauhtisia. Kun löydät sopivan perustahdin ja jaksat vetää sitä 30 min, sitä voi sitten venyttää vaikka miten pitkään, kunhan muistaa riittävän tankkaamisen ja löysempiä lenkkejä väliin.
että se oma ohjelmani näytti olevan sittenkin tuolla Kuntoplussan sivuilla http://kuntoplus.fi/node/782017
Itse olen nyt noin puolessa välissä ja olen ihan tyytyväinen ainakin toistaiseksi.
ala ottamaan spurtteja, esim katulamppujen väli, vähän ylämäki spurtteja jne.