Ylipainoiset, oletteko saaneet painon pidettyä raskausaikana samassa kuin ennen
raskautta? Mulla oli tänään neuvolalääkäri (rv9) ja olen 170cm/84kg. Lääkäri sanoi, ettei paino saisi yhtään nousta raskauden aikana kun olen ylipainoinen jo valmiiksi. Mikäs siinä, mutta onko se edes mahdollista ilman että laihdutan koko raskausajan?
Kommentit (23)
Et kuitenkaan saa alkaa mässätä sen kustannuksella. Raskausdiabeetikon ruokavalio on hyvä.
yleensä se, että muutama kilo saa tulla lisää (vauvasta), kun taas normaalipainoiselle voi tulla jotain 10-12. Googleta aiheesta.
mut se on sun keho ja sun lapsi, ja jos paino pyrkii nousemaan niin sitten annat sen nousta, hirveää stressiä ei tarvitse ottaa.Missään nimessä et saa alkaa rajoittamaan päivän kalorimäärää normaalista, koska sikiön aineenvaihdunta menee sekaisin ja vaikuttaa koko lapsen loppuelämään. Koska sulla on noin korkea lähtöpaino, niin painoa ei välttämättä kerrykään kovin paljon.
Huolehdit siitä että syöt tasaisesti ja terveellisesti, ja painon kanssa käy miten käy. Ylipaino ei suoraan korreloi esimerkiksi raskausdiabeeteksen kanssa, yli puolella sen saavista ei ole mitään riskitekijöitä.
Mä olin raskauden alussa 164/70 eikä kukaan koskaan sanonut painosta, vaikka se alussa nousikin nopeasti (ja pysyikin sitten loppuraskauden ennallaan, samoilla syömisillä). Enkä mä kestäis kyllä kuullakaan mitään syyllistämistä, koska raskaana sitä on muutenkin herkkänä. Sokeriarvojen ym. kanssa ei koskaan ollut mitään ongelmia.
Onnea vauvasta, älä murehdi liikoja. :)
eli kymppikilokin on ihan normi nousu lihavallekin.
163/80
Olin tiukalla ruokavaliolla koko ajan, diabeetikko kun olen.
ja minulle tuli raskausaikana 11kg painoa. Mulla oli raskausdiabeteskin.. söin sen mukaan ja paino pysyi kurissa mutta ne TURVOTUKSET:D !! Tuosta määrästä 6kiloa oli nestettä koska minulla jäi vessaan sairaalassa yön aikana 6kg.. siis piti koko ajan juosta pissalla :) Syöt diabetes ohjeiden mukaan, ja vähä hiilihydraattista ruokaa. Minulla katosi diabetes viikolla 36
mun BMI:llä (29) paino ei saisi nousta 8 kiloa enempää, mutta että 6kg olisi alaraja. Häh? Eli kuitenkin olisi hyvä jonkin verran tulla sitä painoa? Esikoisestani olin synnärille mennessä tämän painoinen kuin nyt, eli jos painoni ei tässä raskaudessa nouse yhtään, niin minähän painan synnytyksen jälkeen vain 69 kiloa kuten ennen esikoista:0 Jee! t: ap
molemmissa raskauksissa ja painoa tuli +- 5kg. Eli aika lailla se vauvan paino + muuta ekstraa :)
Ja ihan normaalisti elin ja liikuin, herkuttelinkin aina välillä...
tuli 10-15 kg riippuen laskutavasta. Turvotus oli kova ja paino vaihteli 12 tunnin aikaan jopa 2,5 kg. Osa tuosta on ihan selvää painonnousua, mutta paljon on nestettäkin. Lääkäri määritteli minulle sopivaksi nousuksi 10-12 kg.
alkupano 86 kg. lsaitokslle jäi 11 kg (lapsi oli sentäs vain 4020g )2 kk synnytyksestä painoin 82 kg.
Itse painoin raskauden alussa 80 kg ja nyt painoa on, kuukausi ennen laskettua aikaa, 96 kg. Neuvolassa ei ole kertaakaan puututtu minun painon nousuun, päin vastoin. Kun olen itse kauhistellut painon nousua, terkkarit ovat lohdutelleet, että ei siitä kannata ottaa stressiä, kyllä se sitten joskus pois lähtee. Minulla myös sokerit olleet ok koko ajan. Eiköhän sitä ole parempia hetkiäkin laihduttaa kuin raskaana ollessa. Tosi kurjaa vaan, että teillä neuvolassa on tuollainen kanta painonnousuun.
En mielestäni edes mitenkään erityisesti ollut "dieetillä", paino on kuitenkin joka raskaudessa (x4) pysynyt lähtöpainon tuntumassa +/-3kg. Viimeisessä raskaudessa raskaudiabetes lisäsi toki hieman seurantaa, mutta muutoin elin mielestäni täysin normaalisti. Ja lähtöpaino oli huimat 92kg, lopussa 87kg...
mut mua ärsyttää tuo joidenkin terkkareiden ja lääkäreiden tapa puhua tyyliin "paino ei saisi nousta tämän enempää". Mitäs tapahtuu jos paino silti nousee? Saako siitä jotain läskisakkoja? Kun todellisuus on kuitenkin se, että jos paino nousee enemmän, niin mitään järkyttävää ei tapahdu. Odottajalla vaan on silloin enemmän painoa ja elämä jatkuu entisellään. Noi asiat vois ilmaista jotenkin muutenkin kuin puhumalla suosituksista kuten lainsäädännöstä ja korostamalla sitä omaa auktoriteettiasemaa.
mä noudatin diabetesruokavaliota, ja paino laski joka raskaudessa. EN ollut nälässä tms.
Et sitten taida tietää vauvalle aiheutuvista riskeistä mitään...
mulle on on tähän mennnessä painoa tullut 7 kiloa eli aikas normaali määrä. ennen raskautta painoin 98kg josta suurin osa lihasmassaa.. treenaamista olen jatkanut raskauden aikana mutta kevyemmin ja suosittelen lenkkeilyä ja kuntosalilla käyntiä kaikille, koska itselleni siitä tulee hyvä olo ja jaksaa paremmin. Sokeit on ollut koko ajan ok, eikä muutenkaan mitää ongelmia, paitsi verenpaine on välillä liian alhaalla. Raskaana ollessa ei kannata stressata syömisistä, mutta jokaiseen mielitekoon ei tarvitse ostaa sitä suklaata niin ei kerry turhaa painoa. Tsemppiä ja jaksamisia kaikille odotukseen ja hyvää kesää.!! :)
mulla painoindeksi ollut 32 kun olen tullut raskaaksi ja pysynyt samassa koko raskauden. Kun sitä painoa on jo valmiiksi liikaa ei kannata ottaa lisää.
tämä nyt on nillittämistä mutta pakko silti sanoa: :D
Lenkkeilyä ja urheilua ei todellakaan voi suositella kaikille. Itse lenkkeilen ja liikun säännöllisesti silloin kun en ole raskaana, mutta raskaana en siihen paljoa pysty. Alkuvaiheessa oksentelen lenkkipolun varteen, sitten seuraa muutaman viikon seesteinen vaihe jolloin voin liikkua suhteellisen normaaliin malliin. Tämän jälkeen alkaa supistukset pienestäkin liikunnasta. Esimerkiksi rauhallinen pyöräily tai pienenkin mäen kävely aiheuttaa heti supistuksia. Niistä jouduin viimeksi osastohoitoon varomaan ennenaikaista synnytystä ja loppuvaiheessa sitten kotona liikkumiskieltoon, talon ympäri sai kävellä. :)
Mutta joo, jos pystyy niin liikunta tekee toki hyvää. Raskaus nyt on vain erilainen toisille. Paino silti minulla tippui raskauden aikana, siis oma paino. Jonkin kilon nousi vauvan takia mutta vauvan synnyttyä ja turvotuksen laskettua olin laihempi (tai ainakin kevyempi :D) kuin ennen raskautta.
sain sellaisen 1800kalorin dieetin. Nälkä oli aina, oikein paha olo nälästä, painoa ei tullut tuolla keinoin kuin 10kg raskauden aikana ja -16g oli sairaalasta lähdettäessä kahden vauvan kanssa. Sen jälkeen onkin aineenvaihdunta ollut sekaisin, turvottaa, en laihdu vaikka mitä tekisin, jotenkin menin säästöliekille tuossa raskaudessa, maidonerityskin katosi alkuunsa eli pullovauvat oli mulla sitten. Ne vauvat söi kanssa ihan mielettömästi ja olivat nekin puolivuotiaana ihan kauhean ylipainoisia ja huusivat nälkäänsä, nyt pyöreitä kaksivuotiaita joilla on aina nälkä.
Ei ollut viisasta noudattaa moista ruokavaliota kyllä ainakaan omalla kohdalla, olisinpa syönyt nälkääni.
asiallista, jos lihavalle odottajalle sanotaan neuvolassa että sun kokonen ihminen voi vähän nälässä ollakin. Tämä kommenttina kun kerroin noudattaneeni tarkkaa ruokavaliota ja oli nälkä.
että paino saisi nousta vauvan verran, eli noin 5kg (siis vauva+muut asiaan kuuluvat roippeet. :D) ja ylipainoa mulla on aika vähän. Eivät kyllä siis sanoneet ilman että itse kysyin. Mutta pysyi siinä, ja oma paino itseasiassa laski raskauden aikana. Syö raskausdiabeetikon ohjeiden mukaan niin varmasti onnistuu! Ne on terveelliset ohjeet.