Tulipa riita miehen kanssa.. sanat jäi vaivaamaan
Lapsi riehui ja uhmaili, mies ehti kaksi kertaa tokaista hänelle vihaisesti lopulta että "nyt riitti kiljunen! lopeta heti tai vien sinut pimeään koppiin rauhoittumaan." Suutuin miehelle jo ekasta tuollaisesta sanomisesta, vielä kun toisen kerran tuollaista koppiin viemistä sanoi niin hermostuin tosissani. Mies ei ole koskaan tippaakaan väkivaltainen enkä pelkää sellaista, mutta suutuin ettei lasta saa uhkailla tuollaisella mitä ei toteuta kuitenkaan ja mitä ei saakaan toteuttaa, tuo on jo väkivaltaisuuteen liittyvää. Mies suuttui mulle noista sanoista ja siitä että huudan ja valitan hänelle, tokaisi lopulta mulle että "nyt turpa kiinni vitun ämmä".
Sen jälkeen lähdin lapsen kanssa ulos ja jätin ukon rauhoittumaan. Myöhemmin mies oli selvästi katuvaisen oloinen ja kysyi multa että miksi mä nalkutan hänelle, miksen tajua lopettaa. Selitin, että tuollaisia ei lapselle eikä minulle puhuta! Taas mies sitten suuttui, että lopeta sinä ajoissa nalkuttaminen niin ei tarvitse hermostua eikä mun tarvi liioitella tuota lapselle sanomisasiaa.
Mitä ootte näistä mieltä? Tulipa todella inha olo tuosta riidasta ja noista puheista jne. Niin alatyylistä kaikki.
Kommentit (41)
jos ei tee niin kuin laki ja asetukset määräävät.
Ei tarvitse ihmetellä tätä maailman menoa kun katsoo miten avuttomia nykyajan vanhemmat ovat. Lapset saavat heidän mielestään ikuiset traumat jos puuro on jäähtynyt aamulla.
mun korvaan, meillä riidellään paljon pahemmin sanoin, tänään just mies huusi kun en osaa tehdä ruokaa, en siivoa, en pese pyykkiä, olen vain koneella (teen töitä kotona koneella mut hän ei ilmeisesti miellä sitä työksi) jne jne...
kännissä saattaa lyödäkin kunnolla mut ei muista seur. päivänä ja sanoo ettei todellakaan ole naisten hakkaaja, no kuulemma itse olin kerjännyt kun sanoin et käskin lähteä sängystä kun haisi viinalle ja valkosipulille niin etten voinut nukkua, eikä lapsikaan.
Sinun olisi pitänyt vaan keskustella miehesi kanssa uudelleen ja uudelleen rajojen asettamisesta. Et sinä voi vaan lähteä mitätöimään miestäsi lapsenne edessä. Se vie pohjan kaikelta miehen sanomalta ja lapsi tajuaa tämän.
Miehesi hermostui luultavasti siksi että tajuaa kuinka lapsikin jo pystyy pikkuhiljaa käyttämään tätä nalkuttavaa tyyliäsi hyväksi. "Aha, äiti ja isä on usein eri mieltä jutuista eli jos en saa jotain yhdeltä niin sitten vaan toiselta pyytämään". Ihan vihoviimeistä tuollainen toisen vanhemman mitätöiminen.
On totta että miehesi ei missään nimessä saisi lasta uhata tuollaisella mutta silti sinä et lähde mitätöimään miestäsi ja lapsesi isää lapsen edessä vaan juttelette (tarvittaessa 50 kertaa peräkkäin) asiasta miehen kanssa kahdestaan. Toimintamallin muuttaminen ei toimi sekunnissa. Ihan turha sellaista on edes kuvitella.
No ei kai ämmäksi nimittely mitään hyvää käytöstä tai mukavaa kuultavaa ole mutta musta tuo kuulostaa ihan suutuspäissään heitetyltä kommentilta eikä miltään suuren luokan harkitulta loukkaukselta. Olettepa te hurjan hienoja ja hillittyjä ihmisiä jos ette koskaan vihoissanne sano mitään harkitsematonta!
Miehen uhkaus lapselle oli tietenkin törppöä mutta mun mielestä kesken riitelyn siitä ei pidä miehelle mennä sanomaan. Munkin mies uhkailee joskus lasta asioilla mitä ei aio toteuttaa mutta olen siitä hänelle sanonut riidan jälkeen, en kesken kaiken. Itse pyrin pitämään kiinni siitä että jos mies jotain selvittää lapsen kanssa niin en mene väliin neuvomaan vaikka olisin eri mieltä. Johan siinä toisen vanhemman arvovalta lapsen silmissä murenee jos toinen vanhempi tulee heti pyörtämään toisen puheet.
