Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa vauvan laitosunikouluun?

Vierailija
05.04.2010 |

Kyselin neuvolasta saako sieltä lähetteen, missä niitä järjestetään, mutta siellä ei osata/haluta auttaa. En löytänyt googlestakaan, ilmeisesti sellaisia ei ole kuin yksityisellä sektorilla? Olen vaan joskus kuullut että olisi, pk-seudulla asun.

Olen pitänyt kotiunikoulua eli tassuhoitoa 1 v 2 kk lapselle kaikkiaan 3 kertaa ilman tulosta, ei rauhoitu tassun alle ollenkaan, kahden viikon jälkeen ollaan aina saatu neuvolasta käsky lopettaa, kun ei tule ollenkaan tuloksia. Lapsi vaan nousee seisomaan sängyssään, ja jos laittaa makuulle, nousee samantien, ja huutaa siinä, tassuttelu on siinä pystyasennossa aika vaikeaa. Ei siis rauhoitu siitä tippaakaan, päinvastoin, hermostuu lisää. Syö vielä kaksi kertaa yöllä, ja heräilee muutenkin itkemään noin 8-12 krt yössä.

Ollaan käyty kolmella eri lastenlääkärillä, mutta mikään ei viittaa mihinkään allergiaan tai sairauteen joka tuon heräilyn aiheuttaisi. Nukahtaminen on myös tuskien takan, alan olla henkisesti rikki.

Kaiken lisäksi tukiverkostoa ei ole, ( molempien äidit kuolleet ja muutenkin erittäin pienet suvut, jotka asuvat kaukana/eivät ole läheisiä, harvat ystävät satojen km päässä) ja mies viikot muualla töissä, eli olen lapsen kanssa pääosin kahdestaan.

Neuvolasta olen tosiaan kysynyt apua useaan otteeseen, pääasiassa on sanottu että kyllä se siitä helpottaa iän myötä, (eipä sitä päivää ole näkynyt) ja käsketty levätä. (miten, kun ei ole sitä tukiverkostoa?) Ainut konkreettinen apu mitä on tarjottu niin perheneuvolasta keskusteluapua. Kävin siellä, muttei siitä ollut mitään hyötyä, ihan kuin olisi jotenkin minun vikani että vauvani ei nuku öisin?

Olen jo harkinnut yksityistäkin unikoulua, jos en muualle pääse. Maksoi mitä maksoi. Alan nimittäin ihan oikeasti olla todella huolissani jaksamisestani.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että huudattamaton unikoulu on meillä ainakin kerrassaan omituinen termi. Ei tuota meidän taaperoa tarvitse huudattaa, kun huutaa joka tapauksessa, vaikka olisin vieressä.

Vierailija
2/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lopettaisit ne yösyötöt? Vai onko sun lapsella joku kasvuongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä nyt et kyllä ollenkaan ymmärtänyt, tai sitten et lukenut kirjoitustani kunnolla. Kolme kertaa olen pitänyt kotiunikoulua juurikin yösyötöt lopettaakseni, mutta kotiunikoulu ei meidän lapselle tehoa ollenkaan, ihan ohjeiden mukaan olen tehnyt. Eli jos ei anna maitoa, voi huutaa vaikka kaksi viikkoa yöt läpeensä, ja tassuttelusta suuttuu vaan entisestään.

Vierailija
4/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lopettaisit ne yösyötöt? Vai onko sun lapsella joku kasvuongelma?

ellet tiedä, niin kotiunikoulu on juuri mm. yösyöttöjen lopettamista varten.

Vierailija
5/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sano että saatat väsyneenä olla vaaraksi lapselle. En tiedä tietäiskö ne lastenklinikalla? Soita sinne ja esitä asiasi.

tsemppiä, :)

Vierailija
6/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei pelkkä yösyöttöjen lopetus onnistu (on yleensä aika vaikeaa) niin lopeta koko imetys. On kuitenkin jo niin vanha että pärjää hyvin ilman rintamaitoa.

Ja toinen asia on että jos ei neuvolasta saa muutakuin keskusteluapua, ota yhteyttä perheneuvolaan, siellä osataan auttaa paremmin.

Oletko ajatellut kuitenkin kokeilevasi sitä nk. huudatusunikoulua? Kuten itekin sanoit niin vauvasi/lapsesi huutaa kuitenkin. Meillä ekan kanssa saatiin se nukkumaan juuri sillä huudatuskoululla (silloin tassukoulu oli vasta tulossa) enkä kadu ollenkaan. Olihan se pari iltaa ja yötä rankkaa, mutta palkintona oli rauhalliset illat ja yöt.

