Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva syö alle tunnin välein, äiti väsynyt ja paino laskee

Vierailija
15.06.2010 |

Meidän kolmas vauva on ollut alusta asti täysin erilainen mm. syömisen suhteen mitä kaksi ensimmäistä. Esikoinen nukkui yöt n. 2kk ikäisestä eikä koskaan syönyt kun tiheimmilläänkin tunnin välein, yleensä 2-4tunnin välein. Toinen söi yleensä 1-3tunnin välein ja yönsä hän alkoi nukkua heräämättä 4kk iässä.

Nyt tämä meidän kolmas vauva (ikää reilun viikon päästä 3kk) syö 15-45minuutin välein arviolta, joskus saattaa olla taukoa tuntikin. Ei syö pitkään vaan on rinnalla muutaman minuutin.

Alan olla todella väsynyt kun koskaan ei saa nukkua tai siis en osaa nukahtaa niin nopeasti yöllä uusiks ja kun saan unen päästä kiinni ja just olen unessa niin muutaman minuutin päästä vauva itkee. Nukkuu kyllä vieressäni eikä minun tarvitse nousta, mutta kun vauva nukkuu vieressäni niin uneni on entistä huonompaa.

Vapaapäivinä mies yleensä hoitaa lapset ja tuo vauvan vain syömään, jos ei pullo kelpaa. Mies on välillä onnistunut pitkittämään syöttöväliä jopa vähän yli tuntiin kun yrittää viihdyttää vauvaa. On sekin käynyt mielessä, että olenkohan osin ns. huvitutti kun tuttia ei vauva ole huolinut. Pullosta juo satunnaisesti, useimmiten ei kelpuuta pulloa, mutta jos tilanne on tarpeeksi outo, esim. vauva on kaukalossa niin siinä saattaa juoda pullosta.

Väsymyksen lisäksi ongelmana on se, että vaikka syön todella paljon niin minä laihdun. Tällä menolla olen kohta alipainoinen. Olen jopa harkinnut imetyksen lopettamista, vaikka se hyvin sujuukin, koska minä en ole onnistunut pitkittämään syöttövälejä vauvaa viihdyttämällä vaan on ollut pakko imettää lähes heti.

Olen todella poikki ja harmittaa kun en pysty huomioimaan isompia lapsia niin paljon kun haluaisin, koska vauva vie paljon aikaani. Toki tiedän, että tämä on ohimenevää tai niin ainakin toivon, mutta ei se tätä oloa helpota kun esikoinen on mustasukkainen vauvalle.

Muuten vauva on kyllä hyväntuulinen eikä kiukuttele turhasta. Lattialla ei pahemmin viihdy vaan paras on olla äidin tai isin sylissä. Jonkin aikaa viihtyy lattialla, jos siellä on äiti tai isi seurana. Jos jättää yksin niin alkaa itku.

Olen saanut kuulla todella ilkeitä kommentteja siitä, että olen edes harkinnut imetyksen lopettamista kun vauva on vasta noin pieni. En vaan enää tiedä miten voisin syödä enemmän, ettei painoni laskisi ja todellakin haluaisin kyllä nukkua yölläkin joskus pidempään kun muutaman minuutin kerrallaan. En oikeasti tiedä miten pitkään jaksan näin vähillä unilla. Miehelle olen tietysti kiitollinen, että auttaa arjessa, mutta kaipaan todella niitä ehjiä yöunia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

taman paivan tietamyksen mukaan. Mutta ei ne tosiaan mikaan taikasana ole vauvan tyytyvaisyyteenkaan.

Vierailija
22/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sitä tyyppiä, että laihdun hurjasti imettämällä ja varsinkin kun kaikilla lapsilla olen jotunut toteuttamaan välillä aika karsittuakin ruokavaliota allergioiden takia. Reuuan pitää olla täsi energia- ja kaloripitoista, tavallisella arkiruualla en olisi saanut painoa pysymään kohtuullisen rajoissa. Söin sipsejä, karkkeja, popcorneja ja kaikkea hyvää mitä pystyin ruokavalion puitteissa joka päivä.

Ja vielä ap, onko vauva levoton? Pyöriikö tai vääntelehtiikö jollain lailla? Meillä nimittäin esikoinen oireili pitkään juuri levottomuudella ja vääntelehtimisellä sekä söi juurikin alle tunnin välein läpi vuorokauden ja etenkin öisin ennen kuin huomattiin allergiat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juothan myös tarpeeksi? Entä onko sinulla vitamiinilisä käytössä?

