parhaat kalangrillausohjeesi?
syön tai söisin mielelläni kalaa, mutta kesällä ei viitsi lämmittää uunia eikö mökillä oikein toimikaan. Grillata taas en oikein osaa, paitsi savustaa. Kertokaa suosikkikalangrillausohjeenne, please.
Mä voin aloittaa sillä savustusohjeella:
Otetaan kala, hierotaan siiihen merisuolaa. Otetaan savustuspänikkä, pannaan pohjalle lepänlastuja ja pari palaa sokeria, pannaan kalat ritilälle ja sitten odotellaan noin 20-40 min riippuen kalan koosta. Näin tulee hyvää perinteisten lohen ja siian lisäksi muunmuassa lahnasta (vaikkei sitä nyt vielä järvestä saakaan).
Kommentit (3)
Mulla on sellainen ongelma, että aina pelkään kalan jäävän raa'aksi grillissä. Niinpä mä teen vain nyyttejä, joissa on kasviksia ja kylmäsavu-tai graavilohensuikaleita, suolaa ja pippuria. Ei haittaa, vaikkei kunnolla kypsentyisikään.
Paloittele vartaisiin rasvaista kalaa, esim. lohikalat sopivat hyvin. Lisäksi vartaisiin esim. jättikatkaravunpyrstöjä ja vihanneksia maun mukaan.
Lohipala folioon, päälle ripaus suolaa, siivu vuohenjuustoa ja n. teelusikallinen hunajaa. Folio kiinni ja grilliin. Ihanaa, edellyttäen tietysti, että pitää vuohenjuustosta.