Tyttäreni menee kauppikseen vaikka olisi päässyt useampaan lukioonkin.
Hän on itse iloinen, mutta minä huomaan, että lukiovalinta olisi ollut minulle "tyydyttävämpi". Olenko kamala äiti, kun en olekaan aidosti iloinen lapseni haaveiden toteutumisesta? Tai olen, mutta en täysin. Hän voi ilmeisesti valita lukiolinjan, mutta onko yhtä arvostettua kirjoittaa ylioppilaaksi kaksoistutkinnon yhteydessä kuin tavallisesta lukiosta?
Kommentit (73)
parempi pohja ainakin jos ekonomiksi tai lakimieheksi haluaa. Pääsee myös helpommin kauppistodistuksella opiskelemaan yliopistoon kuin yo/lukion papereilla. Fiksu tyttö sulla, lukio n ihan turha! Itse olen käynyt molemmat ja merkonomin tutkinto erittäin hyödyllinen, lukio turha.
Nyt jos vielä vaan jaksaa innostuneesti opiskella niin tulevaisuuden mahdollisuudet näyttävät hyviltä.
Mä en olisi suoraan sanottuna hyväksynyt kauppista.Valinnan mahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin amispohjalta.
Mihin pääsee lukion käytynä mutta ei ammattikoulun? Korkeakouluun ja yliopistoon pääsee ammattikoulustakin.
Sitä paitsi suurin osa lukion käyneistä ei jatka yliopistoon tai korkeakouluun. Monet menevät surkeisiin töihin tai ammattikouluun. Lukio itsessään on täysin turha. Ammattikoulu sentään opettaa jotain mistä on hyötyä. Suomessa on jo liikaa näitä kirja "viisaita" jotka eivät osaa tehdä oikeaa työtä.
kauppaopisto eri asia..
minä oisin pakottanut lukioon ja sen jälkeen vaikka kauppaopiston yo-linjalle tai tradenomiksi tai KAUPPIKSEEN
parempi pohja ainakin jos ekonomiksi tai lakimieheksi haluaa. Pääsee myös helpommin kauppistodistuksella opiskelemaan yliopistoon kuin yo/lukion papereilla. Fiksu tyttö sulla, lukio n ihan turha! Itse olen käynyt molemmat ja merkonomin tutkinto erittäin hyödyllinen, lukio turha.
Ainakin Aalto-yliopiston verkkosivuilla on toisenlaista tietoa.
Itse toivon, että lapseni käyvät lukion jos yhtään rahkeita sinne suuntaan on. Sen jälkeenkin tiet ovat avoimet, jos amis kiinnostaa niin sinne sitten. Toki yritän kannustaa korkeakoulututkintoon. Kyllähän se nykyaikana pääsääntöisesti niin on, että mitä korkeampi koulutus sen paremmissa asemissa olet työmarkkinoilla. Ja kaupallisella alalla on KOVA kilpailu töistä juuri nyt. Aika turha kuvitella, että merkonomina on kilpailukykyinen kun haastatteluissa kiertää. Tradenomeja on Suomi täynnä, suurin osa heistä myyjän töissä ja hyvin harva missään johtajahommissa (jooo, tiedän että osa niihinkin pääsee jos muut meriitit kunnossa). Eli kyllähän se lukio olisi ollut fiksumpi ratkaisu. Olisi tyttö kasvanut 3 vuotta lisää ja ajatukset ammatinvalinnasta vielä saaneet kypsyä rauhassa. Mutta: kukin tekee omat valintansa ja elää omaa elämäänsä :)
Meillä kyllä tyttö on puhunut ammattikorkeakoulusta. Hän vain halusi heti alaa opiskelemaan. Toivottavasti tämä kauppisvalinta ei nyt katkaise tietä sinne. -ap
katkaisis??? Samat mahdollisuudet edetä kauppiksesta kuin lukiostakin. Ole iloinen tyttösi puolesta, että on löytänyt oman alansa. Ja jotkuhan menee sitten lukion jälkeen ammattikorkeaan lukemaan tradenomiksi, Samoin voi tyttäresi mennä kauppiksen käytyään.
Kyllä teekkarit ainakin pitävät kauppakorkeakoululaisia ihan pönttöinä.
Minä ekonomina pyörittelen päivittäin aika monia dippainssejä mieleni mukaan...
Ketkä irtisanotaan j aketkä saavat vielä armonaikaa
*kauluspaita kainaloon nostetuissa farkuissa + esd sandaalit*
Olen varsinnäköalaton ihminen, mutta en keksi mistä teini-ikäinen unelmoi, kun haluaa kauppaopistoon.
