Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummoksi tulo aiheuttaa ahdistusta ja torjuntaa. Miten tukea?

Vierailija
15.06.2010 |

Mulla on nyt mielessä henkilö, joka lähes kieltää tulevansa mummoksi piakkoin. Hän sivuuttaa lapsensa raskauden vain yhtenä pikkujuttuna muiden joukossa (esim mökin terassin laajennus on enemmän mielessä) ja äityy jopa tiuskimaan ettei hänelle muiden lapset kuulu ja mitäs siitä sitten vaikka saavatkin lapsen. Marttyyrimaisesti joskus huokailee sitä että kun häntä nyt ollaan työntämässä ihan eläkeläisten kirjoihin. Onko jotain taikasanaa, jolla tämän voisi saada hyväksymään väistämätön ja samalla oivaltamaan, että mummoutta voi olla monelaista.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä selvästi puhut itsestäsi.

Vierailija
2/9 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olisi oikeassa mummoiässä jo valmiiksi kun on lastenlasten aika.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain apuja tilanteeseen?

Vierailija
4/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sen pitää se tajuta. Ja miksi tuo nyt olisi kenenkään muun asia?

Vierailija
5/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaudesta. Emmekä olleet mitään teinejä. MInä 25 ja mies pari vuotta vanhempi. MOlemmilla oli koulutus ja miehellä vakityö. Lisäksi talon rakennuskin oli jo hyvässä vauhdissa ja olimme naimisissa.

No vauvan synnyttyä tulivat laitokselle katsomaan ja olivat todella vaivautuneita. Ennen ristiäisiä olivat jo sopeutuneet uuteen roolinsa ja siitä lähtien lapsenlapsi on ollut kaikki kaikessa.

Vierailija
6/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata varmaan korostaa hänen asemaansa. Lähestyy sitten omia aikojaan jos niikseen on.

Vierailija
7/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kokee että mummoutuminen on viimeinen askel kohti vanhuutta. Ostatte reippaasti t-paidan jossa lukee isolla MUMMO, annatte sen ja katsotte kuin käy....

Ei vaineskaan, edellä viisaasti neuvottiin että antaa lähestyä omia aikojaan, näin on varmaan paras.

Vierailija
8/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini reagoi noin, ja koin sen aika loukkaavana. Mekin olimme kolmikymppisiä, naimisissa olevia aikuisia ihmisiä, joten ei todellakaan ollut mikään yllätys. Häntä ei saanut edes kutsua aluksi mummoksi, mummiksi jne.

Sanoisin että aika auttaa ja toisaalta ei kannata kuvitella liikoja. Meidän mummo ei koskaan kovasti innostunut pienistä lapsenlapsista tai halunnut viettää heidän kanssa aikaa, mutta kyllä sitten ajan mittaan oppi olemaan kun lapset vähän kasvoi ja itse tottui rooliinsa.

Onneksi minulla on ihana anoppi, joka suhtautui rooliinsa rauhallisesti ja innostuneesti. Sain häneltä paljon tukea ja lapsi sai viettää aikaa mummon seurassa. Toivottavasti tuoreet vanhemmat saavat ympärille muita aikuisia jotka voivat tukea heitä uudessa elämäntilanteessa.

Vierailija
9/9 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta uusi lapsi siitä ajasta kun itse oli tuore äiti ja kaikesta sen herättämistä tunteista. Ehkä äiti ei silloin saanut sellaista tukea jota olisi tarvinnut. Silloin voi olla vaikea itsekään tarjota tukea omalle lapselleen.