Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pisti miettimään tuo 12-v alkoholinjuontiketju.

Vierailija
17.06.2010 |

Meillä on ns. normaali, keskiluokkainen koti, lapsilla rajat ja säännöt, kotiintuloajat tarvittaessa jne. Alkoholista ja tupakastakin on keskusteltu vanhempine lasten kanssa, jotka ovat nyt 13 ja 11. Lapset ovat olleet hyvin päide- ja tupakkavastaisia. Kaveripiiri on täynnä "kilttejä" lapsia. Ei ole käynyt pienessä mielessäkään, että lapset suunnittelisivat alkoholi- tai tupakkakokeiluja saatika että olsiivat kokeilleet!!! Mutta mainitsemani ketjun kertomusten perusteella alkaa tuntua siltä, että en ehkä vain huomaa...

Voiko oikeasti olla niin, että ei vain huomaa tuollaista asiaa? Tuntuu aika hurjalta, olen itse ajatellut sen niin, että omiin lapsiin täytyy voida luottaa ellei ole selvää syytä olla luottamatta. Esikoisen kanssa olen käynyt hyvinkin avoimia keskusteluja näistä(kin) aiheista ja aion kyllä edelleenkin luottaa lapseen. Ehkä on kuitenkin syytä pitää mielessä toisten kokemukset...

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen yllättänyt 13-vuotiaat irc-galleriassa kokoamassa ns. jättibileryhmää, jolle viinat hankkisi parin osallistujan isoveljet. Eikä kyse ollut mistään pienistä määristä vaan ihan korikaupalla viiniä ja sidukkaa. No, ei niistä bileistä tullut mitään kun pari muutakin äitiä oli ne bongannut ja yksi ope oman lapsensa kautta mutta tosiaan olivat paikankin varanneet ja kaiken pohjustaneet bändiä myöten ja se oli vienyt varmaan pari kuukautta.

Vierailija
2/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 12-vuotias on vasta tänä vuonna alkanut kulkea kavereiden kanssa vähän kauempanakin, siis tyyliin pyörällä merenrantaan 3 km päähän. Kotiin tulee aina viimeistään kahdeksalta eikä mulla ole käynyt mielessäkään mennä haistelemaan poikaa tai erityisesti trakkaila horjuuko hän :-) Toisaalta hän on kyllä koko loppuillan sitten meidän kanssa, katsotaan tv:tä yhdessä ja valvon hamapidenpesun ja halaan ja pusutan hyvätyöt. Kai mä olisin jotain huomannut???

Toinen mitä olen aiemmin miettinyt on tietokone. Meidän poika saa mennä nettiin vain minun luvalla ja pitää kertoa mitä siellä tekee. ole luottanut hänee täysin eikä mitään syytä ole ollut epäillä. Tähän moni tietysti sanoo, että olen vaan tyhmä ja ties mitä se tekee... Mutta minä ajattelen sen niin, että luottamus lisää luotettavuutta - ja toisaalta jos luottamuksen kerran pettää, SITTEN alkaa tiukempi valvonta. Aiheettomat epäilykset kasvattaa turhaan kapinahalua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v iässä, soitti kotiin että olen tulossa ja olen juonut muutaman kaljan. Kiiteltiin rehellisyydestä mutta todettiin ettei tuossa iässä sitten enempää kaljoitella. Kyllä ne jossain vaiheessa kokeilee, jotkut ennemmin ja jotkut myöhemmin.

Vierailija
4/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v iässä, soitti kotiin että olen tulossa ja olen juonut muutaman kaljan. Kiiteltiin rehellisyydestä mutta todettiin ettei tuossa iässä sitten enempää kaljoitella. Kyllä ne jossain vaiheessa kokeilee, jotkut ennemmin ja jotkut myöhemmin.

Mutta mieluummin kuitenkin myöhemmin. 15v on jo ihan eri asia kuin 12-13v,

ap

Vierailija
5/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on 15 v. Tyttö ja ystävänsä ovat ns. kilttejä tyttöjä. Keskiarvot päälle 9 tai vähän alle, toimivat tukioppilaina, menevät isoseksi riparille jne. Pari tyttöä uskonnollisista kodeista. Meillä aivan tavallinen perhe, kuten sinäkin ap kuvailit perhettänne.

