8v erityislapsi uimahallissa... kuinka toimia?
Uimahallin järjestyssäännöissä sanotaan, että kouluikäiset lapset eivät enää saa mennä "väärän" sukupuolen pukeutumis- ja sanunatiloihin. Miten toimin 8v erityislapsen kanssa, joka ei taitaisi selvitä pukuhuoneesta liukastumatta tai saunasta kaatumatta kiukaalle ilman aikuisen valvontaa (adhd)? Kuinka voin käydä lapsen kanssa uimassa? Onko pk-seudulla jossakin uimahallissa "perhepukuhuoneita"?
Kommentit (66)
Oletko itse lukenut viestejä? Jos olet huomaat että minun viesti tuli ennen kuin sinulle valkeni tämä hämmästyttävä oivallus että pukukopissa saattaisi olla muitakin ihmisiä kuin sinun lapsi.
vien lapsen ehdottomasti naisten puolelle? Missä? Olen vain kysynyt kuinka toimia ja onko perhehuoneita. Olet nyt vain lukenut kysymykseni ja kommenttini kuin piru raamattua. Tästä tuli jokin elämää suurempi vänkäys vaikka kysymys oli yksinkertainen. Ja olen vastaukseni saanut: on perhepukuhuoneita, se siitä ja arrivederci.
ap (lähtee nyt uimaan... varokaa siis hullua adhd:ta joka tuijottaa pillujanne uima-altaalla, kun joutui tyytymään perhepukkariin)
ap
kirjoitin omaani silloin kun sinä lähetit omasi. Katso ajat.
Kuvottaa ajatus siitä, että elän tämmöisten ihmisten keskuudessa. Heippa vaan av-palsta taas tältä päivältä ja ap:lle tsemppiä elämään erityislapsen kanssa välittämättä asiattomuuksista!
ps. En itsekään veisi ko. 8-vuotiasta naisten pukuhuoneeseen, mutta se ei liity tähän. Viestien sävy on jotain ihan uskomatonta.
Tiedän tunteen ja en voi ymmärtää tuollaisten ihmisten asenteita... Mutta kyllä heidänkin ajatusmaailmansa muuttuu jos/kun omalle lapselle käy jotain. Tiedän yhdenkin snobin kuka ei voinut sietää vammaisia millään tavalla ja aina vain halveksi, kuinkas sitten kävikään kun oma lapsensa kaatui asfaltille ja vammautui.. Mielestäni kaikki ollaan tasa-arvoisia vammoistamme huolimatta. Mutta siis asiaan, kyllä joku ratkaisu tuohon uimahalliongelmaankin varmaan löytyy. Tsemppiä!
käynyt uimassa aikuisen kehitysvammaisen miehen kanssa. Olen siis itse nainen. Hän ei olisi pärjännyt yksin miesten puolella, joten kysyin kassalta, miten toimitaan ja saimme luvan mennä naistenpuolelle molemmat. Mies oli silloin vajaa 40v. ja minä reilun 20, jos nämä asiat tähän nyt vaikuttaa. No, joka tapauksessa tuo tuntui silloin hyvin luonnolliselta ja käynnit sujuivat hyvin yhtä poikkeusta lukuunottamatta (ulkomaalainen nainen haki uimavalvojan, kun saunassa oli mies). Sekin tilanne meni selittämällä ohi, saimme jäädä.
NYT en tiedä, olisiko minulla pokkaa viedä aikuista miestä naistenpuolelle uimahallissa, ymmärsi hän miesten ja naisten erojen päälle tai ei. Omat lapseni ovat sinut kehitysvammaisuuden kanssa, he tuskin häpeilisivät tuollaista tilannetta, mutta sen tiedän, että omien luokkakavereidensa kanssa eivät halua tulla alasti vastakkain uimahallissa.
Pointti oli siis se, että ymmärrän ap:n huolen, kaikki lapset vain eivät iästä huolimatta selviä yksin "omalla" puolellaan. Mutta silti, vaikka meiltä aikuisilta löytyisi ymmärrystä ja suvaitsevuutta (mitä tosin ei tästä ketjusta huomannut!!!), eri sukupuolta olevien kaverusten tapaaminen uimahallissa ei varmasti ole kivaa kummallekaan.
