Millainen haluaisit lapsesi perhepäivähoitajan olevan?
Mitä haluaisit, että hoitopäivän aikana tehtäisiin?
Kerro millainen olisi teidän täydellinen perhepäivähoitajanne! Aloitan pph:n työt syyskuussa ja kuulisin mielelläni teidän mielipiteitänne!
Kommentit (15)
Lastenhoitajan on voitava taata lasten turvallisuus. Myoskaan sairaana oleva ei halua tartuttaa lapsia. Jos sina tyoskentelet sairaanakin ja/tai hammasta purren, niin hyva sulle. Mutta itse en haluaisi olla potilaasi jos kerran leikkaat kuumeisena !!
Oletko kuullut sijaisista...?!!
Varvas tai nuha ei ole mitään turvallisuusriskejä ja kuumeen saa alas lääkkeillä.
Etkö ole koskaan kuullut että lääkärille ei ole olemassa sijaista joka osaa hänen työnsä?
Haluaisitko itse peruutuksen kauan odottamastasi leikkauksesta jonkun lääkärin varpaannyrjähdyksen vuoksi?
t 10
tapahtuu ja kaikkea ikävää - omalle kohdallekin on sattunut pari "turhaa" lääkärimokaa, joista on seurannut monenlaista ikävää.
-lämmin ja lapsista aidosti välittävä
- tietää mitä kuuluu eri-ikäisten lasten kehitysvaiheisiin ja mitä minkäkin ikäiseltä lapselta voi vaatia
-ulkoilee lasten kanssa päivittäin
-lohduttaa ja tukee lasta
-askartelee jotain pientä lasten kanssa aina joskus
-tekee ravitsevaa ja vaihtelevaa ruokaa
-antaa lasten leikkiä ja leikkii myös itse välillä heidän kanssaan
-ottaa lapset mukaan kotitöihin, mahdollisuuksien mukaan
-informoi vanhempia hoitopäivän kulusta ja kertoo jos on huomannut lapsesta jotain poikkeavaa tai jotain mihin tulisi kiinnittää huomiota
Meidän esikoisella oli kiva pph, kävivät kerhossa ja tekivät muutenkin välillä jotain tavallisesta arjesta poikkeavaa esim. järjesti lapsille laskiaisena makkaranpaistoa. Usein olivat silti vaan omalla pihalla jossa lapset saivat juosta ja leikkiä. Turvallinen piha on myös tärkeä! Lapsi tykkäsi kovasti hoitotädistä ja minusta se onkin pph:n tärkein ominaisuus.
Hoitotäti kysyi myös tuosta valokuvauksesta ja kerran kun oli vain kaksi lasta hoidossa pyysi luvan, että sai kuljettaa heidät autolla kerhoon (turvaistuimet oli tietysti)
Tekee niinkuin on sovittu, tiedän voivani luottaa häneen
Lapset pääsee ulos kuten sovitaan
Lapset laitetaan nukkumaan kuin sovitaan
Soittaa jos on jotain epäselvää/ihmeellistä, tai pyytää soittamaan
Oma pph esimerkiksi soitti kerran, että tääällä kerhossa on lehtikuvaaja, saako teidän lapsia kuvata lehteen
Pidin tätä erittäin fiksuna että kysyi, vaikka saikin
Ei karkkia/ tvtä/ tietsikkaa/videoita
Ei yleensä vie lapsia varsinaisesti ostoksille, toki maitopurkin/pari voi hakee
Kerhot ja asukaspuistot tosi kiva
Kiva olisi jos saisi ruokalistan edellisellä viikolla
( Ja sit kun lopetetaan, kutsuu lapsia kylään :_) näin oma entiselle paikkakunnalle jäänyt pph teki, olipa kiva)
syöttääkö ne lapsille samaa mössöä mitä itsekin syövät.Eivät varmaan kovin terveellisesti syö mutta kait ne nyt hoitolapset terveellisesti syöttää?
mutta makaroonimössöllä mentiin...
Sanon vanhemmille, että saatte ihan itse tulostaa sen netistä.
Ei mikään "kun ei parempaakaan työtä ole"- tyyppi.
Ohjattua leikkiä, vapaata leikkiä ja syliä sopivasti.
Joustava, mutta kuitenkin myös omaa jaksamistaan/vapaa-aikaansa ajatteleva.
Osaa kuunnella ja kunnioittaa vanhempien toiveita.
Jämpti, mutta oikeudenmukainen niin lapsille kuin heidän vanhemmilleenkin.
Laittaa hyvää ja terveellistä kotiruokaa, tarjoaa myös kasviksia (vaikkei lapsille kelpaakaan).