Mä ajoin miehen hyvin ahtaalle tuossa tilanteessa, kun aloin nalkuttaa ja "huutaa" tuosta asiasta lapsen kuullen miehelle, joka oli suuttunut lapselle huonosta käytöksestä. Mun olisi pitänyt ottaa lapsi samantien ja mennä pois, hoitaa lapsen rauhoittelu. Mutta mies ei siltikään saa käyttäytyä noin, ei minua eikä lasta kohtaan. Jäi tosi paha mieli koko tilanteesta.
enkä ikimaailmassa hyväksyisi tollasta kohtelua! ihan ymmärrettävää että joskus menee uhmaikäisiin hermot ja tulee itsekkin joskus vahingossa vähän uhkailtua, ei tosin millään pahalla mutta silti. Mutta se miten miehes kohteli sua on jotain kauheaa, älä ihmeessä hyväksy tuollaista sanankäyttöä! Ei todellakaan ole normaalia.
uhmannut lapselle samalla tavoin kuin miehesi ja uhkasin vielä pieraista perään kun vien.
Etkai vaan lasten kuulleen lyttää miehesi sanomisia, kun tilanne on mennyt ohi ja lapsi muualla, niin silloin on hyvä hetki keskustella kasvatuksellisista ratkaisuista. Lapsen kuullen ei toisen vanhemman sanomisia teilata. Siitä kyllä leipiintyisin myös itse!
Jos miehen kanssa kerran oli jo sovittu ettei tuollaisia puhuta, niin ei helvetti jos aikuista tarvii ohjeistaa 50 kertaa samasta asiasta.. Haloo, kyllä nyt mennään jo ihan vikasuuntaan.
Ja sanoisin mäkin lapsen kuullen, että ei, tuosta asiasta ei kyllä joudu pimeeseen koppiin, eikä muuten lapset mistään muustakaan.
Kyllä mulle on lasten turvallisuudentunne tärkeämpi kuin kenenkään aikuisen YLPEYS!!
hänen tulisi mennä yksinään sinne pimeään koppiin.
Kummallista, että tässä ketjussa tunnutaan reagoivan ankarammin vaimoon kohdistuneeseen henkiseen väkivaltaan, kuin mitä lapsi sai osakseen.
Ja kyllä se vaan on niin, että aitoja rajoja asetellaan ilman pelkoa ja väkivallan uhkaa.
Sillä tavoin viestitetään perustavaa laatua olevia rajoja. Eli: noin ei saa tehdä, mutta emme tuomtse sinua hylätyksi ja kokemaan pelkoa, vaikka niin teetkin.
Tällöin lapsi ei tule sisäistäneeksi sääntöä, että jos naapurin ville ei tottele lasta, lapsi saa uhata villeä väkivallalla...kiristää..
Miksi kukaan vanhempi haluaisi lapsensa oppivan tuollaista väkivallan käyttöä?
Ai että miesparan tunteet on tärkeämmät kuin pienen lapsen?
Kyllä mulle on lasten turvallisuudentunne tärkeämpi kuin kenenkään aikuisen YLPEYS!!
Kyse ei ole miehen ylpeydestä tai tunteista vaan kasvatuksesta ja siitä että jokainen kasvatuksen perusteetkin tunteva tietää että vanhemmat eivät mitätöi toistensa sanomista lapsen edessä. Siitä tulee LAPSELLE turvaton olo koska hän kokee etteivät vanhemmat ole yhdessä rintamassa ja riitelevät toistensa kanssa.
Miehen kertaalleen sanoma "nyt turpa kiinni vitun ämmä" on henkistä väkivaltaa mutta vaimon nalkuttaminen (joka ei takuulla ole kertatapaus) ei ole tietenkään henkistä väkivaltaa. Juu eiiiiiiiiiii.
vitun ämmäksi kutsuminen on normaalia ja ihan niinq no big diil. Mutta jos kotona on sellaiseen opittu, niin minkäs teet.
Meillä kyllä riidellään ja huudetaan, mutta ei ikinä nimitellä toisia.
kyllä mua olis lapsena lohduttanut, jos äiti olisi kieltänyt mun isäpuolta laittamasta mua sinne pimeeseen koppiin, mut hei, onneksi seisoivat samassa rintamassa!!!!
"turpa kiinni vitun ämmä" kuulostaa pahalta. Ei meillä ole ainakaan tapana haukkua toisiamme noin, vaikka riitelisimmekin. Kyllä loukkaantuisin, jos mies sanoisi noin.