No eivätkös tytöt kevättalvella järjestäneet bileet, tarkoitus oli olla keskenään, mutta tilanne ryöstäytyi käsistä. Paikalle tuli ulkopuolisia (kuka oli kertonut, kuka päästi sisään?), ja ilta päättyi erittäin ikävin seurauksin.

Pari näistäkin tytöistä on ollut vuosi-pari sitten erittäin päihdevastaisia, ja julistanut kotona olevansa absolutisteja. Ikävää tuon illan osalta oli se, että eivät uskaltaneet ajoissa soittaa apua.

Ennemmin tai myöhemmin taitaa ne kokeilut tulla. En tiedä, miten opettaisi, että aina, ihan AINA voi tulla kotiin, soittaa kotiin. Ja hyvä olisi myös valistaa alkoholista.

Tiedän, näitä on vaikea tehdä siinä vaiheessa, kun kokeiluja ei ole vielä ollut. On vaikea, kun valistamalla antaa ikäänkuin luvan...

Nyt olen meillä puhunut ja puhunut. Valistanut määristä, siitä kuinka missään nimessä ei kannata koskea väkeviin, kuinka juoda vaan tutussa seurassa, kuinka pitää pitää kavereista huolta.

Olen sanonut, että minulle saa soittaa aina, aina haen, enkä nosta meteliä, vaikka olisivat hiprakassakin.

Tämä on todella ristiriitaista, tiedän, koska tällä ikäänkuin annan luvan juomiselle. Mutta tapahtuneen jälkeen, minusta on parempi valistaa. Parempi, että minulle voi kertoa ja soittaa.

Vierailija
6/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pelattaisiin seksivalistuksessa samalla logiikalla, eläisimme kuin tekopyhät amerikkalaiset! Eihän se, että opetetaan miten kondomia käytetään, tarkoita, että olisi pakko rynnärä harrastamaan seksiä. Miksi siis fiksusta alkoholinkäytöstä kertominen tarkoittaisi, että pitää heti lähteä kokeilemaan?

ap, joka aikoo varmasti valistaa lapsia fiksusta alkoholinkäytöstä ja on kyllä jo valistanutkin

Vierailija
7/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa aina olla sillä asenteella että minunKIN lapseni saattaa tehdä pahojaan. Laput silmillä oleminen on kaikkein pahinta. En tarkoita että nuorta pitää selvästi epäillä, mutta pieni "vainoharhaisuus" on mielestäni tarpeen. Ilman syytä ei tietystikään saa syytellä, mutta vaikka vitsiksi naamioitu kommentti kassissa kilisevistä pulloista tms. voikin olla aika paljastava. Fiksut ja hyvätapaiset nuoret voivat juopotella ihan yhtä lailla kuin ne ongelmatapaukset.

Vierailija
8/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa aina olla sillä asenteella että minunKIN lapseni saattaa tehdä pahojaan. Laput silmillä oleminen on kaikkein pahinta. En tarkoita että nuorta pitää selvästi epäillä, mutta pieni "vainoharhaisuus" on mielestäni tarpeen. Ilman syytä ei tietystikään saa syytellä, mutta vaikka vitsiksi naamioitu kommentti kassissa kilisevistä pulloista tms. voikin olla aika paljastava. Fiksut ja hyvätapaiset nuoret voivat juopotella ihan yhtä lailla kuin ne ongelmatapaukset.

t.ap

Vierailija
9/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan vain omalta kohdaltani sanoa, että 12v ei alkoholi kiinnostanut yhtään. 14v join yhden oluen, mutta en edelleenkään ollut oikeastaan kiinnostunut juomisesta. Se olut oli hetken päähänpisto.

Sitten 16v aloin olla enemmän kiinnostunut ja 17v poltteli kovasti se, ettei ollut vielä ikää. Taisin silti 15v (melkein 16v) juoda kännit, en jäänyt vanhemmille kiinni.

Lisään vielä, etts lapsi voi kokeilla jotain asiaa, vaikka ei olisi hurjan kiinnostunutkaan. Ja kaikki nuoret eivät ole halukkaita pään täyteen saamisesta, vaikka kaverilta korkillisen maistaisivatkin. Muistan itse omasta teiniajasta, että vähemmistönä ne pihalla olevat olivat. Usein pirskeissä kaikilla ei edes ollut alkoholia, ei saanut, ei ollut rahaa.

Lapsi voi myös tosiaan kokeilla niin pienellä määrällä, ettei sitä hänestä edes huomaa.

