Vaatisitko sektiota, jos lapsen painoarvio on 4 kg ja la:n painoarvio 4,5?
Kovasti lääkärit ovat huolissaan alatiesynnytyksen onnistumisesta vauvan yläkäyrillä kasvamisen vuoksi. Etenkin vartalon ympärys on "huomattavan suuri". Kuitenkin puhutaan koko ajan vain käynnistyksestä, ei sektiosta. Lähtisitkö ensisynnyttäjänä kokeilemaan vai olisiko parasta vaatia heti suoraan sektio?
Kommentit (63)
En vaatisi, jos haluaisin enemmän lapsia kuin tuon esikoisen. Kohtu rasittuu sektiosta, ja seuraavat raskaudet olisivat riskiraskauksia.
T: Äiti, jonka esikoinen painoi 4,2 kg. Hyvin sujui tavallinen synnytys.
on verrannollinen siihen, minkä kokoinen lapsi mahtuu tulemaan?
Ei se perseen leveys tarkoita sitä, että sieltä mahtuu tulemaan vaikka 10 kiloinen. Tai kapoinen lantio sitä, että 4,5 kiloinen ei mahtuisi.
niin no, mulla lapsen painoarvio oli yli 4kg, tuli suunnitellulla sektiolla ja painoi 4,7kg
Mun lantiota ei mitattu mitenkään sisältä(ja haha no ei kyllä ulkopuoleltakaan), ei mitään. Hoitaja soitti ja sanoi että lääkärit ovat sitä mieltä että olet niin kapea tyttö (ulkoisesti katsottuna siis tämä mielipide on tehty koska mitään sisätutkimuksia ei tehty) että sektio olisi paras vaihtoehto heidän mielestään.
Joten kyllä ne varmaan sitä ulkomuotoakin katsoo, pakkohan sen on miksi muuten mulle oltaisiin noin sanottu?
voi olla että vaatisin sektiota
synnytin 4,5-kiloisen esikoisen alateitse ja tuli hapenpuute, vauva teholle 4 päiväksi, mutta lopputulos oli onnellinen, terve lapsi, tosin minä repesin aika railakkaasti ja olin kuukausia kipeä alapäästä
mutta tämä oli vain minun tarinani, moni muu synnyttää isommankin alateitse ihan ilman ongelmia
Enpä kyllä lähtisi "vaatimaan" sektiota. Mun eka lapsi oli 4200g ja synnytys taisi olla ihan normaali. Sit jos painoarvio lähestyisi viittä kiloa, saattaisin pyytää käynnistystä jo aikaisemmin.
niin AVAAA SUUSI! Tiedän, että sielä äippäpolilla on kamalaa olla kun kaikki vaan keskittyy vauvaan ja äiti on ihan sivuseikka... lääkäreitä ja kätilöitä käy ympärillä ja kaikki keskittyy vaan vauvaan...
Tää onkin ihan kauheeta! Siis MIKSEI ne huomioi MUAMUAMUAMUA??!
näitä tämänkin ketjun alatieuskovaisia... Kuinka paljon pitää nähdä ja kuulla alatiesynnytyksissä vammautuneista lapsista ja äideistä, jotka eivät vuosiin (tai pahimmassa tapauksessa koskaan) elä normaalia elämää revenneen suolen tm. vammojen takia,ennen kuin uskotaan, että alatiesynnytyksissäkin on riskejä??
Nykyisin käytössä olevat tilastointimenetelmät vääristävät saamaamme tietoa. Tilastojen perusteella sektio näyttäisi olevan paljon alatiesynnytystä riskialttiimpi. Tämä johtuu siitä, että
a) suurin osa tehdyistä sektioista on ei-suunniteltuja, siis tapauksia, joissa alatiesynnytystä on jo yritetty ja joissa ko. vammat hyvin usein olisi vältetty tekemällä suunniteltu sektio. Jos suunnitellut sektiot tilastoitaisiin erikseen, riskit olisivat selkeästi pienemmät
b) tilastoissa näkyvät riskeinä vain tietyt vammat. Monet naisen elämänlaatuun paljon ja pitkään/pysyvästi vaikuttavat vammateivät niissä näy
Alatiesynnytyksessä on paljon etuja, mutta se ei ole mikään autuaaksi tekevä asia, ja joskus on järkevää eliminoida riskit tekemälläsuunniteltu sektio. Mielestäni on todella sairasta, että Suomessa painostetaan alatiesynnytykseen, vaikka kyseessä on ensisynnyttäjä, ja isokokoinen vauva tai jopa perätila.
Eli kyllä, vaatisin sektion. Itse uskoin lääkäreitä ensimmäisen synnytyksen kohdalla, vaikka vauvan koko huolestutti, ja oma intuitio sanoi selvästi, että jotain on pielessä. Vauva olikin sitten melkein kilon isompi kuin arvioissa, ja synnytyksessä meni kaikki pieleen. Päättyi kiireelliseen sektioon, josta toipuminen vei KAUAN. Terve vauva onneksi tuloksena. Toisen kohdalla nämä (osin samat) lääkärit taas ylimielisinä yrittivät saada minua synnyttämään alateitse. Lupasivat jopa "ihan varmaksi" että kyseessä ei ole iso vauva. Pidin pääni, vaadin sektion ja tuloksena oli 4,5 kilonen vauva. Suunnitellusta sektiosta toipuminen oli paljon nopeampaa joten tyytyväinen olen ratkaisuuni.
