Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla hitaasti liikkeelle lähtevä lapsi?

Vierailija
18.06.2010 |

Hei!

Minulla on hieman päälle 9 kk vanha lapsi, joka on hidas liikkeellelähtijä. Hän ei siis vielä ryömi, vaan kulkee paikasta toiseen kierimällä. Fysioterapeutille tuli lähete neuvolasta, ja olemmekin käyneet siellä pari kertaa. Itse en ole mitenkään huolissani lapsestani, kun kaikki muut taidot ovat kohdallaan (istuu tulevasti ja kurottelee leluja kaukaakin, juo itse mukista, syö lusikalla, pottailee, sanoo jo muutamia sanoja jne.). Suvussamme myös on tätä, että motoriikka kehittyy hieman keskivertoa hitaammin; lisäksi lapsemme on melko isokokoinen, mikä varmasti hidastaa liikkeellelähtöä. Mulle vaan on tullut joka kerta siellä fyssarilla paha mieli, kun tulee palautetta, että olen nyt leikittänyt ja liikuttanut lastani ihan väärin. Kaiken huippu oli, kun kerroin, että teemme kyllä niitä fyssarin neuvomia harjoituksia päivittäin, mutta emme ota stressiä liikkeelle lähdöstä, emmekä muutenkaan ole huolissamme, kun kerta mitään fyysistä vikaa ei ole, toiset vaan kehittyvät eri tahdissa, niin heti tuli noottia sittä, ettei "vanhempien motivaatio ole nyt oikein kohdallaa". (Sori tuo megapitkä virke :)). Mutta siis, mitenkä teillä muilla nämä "hieman hitaammat" liikkeellelähtijät ovat aloittaneet konttaamiset yms.?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pidä tuo hyvä asenteesi, äläkä välitä ilmeisen typerästä fysioterapeutista. Jokainen lähtee omaa tahtiaan liikkeelle, ja jos kerran mitään "vikaa" ei ole huomattu, niin olisin itsekin luottavainen. Kaverillani oli tosi isokokoinen vauva, joka myös lähti liikkeelle myöhään. Harmi etten nyt muista tarkkoja aikoja. Mutta siis oppi kävelemään vasta lähempänä 2-vuotiaana jne. Minun tyttöni taas lähti sekä ryömimään että konttaamaan puolivuotiaana, mutta oppi kävelemään vasta 1.5-vuotiaana. Mua ihmetyttää, kun kuulee "ammattilaisten" olevan jotenkin hysteerisiä näissä jutuissa. Luulisi, että he ovat nähneet niin paljon kaikenlaista, että osaisivat rauhoitella vanhempia, eikä toisinpäin!

Vierailija
2/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 10 kk tyttö, joka liikkuu istualteen eli "peppukyytiä." Osa ryömiä, mutta ei halua ryömiä, ei osaa kontata. Kääntymään mahalleen oppi vasta 7 kk. Nyt vasta parin viime viikon aikana on innostunut enemmän liikkumaan ja tutkimaan paikkoja. Tuntuu, että tyttö lähtee liikkeelle muita hitaammin, mutta muuten osaa kaiken, mitä 10 kk täytyykin. Neuvolassa tästä ei olla oltu huolissaan, kun muuten aktiivinen tyttö. Enkä itekää stressaa esim. milloin kävelee, koska kaikki tosiaankin kehittyy omaa vauhtia. Ja jos ei ole mitään vauvasta mitään poikkeavaa löydetty, nii kyllä kaikki oppivat kävelemään!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kääntyi selältä vatsalle 6,5kk, ei ryöminyt lainkaan, 9kk iässä alkoi työntää itseään peruuttamalla, konttasi 10kk, nousi tukea vasten seisomaan 11,5kk, käveli taaperokärryn kanssa 13kk ja ilman tukea 14kk. Muuten oli kyllä hyvin kehittynyt tyttö, mutta muistan olleeni huolissani - varsinkin ennen kuin oppi konttaamaan. Neuvolassa tosin ei oltu. Kun oppi kävelemään, hidasta motoriikan kehitystä ei huomannut enää mistään. Nyt hän on 3,5-vuotias liikkuvainen ja taitava tyttö.

Vierailija
4/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka oppi kääntymään selältä vatsalleen ja toisinpäin 4,5 kuukauden iässä, mutta samassa pisteessä on edelleen. on tosi laiska kääntyilemään, ihan kuin ei vaan viitsisi, ei siis kääntyile päivittäin. ei viihdy vatsallaan muutenkaan, selällään vähän paremmin. viihtyisi istuen tuettuna, kamalasti en arvaa istuttaa. ryömimiseen on vielä matkaa, ei hoksaa auttaa käsillä. kovasti nostelee selällään maatessaan takapuoltaan alustasta, en tiedä mitä sillä treenaa tai mistä on merkki. pehmeällä alustalla myös vatsallaan ollessa takapuoli nousee ja jalkoja yrittää työntää vatsan alle, mutta kädet lepäävät rentoina sivuilla. olen itse lähtenyt todella myöhään kävelemään, ja sen vuoksi yritän olla murehtimatta. vaikka valmiiksi kyllä ärsyttää jos neuvolassa käyvät fysioterapiaan ohjaamaan, aion kyllä kieltäytyä. minua kuljetettiin vauvana/taaperona jos jonkinmoiseen terapiaan ja tohtorille. äitini lopetti jossain vaiheessa käynnit kun olin aivan stressaantunut ja itkuinen. ja kävelemään läksin kun aika oli kypsä. tsemppiä vauvojemme liikkeelle lähtöön!