.. riittävästi. Noin 8,5 keskiarvo minimi, jotta voisi saada kunnon jatkopaikan. Amistaso on ihan käypä heille, jotka ovat enemmän tekijöitä kuin
lukijoita.
Kyllä teekkarit ainakin pitävät kauppakorkeakoululaisia ihan pönttöinä.
Minä ekonomina pyörittelen päivittäin aika monia dippainssejä mieleni mukaan... Ketkä irtisanotaan j aketkä saavat vielä armonaikaa *kauluspaita kainaloon nostetuissa farkuissa + esd sandaalit*
..joka teilasi NAISekonomit. Ulkokultaisia pissiksiä merkonomipalkalla.
Suurella mielenkiinnolla luin tämän viestiketjun, sillä pojallani alkavat ammatinvalinta kysymykset olla ajankohtaisia ja vaihtoehtoja haetaan. Hän pärjää yläkoulussa hyvin ka 8.9 kevät todistuksessa. Hän on itse halunnut lähteä kaupalliselle alalle, kuten vanhempansakin. Hän havittelee kaksoistutkintoa alkuun ja tämän jälkeen amk tutkintoa päälle. Mielestäni ERITTÄIN hyvänkuuloiset suunnitelmat. Äitinä olen sitä mieltä, että voisi jopa tuon lukion jättää käymättäkin. Ei välttämättömyys tänä päivänä ollenkaan. Olen itse yo ja merkonomi. Hyvin olen työllistynyt ja palkkaanikin olen erittäin tyytyväinen. 10 vuotta samalla työnantajalla ja palkka lähes 5000 euroa. Työskentelen johtotasolla vain tällaisella luuseri tutkinnolla.
Varsinkin jos tähtäät yliopistoon. Ei saa riittävästi pohjaa..
Hän on itse iloinen, mutta minä huomaan, että lukiovalinta olisi ollut minulle "tyydyttävämpi". Olenko kamala äiti, kun en olekaan aidosti iloinen lapseni haaveiden toteutumisesta? Tai olen, mutta en täysin. Hän voi ilmeisesti valita lukiolinjan, mutta onko yhtä arvostettua kirjoittaa ylioppilaaksi kaksoistutkinnon yhteydessä kuin tavallisesta lukiosta?
sata tiiltä, niin 99 niistä kumahtaa merkonomin päähän. Aivan turha ala, valmistuu suoraan työttömäksi.
Nyt jos vielä vaan jaksaa innostuneesti opiskella niin tulevaisuuden mahdollisuudet näyttävät hyviltä.
Mä en olisi suoraan sanottuna hyväksynyt kauppista.
olisin tietty heti hakenut johonkin kouluun jos olisin teinnyt mitä haluta ...joten kävin yli 3 vuotta lukiota ja päädyin sitten sairaanhoitajakouluun ja olen nauttinut todella ko. työstäni. Eli yleissivistyksen kannalta ja ajatusten selkiyttämiseltä ihan ok oli lukio.
Itsestäni kaksoitutkinto on erottäin hieno asia, onnea, sehän vaatii enemmän,kuin vain yksi tutkinto.
Mä en olisi suoraan sanottuna hyväksynyt kauppista.
Valinnan mahdollisuudet ovat paljon laajemmat kuin amispohjalta.
Pääseehän ammattikoulusta jatkamaan opintoja AMK-tasolle ja sieltä eteenpäin vaikka yliopistoon jos niikseen haluaa.
Pääseehän ammattikoulusta jatkamaan opintoja AMK-tasolle ja sieltä eteenpäin vaikka yliopistoon jos niikseen haluaa.
Ne menee mieluummin kortistoon.
jos et enempää jaksa. Kevään ajan aiheesta kirjoiteltiin kyllä useampaankin otteeseen, muissakin julkaisuissa. Lisäksi kaupan alan koulutuksiin on ollut joissakin oppilaitoksissa tänä vuonna eniten hakijoita.
Täytyyhän tämänkin kirjoittajan fiksuna ihmisenä tietää, etteivät merkonomit keskimäärin päädy johtotehtäviin viiden tonnin palkalla.
Lukiopolku johtaa useimmiten yliopistoihin tai ammattikorkeakouluihin, joista ainakin ensinmainitusta päätyy todennäköisemmin sekä paremmille palkoille että johtotehtäviinkin.
Tilastojen mukaan siis näin, kukin kykynsä ja polkunsa parhaiten kuitenkin itse tuntee.