Tyttäreni menee kauppikseen vaikka olisi päässyt useampaan lukioonkin.
Hän on itse iloinen, mutta minä huomaan, että lukiovalinta olisi ollut minulle "tyydyttävämpi". Olenko kamala äiti, kun en olekaan aidosti iloinen lapseni haaveiden toteutumisesta? Tai olen, mutta en täysin. Hän voi ilmeisesti valita lukiolinjan, mutta onko yhtä arvostettua kirjoittaa ylioppilaaksi kaksoistutkinnon yhteydessä kuin tavallisesta lukiosta?
Kommentit (73)
aikanaan lukion kesken, parin kuukauden jälkeen. En olisi alunperinkään halunnut mennä, mutta vanhemmat pakottivat.
Luokanvalvoja ja rehtori kävivät kotoa hakemassa mua takaisin, ja isä oli tietty raivona, ja sainkin puolen vuoden arestin..
Halusin jonkin käsityö/taiteellisen alan, mutta päädyin käymään ammattikoulun linjan eräältä hiukan harvinaisemmalta alalta.
Tapasin sitten tuon lukion luokanvalvojani, joka puheli, että lukio on täysin yliarvostettu, ja jos ei sitä tarvitse myöhempiä opiskeluja varten, niin turha sitä on käydä.
Tosin ei tuo mun koulutukseni pitkäksi aikaa mulle töitä tuonut, ja nykyään ala on aikamoisen kuollut, mutta kuitenkin. En valitsisi toisin nytkään.
En jaksanut lukea, niin en jaksanut. Olisin romahtanut kuitenkin lukion loppuun mennessä, ja nyt ei olisi papereita mistään.
Kyllä kauppis-nimitystä käytetään sekä kauppakorkeasta, että opistotason kaupallisesta koulutuksesta. Ainakin pääkaupunkiseudulle.
"Mogata" ei muuten ole sana. "Mokata" kylläkin.
voi hakea korkeakouluun erikoisluvalla? meillä onneks kaikki on menneet/menevät lukioon, ja sieltä korkeakouluihin.
ja niillä pisteillä haetaan pääsykokeisiin korkea-asteen kouluihin. Koulutusjärjestelmä on muuttunut. Opoista onkin nykyään tosi turhauttavaa valistaa vanhempia, jotka elävät edelleen 80-lukua.
voi hakea korkeakouluun erikoisluvalla? meillä onneks kaikki on menneet/menevät lukioon, ja sieltä korkeakouluihin.
Jos tietää mitä tahtoo, lukio on turha.
Esim. lääkikseen haluavalle lukio on kaikkea muuta kuin turha.
Nämä ovat tilannekohtaisia juttuja. Jos amiksesta löytyy kiinnostava ala, niin mikäpä siinä. Lukio taas kannattaa valita, jos tietää haluavansa yliopistoon tai tulevaisuudensuunnitelmat ovat epäselvät. Ei siitä kolmen vuoden yleissivistävästä koulutuksesta varmasti haittaa ole, vaikka sen jälkeen päättäisi mennä vaikka amikseen.
itse olen suorittanut kaksoistutkinnon (juurikin kauppiksesta) ja oli oikeasti vaativaa ainakin silloin. Meistä useammasta aloittajasta 3 sai lakin molemmista opinahjoista. Itse sain stipendinkin ja mielestäni opin paljon.
Pelkkään lukioon en muista edes hakeneeni. Siihen aikaan jouduin kyllä tosi paljon itse suunnittelemaan opintoja niin, että ehdin sen tutkinnon suorittaa kolmessa vuodessa. Iltalukiossakin kävin pari kurssia ehtiäkseni, etenkin kun halusin suorittaa pari psykologian kurssia.
Mulle tästä on ollut vain hyötyä, koska jatkoin samalla alalla opiskelua. Siihen hain kauppiksen papereilla joilla pääsi helposti. (tosin koulutukseen oli myös pääsykokeet).
