Jaha, amispölöjen äideillä näyttää olevan
taas lukionmollausviikko meneillään. Harmittaako, kun omat lapset eivät päässeet lukioon vai?
Kommentit (62)
Meidän nuori kävi ensin kolme vuotta ammattikoulua,valmistui sähköasentajaksi tänä keväänä.Tekee kesän sähköhommia raksalla ja tänään tuli kirje, että on päässyt toivomaansa lukiolinjalle urheilulukioon :)
Ja on kaikki nämä kouluvuodet pelannut junioreiden sm-tasolla jääkiekkoa, harjoituksia 5krt/viikko ja peli/pelejä viikonloppuisin.
Nuoresta se itsestä on kiinni,motivaatiota tarvitaan, että jaksaa opiskella.Meidän pojalla se motivaationlähde on ollut alle kouluikäisestä tuo jääkiekko ja vieläkin näemmä kantaa :)
vaikka ei yliopistoon meniskään. Eipä tuo ole itselläkään mennyt hukkaan vaikka on tullut haalittua sen jälkeen 'vain' opistoasteen tutkintoja.
Jos kaikki kävisi ensin lukion ja sitten yliopiston, mitäs töitä sitten kaikille riittäisi? Siis omaa koulutusta vastaavaa? Ihan näin mielenkiinnosta... Enkä ole käynyt amista, en vain ymmärrä että keitä toisten koulutustaso jaksaa kiinnostaa niin hirveän paljon kuin vissiin kaikkia av-mammoja..:D
esim. sukujen naiset ei muuta teekään kahvikuppien äärellä kuin vertaavat toisten koulutuksia keskenään, sekä palkkoja.
Jos kaikki kävisi ensin lukion ja sitten yliopiston, mitäs töitä sitten kaikille riittäisi? Siis omaa koulutusta vastaavaa? Ihan näin mielenkiinnosta... Enkä ole käynyt amista, en vain ymmärrä että keitä toisten koulutustaso jaksaa kiinnostaa niin hirveän paljon kuin vissiin kaikkia av-mammoja..:D
esim. sukujen naiset ei muuta teekään kahvikuppien äärellä kuin vertaavat toisten koulutuksia keskenään, sekä palkkoja.
Onneksi ei meidän suvun, puhutaan ihan muista asioista:)
Onneksi ei meidän suvun, puhutaan ihan muista asioista:)
meidän suvussa on tavattu tukea toisia, ei vertailla ja ilkeillä. Koulutuksesta toki puhutaan, muttei vertailumielessä. Jokainen tekee omat valintansa ja heitä kannustetaan. Ihme meininkiä.
ammattikoulusta valmistui tänä keväänä 2 kokkia(poikia),2 parturikampaajaa (tyttö ja poika)sekä 1 sähköasentaja oman poikani luokalta.Kaikki ovat menneet amikseen haluamalleen linjalle ja näillä kaikilla ammattilaisilla todella hyvät todistukset :)
Toinen kokki sekä sähköasentaja aloittavat syksyllä lukion,parturikampaajat pääsevät molemmat vanhempiensa liikkeisiiin alansa töihin,kokki lukee kesän aikana itselleen vielä kylmäkön tutkinnon.
Ei pidä todellakaan yleistää kaikkia ammattikoululaisia AMISPÖLÖIKSI!Itse arvostan todella kaikkia, jotka kouluttavat itseään ja toivoisin jokaisen nuoren löytävän itselleen sen oman juttunsa.
ammattikoulusta valmistui tänä keväänä 2 kokkia(poikia),2 parturikampaajaa (tyttö ja poika)sekä 1 sähköasentaja oman poikani luokalta.Kaikki ovat menneet amikseen haluamalleen linjalle ja näillä kaikilla ammattilaisilla todella hyvät todistukset :)
Toinen kokki sekä sähköasentaja aloittavat syksyllä lukion,parturikampaajat pääsevät molemmat vanhempiensa liikkeisiiin alansa töihin,kokki lukee kesän aikana itselleen vielä kylmäkön tutkinnon.Ei pidä todellakaan yleistää kaikkia ammattikoululaisia AMISPÖLÖIKSI!Itse arvostan todella kaikkia, jotka kouluttavat itseään ja toivoisin jokaisen nuoren löytävän itselleen sen oman juttunsa.
kylmäkön tutkintoa ei kehittymiseksi lasketa, sen oppii imbesillikin parissa viikossa
Ainakin omalla kotipaikkakunnallani amis on niille, joita ei koulunkäynti kiinnosta pätkääkään ja sinne pääsevätkin kaikki. Yleensä näille amispojille ei myöskään ole mitään väliä mille linjalle sitä menee, kunhan nyt vaan vanhempien mieliksi jotain muka opiskelee.
kiinni:) Mun tyttäreni ei vaan halunnut lukioon koska on ehdottomasti tekijätyyppi. Tosin, itselleen siinä tietty teki hallaa koska palkat on niin onnettomat - amk:n käyneellä veljellän on lähes tuplapalkka jo lähtiessä! Kolmas aloittaa nyt syksyllä yliopistossa joten kaikkea löytyy meidän perheestä ja aivan yhtä älykkäitä jälkeläisiä ovat (esim kouluarvosanoilla mitattuna). Vain erilaisia ja eri tavoin toimivia.
kylmäkön tutkintoa ei kehittymiseksi lasketa, sen oppii imbesillikin parissa viikossa
nykyään plussaa :) Ja kaikesta PITÄÄ tänä päivänä olla todistus, jos meinaa alansa töitä saada.
Toinen kokki sekä sähköasentaja aloittavat syksyllä lukion,parturikampaajat pääsevät molemmat vanhempiensa liikkeisiiin alansa töihin,kokki lukee kesän aikana itselleen vielä kylmäkön tutkinnon.Ei pidä todellakaan yleistää kaikkia ammattikoululaisia AMISPÖLÖIKSI!Itse arvostan todella kaikkia, jotka kouluttavat itseään ja toivoisin jokaisen nuoren löytävän itselleen sen oman juttunsa.
Häpeäisin olla tämänkaltainen ihminen.
Itse olen ammattikoulun käynyt ja nyt kaupan alalla, pidän todella työstäni ja työkavereista on tullut minulle hyviä ystäviä.
Olen onnellinen, en koe tarpelliseksi haukkua muita ammatin perusteella. Ilmeisesti nämä haukkujat ovat akateemisia?
En vaihtaisi jos samalla minustakin tulisi tuollainen.
kiinni:) Mun tyttäreni ei vaan halunnut lukioon koska on ehdottomasti tekijätyyppi. Tosin, itselleen siinä tietty teki hallaa koska palkat on niin onnettomat - amk:n käyneellä veljellän on lähes tuplapalkka jo lähtiessä! Kolmas aloittaa nyt syksyllä yliopistossa joten kaikkea löytyy meidän perheestä ja aivan yhtä älykkäitä jälkeläisiä ovat (esim kouluarvosanoilla mitattuna). Vain erilaisia ja eri tavoin toimivia.
Toki amiksestakin löytyy fiksuja ja asioita seuraavia ja lukiosta ummikkoja, mutta keskinmäärin ero on huikea.
Ja syykin on selvä: amikseen menee yleensä vähän yksinkertaisempaa/lahjattomampaa porukkaa. Tämä on toki yleistys, mutta erittäin pätevä yleistys. Onhan se nyt ihan selvä, ettei me kaikki olla yhtä lahjakkaita. Jokaisella on varmaan joku lahjakkuuden laji, mutta toisilla niitä on monta ja toisilla vain yksi. Ihmisarvoon se ei vaikuta tietenkään.
Toivotaan, että lapset ovat vanhempiaan parempia siinä asiassa.
kun on käynyt molemmat, lukion ja ammattikoulun? Kumman mukaan te ammattikoulun mollaajat arvostelette tälläisen nuoren?Vai onko hän sittenkin jotenkin parempi ihminen kun on oikein lukion käynyt?
kun on käynyt molemmat, lukion ja ammattikoulun? Kumman mukaan te ammattikoulun mollaajat arvostelette tälläisen nuoren?Vai onko hän sittenkin jotenkin parempi ihminen kun on oikein lukion käynyt?
Mieheni on käynyt ammattikoulun metallipuolen peruskoulun lisäksi ja tällä hetkellä toimii erään suuren suomalaisen yhtiön tuotekehityspäällikkönä.On tosin noussut tuohon tehtävään vuosien varrella kertyneen työkokemuksen ansiosta ja töiden ohessa luki itsensä ensin ylioppilaaksi,sitten insinööriksi ja siitä vielä diplomi-inssiksi.
Miehen opiskelun aikoihin kaikki kolme lastamme olivat alle kouluikäisiä ja lisäksi minä opiskelin miehen kanssa muutaman vuoden päällekkäin,sairaanhoitajaksi.
Ajatella,että meninkin "rasvakouran" kanssa jopa naimisiin :)
Mun lukiolaisystävät eleli reilu parikymppisiksi vanhempiensa nurkissa ja ajelivat isiensä mersuilla, kun amisystäväni elättivät itse työssä käymällä ja opiskelemalla samalla ja ajelivat omilla, itsemaksetuilla pikkuromuautoillaan.
Äitini oli ylpeä kun itse elätin itseni 17-vuotiaasta lähtien, vaikka en lukiota loppuun suorittanutkaan vaan lähdin amikseen.
Tänä päivänä amisystävät makselee asuntolainojaan, lukiolaiset elää niissä vuokrakämpissään ja makselee opintolainojaan.. voi voi..
Mieheni ei aikoinaan käynyt lainkaan kouluja peruskoulun jälkeen, nyt on ollut alallansa 10 vuotta, kaksi päivää työttömänä (ei edes nostanut korvauksia) ja palkka bruttona melkein 4000e kuussa.
Tää on karu fakta, kumpiakin ystäviäni toki arvostan yhtä paljon.
ei pidä minään koska menee amikseen...