Tsemppiä sulle! Ja voimia. Ja kyllähän ne neuvolanterkat ovat siinä olleet oikeassa että viimeistään kouluiässä yleensä lapset nukkuvat.

Vierailija
7/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lopettaa yösyötöt tosta noin vaan jos lapsi huutaa yöllä pää punaisena ja ainoa mikä auttaa on ruoka, eli lapsella on nälkä?

tosi hyvä neuvo...

t: ei ap

Vierailija
8/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yösyöttöjen lopettaminen ja unikoulu. Itsehän sanoit, että lapsi herää 8-12 krt yössä. Kyllä on nyt mun mielestä vaan kärsivällisyys kysymys. Oletko luullut, ettei muiden lapset huuda?

Vierailija
9/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis siellä Ruusulan lastenlääkäriasemalla.

Vierailija
10/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan huutaakin ja aina pidempään, kun et kerran pysy päätöksessäsi vaan aina ennen pitkää myönnyt. Kannattaa katsoa peiliin.

sitä lopettaa yösyötöt tosta noin vaan jos lapsi huutaa yöllä pää punaisena ja ainoa mikä auttaa on ruoka, eli lapsella on nälkä? tosi hyvä neuvo... t: ei ap

Vierailija
11/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei pelkkä yösyöttöjen lopetus onnistu (on yleensä aika vaikeaa) niin lopeta koko imetys. On kuitenkin jo niin vanha että pärjää hyvin ilman rintamaitoa. Ja toinen asia on että jos ei neuvolasta saa muutakuin keskusteluapua, ota yhteyttä perheneuvolaan, siellä osataan auttaa paremmin. Oletko ajatellut kuitenkin kokeilevasi sitä nk. huudatusunikoulua? Kuten itekin sanoit niin vauvasi/lapsesi huutaa kuitenkin. Meillä ekan kanssa saatiin se nukkumaan juuri sillä huudatuskoululla (silloin tassukoulu oli vasta tulossa) enkä kadu ollenkaan. Olihan se pari iltaa ja yötä rankkaa, mutta palkintona oli rauhalliset illat ja yöt. Tsemppiä sulle! Ja voimia. Ja kyllähän ne neuvolanterkat ovat siinä olleet oikeassa että viimeistään kouluiässä yleensä lapset nukkuvat.

Kotiunikoululla jota olemme kokeilleet kolme kertaa, olen nimen omaan yrittänyt lopettaa yösyötöt. Mutta se ei tosiaan onnistu, kun vauva huutaa yöt läpeensä vaikka viikkoja, ei minulla ole voimia sellaiseen. Kahden viikon lähes unettomien öiden jälkeen olen aina alkanut taas syöttää yöllä että saisin edes kaksi tuntia unta, koska tosiaan heräilee vajaan tunnin välein muutenkin. Syöttämällä saa pienen hetken nukkua. Olen nukahdellut välillä päivälläkin istualleni, en todellakaan jaksa enää neljättä kertaa yrittää lopettaa yösyöttöjä unikoulun avulla.

Kaipa se on tosiaan pakkon vaan kohta huudattaa uneen, kun tosiaan huutaa kuitenkin.:-((((

Vierailija
12/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lopettaa yösyötöt tosta noin vaan jos lapsi huutaa yöllä pää punaisena ja ainoa mikä auttaa on ruoka, eli lapsella on nälkä? tosi hyvä neuvo... t: ei ap

juurikin näin, ainut mikä lopettaa huudon on ruoka, vaikka menisi koko yö huutaessa. Tassuttelu ei todellakaan auta, vääntäytyy pystyyn tassun alta, ja huutaa seisaallaan.

Vierailija
13/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on osastolla aina välillä joku unikoulussa, mutta eihän siitä mitään iloa ole, että äiti kuorsaa kotona ja vauva kuorsaa sairaalassa kuin tukki. Eivät ne unikoululaiset vauvat siis siellä sairaalassa öisin itke, ja tätä on äitien välillä hyvin hyvin vaikea käsittää. Unikoulu pitää tehdä sillä kokoonpanolla joka kotonakin on, eli jos on nyt ihan pakko sinne sairaalaan päästä, niin äiti sinne mukaan nukkumaan.

T. lastenlääkäri

Vierailija
14/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuvuttaako äitiä ja valvottaako vauva?