Kaupan alan perusopinnoista oli jatko-opinnoissa hyötyä tosi paljon. Lisäksi kaupan ala on niin laaja, että valinnanvaraa työllistymistä ajatellen on runsaasti.
Anna tyttäresi elää oma elämänsä.
Ihmettelen muuten, millaista väkeä täällä pyörii kun tuollaisista valinnoista päätellään LUUSERIKSI? Kyllä mielestäni on sisukas jos tuon kurssimäärän jaksaa suorittaa ja vielä jos hyvin arvosanoin niin pelkkää plussaa. Surullista että ihmiset ovat noin herkkiä luokittelemaan sen perusteella onko käynyt lukion vai ei. Aika sivistymätöntäkin, nykyään koulutusmahdollisuudet ja urapolut on niin erilaisia.
Nykyään 2. asteen tutkintotodistus pisteytetään
ja niillä pisteillä haetaan pääsykokeisiin korkea-asteen kouluihin.
Yliopistoon haettaessa ammattikoulun arvosanoista ei saa pisteitä. Tutkinto antaa vain hakukelpoisuuden, ja sisäänpääsy riippuu pääsykokeessa onnistumisesta.
Kyllä teekkarit ainakin pitävät kauppakorkeakoululaisia ihan pönttöinä.
Tiedänpä nyt, miltä ja millaisilta ihmisiltä suojella tytärtäni. Olen ylpeä, että hän on kypsä tekemään päätöksiä ja toimimaan tahtonsa mukaan. Kannustan häntä kohti unelmiaan! -ap (jolla muuten on akat. koulutus)
Valitettavaa, ettei tyttärelläsi tule koskaan olemaan akateemista koulutusta :/
Minusta olisi sääli, jos "pojasta polvi huononisi". :(
En halua, että kavereiden äidit pitävät tyttöäni omaa lastaan alempiarvoisena ihan vain kouluvalinnan vuoksi. Tyttö olisi päässyt ihan niihin samoihin lukiohinkin kuin kaveritkin (tänään tullut kirje sen todistaa), mutta hänellä oli selkeät kuviot. Hän ei onneksi ole yhtä herkkä ihmisten arvostelulle kuin äitinsä. -ap
Anteeksi nyt, mutta mitä sinä nyt oikein höpötät? Eikö koulutuksen tarkoitus ole parantaa TYTTÄRESI TULEVAISUUTTA eikä olla MUIDEN IHMISTEN ARVOSTELUA VARTEN?
Valitaanko 2011 koulutuspaikka ensisijaisesti IHMISTEN ARVOSTELUN perusteella, välittämättä vähääkään jatkomahdollisuuksista ja opintojen hyödyntämismahdollisuuksista?
Ei minun nuoruudessa silloin 1970-luvulla, kyllä silloin oli ensisijainen se koulutuksen avulla saatu taloudellinen hyöty, joko työpaikkana tai jatko-opiskelupaikkana.
Lajitellaanko todellakin nykyään nuoria ihmisiä arvoasteikolle koulutuksen mukaan?
Siis lukion käynyt luuseri on jotenkin arvokkaampi kuin amiksen käynyt rautainen ammattilainen, jolla on hyväpalkkainen vakiduuni?
Onko palstamammojen joukossa todellakin vielä sellaisia, jotka eivät tiedä että jo pitkään ammattikoulu on ollut täysin lukion veroinen yliopistoon pyrittäessä, ja ammattikorkeakouluun suorastaan etu?
On toki tiedekuntia, joissa lukio on hyödyllisempi, mutta ammattikoulun käyminen ei millään tavalla ole este yliopistoon pääsylle, jos vaan pääsykokeissa kyvyt riittävät.
Ei yliopistoihin enää tarvita erikoislupaa, ja ilman ammattikouluakin voi kai päästä avoimen väylän kautta? Tätä en ole tarkistanut, mutta koska avoimessa voi opiskella ihan kuka tahansa, siellä ei edellytetä edes peruskoulun suorittamista.