Mies kuitenkin yritti komentaa lasta / pitää häntä kurissa?! Eikö tämä kuitenkin ole hyvä juttu? Nyt sä mitätöit miehen kurin pitämisen lapsen edessä, kun menit arvostelemaan..
Vaikka olisit eri mieltä miehen sanavalinnasta ,niin koskaan ei saisi lapsen edessä riidella tollaisesta! Pitäisi olla sama linja.. Mieti miltä itsestäsi tuntuisi, jos yrittäisit komentaa lasta ja mies mitätöisi sanasi täysin lapsen edessä!!
Ja sillähän ei toki ole mitään vaikutusta lapseen, jos kuulee isän nimittävän äitiä vitun ämmäksi ja käskevän pitää turpansa kiinni, eihän? Sillä kyseessähän on Mies, tuo Pyhä Olento, joka jokaisen vaimon pitää nostaa jalustalle.
on sitten niin paljon pahempi kuin "sääetymmärrämitäänsenkinidioottilapselleeinoinhuudetajamitenäitiskinonsutkasvattanutjajustiinhanmetästäsovittiinjasäetkylläosaakasvattaalapsiayhtäänolisisunkinkanssapitänytjättäälapsettekemättäkunetmitäänlastenkanssaosaajaootmuutenkinsaamatonjatyhmäidiootti"
Ei oo maalima sinua sitten kolohinunna ainakaan pahemmin vielä.
Sanoisin että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Kaikki kolme toimitte väärin, jokainen pyytämään toisiltaan anteeksi ja sitten vielä käytte läpi, kuka ryssi mitäkin. Myös se ipana pyytäköön isältään anteeksi.
Ja lopuksi nauratte ja ja pelleilette ja unohdatte koko joutavan jutun.
Mies kuitenkin yritti komentaa lasta / pitää häntä kurissa?! Eikö tämä kuitenkin ole hyvä juttu? Nyt sä mitätöit miehen kurin pitämisen lapsen edessä, kun menit arvostelemaan.. Vaikka olisit eri mieltä miehen sanavalinnasta ,niin koskaan ei saisi lapsen edessä riidella tollaisesta! Pitäisi olla sama linja.. Mieti miltä itsestäsi tuntuisi, jos yrittäisit komentaa lasta ja mies mitätöisi sanasi täysin lapsen edessä!!
Ja sillähän ei toki ole mitään vaikutusta lapseen, jos kuulee isän nimittävän äitiä vitun ämmäksi ja käskevän pitää turpansa kiinni, eihän? Sillä kyseessähän on Mies, tuo Pyhä Olento, joka jokaisen vaimon pitää nostaa jalustalle.
Ainakin minä myönnän, että joskus on lipsahtanut melkoisia sammakoita suusta kun olen lapsille hermostunut. Anteeksi olen sitten jälkikäteen pyytänyt kyllä ja asia on sovittu. Sanoisin, että eniten lasta hämmentää se, että vanhemmat alkavat riitelemään lapsen nähden ja kuullen kurinpitotoimista. En sano, että miehen uhakaus lapselle olisi ollut mitenkään oikein, mutta asian olisi voinut hoitaa muutenkin kun nalkuttamalla ja jäkättämällä tilanteen jälkeen. Siitä olisi voinut keskustella aikuismaisesti ja syyllistämättä. Ja ei, en ole sitä mieltä, että omaa vaimoa on asiallista kutsua vitun ämmäksi tms. mutta ylipäätään kannattaa miettiä riitelytapoja. Asiat kun yleensä selviävät aikuismaisesti keskustelemalla, ei nalkuttamalla tai syyllistämällä. Kaikille sattuu joskus virheitä ja mokia eikä oikeasti kannata kääntää veistä haavassa vaan todeta, että "ok, nyt kävi näin, miten sen voisi estää ensi kerralla".
Eli me olimme vasta puhuneet rajojen asettamisesta, sitten aamupäivästä mies tokaisi lapselle tuon että nyt lopetat kiljumisen tai vien sinut pimeään koppiin. Vähän sen jälkeen puhuin miehelle, että oikea tyyli tuo ikäisen riehaannuttua täysin/kiljuessa jne on esim. ottaa tiukkaan syliotteeseen ja mennä yhdessä toiseen huoneeseen rauhoittumaan, tulla hetken päästä takaisin ja katsoa joko nyt olisi kunnolla. Eli ihan juuri oltiin asioista puhuttu. Sitten parin tunnin päästä mies huutaa lapselle että nyt olet hiljaa tai vien sinut pimeään koppiin olemaan. Se on vaan laiskuutta, ei viitsi ottaa syliin ja mennä yhdessä rauhoittumaan tms. vaan helpompi huutaa tuollainen uhkaus.