Vierailija
10/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

. En tiedä, miten opettaisi, että aina, ihan AINA voi tulla kotiin, soittaa kotiin. Ja hyvä olisi myös valistaa alkoholista. Tiedän, näitä on vaikea tehdä siinä vaiheessa, kun kokeiluja ei ole vielä ollut. On vaikea, kun valistamalla antaa ikäänkuin luvan... Nyt olen meillä puhunut ja puhunut. Valistanut määristä, siitä kuinka missään nimessä ei kannata koskea väkeviin, kuinka juoda vaan tutussa seurassa, kuinka pitää pitää kavereista huolta. Olen sanonut, että minulle saa soittaa aina, aina haen, enkä nosta meteliä, vaikka olisivat hiprakassakin. Tämä on todella ristiriitaista, tiedän, koska tällä ikäänkuin annan luvan juomiselle. Mutta tapahtuneen jälkeen, minusta on parempi valistaa. Parempi, että minulle voi kertoa ja soittaa.

Ja toivon , etta omat lapseni teini-iassa tietavat etta AINA voi soittaa ja tulla kotiin. Vaikka olisi tullut vahan alkoholin kanssa topattyakin.

Vierailija
11/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti tuntuu että oma 12 v. on vielä niin lapsi, että valistus menisi hukkaan. Olen toki jotain puhunut ja on mm. kertonut että tietää yhden ikätoverin joka on kokeillut tupakkaa ja kaljaa. Silti en usko että häntä itseään vielä kiinnostaa. Katsoo tv:stä vain Simpsonit, lukee Aku Ankkoja, tulee vielä joskus jopa viereen yöllä, kun näkee painajaisia...

Ehkä silti on aika ainakin korostaa tuota, että kotiin voi aina tulla ja vanhemmille kertoa, jos jokin painaa. Ettei se töppäys sitten aikanaan tule niin isona sokkina kiltille pojalle, että ei uskalla meihin tukeutua.

. En tiedä, miten opettaisi, että aina, ihan AINA voi tulla kotiin, soittaa kotiin. Ja hyvä olisi myös valistaa alkoholista. Tiedän, näitä on vaikea tehdä siinä vaiheessa, kun kokeiluja ei ole vielä ollut. On vaikea, kun valistamalla antaa ikäänkuin luvan... Nyt olen meillä puhunut ja puhunut. Valistanut määristä, siitä kuinka missään nimessä ei kannata koskea väkeviin, kuinka juoda vaan tutussa seurassa, kuinka pitää pitää kavereista huolta. Olen sanonut, että minulle saa soittaa aina, aina haen, enkä nosta meteliä, vaikka olisivat hiprakassakin. Tämä on todella ristiriitaista, tiedän, koska tällä ikäänkuin annan luvan juomiselle. Mutta tapahtuneen jälkeen, minusta on parempi valistaa. Parempi, että minulle voi kertoa ja soittaa.

Ja toivon , etta omat lapseni teini-iassa tietavat etta AINA voi soittaa ja tulla kotiin. Vaikka olisi tullut vahan alkoholin kanssa topattyakin.

Vierailija
12/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juopottelin 15-17 vuotiaana vaikka oli yli yhdeksän keskiarvo ja näennäiskiltti. Onneksi mitään ei sattunut, oli aika hurjiakin reissuja. :O

Vierailija
13/13 |
17.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teini, mutta aloitin tupakan polttamisen seiskalla ja juopottelun kasilla enkä oikeastaan jäänyt kummastakaan kiinni kotona vasta kuin joskus lukiossa ollessani. Äitini on absolutisti eikä polta, joten luulisi, että olisi haistanut, kun haki meitä diskosta kotiin. Joskus valehtin olevani jossain ihan muualla kuin oikeasti olin ja liftasin siskoni kanssa milloin missäkin.

Suhtaudun omiin lapsiini niin, että ajattelen, että ne kuitenkin ovat tulleet äitiinsä ja saattavat näennäisestä kiltteydestä huolimatta olla pahiksiakin välillä. Olen jo sanonut niille, että turha yrittää pummia meidän pulloista viinaa, kun huomaamme kuitenkin. Ja aion haistaa niiden hengitystä, kun rupeavat vähän isompina myöhempään olemaan kavereiden kanssa ulkonab tai jonkun kotona.