Vaatisitko sektiota, jos lapsen painoarvio on 4 kg ja la:n painoarvio 4,5?
Kovasti lääkärit ovat huolissaan alatiesynnytyksen onnistumisesta vauvan yläkäyrillä kasvamisen vuoksi. Etenkin vartalon ympärys on "huomattavan suuri". Kuitenkin puhutaan koko ajan vain käynnistyksestä, ei sektiosta. Lähtisitkö ensisynnyttäjänä kokeilemaan vai olisiko parasta vaatia heti suoraan sektio?
Kommentit (63)
Karmaohkarma kirjoitti:
Ensimmäinen syntyi viikko ennen laskettua ja painoi 4200 g ja oli 53 cm pitkä. Ponnistin vain 15 min ja sain 3 pientä tikkiä. Serkkuni synnytti alle 3 kg vauvan ja repesi peräsuoleen asti, ei siis se koko vaan lantion tilavuus jne!
Mulla on molemmat lapset ollut vähän päälle 4 kg ja 53 cm pitkiä. Monen mielestä olivat "turhan isoja". Minulla ei ollut raskausdiabetesta ja molemmista olen ollut normaalissa painossa muutaman kk kuluttua synnytyksestä.
Toisekseen, lapseni eivät jääneet "pullukoiksi", 7 v on pitkä ja hoikka, voisi kuvailla jopa laihaksi :D Samoin 3 v.
Eräs äiti, joka on itse saanut 3 kg vauvoja on kovaan ääneen puhunut lihavista vauvoista ja kuinka se on äidin vika, että lapset ovat yli 4 kg syntyessään, kunnes hänen lapsensa alkoivat putikoitua ja 4 v joutui painokontrolliin neuvolaan, koska oli liian iso painoindeksi. Samoin taitanee käydä toiselle lapselleen, sillä on hyvin pyöreä 2-vuotiaaksi. Karma!! Ikävä kyllä, ne geenit ja äidin ja isän pituus ja ruumiinrakenne vaikuttavat vauvan painoon ja pituuteen sekä myöhempään vartalonmuotoon. Tietenkin joku saattaa syöttää lapset isoiksi, kun saavat pienestä lähtien karkkia....
Hahhha, asiaa! Ja Kyllähän nyt jokainen tietää, että 4,5 kg ylös päin vauvaa pidetään oikeasti "isona".
Hyvä vaan, jos on ravintoa yllä ja ennenhän oltiin ylpeitä, kun saatiin potra vauva? Tämä nykyajan kauneusihanne on näemmä siirtymässä vauvoihinkin - mitä pienempi sen parempi, mutta onko sen terveempi vauva? Omat 4 kiloiset vauvani ovat olleet terveitä ja kasvaneet hyvin, kun taas tiedän paljon niitä, jotka ovat saaneet 2500 g - 3000 g ja ovat syntymästään lähtien käyneet jossain ylimääräisissä painotarkkailuissa ja muissa testeissä?
Se päähän siinä isoin on punnertaa. Esimerkiksi esikoiseni oli tosiaan 4,6kg ja hattu 36,5. Nuorempi taas "vain" 4,1kg, mutta hattu 38. Jälkimmäistä autettiin imukupilla, mutta olisi se sieltä itselläänkin tullut. Hapetusarvot alkoi hiukan laskea ja haluttiin laittaa vauhtia, siksi otettiin imukuppi.
Ensimmäinen syntyi viikko ennen laskettua ja painoi 4200 g ja oli 53 cm pitkä. Ponnistin vain 15 min ja sain 3 pientä tikkiä. Serkkuni synnytti alle 3 kg vauvan ja repesi peräsuoleen asti, ei siis se koko vaan lantion tilavuus jne!
Mulla on molemmat lapset ollut vähän päälle 4 kg ja 53 cm pitkiä. Monen mielestä olivat "turhan isoja". Minulla ei ollut raskausdiabetesta ja molemmista olen ollut normaalissa painossa muutaman kk kuluttua synnytyksestä.
Toisekseen, lapseni eivät jääneet "pullukoiksi", 7 v on pitkä ja hoikka, voisi kuvailla jopa laihaksi :D Samoin 3 v.
Eräs äiti, joka on itse saanut 3 kg vauvoja on kovaan ääneen puhunut lihavista vauvoista ja kuinka se on äidin vika, että lapset ovat yli 4 kg syntyessään, kunnes hänen lapsensa alkoivat putikoitua ja 4 v joutui painokontrolliin neuvolaan, koska oli liian iso painoindeksi. Samoin taitanee käydä toiselle lapselleen, sillä on hyvin pyöreä 2-vuotiaaksi. Karma!! Ikävä kyllä, ne geenit ja äidin ja isän pituus ja ruumiinrakenne vaikuttavat vauvan painoon ja pituuteen sekä myöhempään vartalonmuotoon. Tietenkin joku saattaa syöttää lapset isoiksi, kun saavat pienestä lähtien karkkia....