Baby blues -palvelun avulla ensikodeissa autetaan vauvaperheitä synnytyksen jälkeisen masennuksen kohdatessa tai vauvan vaikeahoitoisuuden vuoksi. Näihin palveluihin kuuluu myös itkuvauvojen unikoulu, äitien ryhmiä ja neuvontapuhelin.

Näitä palveluja on seuraavilla paikkakunnilla: Helsinki, Jyväskylä, Kotka, Kuopio, Lahti, Oulu, Outokumpu, Raahe, Rovaniemi, Tampere ja Turku.

Lisätietoja

Ensi- ja turvakotien liitto

johtaja Sinikka Kuosmanen

Puh. (09) 4542 4436

Sähköposti: sinikka.kuosmanen(ät)ensijaturvakotienliitto.fi

http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/tyomuodot/baby_blues/

Vierailija
15/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmaan huutaakin ja aina pidempään, kun et kerran pysy päätöksessäsi vaan aina ennen pitkää myönnyt. Kannattaa katsoa peiliin.

Minä en ollut tuo äskeinen kirjoittaja. Mutta niinkuin kirjoitin aiemmin, on neuvolasta kolme kertaa käsketty lopettaa kotiunikoulu ja alkaa taas syöttää yöllä, koska unikoulusta ei ole ollut minkäänlaista apua heräilyyn. Miksi minun siis pitäisi katsoa peiliin? Olen siis kolme kertaa kaksi viikkoa ollut lähes kokonaan nukkumatta, ei sitä kauaa jaksa. Mielestäni en ole tehnyt mitään väärin siinä että olen kuunnellut itseäni ja omaa jaksamistani, joka on äärirajoilla.

Vierailija
16/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammisaari (sairaala) on lähin unikoulu. Tai ainakin oli 2008, kun tilanteemme oli tismalleen sama kuin teilläkin. Lisäksi ensi -ja turvakodilla toimii rytmiblues, joka tosin ei vastannut tarpeitamme, mutta saimme kuitenkin hyviä näkökantoja ja vinkkejä - soita siis sinne.

Tsemppiä teille, tiedän täsmälleen miltä tuntuu valvoa kuukaudesta (ja vuodesta!) toiseen lapsen kanssa. Ja ei paljon naurata ehdotukset tapsutteluista ja tepsutteluista tai muista hyvistä vinkeistä ("muistatte sitten säännöllisen iltarytmin ja päläpäläpälä"). Ja sitten ympäristön kannustus: "no kuka sitä unta kaipaa"? Jatkuvan univajeen tiimoilta perheemme rakenteet hajosivat, ja hyvä ettemme eronneet. LÄhellä oli.

Mutta joo, on tutkittu, että jotkut lapset ovat erityisen herkkiä heräämään aina kevyen univaiheen aikana - eli n. 45 min välein - eivätkä kykene itse saattamaan itseään takaisin uneen. Ja tässä kohtaa he tarvitsevat vanhemman apua. Vanhempaa ei taas helpota se, että aikuisen luontainen unirytmi on 90 min. Kun vauva herättää aikuisen juuri hänen syvän unen aikana, on se erityisen haitallista. Itseasiassa tätä menetelmää on käytetty kautta aikojen kidutusmenetelmänä.

Lohdutukseksi: meilläkin lopulta aika helpotti, vaikkakin vielä lähes kolmivuotiaana yöt voivat olla levottomia ajoittain. Selvitä kuitenkin se tammisaari+rytmiblues+jos mitenkään saisit lapsiperheiden kotipalvelua arjen avuksi edes kerran vkossa. Tai voisitko palkata jonkun nuoren muutamaksi tunniksi kerrallaan vaikka viemään vauvan kävelylle, jotta saisit levättyä? Koeta keksiä mitä tahansa, että saisit univajettasi pienennettyä.

Tsemppiä!

Vierailija
17/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai siis kokeilitte olla antamtta, mutta annoitte kuitenkin?

Aika sitkeä sissi teillä, jos kaksi viikkoa jaksoi yöt huutaa.. :) Omani (2kpl) ovat tyytyneet kohtaloonsa kolmen yön sisällä, eka yö molemmilla ihan kamala, toisena ja nukuttiin, kolmas ekalla täyttä unta läpi yön, toisella muutamalla heräämisellä.

Vierailija
18/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siis samanlainen julli, nyt 1-vuotias poika.