Samoin voileipälautanen jääkaapissa kuulostaa hyvältä. Ehkä voisit pitää pöydällä hedelmiä, pähkinöitä yms. helposti saatavilla.

Vähän kuulostaisi siltä, ettet ole valmis luopumaan täysimetyksestä, joten kehoittaisin miettimään omaa ravintoa.

Kuulostaa ehkä hullulta, mutta liikutko ja ulkoiletko tarpeeksi? Vaikka olet noin tiiviisti imetyksessä kiinni, niin omaan jaksamiseen pieni happihyppely päivittäin voisi tehdä aika paljon.

Vierailija
24/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin koittakaapa vielä, jos ilta- tai yösyötöt pullosta onnistuisivat. Sinulle tilannetta varmaan helpottaisi, että saisit välillä nukuttua kunnolla, se auttaisi laihtumiseenkin. Käyt nyt ihan ylikierroksilla, kun olet väsynyt. Eli maitoa pulloon ja isä hoitamaan illalla/yöllä pari syöttöä, että saat nukuttua edes yhden pidemmän pätkän. Jos tämä ei toimi, niin pääsisikö vauva yökylään mummolaan, tai voisitko itse lähteä? Isä hoitaisi vaivaa silloin, mutta sinä et häiriintyisi mahdollisesta itkusta. Ei vauva siitä ikuisia traumoja saa, vaikka jonain yönä itkisikin, tärkeintä olisi, että oppisi pullollekin ja saisitte syöttövälejä ja omaa unirytmiäsi pidemmiksi. Ja tuttiakin kannattaa sitkeästi tarjota. Sekin saattaisi paremmin kelvata, jos et ole itse näköpiirissä.

Jos tuo pullosta syöttäminen ei onnistu, niin sitten harkitsisin kiinteiden aloitusta aika aikaisin. Onhan kiinteissäkin vaihtoehtoja, jotka hyvin harvoin aiheuttavat allergiaa, voisittehan pitäytyä niissä alkuun. Mutta edelleen idealla, että isä hoitaisi syötön, niin että sinä saisit nukuttua pidemmän pätkän.

Imetystä en kuitenkaan lopettaisi. Ihan noiden allergioidenkin takia, ja jos kyse on läheisyydentarpeesta, niin ei imetyksen lopetus tilannetta mitenkään helpota. Pian vain huomaat lämmitteleväsi korviketta monta kertaa yössä...

Ja syö kunnolla, kaloripitoista ruokaa, muuten jaksamisesti on todella koetuksella. Kyllä tuo aikaa myöten helpottaa, mutta pari hyvin nukuttua ja syötyä vuorokautta olisi varmaan enemmän kuin tarpeen. Tsemppiä!

Vierailija
25/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei viihdy yhdessä paikassa kauaa vaan sitten kaipaa jotain muuta. Sylissä on mieluiten, mutta siinäkin välissä kyllästyy, jos esim. istun pitkään paikallani ja alkaa kitinä. Jos sit mennään vaikka katsomaan ikkunasta ulos tai vaan vaihdan paikkaa niin taas on hetken tyytyväinen.

En tiedä, että oisko tämä oire allergiasta, kakka ei ole mitenkään erilaista, että allergiaan viittaisi ei ole iho-oireita eikä mielestäni itke myöskään mahakivun takia.

Juon kyllä myös paljon päivän aikana ja yölläkin välillä ja käytän vitamiinilisää, mutta ehkä on sitten pakko lisätä ruokavalioon mm. noita sipsejä, tuo leipälautanen oli hyvä idea jne, ettei painoni laskisi tästä enempää.

Ulkoillaan lasten kanssa yleensä 2-3kertaa päivässä (minä yleensä kahdesti ja isä kerran ja kun isä vapaalla niin joko isä tai sit koko perheenä), kesällä hienolla ilmalla ollaan ulkona lähes koko päivä. Kaksi isompaa on sen verran vilkkaita, että sisällä ollaan vain jos on ihan pakko. Olen myös pyrkinyt muutaman kerran viikossa käymään lenkillä, en tosin niin pitkää kun yleensä, mutta ollut ulkona puolisen tuntia.

ap

Juothan myös tarpeeksi? Entä onko sinulla vitamiinilisä käytössä?

