Korvareikien laittaminen?
Minkäikäiselle tytölle oletta laitattaneet reiät korviin?
Kuinka se nykyään tehdään? Ammutaan koru korvannipukkaan? Mitähän lie maksaa?
Kommentit (50)
Mutta korvikset on pakko saada vaikka pieni tyttö ei sellaista "kestä"?
Itselle laitettiin kun olin 5 ja kävin vähän aika sitten ottanassa 2 lisää ampumalla samaan korvaan ja on pysynyt hyvänä kaikki ei oo tulehtunu tms. Vaikka kaikki ampumalla, olen nyt 13
Syy: Itse olen saanut siitä "steriilistä" pyssystä ihobakteerin :( 2 vko:n antibiootti kuuri ja lääkärikin sanoi ettei ikinä kannata hake noista paikoista. Sitä pyssyä kun ei saa kokonaa steriiliksi enkä ollut edes eka sillä viikolla hänen luonaan käynyt joka oli bakteerin saanut.
kultasepällä ampumalla. Korvat eivät ole tulehtuneet, mutta eivät oikein kunnolla parantuneetkaan vaikka rei'ityksestä on jo muutama kuukausi aikaa. Ajattelin jo tuolloin että olisi pitänyt mennä lävistysliikkeeseen tekemään (minullekin on tehty lävistysliikkeessä) mutta olin laiska ja mentiin kultasepänliikkeeseen. Lapsi pelästyi ampumisesta kuulunutta naksahdusta joten luulen, että ääniherkälle lapselle se neulalla rei'itys olisi ollut parempi vaihtoehto. No tyttö niin kovasti reiät halusi että kesti urhoollisesti tuon tapahtuman. Meillä lapsi halusi korvakorut jo 3-vuotiaana mutta sovittiin tuo rei'itys palkkioksi eräästä asiasta joten joutui odottamaan nelivuotiaaksi asti.
Mutta siis suosittelen kyllä oman kokemukseni pohjalta lävistysliikkeeseen menoa.
nykypäivänä paremmalta, kun kultasepänliikkeen epästeriili laite. Itselläni on aikoinaan kultasepänliikkeessä laitetut reiät, vaikken enää korvakoruja käytäkään.
Ei mitään valittamista kummassakaan tavassa. Toisessa korvassa on aikoinaan ollut 6 reikää. Ensimmäiset tehty jo 15v sitten eivätkä mene umpeen. Nytkään en ole pitänyt korviksia varmaan pariin vuoteen, mutta läpi menee vieläkin.
Ei minua puudutettu sillon korvaa lävistettiin.. Jos rustoon ottaa niin suosittelen lävistämällä tekemistä. Tuohon alas nyt voi sitten ihan omantunnon mukaan ampua tai lävistää. Lävistäminen kestää hiukan pidempään, että kannattaa miettiä sitäkin kuinka kauan lapsi jaksaa istua paikoillaan, varsinkin jos on pienestä lapsesta kyse.
Lämpimillä keleillä se parantuminen voi viedä pidempäänkin. Viimeksi kun minulle tehtiin reikää (lävistäjällä) niin sanoi, että voi mennä jopa 6kk ennen kuin reikä on kokonaan parantunut.
laitettiin nenäkorukin pyssyllä ampumalla vuonna 1997 :D
.. vilkaiskaapa esim. tämän turkulaisen lävistys- ja tatuointiliikkeen (kyseinen Lari lävistää liikkeessä nimeltä Individual Ink) hygieniatoimenpiteitä. http://www.larypiercing.fi/info/hygienia/ Missä kultasepänliikkeessä on vastaavaa? Yleensä lävistysliikkeessä on töissä kokenut ammattilainen, kun taas kultasepänliikkeessä korun tekee satunnainen työntekijä, jonka päätyötä on myydä koruja ja vaihtaa rannekelloihin pattereita jne. Lävistys tehdään samalla pyssyllä, jolla on tehty aiemminkin lävistyksiä.
Lisäksi kultasepänliikkeessä runnotaan tylppä koru ihon läpi, kun taas lävistäjällä ihon läpi menee ennen korua terävä, tarkoitukseen sopiva ontto neula joka vie mukanaan palan ihoa sen sijaan, että survoutuu jostain läpi vain vaurioittaen kudosta. Vaurio on neulalla tehtäessä paljon pienempi, ja paraneminen näin ollen nopeampaa.