Pariin otteeseen 8 kk:n iästä (sit 10 kk, sit 12 kk) alkaen olen kokeillut kotiunikoulua/tassuttelua, mutta lapsi saa siitä lähinnä raivasit ja vain huutaa, huutaa sängyssään.

Meillä onneksi mies samassa kaupungissa töissä ja pystyy välillä yöllä auttamaan jos olen ihan poikki (esim. nyt välillä alkuraskaudessa ja kun poika paljon sairastellut).

Meillä myös ongelmia rauhoittua iltaisin. Poika ei ole koskaan huolinut tuttia/rätti/unilelua/äidin paitaa. Nukahtaa syliin, jos umpiväsynyt, muuten pitää pitää sängyssä kiinni. Oppi kävelemään 8 kk:n iässä ja on ollut siitä lähtien kova liikkumaan. Jos ei pidä kiinni, lähtee seikkailemaan.

Nukkuu onneksi hyvin päivällä, esim partsilla saattaa vetää 2-3 h. Mä yritän silloin mahdollisuuksien mukaan nukkua.

Imetyksen lopetin (tai lapsi lopetti) 4 kk:n iässä. Juo maitoa yön aikana ehkä 4 dl. Ollaan koitettu vähentää, mutta sitten vaan huutaa. Tietää vielä, että molemmilta saa. Nukkuu perhepedissä ja annetaan purkkinannia huoneenlämpöisenä, ettei tarvitse nousta sängystä

En siis valitettavasti osaa auttaa. Lähetän tsempitykset ja voimia. Kirjoitan kyllä tälle palstalle, jos jotain keksin.

Onko teillä muuten vakuutus? Mä katoin, että Mehiläisessä oli jossain vaiheessa joku unikoulujuttu? Korvaiskohan se?

ei rauhoitu tassun alle ollenkaan,

Lapsi vaan nousee seisomaan sängyssään, ja jos laittaa makuulle, nousee samantien, ja huutaa siinä, tassuttelu on siinä pystyasennossa aika vaikeaa. Ei siis rauhoitu siitä tippaakaan, päinvastoin, hermostuu lisää.

Syö vielä kaksi kertaa yöllä, ja heräilee muutenkin itkemään noin 8-12 krt yössä.

mikään ei viittaa mihinkään allergiaan tai sairauteen joka tuon heräilyn aiheuttaisi.

Nukahtaminen on myös tuskien takan, alan olla henkisesti rikki.

Vierailija
19/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne jäi tuttipullo ja yösyötöt, jatkossa ehkä kerran yössä piti käydä paijaamassa, jos sitäkään. Lapsi silloin 1,5v.

Kotona huusi ja heräsi pirteäksi kun yritettiin unikouluttaa. Herätti vuotta vanhemman veljensä ja alkoivat sitten aamuyöstä leikkiä pikkuautoilla..

Vierailija
20/54 |
05.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei tarvitse tuon ikäinen yöllä maitoa enää. se on valitettavasti niin et kerrasta poikki. tuskin huutaa oikeasti montaakaan yötä kun et vaan anna maitoa. parhaiten lähtee käyntiin niin että isä aloittaa unikoulun, ei haise maidolle ym ja silloin yhteistuumin autatte lapsen yösyötöistä pois. voi silti heräillä öisin mut tietää aika pian ettei heru. siinä täytyy olla todella päättäväinen, luultavasti on vaikeutunut tuo prosessi jos olet jo 3 kertaa yrittänyt ja lapsi on saanut pitää turvamaitonsa. entäs uniriepu, lelu. tuon ikäinen todellakin pärjää ilman yöruokaa. suurin osa tuttavieni lapsista on n 8kk opetettu olemaan ilman yösyöttöjä, alkoivat heräilemään enemmän ja enemmän sen tissin/pullon perään. tilanne rauhoittui ja yöt parantuivat huomattavasti sen jälkeen. omalle lapsellemme tehtiin tuo yli 1 vuoden ikäisenä ja huusi monta yötä kun leijona, mutta pidettiin korvatulppia ja vuoroteltiin ja lapsi alkoi nukkua paremmin ja syödä päivällä paremmin. tsemppiä. vieraan pitämä unikoulu on lapselle varmasti vaikeampaa ja itkee senkin edestä jos ei tuttua hahmoa tule tyynnyttelemään. meillä siliteltiin/tassuteltiin lasta ei jätetty yksin, ei saanut vaan maitoa.

tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän