Ylipainoiset, oletteko saaneet painon pidettyä raskausaikana samassa kuin ennen
raskautta? Mulla oli tänään neuvolalääkäri (rv9) ja olen 170cm/84kg. Lääkäri sanoi, ettei paino saisi yhtään nousta raskauden aikana kun olen ylipainoinen jo valmiiksi. Mikäs siinä, mutta onko se edes mahdollista ilman että laihdutan koko raskausajan?
Kommentit (23)
Paino/pituus ennen raskautta oli 75kg ja 164cm. Ekojen 20rv aikana tuli 3kg, seuraavan 10rv aikana 5kg... Kun oli rv 36 luulin selviavani n. 10kg painon nousulla. Sen jalkeen olin viela 5 viikkoa raskaana ja painoa tuli viela noin kilo/viikko tahtia... Eli n. 15kg yhteensa, varsinkin vikat pari viikkoa paisuin ja paisuin. Oli kornin nakoistakin.
Mutta kun vauva on 4kk vanha ja olen lahtopainossa.
Mä olin raskaaksi tullessani hoikka (BMI 22) ja niin vain tuli diabetes eikä pysynyt kurissa edes pelkällä ruokavaliolla vaan mukaan tuli myös insuliini. Noudatin ruokavaliota tosi tarkkaan ja painoa raskausaikana tuli 1-2kg. Viikko synnytyksestä painoin 3kg vähemmän kuin raskaaksi tullessani.
Jatkan ruokavalion noudattamista pääpiirteissään edelleen, sillä heikentynyt sokerinsieto jäi perinnöksi tästä toisesta raskaudesta. Ja kakkostyypin diabeteksen riski insuliinihoitoisilla raskausdiabeetikoilla on tosi korkea, jopa 70% saa II diabeteksen seuraavan 10 vuoden aikana. Älkää siis leikkikö terveydellänne tai lastenne terveydellä ;o)
ihan siksi että kyse on raskauden aikana siitä, että lapsi saa kasvuunsa kaiken mitä tarvitsee. Onhan sitä tutkittu, että jos äiti on dieetillä raskausaikana, lapsella on suuri riski tulla myöhemmin ylipainoiseksi ja sairastua myöhemmin sydän-ja verisuonitauteihin. Äidin vähäinen ravinnonsaanti viestittää lapsen elimistölle, että nyt on tiukat ajat, ja lapsen aineenvaihdunta nappaa sitten jokaisen kalorin jonka pystyy.