Tekee normaaleja kodin askareita myös työpäivän aikana lasten kanssa yhdessä.
Myllii lasten kanssa lattialla tai sohvalla, jos lapset sitä haluavat.
Uskaltaa kertoa, jos lapsessa jotain tarkkailtavaa/huomioitavaa.
Osaa/pystyy rakentamaan aidon ja luottamuksellisen kiintymyssuhteen lapseen.
Ymmärtää, että hoitaa päivät vanhempien tärkeintä, rakkainta ja kallisarvoisinta asiaa maailmassa.
T. Tutkinnon suorittanut pph, joka on kaikkea tätä..=))
Itse aloitan pph:na sen takia, koska haluan hoitaa omaa lasta vielä kotona ja tämä työ tarjoaa siihen mahdollisuuden. Lisäksi nautin lasten kanssa touhuilusta.
Tutkinto minulla on (ei pph, mutta käy tähän työhön). Normaalia lapsiperheen arkea meillä on eletty jo omien lasten kanssa. Tämä työ tarjoaa minulle myös mahdollisuuden olla kotona, kun oma lapseni tulee koulusta kotiin.
Täällä pph:t tekevät ruuat päiväkotien ruokalistojen mukaan.
Kiitos teille vastauksistanne!
jonka luokse lapset tulevat mielellaan. jolla normaali paivarytmi (aamulla ulkoilu,lounas,paivaunet,valipala,ulkoilu) ja tietysti tuohon valiin mahtuu leikkia,ohjattuakin, sylia ja halia :)
Pph, johon vanhemmat ja lapset voivat luottaa.
Jamakka ja pitaa kiinni rajoista, mutta i kuitenkaan mikaan armeijan kuria pitava.
Tarjoaa lapselle normaalia kotiruokaa, myos kasviksia ja vihanneksia.
Kerran viikossa askartelupaiva.
Ottaa huomioon jokaisen lapsen yksilollisyyden, seka vahvuudet ja heikkouidet
Henkisesti terve- PPH:llahan ei ole sosiaalista kontrollia ja jos on vaikea luonne, voi kohdella lapsia miten vaan.
Fyysisesti terve: jaksaa touhuta eikä ole pikku asioiden takia saikulla ja aiheuta varahoitohuolia (esim. nyrjähtänyt varvas tms. kuten on kohdalleni osunut).
Luotettavuus, ammattitaito, halu olla lasten kanssa ja muu sellainen on tietysti perusta.
Itse arvostan tosi apljon oman pph:mme joustavuutta, joskus voi hakea vähän myöhemmin ja muutenkin hän mukauttaa päivärytmiä, jos on oikeasti tarve. Toisaalta mekin joustetaan, pari kertaa olen hakenut pari tuntia aikaisemmin hoitajan lääkärikäynnin takia jne.
Minua ei yhtään haittaa, että päivärytmi ei ole kiveen hakattu, eivät esimerkiksi ulkoile kaatosateessa ja joskus taas retkeilevät pitemmällekin, jos lapsia on vähemmän. Ja lasten määrä käy joskus vähän yli rajojen, kun tulee ylimääräisiä.
Eikä hoitaja "myllää lattialla", vanhempi ja vaivaisempi kun on, mutta on läsnä ja tekee kotihommia jne. Sairauspossaoloja ei muuten ole ollut, vaikka eläkeikä lähestyy. Eikä tarvitse omien lasten sairauksien takia sulkea hoitopaikkaa.
Jos sulta nyrjähtyy varvas niin oletko työkuntonen?
Pph.n homma on liikkua ulkona, kantaa lapsia, nostaa, nenytellä hyllyn päältä hakemaan pelejä.
Jos sulla ei ole koskaan ollut varvas pois pelistä niin älä ala väittään etteikö se vaikeuta elämää!
Ihan perusasia on lapsien turvallisuus: pitää myös pystyä pysäyttämään lapsi ennenkö juoksee autotielle.
Minä en todellakaan voi olla pois työstäni esim kuumetaudin, katkenneen varpaan tms takia.
Leikkaan työkseni ihmisiä, jotka ovat jonottaneet ensin puoli vuotta, sopineet omalle työpaikalleen saikut jne. En yksinkertaisesti voi olla poissa töistä jollen oksenna kaaressa, se on poikkeus.
Jurppii välillä tuo kovin matala saikkukynnys lastenhoitajilla, aivan mitättömästä syystä ollaan poissa. Ihmettelen vaan kuka ne kaikki sairaslomat kirjoittaa.
t 10