Vierailija
5/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paljon vauvoja jotka lähtevät liikkelle myöhemmin, ja mikä edes on myöhemmin. Eikös jokainen vauva liiku omaan tahtiin, jos mitään estettä oppimiselle ei ole.

Googleta niin huomaat, ette suinkaan ole ainut.

Ei monessakaan neuvolassa tuohon reagoida mitenkään ja itse ainankin hiukan epäilen, että miten se fysioterapia auttaa tervettä lasta ja miksi pitää luonnollisia asioita nopeuttaa.

Ei edes ole mitenkään kummallista ettei 9kk liiku...

meillä tyttö lähti ryömimään 9kk ja 3vko ikäisenä. Nyt on pari viikkoa vaille 1v ja kävelee jo huimaa vauhtia, konttaus kyllä jäi välistä mutta ehtiihän sitä harjoitella myöhemminkin :)

meilläkin vauva osasi sanoa 5 eri sanaa 8-10kk ikäisenä, mutta kun oppi kävelemään niin sanat on jääneet. Nyt pikkuhiljaa alkaa tulla taas ymmärrettäviä sanoja.

Vierailija
6/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan kaikki fysioterapeutit samanlaisia töksäyttelijöitä, jotka näkee kaikissa jotain ongelmaa ja suurin piirtein kukaan ei ole normaali...Sanoisinpa vaan, että jätä tän henkilön kommentit ihan omaan arvoonsa!

Vierailija
7/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika kääntyi selältä mahalleen 7kk iässä. Ryömi 10 kk iässä. Konttasi 1v iässä ja käveli 1v4kk iässä. Neuvolassa ei puututtu tähän vaikka erikseen kysyin onko normaalia. On normaalia..

Vierailija
8/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli aivan kuin ap:n lapsi, kävimme myös fysioterapeutilla. Tämä (vaikka aika töksäyttelijä muuten onkin) suhtautui ihan järkevästi ja kun keskusteltiin ja heitin että "taitaa tää tyttö olla vaan laiska" niin fyssari sanoi että "nyt kun itse käytit tuota sanaa niin uskallan olla samaa mieltä" ;D

Mun tyttö lähti ryömimään 10 kk ikäisenä - vaarilla oli virtaa houkutella itse mahallaan maaten lapsenlapsi liikkeelle :) Konttamaan lähti 11 kk: ikäisenä, oli vissiin huomannut miten kivaa on kun pääsee itsekin liikkumaan. Ajattelin että en ota paineita kävelystä ja kuinkas kävikään: kolme päivää 1-vuotissynttäreiden jälkeen tyttö otti ekat askeleensa. Eli hitaus jäi siltä osin.

Myöhemmin on kyllä huomattu, että tämä tyttö kehittyy motorisesti hieman hitaammin kuin ikäisensä - on vähän kömpelö. Ihan normaalin rajoissa kuitenkin, hitautta luokkakavereihin verrattuna korostaa ehkä se että on syntynyt ihan loppuvuodesta.

Taidot kuitenkin saavutetaan ennemmin tai myöhemmin ja olen vähitellen oppinut ottamaan rennosti - on sitten taitavampi muissa asioissa.

Vierailija
9/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienimmäiseni oli hidas liikkeellelähtijä. Hän kyllä kääntyi mahalta selälleen jne ihan ajallaan, mutta kun oppi istumaan aika aikaisin (5,5kk), sen jälkeen ei kiinnostanut mikään muu kuin istuminen. Peppukiitäjähän hänestä tuli!

Seisomaan hän alkoi nousta tukea vasten noin 10kk, konttaamaan lähti 12kk ja kävelemään 15kk.

Koskaan ei minnekään terapiaan lähetetty, mutta emme ole koskaan neuvolassa käyneet vaan lapsien kehitystä seuraa yksityinen lastenlääkäri.

En kestä lasten pasapäistämistä ja ikuista vertailua taulukoihin.

Vierailija
10/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttö siis kyseessä. Oppi kääntymään mahalta selä

lleen ja toisinpäin n. 6 kk mutta sit tuli stoppi. ja sitäkään ei viitsi vieläkään tehdä kovin usein. Ryömimään oppi tossa 8 kk vanhana.oppi istumaan tuetta kun oli 7 kk. Nyt on pian 9 kk ja edelleen kääntyy kääntyilee vaan jos on ihan pakko:) Mutta ryömii hitaasti omalla tyylillään ( pelkkiä käsiä käyttäen). peppu nousee ilmaan mutta silloin nenä lattiassa. Hassu mimmi, mutta luulen niin kun joku edellinenkin sanoi että taitaa vaan olla hieman laiska:) en ole huolissani...

Vierailija
11/11 |
18.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 kk lähti ryömimään, 11 kk konttaamaan, siitä aika nopeasti ja ketterästi tukea vasten pystyyn ja alas. Ekat askeleet otti 13 kk, mutta siihen se on jäänyt, nyt 15 kk ikää. Kävelee ja juokseekin ketterästi jos vaan saa puristaa mua sormista.

Luulisin, että meidän tapaus on erittäin varovainen ja vähän arka, eikä uskalla lähteä itse yrittämään.

Neuvolassa on suhtauduttu tyyliin "kaikki aikanaan, normaali tyttö", eikä pistetty fysioterapiaan. Tästä neuvolalle plussaa ja mulle vähemmän stressiä.

Toisaalta tyttö juttelee paljon, aktiivisia sanoja n. 15-20 ja yrittää toistaa paljon sanoja vanhempien perässä.

Ei stressiä siis, nauti siitä, ettei vielä tarvi juosta lapsen perässä. Myös muksahtelut ja kaatumiset jäävät vähemmälle, jos liikkeelle lähtö tapahtuu myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän