Synttäritarjoilut, mielipiteitä, ehdotuksia!
Makeat:
Raparperimoussetäytekakku
Valkosuklaapalat
Kinuskisuklaanamipalat
Suklaakakku
Valkosuklaa- ja maitosuklaa cookiet
Vaahtokarkit
Suolaiset:
Tonnikalapiirakka
Jauhelihapiirakka
Pienet kinkkukolmioleivät
Makat tarjoilut on tarkoituksella suklaisia ja makeita, ihan synttärisankarin maun mukaan. Toisaalta täytekakku on vähän raikkaampi raparperin ansiosta. Ei siis niin äkkimakea.
Leivonnaiset leikataan pieniksi makupaloiksi, että voi maistaa joka laatua halutessaan :) Suolaiset piirakat tehdään uunipellillä ja pieniksi nekin.
Kommentit (21)
ehkä suolaisiin voisi vielä lisätä jonkun kasvisvaihtoehdon jos vieraissa sattuu olemaan joku kasvissyöjä.
onko nämä lasten vai aikuisten kutsut vai sekä että?
on hyvät tarjoilut ja paljon :-) Meillä on kans lasten synttärit tulossa, mutta vähän vähemmän tarjottavaa.. Pitääpä googlata tuosta valkosuklaapalojen ja kinuskipalojen ohjeet, kuulosta herkullisilta ;-)
...liikaa makeita ja liian vähän suolaisia ruokia.
Tarvitaanko oikeasti kuutta erilaista makeaa ruokalajia? Toisaalta voisiko koittaa keksiä suolaisiin jotain muutakin kuin leipä-/taikinapohjaista ruokalajia.
Oikeastaan kun tarkemmin mietin niin pitääkö ihan jokaikinen (vaahtokarkkeja lukuunottamatta) laji olla vehnähöttöä? Mites vaikka suklaakuorrutetut mansikat jonkun leivoksen tilalle.
Yksi sana (ok kolme kun toistan sitä kolme kertaa):
Leipää, leipää, leipää.
Siis lähes kaikki noista ruokalajeista on piirakkaa tai kakkua tai leivosta. Tulee todella raskas ja rasvainen olo jos syö vain noita.
Järkytän sun maailmaa nyt sillä, että olen itse normaaliruokavaliossani vähähiilihydraattisella linjalla :)
Mutta juhlat on jotain ihan muuta!
Lisäksi ohjeissa on mietitty helppoutta, minulla ei mitenkään ole aikaa vääntää 40 ihmiselle suklaakuorrutettuja mansikoita. Tarjoilut on siis mietitty sen mukaan, että voin valmistaa ne hyvissä ajoin etukäteen pakastimeen (leivosten pohjat) ja täyttää/koristella mahdollisimman vähällä vaivalla juhla-aamuna.
Samoin suolaiset tarjoilut on leivotussa muodossa juuri siksi, että noin on helppo hoitaa isomman porukan suolaisen nälkä. Juhlapäivä on sen verran tiukka ohjelmaltaan, että en valitettavasti ehdi tekemään esim. salaatteja.
Kuutta erilaista makeaa tarvitaan oikeasti juuri siksi, että sankari haluaa niitä :) Ja nää on aikuisen synttärit :)
...liikaa makeita ja liian vähän suolaisia ruokia. Tarvitaanko oikeasti kuutta erilaista makeaa ruokalajia? Toisaalta voisiko koittaa keksiä suolaisiin jotain muutakin kuin leipä-/taikinapohjaista ruokalajia. Oikeastaan kun tarkemmin mietin niin pitääkö ihan jokaikinen (vaahtokarkkeja lukuunottamatta) laji olla vehnähöttöä? Mites vaikka suklaakuorrutetut mansikat jonkun leivoksen tilalle.
olla jotain raikasta - kauhean tunkkainen pöytä, kun piirakatkin varmaan jotain rasvapohjaisia.
Lasten pöydässä pitää löytyä myös kirsikkatomaatteja, porkkanatikkuja, hedelmiä, vaikka viinirypäleitä tai melonia jane. Ja kinkkukolmioleipiin jotain muuta kuin kinkkua, kun muutenkin lihaa jo löytyy.
Kaiken kaikkiaan epähoukuttelevat tarjoilut junttilasta.
Jauheliha ja kinkku eivät kuulu arkisina vaihtoehtoina suosikkeihini, joten henk.koht. korvaisin jonkun piirakoista vaikkapa vuohenjuusto-oliivi-tomaatti-täytteellä tms. En ole (nykyään) karppi itsekään, mutta itseäkin pisti silmään että kaikki tarjottavat ovat vehnä-rasva-sekotteita. Itse tykkään myös muunlaisesta juhlatarjottavasta - ehkä joku salaatti piirakoiden kaverina voisi raikastaa tarjoilua. Ihan joku perussalaatti - rapeaa salaattia (säilyy hyvin), tuoreita yrttejä ja vaikka kokonaisia kirsikkatomaatteja + mozzarellahelmiä -> valmistuu viidessä minuutissa.
Älä turhaan provosoidu noiden "junttila"-huutelijoiden jutuista... Makeat tarjottavat kuulostavat mielestäni juhlavilta. Tosin ehdotetut suklaaseen dipatut mansikat ovat ihan ehdotonta kesäherkkuani, joten en panisi pahakseni, vaikka niitä vaahtokarkkien kaverina löytyisikin pöydästä!
Sen sijaan jos ihan rehellinen olen, niin suolainen tarjoilu on jotenkin ihan eri maata makeisiin tarjoiluihin verrattuna. Ymmärrän, että pitää ruokkia iso joukko helposti, mutta silti. Moussekakku yms. kuulostaa ihanalta, mutta jauhelihapiirakka.... Miettisin vielä.