Samoin voileipälautanen jääkaapissa kuulostaa hyvältä. Ehkä voisit pitää pöydällä hedelmiä, pähkinöitä yms. helposti saatavilla.

Vähän kuulostaisi siltä, ettet ole valmis luopumaan täysimetyksestä, joten kehoittaisin miettimään omaa ravintoa.

Kuulostaa ehkä hullulta, mutta liikutko ja ulkoiletko tarpeeksi? Vaikka olet noin tiiviisti imetyksessä kiinni, niin omaan jaksamiseen pieni happihyppely päivittäin voisi tehdä aika paljon.

Vierailija
26/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoliiko vauva tutin? Rauhoittuisiko jos saisi tutin imettäväkseen, ettei tarvitsisi olla tissi, vaikka niin, että pidät tuttia vauvan suussa, jos meinaa sylkäistä pois.

Vierailija
27/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se auttoi ja sitten siirryin perunaan heti kun vauva oli kolmikuinen.

Vierailija
28/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömään tuttia ja juomaan pullosta välillä

ap

Huoliiko vauva tutin? Rauhoittuisiko jos saisi tutin imettäväkseen, ettei tarvitsisi olla tissi, vaikka niin, että pidät tuttia vauvan suussa, jos meinaa sylkäistä pois.

Vierailija
29/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saa kyllä välillä pullosta maitoa, jos suostuu juomaan mutta se on lypsettyä.

En siis ole vielä kiinteitä alottamassa, koska meillä on lapsilla allergiariski olemassa.

ap

Vierailija
30/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis saa kyllä välillä pullosta maitoa, jos suostuu juomaan mutta se on lypsettyä.

En siis ole vielä kiinteitä alottamassa, koska meillä on lapsilla allergiariski olemassa.

ap

Olin lopen uupunut ja tilanne rauhoittui kun lapsi sai lisää ja tukevampaa ruokaa. Annoin siis lisämaitona ihan tuttelia ja tosiaan perunaa sitten.

Vauva alkoi heti nukkumaan pidempiä aikoja ja minäkin sain levättyä ja syötyä itsekin tukevammin. Imetystä en lopettanut kuitenkaan vaan jatkoin sitä vielä puoli vuotta.

Vierailija
31/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tässä joitakin ajatuksia. Meillä poika söi kanssa tosi tiheästi, tosin myös pitkään. Neuvolantäti joskus kyseli, mikä syöttöväli on suunnilleen. En osannut vastata, kyseli, onko 4 tuntia, hah hah! Usein oli puoli tuntia, joskus tunti. Mutta lapsi kyllä nukkui. Muistathan myös 3 kk:n kohdalla tiheän imemisen kauden.

Jos lapsi syö liian vähän aikaa, koska nukahtaa, silittele poskesta ja jalkapohjista, sekä niskasta ja korvien takaa --> alkaa imeä voimakkaammin ja nopeammin. Josko saisit syömään kerralla enemmän.

Kyllähän lapsi tarvitsee sitä maitoa kasvaakseen paljon, ja yksilöllisiä eroja on! Mutta luulen, että vanhemmiten sinunkin vauva alkaa imeä tehokkaammin rinnan tyhjäksi, kun voimat kasvavat ja ulkomaailma kiinnostaa. Nyt ehkä haluaa olla äidin lähellä.

Itse join ainakin neljä litraa päivässä ja myös öisin. En tiedä allergioistanne, mutta syö juustoa. Saat kalsiumia ja energiaa. Kalkkitablettejakin voi ottaa. Jos on kiirettä, yritä tehdä helppoja ruokia, kananmunaa yms. myös proteiinia.

Vierailija
32/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auta ap:tä. Varsinkin tuo peruna on huono alottaa, koska siinä on paljon tärkkelystä ja voi hyvinkin aiheuttaa mahavaivoja. Toisaalta mikä tahansa kiinteä saattaa masuvaivoja aiheuttaa.

Minä ap:n sijassa jatkaisin täysimetyksellä ja söisin paljon enemmän mitä normaalisti, täällä on annettu jo hyviä vinkkejä ja sen lisäksi yrittäisin opettaa vauvan sekä pulloon että tuttiin. Jos nämä ei onnistuisi niin sitten ehkä harkitsisin kiinteitä, mutta en heti luovuttaisi ja "sortuisi" antamaan kiinteitä.

ap

Olin lopen uupunut ja tilanne rauhoittui kun lapsi sai lisää ja tukevampaa ruokaa. Annoin siis lisämaitona ihan tuttelia ja tosiaan perunaa sitten.

Vauva alkoi heti nukkumaan pidempiä aikoja ja minäkin sain levättyä ja syötyä itsekin tukevammin. Imetystä en lopettanut kuitenkaan vaan jatkoin sitä vielä puoli vuotta.

Vierailija
33/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta täysimetyksen tärkeydestä, joten ei siitä sen enempää.

Mutta olethan delegoinut kaiken muun mahdollisen miehellesi tai jollekulle muulle? Siis siivous, pyykinpesu, isompien lasten hoito, jne. Hyvä, että ulkoilet ja liikut, mutta riittäisikö, että sinä ulkoiliset kerran päivässä ja joku muu isojen lasten kanssa muuten. Siivouksen voi hyvin antaa ammattilaisten tehtäväksi.

Sitten vielä pari vähän kauempaa haettua juttua:

- voisiko vauvalla olla korvatulehdus? Meidän kuopuksella oli kunnon korvakierre n. 6-10 kk iässä, jonka yksi oire oli juuri tiheä syömnen (imeminen helpottaa kipua korvassa), ja tarve olla pystyasennossa. Meillä lapsi alkoi syödä ja nukkua säännöllisesti heti kun korvat oli saatu (putkilla) kuntoon.

- oletko kokeillut vaippamerkin vaihtamista ja tiheämpää vaihtoa? Samainen kuopuksemme ärtyi tosi helposti märästä vaipasta, ja kun hänkin söi tunnin välein, hän myös pissasi tunnin välein. Märkä vaippa ärsytti ihoa helposti.

Mutta noin muuten, niin ei kai auta kuin odottaa, että vauva on 6 kk!

ap

Vierailija
34/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

auta ap:tä. Varsinkin tuo peruna on huono alottaa, koska siinä on paljon tärkkelystä ja voi hyvinkin aiheuttaa mahavaivoja. Toisaalta mikä tahansa kiinteä saattaa masuvaivoja aiheuttaa.

Minä ap:n sijassa jatkaisin täysimetyksellä ja söisin paljon enemmän mitä normaalisti, täällä on annettu jo hyviä vinkkejä ja sen lisäksi yrittäisin opettaa vauvan sekä pulloon että tuttiin. Jos nämä ei onnistuisi niin sitten ehkä harkitsisin kiinteitä, mutta en heti luovuttaisi ja "sortuisi" antamaan kiinteitä.

ap

Parempi tietysti kysyä neuvolan ohjeita, siellä kaiketi tiedetään ap:n tapaus tarkemmin mutta näin netin välityksellä tämä on mun paras neuvoni.

Vierailija
35/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöttämään pullosta öisin niin saat nukkua!

Vierailija
36/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolasta jos voisit alkaa antaan velliä.

Vierailija
37/45 |
22.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varmaan tätäkään ongelmaa enää

Vierailija
38/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käynyt siivooja jo ennen lapsia, koska siivoaminen ei ole minun juttu. Joskus kyllä siivoan itsekin, mutta se on tyyliin kerran parissa kuukaudessa ja siivooja käy kerran viikossa.

En ole tuota ulkoilua lasten kanssa ongelmaksi kokenut, ollaan pääosin omalla pihalla ja muutama äitiystäväni tulee samaan aikaan meille ja ollaan ulkona. Tuo on tavallaan minun henkireikä kun saan jutella jollekin muulle kun miehelle tai lapsille.

Korvatulehdusta ei todettu kun käytettiin vauvaa lääkärissä pari viikkoa sitten, siis kun mietin, että onkohan tämä ihan normaalia ja soitin neuvolaan niin sanoi, että voin varmuudeksi käyttää lääkärissä.

Vauva on siis alusta asti syönyt tiheään, alkuun oli suurin osa syöttöväleistä vain vartin, nyt on pääsääntöisesti puolen tunnin taukoja, joskus kyllä vartinkin ja joskus jopa tunnin tai vähän vajaan tunnin taukoja. Harvemmin vauva kuitenkaan nukahtaa rinnalle vaan on hereillä, mutta lopettaa syömisen.