Onko se jotenkin parempi olla työttömänä maisterina kuin työssäolevana putkiasentajana? Hienompaa ja siistimpää varmaan, mutta usein köyhempää, kun pelkkä sivistys ei taida riittää elämiseen.
Ei lapsesi ole sinä, tekee omat päätöksensä. Jos noin haittaa muiden luultu arvostelu valintaa kohtaan, vaihda tuttavia, mene hirteen tai kestä se.
Mikä sinua ap vaivaa?
Minäkin menin kauppikseen vaikka olisin helposti päässyt moneenkin lukioon. Isä raivosi ja huusi siitä mutta eihän hän sitä päättänyt.
No, myöhemmin luin kyllä itseni maisteriksi. Ylioppilastutkintoa en ole kuitenkaan suorittanut.
mistään 2 asteen koulusta valmistuneelle.
Nykyään 2. asteen tutkintotodistus pisteytetään ja niillä pisteillä haetaan pääsykokeisiin korkea-asteen kouluihin.
Yliopistoon haettaessa ammattikoulun arvosanoista ei saa pisteitä. Tutkinto antaa vain hakukelpoisuuden, ja sisäänpääsy riippuu pääsykokeessa onnistumisesta.
että ylioppilas saa arvosanoistaan lähtöpisteitä, amiksen käynyt ei. Tietenkin sisään voi päästä pelkän pääsykokeenkin perusteella, mutta kyllähän nuo lisäpisteet parantavat mahdollisuuksia. Vaikka eipä huonoista yo-papereista juuri pisteitä tule.
olen edelleen hyvin tyytyväinen alavalintaani. Tosin sittemmin vaihdoin tyystin alaa ja opiskelin amk-tutkinnon mutta onhan se kiva olla kaksoistutkintopaprut pelkän lukion tilalle. Eli ihan yhtä laajat vaihtoehdot jos menee kaksoistutkintolinjalle.
Oli aikanaan kova paikka äidille mutta itse ainakin oikeastaan toivon ettei kukaan omistani lähde lukioon ellei sitten haaveena ole selkeästi juristi tai lääkäri.
ainakin ihan tyytyväinen ylioppilas ja merkonomi. Kyllä lähes 4000e NETTOtuloihin olen ihan tyytyväinen.
Suurella mielenkiinnolla luin tämän viestiketjun, sillä pojallani alkavat ammatinvalinta kysymykset olla ajankohtaisia ja vaihtoehtoja haetaan. Hän pärjää yläkoulussa hyvin ka 8.9 kevät todistuksessa. Hän on itse halunnut lähteä kaupalliselle alalle, kuten vanhempansakin. Hän havittelee kaksoistutkintoa alkuun ja tämän jälkeen amk tutkintoa päälle. Mielestäni ERITTÄIN hyvänkuuloiset suunnitelmat. Äitinä olen sitä mieltä, että voisi jopa tuon lukion jättää käymättäkin. Ei välttämättömyys tänä päivänä ollenkaan. Olen itse yo ja merkonomi. Hyvin olen työllistynyt ja palkkaanikin olen erittäin tyytyväinen. 10 vuotta samalla työnantajalla ja palkka lähes 5000 euroa. Työskentelen johtotasolla vain tällaisella luuseri tutkinnolla.
puhuvat eniten ne, joilla kaikki opinnot sitten jäävätkin siihen lukioon. On niin hel... hienoa olla ylioppilas, ei haittaa, ettei 26-ikävuoteen mennessä ole tehnyt vielä mitään muuta kuin päässyt ylioppilaaksi. Ja on vielä varaa moittia ammattikoulusta valmistunutta, joka jo viimeisen puoli vuotta ennen valmistumistaan on ollut alansa töissä. Ja jatkaa tietenkin samoissa hommissa nyt valmistumisen jälkeen.
Minä tarvitsin lakin miettimisaikaa pelatakseni ja toisaalta kaikki haaveeni kulkivat parhaiten lukion kautta.