Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mun paino nousee koko ajan?

Vierailija
19.06.2010 |

Olen täysin epätoivoinen painoni suhteen. Viime kesästä tullut painoa 6 kg. Viime keväänä laihdutin 2 kg, mutta ne tuli kesään mennessä takaisin eli viime keväänä painoin 8 kg vähemmän kuin nyt.

Pituus 169 cm, paino äsken 81,5 kg. 10 vuodessa tullut 16 kg ja viimeiset 8 kg viimeisen kahden vuoden aikana. Tämä on ihan järkyttävää!

En vain enää usko, että pystyn mitenkään laihduttamaan ja laihtumaan. Olen aloittanut kotipainonvartijat ja keventäjät jo monta kertaa, mutta en jaksa sitä pisteidenlaskua ja ruokien merkitsemistä kuin korkeintaan viikon.

Pahinta on, etten ymmärrä, miksi lihon. Olen aina syönyt vähärasvaista ruokaa. Syön ruisleipää, päällä Beceliä, kinkkua, 5 % juustoa. Aamupalaksi maustamatonta jogurttia, leseitä, auringonkukansiemeniä, pellavansiemenrouhetta. Liha on vähärasvaista, pasta tummaa, hampurilaisia ja pizzoja en syö lainkaan, karkkia kohtuudella. Syön mielestäni erittäin terveellisesti, mutta ilmeisesti vain liian paljon. Olen kokeillut vähentää hiilihydraatteja, mutta täyskarppaajaksi en pysty, koska se on niin vastoin ruokaa, johon olen tottunut.

Ihmiset luulee, että paino nousee mässäilemällä ja epäterveellisellä ruoalla, mutta mä ainakin lihon terveellisellä ruoalla enkä tiedä, miten tästä muuttaisin ruokavaliotani.

Tuntuu, että elimistöni on mun vihollinen ja se varastoi tarkkaan jokaisen kalorin ja muuttaa sen rasvaksi.

Sen olen huomannut, että paino on alkanut aina nousta silloin, kun nukun vähän. Viime syksynä aloitin kokopäivätyön ja silloin alkoi paino nousta. Uskon, että unenpuute on tässä jollain tavalla mukana. Lisäksi mulla on PCO eli monirakkulaiset munasarjat. Selittäiskö se jotain?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytätkö jotain lääkkeitä?

Onhan kilpirauhaskokeet otettu?

Vierailija
2/4 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä minäkin jostain lukenut, että unenpuute vaikuttaa lihomista edistävästi. Entä liikunta, liikutko tarpeeksi ja säännöllisesti?

Itsestäni olen huomannut vielä sellaisenkin asian, että kun 30 vuotta tuli mittariin, niin aineenvaihduntani hidastui HUOMATTAVASTI, kiloja alkoi tulla ihan eri tahtia kuin nuorempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin PCO, karvankasvuineen kaikkineen. Mulla alkoi sokerit heitellä raskauksien jälkeen ja samalla on paino noussut tasaisesti. Gyne kirjoitti metformiiniä kierron tasaukseen, mulla auttoi myös painon nousuun. Muutama kilo on tipahtanut, mutta pääasia ettei enempää ole kertynyt. Nyt mulla n.10kg ylimääräistä. Ja unenpuutehan sotkee hormonisysteemejä, jotka on muutenkin sekaisin PCO:n takia..

Vierailija
4/4 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen töissä, kuljen työmatkat junalla ja pyörällä. Työmatkapyöräilyä tulee 5 päivänä viikossa noin 45 min päivässä vuoden ympäri. Lomalla ja viikonloppuna liikunta epäsäännöllisempää, mutta esim viimeiset 3 pv olen käynyt joka päivä tunnin kävelylenkillä. Autoa en käytä eli arkiliikuntaa tulee jonkin verran, joskus paljonkin.

Kolesteroliarvot ja verenpaine ovat erinomaiset, mutta verensokeri korkea, 6. Kilpirauhaskoetta ei ole otettu.

Pitäiskö varata aika työterveyslääkärille ja pohtia yhdessä, mistä tämä painonnousu johtuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä