Kertookaa kauhutarinoita vanhempien maksamista häistä
Minä ja avomieheni suunnitellaan häitä syksyksi. Kerrottiin vanhemmille ja appivanhemmille ja nyt molempien äitit on ihan vauhdissaan suunnittelemassa häitä. Molemmilta puolilta lupasivat auttaa suurella summalla häissä.
Nyt mietitään miehen kanssa kannattaako suostua, entä jos sen jälkeen ollaan pelkkiä statisteja omissa häissä, eikä saada päättää mistään. Oma äitini ainakin on sellainen että luulee tietävänsä kaiken paremmin, jos antaa rahaa tekee taatusti selväksi että hänen pillin mukaan mennään.
Omalla rahalla ei saada kummoisiakaan häitä, mutta ehkä kuitenkin parempi itse maksaa, saadaan itse päättää millaiset häät pidetään.
Kokemuksia kiitos.
Kommentit (22)
Meillä meni tuon takia häät tavallaan pilalle. Tai häistä tuli oikeastaan vain äitiäni varten pidettävät juhlat. Hän määräsi hääajankohdan (syksy, olisimme halunneet kesällä, mutta äidille se ei sopinut), hän valitsi hääjuhlapaikan jonne vieraita ajatettiin melkein tunti. Äiti määräsi häävieraiden määrän, emme kaikkia vieraita edes tunteneet, hän maksaa, niin hän kutsuu ketä tahtoo... häävieraita oli aivan liikaa tiloihin nähden, jtoen osalla oli pöysät ulkona, syksyllä, sateella. Telttakatos oli, mutta hurja tuuli vei vettä katokseenkin ja siellä vieraat istuivat naamat sinisenä. Tuloksena oli se että röyhkeimmät vieraat siirtyivät mielenosoituksellisesti teltasta meidän, hääparin pöytään istumaan kun menimme kakunleikkuuseen, joten meille ei ollut sitten paikkaa syödä kakkua. Siinä pyörimme vaivautuneina kahvit kourassa ja kyseiset vieraat vaan virnuilivat vi***maisesti, kunnes anoppi nousi ja suorasanaisesti ajoi vieraat paikaltamme pois. Voitte kuvitella ettei ollut tunnelma katossa.
Olisimme alunperin halunneet pienet ja tunnelmalliset häät, mutta siitäkös minun äitini parkumaan kun ei olisi ollut kirkkohäitä jne. olisi hävennnytkin ja ties mitä kuulemma, joten näin. Itse ajattelen, että onneksi häät sinänsä eivät olleet itselleni iso unelmien kohde, niin ei niin kamalasti haittaa niiden uhraaminen äidin eteen, mutta hävettää vieläkin kun puolet hääväestä hytisi pihalla ja joutuivat viluissaan lähtemään niin pian kuin vain kehtasivat.
Jos saisin uudestaan valita, niin pitäisin pääni pienistä tunnelmallisista häistä joissa ei vihitä kirkossa, vaan pappi tulee kesällä johonkin luonnonkauniiseen paikkaan, jossa oltaisiin pienellä porukalla koolla.
miehen ja mun vanhemmat häät puoliksi, yhteensä tuli noin 8000 euron lasku. En ymmärrä miksi kuvittelet että siitä tulee joku kauhutarina. Olet kummallinen ja sulla on kummallisia sukulaisia.
Esim. omiin yo-juhliini en saanut kutsua yhtään omaa ystävääni, sen sijaan äitini työkaverit oli kutsuttu kaikki, enkä ole heistä puoliakaan tavannut. Esikoisen ristiäisistä meinasi tulla melkoinen sirkus, äiti oli ystävällisesti miettinyt kummit valmiiksi, suuttui kun ei suostuttu hänen valitsemiin kummeihin.
mutta siskon ja sen miehen häät piti morsiusparin vanhempien maksaa puoliksi mut siskon miehen vanhemmillapa ei - ylläri, ylläri - ollutkaan rahaa maksaa.
mutta siskon ja sen miehen häät piti morsiusparin vanhempien maksaa puoliksi mut siskon miehen vanhemmillapa ei - ylläri, ylläri - ollutkaan rahaa maksaa.
Mitäpä teidän vanhemmat totesivat asiaan? Tuliko isokin lisälasku heille?
ap
Mitäpä teidän vanhemmat totesivat asiaan? Tuliko isokin lisälasku heille?
ap
ja isähän sen joutui maksamaan, kun miehen vanhemmat ei kyenneet. Eivät kyllä ole sen jälkeen olleet edes puheväleissä mikä on aika hankalaa siskolle ja perheelleen, joskus jopa meille.
Jos äitisi on noin käsikirjoittanut aiemmin tärkeät juhlasi, häissä se todennäköisesti on vain pahempaa.
Hän valitsi hää"mekkoni". Hän päätti tarjoilut, marsipaanikakkua jota inhoan. Vieraina oli jotain hänen kansakoulukavereita joita itsekkään ei ollut nähnyt vuosikymmeniin.
Olin juuri täyttänyt 18v ja aivan eukon armoilla.
40v menin uudestaan naimisiin. Maksoimme mieheni kanssa häät itse ja kyllä oli mukavat juhlat.
Mutta ei tietenkään päättänyt mitä tehdään, koska hääthän olivat meidän, hän vain maksoi. Ei ongelmia minkäänlaisia.
Jos äitisi on noin käsikirjoittanut aiemmin tärkeät juhlasi, häissä se todennäköisesti on vain pahempaa.
Hän ei selvästikään ole vielä kyennyt kasvamaan aikuiseksi ja katkaisemaan napanuoraa äitiinsä!
ei edes käynyt mielessä, että olisimme antaneet vanhempiemme maksaa. Olemmehan 2000-luvulla eläviä itsenäisiä aikuisia..
Ilman maksamistakin anoppi yritti lyödä lusikkansa soppaan. Itse halusimme pienehköt hään n. 60 vierasta, mutta anopilla oli tähän oma visionsa. Oli listannut paperille yli parikymmentä lisävierasta, jotka hänen mielestään tulee ehdottomasti kutsua. Suurin osa oli sellaisia joitaa minä en ollut koko neljän vuoden seurustelun aikana kertaakaan nähnyt ja mieskin viimeksi teininä.
Päätimme myös, ettemme mene kirkossa naimisiin, koska emme usko jumalaan. Anoppi ei myöskään tätä meinannut sulattaa. Eikä sitä, että juhlissa tarjotaan alkoholia, eikä sitä, että kaikkia perinteitä ei toteuteta täsmällisesti..
Sanomattakin selvää, että teimme oman mielemme mukaan. Jos appivanhempani olisivat maksaneet, olisi meillä mielestäni ollut ikään kuin velvollisuus suostua anopin vaatimuksiin.
Hän ei selvästikään ole vielä kyennyt kasvamaan aikuiseksi ja katkaisemaan napanuoraa äitiinsä!
joka jokaisessa hääaiheisessa ketjussa selittää tuosta napanuorahommasta kun joku miettii antaako vanhempien osallistua kustannuksiin.
ap
Jos on se "vaara", että joku muu päättää häistänne,niin suosittelisin maksamaan häät itse.
Toisaalta, en ymmärrä miksi omille vanhemmille ei uskalleta pistää vastaan. Sen ymmärrän, ettei anopille kehtaa sanoa rumasti ja väittää vastaan, ainakaan yhtä hanakasti kuin omille vanhemmille. Mutta miksi ei omalle äidille voisi sanoa "rumasti" edes siinä vaiheessa, kun se äitikään ei käyttäydy kuin kuuluisi.
jos antaa toisten kustantaa, on velvollinen ottamaan myös maksajien toiveet huomioon. Näinhän se on joka asiassa, maksaja saa päättää.
tai siis oli vielä 50 vuotta sitten. Morsiamen vanhemmat maksoivat ja päättivät, keitä kutsutaan jne. Juhlista pyrittiin tekemään mahdollisimman kivat juhlaparille, mutta tämä ei saanut päättää mistään.
Jos joku toinen maksaa häät, niin maksaja saa päättää (jos haluaa) pienetkin yksityiskohdat.
Aikuiset maksavat sitten ihan itse omat juhlansa.
Hei!
Meillä myös kummankin vanhemmat halusivat turhankin innolla osallistua hääkustannuksiin. Sovittiin sitten, että vanhemmat maksoivat yhdessä hääpaikan vuokran, pitopalvelun (tuttuja) ja orkesterin (tuttuja hekin). Itse hankimme hääpuvut, kukat, koristeet yms. kaikenlaisia juoksevia kuluja.
Emme kertoneet hääpäiväämme etukäteen, vaan vanhemmat saivat kutsun postissa samalla kun kaikki muutkin vieraat, joten he eivät päässeet kutsulistaan vaikuttamaan. Tarjoiluista sovittiin myös suoraan pitopalvelun kanssa.
Hieman saattoi anopilla olla pientä nikottelua siitä, ettei päässyt huseeraamaan, mutta häistä tuli kaikin puolin onnistuneet ja hyvät tunnelmaltaan. Kenelläkään ei mennyt herne nenään tai tullut stressiä liian suuresta järjestelyvastuusta.
Olimme iloisia mieheni kanssa, että vanhempamme osallistuivat kustannuksiin ja näin antoivat meille todella ihanan ja ikimuistoisen häälahjan ja siten sen myös heille ilmaisimme.
me itse ja molempien vanhemmat. Vanhemmat saivat itse pättää paljonko antavat häiden järjestykseen jos antavat, ja summa meille kerrottiin heti kun kysyttiin että haluavatko ottaa osaa. Loput maksoimme itse (lainarahalla).
miehen ja mun vanhemmat häät puoliksi, yhteensä tuli noin 8000 euron lasku. En ymmärrä miksi kuvittelet että siitä tulee joku kauhutarina. Olet kummallinen ja sulla on kummallisia sukulaisia.