Olenko vahingoittanut lastani??
Minulla on menossa rv17+5 ja jouduin eilen paikkaan, jossa on kissoja 3kpl. En TIETENKÄÄN olisi mennyt sinne jos olisin tiennyt etukäteen että kyläpaikassa on kissoja!! Ne tunkivat syliini ja välillä jouduin käsin koskemaan niihin että menisivät pois. En kuitenkaan mennyt lähellekään kissanhiekka-astiaa, mutta kyllähän tassujen mukana kulkeutuu toksoposmoosi-bakteereja ja nämä kissat kävelivät myös keittiön pöydällä, jonka äärellä sen jälkeen syötiin. Oon aivan paniikissa pikkuiseni puolesta.. onko olemassa jotain testejä neuvolassa tai ä-polilla, joista selviää olenko saanut toksoposmoosin?
Kommentit (22)
vaikka varmasti en tarkoittanut kenenkään päivää pilata!
olen saanut kolme keskenmenoa viimeisen kahden vuoden aikana ja raskautuminen on ollut aina vaan vaikeampaa, joten syystäkin olen peloissani!! tulkaa sitten vasta ilkkumaan kun olette kokeneet saman kuin minä.
ap
Toksoplasmoosin voi saada, jos suunnillee SYÖ kissanpaskaa. Jos olet aikuiseksi asti selinnyt ilman tartuntaa, niin on erittäin epäodennäköistä, että saat sen nyt.
Suurempi todennkäköisyys saada TOKSOPLASMOOSI tartunta on multaisista porkkanoista tms. vihanneksista.
jolla on ollut toksoposmoosi? millaisia oireita siinä on ja kuinka pian tartunnasta ne ilmenevät?
ap
Sisäkissoilta pienempi riski saada tokson kuin sellaisilta jotka myös viihtyvät ulkona. Kakka myös on se suurin riski ja kissat ovat aika siistejä otuksia, harvemmin ne kakkakikkareet tassussa viipottaa.
Sanoisin että riskisi saada tokso ovat aika pienet. Testi tosiaan löytyy, voi teettää neuvolassa (ä-polille turha tässä tapauksessa ottaa yhteyttä ensiksi paitsi jos sinne sattuu olemaan aika) mutta pitää lääkärin kanssa keskustella ensin tai th lääkärin kanssa. Suurempi todennäköisyys olisi saada raa' asta lihasta sen kun tuosta visiitistä kissojen luona.
Jos oikeasti pelottaa noin kovasti niin soita neuvolaan. Verikokeitse sen näkee tosin jokin inkubaatioaika tms. silläkin taudilla on ja jos nyt näyttää negaa niin varmaan lab. suosittelee vielä seurantanäytteen.
Kannattaa pestä kädet kissojen silittelyn jälkeen ja tuskinpa nyt sitä pöytää nuoleskelit.
Tuo, että kaikki jotka ovat olleet kissojen kanssa tekemisissä, olisivat sairastaneet toksoplasmoosin, ei kyllä pidä paikkaansa sillä sairaus ei ole täällä kovin yleinen. Noin 20% väestöstä löytyy vasta-aineet tautiin, mutta ne eivät ole juuri sen yleisempiä kissaihmisillä kuin muillakaan.
Vierailija:
jolla on ollut toksoposmoosi? millaisia oireita siinä on ja kuinka pian tartunnasta ne ilmenevät?ap
Kurjaa,että ihmiset suhtautuivat asialliseen kysymykseesi tuollatavoin. Minulla on aina ollut kissoja lemmikkinä ja tälläkin hetkellä yksi jonka kusastian minä siivoan. Odotan kolmatta lastani ja edellisetkin lapset ovat syntyneet kissoista huolimatta terveinä. Neuvolassa halusivat ottaa verikokeelle toksoblasmoosikokeen minusta ja ei ole hätää. Pienen pieni vaarahan siinä on jos käsittelee kissoja,mutta etköhän ole suotta pelästynyt. kerro asiasta neuvolassa,niin päättävät onko hyvä ottaa toksoblasmoositestiä sinusta. Tottakai minäkin käytän hanskoja kun käsittelen kissan ulosteastiaa,mutta muuten en ole kovin varuillani. Ikävää kuulla,että olet saanut keskenmenoja. Toivotan ihanaa ja onnellista odotusta sinulle!
Tossa nyt ei oo mitää asiallista jos joutuu hysteriaan kissan kanssa samassa asunnossa olemisesta. Ja kun ihan oikeesti sen tokson saa paljon todennäkösemmin vihanneksista. Ellei sitten ap todellakin syöny jotain pari viikkoo vanhaa kissan paskaa siellä kahvipöydässä...