Ap,päädyt sitten mihin tahansa vaihtoehtoon, niin tee se siksi, että itse olet sen kannalla! Älä anna hoitohenkilökunnan painostaa. En väitä että henkilökunta tahallaan tahtoisi pahaa kellekään, mutta kyllä siitäkin porukasta löytyy jos jonkin sortin luomu/alatieuskovaisia jotka olisivat valmiit yrittämään alatietä vaikka tulossa olisi 6 kiloiset kaksoset perätilassa...
No, mielipiteeni tiedoksi niille jotka ehkä nytkin näitä asioita pohtivat :)
lääkärit tiedä paremmin kuin tän palstan ihmiset. Itselläni takana yksi sektio, ja sen verran karmea kokemus oli, että toista lasta ei tule. Tuntuu aina todella oudolta kun joku haluaa sektion vapaaehtoisesti.
on verrannollinen siihen, minkä kokoinen lapsi mahtuu tulemaan?
Ei se perseen leveys tarkoita sitä, että sieltä mahtuu tulemaan vaikka 10 kiloinen. Tai kapoinen lantio sitä, että 4,5 kiloinen ei mahtuisi.
täällä yksi jolla todella leveä lantio ja lääkäri naureskeli (!!!!!) että mitä hätäilet, varmasti sopii isompikin tulemaan.. vaadin tarkempia tutkimuksia aiempien sukupolvien kokemusten mukaan ja eipä sieltä olisi yli 3 kiloinen tullutkaan.. lapsen syntymäpainoarvio oli 3,2kg ja halusin sektion "kaiken varalta". sektiossa paljastui että lapsi oli juuttunut jonnekin minun lantioon kiinni eikä alatiesynnytyksestä olisi tullut muuta kuin happivajaus lapselle.
synnytyksessä sekä äidille että vauvalle jos vauva on isokokoinen verrattuna siihen että vauva on pieni. Tämä siis sille kommentoijalle joka kertoi että ihan yhtä lailla voi synnytyksessä vammautua tai kuolla kumpi tahansa oli vauva sitten 2kg tai 5kg, toki voi mutta riski komplikaatioille on suurempi jos vauva on sen 5kg.
että sillä lantion ULKOISELLA leveydellä ei nyt ihan niin paljon ole merkitystä, ne sisällä olevat luut, kudokset ym. ratkaisee...:)
ja varsinkin, jos lääkärin on huolissaan! ELLEI nyt satu olemaan ihan hillittömän leveä lantio. Tämmöisellä 92-ympäryksellä en lähtis testailemaan.
mutta haluaisin kyllä että tutkittaisiin enemmän, mun vauvan arvioitiin syntyvän noin kolmekiloisena, olikin sitten yli 4,5kg...
Ensimmäinen lapsi oli 4100g ja tuli lopulta imukupilla. Toinen oli 5kg (py 39cm) ja oli paljon helpompi, ei repeämiä tms. Toisen lapsen painoarvio oli 4,3kg ja lääkäri äitiyspolilla tarkisti, että mahtuisi tulemaan. Ei minullakaan ole mikään älyttömän leveä lantio, mutta olin lähinnä helpottunut, ettei sektiota tarvitse tehdä!
koska silloin on aina eri tilanne synnyttäjälle vaikka lapsi olisi iso. Nyt on kyse nimenomaan isosta lapsesta ja ensikertalaisesta.
Ensisynnyttäjältä se vauva mahtuu tulemaan just siinä kuin kuudettakin synnyttävältä. Lääkärit on varmasti tehneet sinulle sisätutkimuksen ja havainneet, että vauva mahtuu tulemaan.
Itse en etenkään esikoisen kohdalla vaatisi mitään sektioita, se on aina iso riski ja paljon vaativampi toipuminen. Ja jos vauva ei mahdu alakautta, sektio tehdään sitten joka tapauksessa.
ja varsinkin, jos lääkärin on huolissaan! ELLEI nyt satu olemaan ihan hillittömän leveä lantio. Tämmöisellä 92-ympäryksellä en lähtis testailemaan.
alettiin tosta koosta puhumaan, mulle ei myöskään vauva koskaan laskeutunut vaan pömpötti tossa ylhäällä ja selvästi oli jotain niin, ettei vauva mahtunut tulemaan pihalle. 2h yritin ponnistaa ja vauva vaan pysyi pakoillaa ja lopulta leikattiin... no sainpahan yrittää...
silloin nuoren esikoista odottaessa en tajunnut vaikka povattiin iso 5kg lasta,no sieltä tuli 3300g,että onneksi meni arviot metsään.
ongelmitta. Lähinnä tässä seuraavassa pelottaa, etten halua synnyttää niin isoa perätilassa olevaa...
itse reilusti yli 4kilonen ja päänympärys 38cm !
ihmettelen miten äitini vaa pukertanu alakautta minutkin:S
Omien lasten päänympärys ollut 33cm !
ja paino himpun yli 3kg.