Kuinka paljon saisi rahaa kuussa, jos ottaisi yhden vieraan lapsen hoitoon?
Täysin hypotettinen kysymys. Meillä on kaksi lasta, ja olen töissä.
Jos tulisi uusi vauva, haluaisin jäädä häntä hoitamaan muutamaksi vuodeksi ja ottaisin mahdollisesti jonkun tutun lapsen hoitoon pariksi vuodeksi. Kuinka paljon saisin tästä vieraasta lapsesta rahaa kuussa? Kuka sen maksaa? Onko kyse ihan normaalisti verotettavasta tulosta?
Kommentit (10)
Ja tietysti sen maksaa lapsen vanhemmat. Ja kyse on ihan normaalista verotettavasta tulosta, ellet sitten rupea tekemään sitä pimeänä mikä taas on melkoisen kyseenlainen valinta esimerkiksi siitä syystä että kukapa maksaa jos hoitolapselle sattuu joku vahinko. Siinä tulee jo vakuutuskysymyksetkin kehiin.
kuinka monta päivää tuo lapsi olisi teillä aina per kk. Saat vähintäänkin yksityisen hoidontuen+kuntalisän (täälläpäin se on 360e -verot)
ja itse saan jos hoitolapsi meillä kuukauden jokaisena päivänä max 550e (siinä mukana nuo tuet). Kela maksaa sinulle tuet ja hoitolapsen huoltaja loput.
jolta kunta ostaa hoidon ostopalveluna ei noin vain ryhdytä, vaan sulla on oltava pph:n kelpoisuus tai muuten soveltuva koulutus.
Ei kuulosta kovin kannattavalta.
AP
kunta ostaa ostopalveluna pph:n palveluksia, ja hän tienaa aika hyvin, lähes 50 000 euroa vuodessa. Lapsia on aina vähintään neljä ja hän on myös varahoitaja, josta laskuttaa sitten erikseen.
pph:ksi voi alkaa ilman tutkintoa, mut sitten pitää sitoutua suorittamaan se tutkinto työn ohessa. Pari tuttua on niin tehnyt, eikä kuulemma ole mahdoton homma.
Ite haluaisin olla lsteni kanssa kotona mahdollisimman pitkään, ja mietin pph:ksi ryhtymistä, mutta mun mies tyrmäsi ajatuksen - onneksi! Parasta kotiäitiydessä on juuri se, että voi tehdä mitä haluaa: lähteä mummolaan junalla keskellä viikkoa, jäädä mökille pidemmäksi aikaa tms. Mut hoitajana on sitten jumissa kotona. Mun miehen tulot ei oo kuin se suomalaisen keskiarvon verran, joten en oo mikään vauras kotirouva. Meidän mielestä vaan ei kantsi menettää "vapauttaan" niinkin pienestä summasta jonka kahdesta hoitolapsesta voisin saada.
voit itse määritellä taksasi. Meidän kunnassa alle 3v lisä on 290e ja yli 3v 180e. Mulla oman kahden lisäksi hoidossa 4v ja 1v sisarukset ja heillä maksu on 645e/kk, perhe maksaa yhteensä kahdesta 500e/kk, kela loput. Verot siitä menee ja pakollinen yel-maksu, n. 20% palkasta. Kroisokseksi tässä ei tule, mutta kun tutut lapset oli vailla hoitopaikkaa ja itse kaipasin vähän lisärahaa, on diili ollut niin meille kuin hoitoperheellekin mitä mainioin. Mutta loppuelämääni en tätä toki haluaisi tehdä, päivät on 9-10h ja koko ajan on hommaa, mutta ihan kivaa jonkun aikaa.
Vapaus tietysti menee, mutta jos vaihtoehtona on mennä töihin ja viedä 2 tarhaan, on tämä vielä aika paljon vapaampaa. Ja ainakin omat lapset saavat olla vapaammin ku jos oisin töissä, vaikka äiti ei yhtä vapaa voikaan olla. Kenen edusta/vapaudesta on loppupeleissä kyse, sinun vai lastesi...
Olen opettaja koulutukseltani enkä aio ryhtyä mihinkään ammatinvaihtoon, ainakaan koulutusjärjestelmässä alaspäin. Ajattelin lähinnä, jos joku ystävä tarvitsis samaan aikaan lapselleen hoitajaa. Epävirallisemmasta hoidosta siis kyse.
Mutta kyseessä siis lähinnä ajatuskeikki. Meillä ei oikeasti ole tällaista tilannetta.
perhepäivähoitajalle maksetaan n 350€/kk/lapsi. Kyseessä siis verotettava tulo. Lapsesta maksetaan lisäksi hyvin pieni kulukorvaus ja ruokaraha joka ei välttämättä aina kata sitä ruokaa...
Eli ei kovin paljon makseta, mutta onhan sekin kiva lisätulo ja voi olla kivaa saada lapsillesi leikkikavereita. Lisäksi ei tarvitse raahata omia lapsia aamulla hoitoon ja sinulta säästyy päivähoitomaksut. Omasta lapsestasi saat tietysti normaaalit kotihoidontuet.