Olen kokeillut eri vaippamerkkejäkin ja vaihdan yleensä melkein heti vaipan kun vauva pissannut/kakannut, koska vauva ei selvästikään viihdy märässä vaipassa.

Ajattelin ainakin tuonne 4kk asti mennä täysimetyksellä tai niin, että vauva saa osan maidosta pullosta, jos nyt suostuisi pullosta juomaan useamminkin eikä vaan sillon tällön. Riippuu tietysti siitäkin, että paljonko on paino noussut 3kk neuvolassa ja mitä ovat siellä mieltä. Vauvan 3kk neuvola on parin viikon päästä.

ap

tuosta täysimetyksen tärkeydestä, joten ei siitä sen enempää.

Mutta olethan delegoinut kaiken muun mahdollisen miehellesi tai jollekulle muulle? Siis siivous, pyykinpesu, isompien lasten hoito, jne. Hyvä, että ulkoilet ja liikut, mutta riittäisikö, että sinä ulkoiliset kerran päivässä ja joku muu isojen lasten kanssa muuten. Siivouksen voi hyvin antaa ammattilaisten tehtäväksi.

Sitten vielä pari vähän kauempaa haettua juttua:

- voisiko vauvalla olla korvatulehdus? Meidän kuopuksella oli kunnon korvakierre n. 6-10 kk iässä, jonka yksi oire oli juuri tiheä syömnen (imeminen helpottaa kipua korvassa), ja tarve olla pystyasennossa. Meillä lapsi alkoi syödä ja nukkua säännöllisesti heti kun korvat oli saatu (putkilla) kuntoon.

- oletko kokeillut vaippamerkin vaihtamista ja tiheämpää vaihtoa? Samainen kuopuksemme ärtyi tosi helposti märästä vaipasta, ja kun hänkin söi tunnin välein, hän myös pissasi tunnin välein. Märkä vaippa ärsytti ihoa helposti.

Mutta noin muuten, niin ei kai auta kuin odottaa, että vauva on 6 kk!

ap

Vierailija
39/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on vaikka silent refluksi, niin aiheuttaa tosi kamalaa närästyskorvennusta ja syö sitten siihen kivunlievityksekseen?

Olisiko kova juttu olla pari viikkoa ilman maitoa ja kaikkea missä on maidon ainesosia, kuten heraa, kaseiinia, voita jne.? Jos maito on syypää, niin huomaat sen kahdessa viikossa kun ensin menee jonkin aikaa että maito poistuu elimistöstäsi, maidostasi ja vauvan elimistöstä?

Jos vielä samalla kertaa viitsit/jaksat/voit karsia kananmunankin pois, niin sekin selviäisi samalla. Ja ettei tarvitsisi enää muita kidutuskokeiluviikkoja oman ruokavalion suhteen, niin sinuna jättäisin myös vehnän kokonaisuudessaan tuoksi kahdeksi viikoksi, sekä kananlihan. Mutta tärkeää on se että jos jätät jotain pois, niin se on sitten jätettävä täsmällisesti kokonaan pois, et voi ottaa pieniäkään määriä tai kokeilusi on aivan turha.

Jos tämän kahden viikon eliminaatiosi jälkeen et ole huomannut eroa, niin sitten turskin reagoi ainakaan näille aineille maitosi kautta.

Mitä tulee tuohon painon ylläpitoon, niin se ei ole ongelma kun mätät vaan makeaa, makeaa ja makeaa (puuroihin paljon sokeria, leivonnaisia tavallista enemmän, mutta ilman munaa, maitoa ja vehnää). 2 vkon kokeilun aikana voit vetää vaikka oatlyn kaurajäätelöä, perunalastuja jne. jne. ettei paino enää putoa ja kun maito on kuvioissa, niin suklaata ja kaikkea herkkua mistä pidät. Kyllä se paino sillä pysyy yllä.

Vierailija
40/45 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen että pakkoko siihen lapsen kitinään on vastattava rinnalla? Varsinkaan jos lapsi ei syö, pari minuuttia rinnalla ei saa lasta vielä kylläseksi. omat lapset syöneet kaikki hätäsesti 10 minuuttia/kerta.