Vierailija:
Tossa nyt ei oo mitää asiallista jos joutuu hysteriaan kissan kanssa samassa asunnossa olemisesta. Ja kun ihan oikeesti sen tokson saa paljon todennäkösemmin vihanneksista. Ellei sitten ap todellakin syöny jotain pari viikkoo vanhaa kissan paskaa siellä kahvipöydässä...
oliko " emäntä" esimerkiksi pessyt käsiään ennenkuin laittoi ruokaa? jos hän on " kissapaskasillaan" käsillään käsitellyt ruokaa mitä söimme, niin käsittääkseni tartuntavaara on ihan selkeästi olemassa! varsinkin kun kyseisessä perheessä ei kovin tarkkoja siisteyden kanssa olla.
ap
Sellaisilla ihmisillä, jotka ovat jossain vaiheessa olleet kissojen kanssa tekemisissä saavat kissoista tiettyjä bakteereita ja saavat itselleen vasta-aineet olla sairastumatta tuohon ap kysymykseen!!! En muista mitä niistä kissoista sai, mutta on aivan faktaa! (tavallisen kuumeen oloinen tauti, mutta sisälti ne bakteeri jutskat)
Itse nimittäin tarkastin asian, olen useamman lapsen äiti. Nuorempana olin paljon tekemisissä kissojen kanssa, aikuisiällä vähemmän. Noitten aikaisempien raskauksien aikana en ollut tekemisissä kissojen kanssa nyt olen ja olen ja olen 4 kuulla raskaana. Tarkistin asian omanmielenrauhan vuoksi ja sain kuulla tuon edellä mainitun asian.
Ap jos et ole aijemmin ollut kissojen kanssa neuvolassa voivat ottaa verikokeesta tuon testin!! Ota sinne yhteyttä! Sen voi myös hoitaa jos saat sen.
oon tosi pahoillani jos OIKEESTI oot saanu keskenmenoja, mutta toi teksti minkä kirjotit on kyllä saleen provo...ei voi mitään, ei kukaan oo oikeesti noin vauhko. Jos kerta tiesit että he eivät ole tarkkoja siisteydessä niin oletettavasti olisit tiennyt heillä olevan kissoja...
BUSTED!!!!
Vierailija:
oliko " emäntä" esimerkiksi pessyt käsiään ennenkuin laittoi ruokaa? jos hän on " kissapaskasillaan" käsillään käsitellyt ruokaa mitä söimme, niin käsittääkseni tartuntavaara on ihan selkeästi olemassa! varsinkin kun kyseisessä perheessä ei kovin tarkkoja siisteyden kanssa olla.ap
aika usein kai sen paikan päällä huomaa jos on paskaista. loogista eikö totta?
ap:lle vielä sen verran, että tsemppiä raskauteesi. on hyvin pieni todennäköisyys että olisit saanut tartunnan, mutta oman mielenrauhasi takia käy otattaa testit.
aika törkeitä vastauksia olet saanut, olen aivan pöyristynyt!! todennäköisesti yksi ja sama hullu on kirjoittanut kaikki nuo haukkumaviestit, joten älä ota itseesi.
kyllähän tää mutsi porvoosta on. Puhuu vaan siitä hiiskatin toksoposmoosistaan vaikka on tuhannesti korjattu että toksoplasmoosi...
kissan kanssa tekemisissä! Olen siivonnut hiekkalaatikoita enkä ole mitenkään superhygieninen eli en joka kerta kissaa siliteltyäni ole desinfioinut, en edes pessyt käsiäni.
Pyydä neuvolasta lähete verikokeeseen! Toksoplasmoosi on hoidettavissa, jos nyt tartunnan olet saanut.
Eihän siinä mitään jos asioista kyselee. suomessa ei olla edes huolissaan tästä kissa-ongelmasta raskaana olevalle äidille. esim. italiassa äitiä testataan monta kertaa eli ei kai se nyt haittaa jos joku meistä odottavista asiasta on huolissaan. neuvolassa ne ei ainakaan mulle osanneet sanoa mitään asiasta, joten itse olen asian selvittänyt kun alkuraskaudesta meilläkin vielä oli kissa, joka kyllä lensi pihalle jo pelkästään " liian läheisen" luonteensa takia, sitä riskiä en ole valmis ottamaan että löydän katin nukkumasta vauvani naamalta!
Sitäpaitsi me mammat käydään ylikierroksilla muutenkin asiasta kuin asiasta!
Testi voidaan tehdä verestä. Hysteriaan ei ole aihetta.
Eipä kuule sun toksoposmoosi provos enää pure!
Suurin osa on kuitenkin sairastanut sen jo ennen raskautta esim. lapsena, ei yleensä anna mitään oireita.
Otappas nyt nainen järki käteen!