Itse olen ottanut useita korvakoruja. Tällä hetkellä löytyy 3+5&rusto, eli yhteensä 9 reikää nakuteltu. Ensimmäiset reiät 6:n vuoden iässä. Osa on tehty ampumalla, osa neulalla, ja pakko sanoa, että neulalla tehdyt ovat parantuneet poikkeuksetta paremmin, kuin ampumalla. Jos lapsi jaksaa istua paikallaan sen muutaman minuutin, niin ehdottomasti lävistäjälle. On toki kalliimpaa, mutta minä maksaisin laadusta.
en tiennyt että tämäkin asia voi olla näin hankala.
Laitettiin joku 3 kuukautta sitten 9-vuotiaalle reiät korviin, oli sitä jo kauan halunnut. Ihan kultasepänliikkeessä, eipä tullut mikään muu edes mieleen, ei varsinkaan lävistysliike. Ne herättää jo ulkoasultaan sellaisia vastenmielisiä väristyksiä. Maksoi 13 €. Ei pienenitäkään ongelmaa, nyt jo pitkään ollut käytössä ihan tavalliset korvikset.
Tein haun, ja google palautti sivustoja. Kerrotko, mikä koko on "pieni"? Kiinnostaisi hankkia tuollaiset, mutta onko 1,6 mm paksu tappi suuri pyssyllä ammoin ammuttuun pienehköön reikään? Osaatko sanoa, venyttääkö esim 2,4-millinen koru reiän jo suuremmaksi ja näkyvämmäksi?
Olisi hienoa, jos vielä näkisit ja vastaisit - toki muutkin asiaa tuntevat saisivat jakaa kokemuksiaan :-)
Toki olisin voinut laittaa neulalla steriilisti kotonakin, mutta ei tullut mieleenkään. Paljon helpompaa ja kivuttomampaa, kun koru menee suoraan reikään eikä tarvitse moneen kertaan kaivaa ensin neulalla ja sitten korulla. Ja korvalehtiin laitettiin Emlat tuntia ennen ampumista, joten 6-vuotiaan mielestä homma ei sattunut lainkaan. Emlaa saa ilman reseptiä apteekista, joten se on jokaisen käytettävissä. Itse en pistäisi korvalehteen puudutusainetta neulalla kovin herkästi - sitten se reikä ainakin menee vinoon, kun korvalehti pullottaa miten sattuu.
Ihan puhtaasti se homma liikkeessä tehtiin. MUOVINEN harjoituskorvis otettiin pakkauksesta mielestäni ihan asianmukaisesti näpelöimättä ja korun laittaja puhdisti myös laitteen spriillä ennen korun laittoa samaten kuin korvalehden.
Epäilen, että kellään lävistäjällä olisi steriilit hommat sen paremmin hanskassa. Desinfioitu ei ole sama kuin steriili. Sitäpaitsi - kuten edelläkin on moneen kertaan todettu - paikka, eli korvalehti, ei ole steriili. Reikä jää korvaan ja iholta sekä lapsen sormista sinne reikään päätyy hyvin nopeasti pöpöjä tehtiin toimenpide miten "steriilisti" hyvänsä. Oleellista on kunnollinen puhtaanapito rei'ityksen jälkeen. Itse en laitattaisi reikiä ollenkaan kesähelteellä, juuri ennen etelänlomaa tai jos aikoo mennä uimaan pariin viikkoon toimenpiteen jälkeen.
Ja mitä tulee korvisten materiaaleihin, niin käsittääkseni nuo ammuttavatkin korut ovat kaikki joko muovia tai titaania, eli siis eivät sisällä nikkeliä. Sitä nikkeliähän ei kannata laittaa korviin myöhemminkään.
Tein haun, ja google palautti sivustoja. Kerrotko, mikä koko on "pieni"? Kiinnostaisi hankkia tuollaiset, mutta onko 1,6 mm paksu tappi suuri pyssyllä ammoin ammuttuun pienehköön reikään? Osaatko sanoa, venyttääkö esim 2,4-millinen koru reiän jo suuremmaksi ja näkyvämmäksi?
Olisi hienoa, jos vielä näkisit ja vastaisit - toki muutkin asiaa tuntevat saisivat jakaa kokemuksiaan :-)
Mulla on itsellä rustossa 1,2mm tappi. Korvakorujen ammuttavat hoitonapit ovat käsittääkseni saman kokoisia. Ei mulla ainakaa kyllä taitais mennä nuihin ammoin ammuttuihin, joissa on pidetty 'normaalia' korua, ilman väkivaltaa ainakaan :D Mut onhan niitä pienempiäkin, ainakin 1,0mm ja muistaakseni 0,8mm löytyy myös, toki 1,2mm ja 1,6mm on laajimmat pallovalikoimat, koska ovat varmaankin yleisimmät lävistyskorujen koot. :)
t. 35
Mun pitää varmaan mennä ihan liikkeeseen tutustumaan valikoimaan, olisin ilman vastaustasi tilannut netistä 1,2-milliset ja ihmetellyt sitten, kun ei mahdu... On tosi vaikea arvioida ilman mittaa korvisten tapin paksuutta.
Kiitos tiedon jakamisesta :-)
t. Minä joku kokoja ihmetellyt yläpuolelta-
Mulla on itsellä rustossa 1,2mm tappi. Korvakorujen ammuttavat hoitonapit ovat käsittääkseni saman kokoisia. Ei mulla ainakaa kyllä taitais mennä nuihin ammoin ammuttuihin, joissa on pidetty 'normaalia' korua, ilman väkivaltaa ainakaan :D Mut onhan niitä pienempiäkin, ainakin 1,0mm ja muistaakseni 0,8mm löytyy myös, toki 1,2mm ja 1,6mm on laajimmat pallovalikoimat, koska ovat varmaankin yleisimmät lävistyskorujen koot. :)t. 35
Äiti sanoi kun oli 8-10v että haluanko korvikset. En uskaltanu koska luulin että ne tosiaan siis ampumalla ammutaan. Myöhemmin selvis että miten ne tehdään eli ammutaan korvisreijittäjällä niin uskalsin ottaa 11v. Myöhemmin otin 13-14v toiset korvikset ja haaveissa olisi kolmannet. Ensimmäiset korvikset maksoivat 11e, toiset 15e
Olin 17-vuotiaana kesatoissa koruliikkeessa. Eraana hiljaisena paivana kun vakituinen tyontekija oli lounaalla ja mina yksin liikkeessa, tuli aiti lapsensa kanssa reijitykseen. Kerroin kylla, etta myyja tulee tunnin kuluttua, mutta aiti kysyi, ettenko mina osaisi, kun eivat viitsi odottaa. Mun olisi pitanyt sanoa, etten tee, tietenkaan, mutta koska olin seurannut reijitysta monenmoista kertaa, kuvittelin, etta kyllahan mina nyt osaan. Kasiani pesematta, piirsin kuulakarkikynalla tytolle ensin pisteet. Piirtelin uusia pisteita kunnes aiti oli tyytvainen, sitten kaivelin pyssyn esille, en mitenkaan desifioinut sita enka korvannipukkaa, ja kadetkin siis edelleen pesematta, laitoin korvakorut muovista pyssyyn ja kadet vapisten ammuin korviin. Huhhuh, nyt kun ajattelin asiaa! Mika tassa oli shokeraavinta, on etta vakkari teki juuri samoin, eli hygienia taysin ala-arvoista. Tasta on kylla jo 20 vuotta, eli ehka silloin ei oltu viela niin hygieniahysterikkoja.
BTW, aiti ja tytar olivat oikein tyytyvaisia lopputulokseen...
...enkä kyllä vaihda enää tavallisiin nappi- tai rengaskorviksiin! Eivät pistä, purista eivätkä tartu mihinkään. Barbellit tulin hankkineeksi, kun onnistuin vaatteita vaihtaessani kiskaisemaan tavallista pientä rengasta niin, että lukko meni korvalehden sisään. Sattui ihan simona ja korvalehti turposi viinirypäleen kokoiseksi.
Joskus laitan isot killuttimet, jos haluan hienostella, mutta pysyvästi en aio palata tavallisiin korviksiin.
Mulle on kolme reikää laitettu ampumalla ja kaikkiin tuli keloidi (ihan siksi, että kudosta vain survottiin sivuun korun tieltä). Neulalla lävistetyt reikäni (muuallakin kuin korvissa) ovat parantuneet siististi ja nopeasti.
itellä on korvis ja sain sen joskus 5 vuotiaana
Korvanlehteen reiän voi ampia, mutta se saattaa mennä vinoon. Rustossa ampuminen voi tulehduttaa reiän. Mene siis lävistäjälle, jotta asia on kerralla hoidettu kunnolla.
laittamassa 1-vuotiaalle. Ihan kultasepänliikkeessä. 10 €:stä ylöspäin maksaa.
kun olin 22-vuotias. Tytölle mielestäni siinä iässä voisi laittaa kun hän itse niitä keksisi toivoa luulisin.