Hei kamoon karppi ;) Järkytän sun maailmaa nyt sillä, että olen itse normaaliruokavaliossani vähähiilihydraattisella linjalla :) Mutta juhlat on jotain ihan muuta! Lisäksi ohjeissa on mietitty helppoutta, minulla ei mitenkään ole aikaa vääntää 40 ihmiselle suklaakuorrutettuja mansikoita.
...liikaa makeita ja liian vähän suolaisia ruokia. Tarvitaanko oikeasti kuutta erilaista makeaa ruokalajia? Toisaalta voisiko koittaa keksiä suolaisiin jotain muutakin kuin leipä-/taikinapohjaista ruokalajia. Oikeastaan kun tarkemmin mietin niin pitääkö ihan jokaikinen (vaahtokarkkeja lukuunottamatta) laji olla vehnähöttöä? Mites vaikka suklaakuorrutetut mansikat jonkun leivoksen tilalle.
Silti pelkkä pullamössö on juhlapöydässä(kin) tunkkaista ja raskasta.
Ps. Tein juuri itse lauantaina 20 hengelle suklaakuorrutettuja mansikoita (yhteensä 60kpl). Siinä meni 15min + suklaan sulatusaika ja voin sanoa etten ole edes maailman nopein tuossa. Ei paha silti. Paljon nopeampaa jokatapauksessa kuinka kakun vääntäminen.
Ei niitä mansikoita tarvitse olla per nuppi niin paljon kun on muutakin tarjottavaa.
Ja varsinkin jos kyse on aikuisten juhlista niin voisi tehdä jotain vähän muutakin kuin kakkua ja piirakkaa.
Ps. Mitä kysyt mielipiteitä jos et niitä halua kuulla???
VAihtakaa nyt ne ällöttävät piirakat vaikka salaatti+voileipätarjoiluun.
Ja ne voi syrjäyttää yhden piirakan. Tikkuihin sais helposti raikkautta viinirypäleillä ja paprikan/kurkun paloilla.
Jo haluu niihin lihaa, pieni lihapulla on helppo!
Ja määrällisesti kun laskee muutaman per nenä, niin ne kyllä pistelee ed. iltana nopeasti valmiiksi, vaikka talkoilla!
Ei pelkkää piirakkaa ja kakku/leivarimössöä.
Suklaakuorrutetut mansikat kuulostaa hyvältä lisältä makeisiin niinkuin joku jo ehdotti. Jätä yksi leivari pois ja laita nämä tilalle (tai jotain tämän tyylistä).
Piirakoiden lisäksi muutama salaatti, esim. "tomaatti-mozzarella-basilika" ja "vihreäsalaattisekoitus jossa päällä hieman cashew-pähkinää, aurajuustomurua (& pekonimurua), mahdollisesti päärynää".
tarjoilu kuulostaa hyvältä :) Mielelläni tulisin vieraaksenne.
Tiedän, että nuo makeat on tosi makeita ja äklöjä ja vehnähöttöä, mutta niitä en kovin muokkaa. Hedelmäsalaatti olisi kiva ja raikas lisä, mutta sitten mun pitäis hankkia jostain 40 jälkiruokakulhoa ja lusikkaa. Mutta tosiaan makeat on tarkoitus tehdä pieniksi suupaloiksi.
Suolaisen osalta oli kiva saada jotain vinkkejä. Salaattien suhteen on vähän sama ongelma kuin hedelmäsalaatin: pitäisi olla esim. veitset ja haarukat ja erilaiset ruokailumahdollisuudet kuin mitä nyt on. Kaikille ei riitä pöytätilaa kunnon ruokailulle, eikä tosiaan astioita/aterimia.
Mutta nuo coctailtikut onnistuisi tosi näppärästi! Voisin tehdä pieniä lihapullia ja niiden lisäksi laittaa vaikka viinirypäleitä, kirsikkatomaattia ja jotain juustoa. Voisin jättää vaikka jauhelihapiirakan pois. Ehkä vielä jotain porkkanatikkuja erikseen esille. Ja tuoretta kukkakaalia! Nam :) Noille ehkä joku dippikastikekin.
Lisää vinkkejä vaan :)
ap
Vähän kevennystä/raikkautta tuonne suolaiselle puolelle parantaisi asiaas huomattavasti.
on oikein mainioita! Ei kun mars kauppaa ja valmistiskille! ;)
t. se coctailtikkuja ehdottanut, joka 3 pikkulapsen (pienet kaksoset ja kohta 3-v!)ansiosta on ajan säästämiseksi tutustunut einestarjontaan ihan kiitettävästi
(kyllä meilläkin vielä joskus tehdään kaikki itse, jauhojen jauhamisesta alkaen ;DDDDD
Musta ällöttävä.
Kaiken kaikkiaan epähoukuttelevat tarjoilut junttilasta.
Onneksi et kuulu minun ystäviini!!
En halua sinunlaisiasi vieraita meille IKINÄ!!!
Raikastaa koko pöydän kertaheitolla.
Jos suolainen puoli on raikas, saa makealla puolella ollakin äkkimakeita pikkupaloja. Erityisesti jos synttärisankari niin toivoo. Ja nuo makeat kuulostaa oikein houkuttelevilta!
Laitatko vielä osoitteen ja tarkan ajankohdan, niin kiitos, tulen oikein mielelläni!
Mukavia kemuja teille!
ehkä suolaisiin voisi vielä lisätä jonkun kasvisvaihtoehdon jos vieraissa sattuu olemaan joku kasvissyöjä.