Onneksi joku löysi tuon Itiksen!
Myös ADHD. Poika pienikokoinen joten uskallan ottaa vielä naisten puolelle. Ja tulen ottamaankin.
Kukaan saunassa ei edes tajua poikani ikää.
Ja ei ole tosiaan vielä kiinnostunut katselemaan naisia seksi mielessä.
Ap, tee niinkuin järkesi sanoo
Millaisia ihmisiä, äitejä ja naisia täällä oikein kirjoittaakaan!! Nyt silmä käteen ja lukekaa viestit tarkkaan, niin näette miten ilkeitä olette. :-( Onneksi en ole livenä tällaisiin ihmisiin törmännyt.
Ap ei ole missään antanut ymmärtää, että ajattelisi vain omaa "kultamussukkaansa", vaan nimenomaan yritti kyselemällä selvittää käytäntöjä ja yleistä mielipidettä. En minäkään tullut ajatelleeksi ennen kuin omani olivat kouluikäisiä, että alle 10-vuotiaita (tämä siis raja joissain uimahalleissa) jo haittaa vastakkaisen sukupuolen olo samoissa pesutiloissa.
En ole koskaan ajatellut pesu- ja pukutilojen olevan jotain kyttäyspaikkoja, joten itseäni ei haittaisi myöskään, jos pukutiloissa olisi poikia, jos ovat vielä alle murkkuja kuitenkin. Mutta tottakai pystyn ymmärtämään, että kaikki eivät ajattele kuten minä, joten kun ekaluokkalainen poikani ei vielä uskaltanut yksin miesten puolelle, järjestimme uimareissut aina niin, että isä ehti mukaan, kunnes poika jo koki pärjäävänsä yksinkin. Mutta toisaalta ihmettelen, opettaako joku lapsilleen, että alastomuus on jotain ihan järkyttävän noloa, ei sekään hyvä lähtökohta ole. Ihan tavallinen asia, mitä ei tarvitse korostaa eikä ihmetellä, muttei hävetäkään. Asenteet tarttuvat tosi helposti lapsiin, ihan huomaamatta.
NYT en tiedä, olisiko minulla pokkaa viedä aikuista miestä naistenpuolelle uimahallissa, ymmärsi hän miesten ja naisten erojen päälle tai ei. Omat lapseni ovat sinut kehitysvammaisuuden kanssa, he tuskin häpeilisivät tuollaista tilannetta,
Melkein tärkein unohtui! Vaikka itselleni ja omille lapsilleni tämä ei olisi ongelma, on myös aikuisia (ja lapsia myös tietysti!), jotka eivät koe tuollaista tilannetta mukavana, vaan ahdistavana ja nolottavana. Siksi ehkä nykyään toimisin toisin.
oma lapseni on juuri uimakoulussa, jossa 5-7 vuotiaat (eli esim. 7,5 vuotiaat) menevät kaikki saman pukkarin ja suihkun kautta uimaan, ja riisuminen ja pukeminen vielä perhepukkarissa, jossa kaikkien vanhemmat ja sisarukset pörräävät.
Mikä kahdeksanvuotiaalla on ollessa uimahallin pukkarissa "väärällä" puolella, jos ei kerran omalla puolellaan pärjää?
Mikä maaginen raja kulkee 7 ja 8 - vuotiaan välillä? Ymmärrän kyllä että yli 10-vuotiaat alkavat olla siinä iässä että itsekin haluavat "omalle" pukkaripuolelleen, eivätkä suostu enää muuhun järjestelyyn.
ADHD lapsi saattaa esim. eksyä, unohtaa avaimensa, uima-asunsa, polttaa itsensä saunassa jne. ilman valvontaa... Mikä on aikuisen naisen itsetunnossa vialla jos ei kestä koulupojan katsetta, sitäkään en ymmärrä? Katsokoon jos kiinnostaa, uteliaitahan lapset ovat kaiken ikäisinä.
Kun ilmeisesti olette päättäneet että kultamussukan oikeus uimaretkeen jyrää kaikkien muitten ihmisten oikeuksien yli. Niinkuin vaikka 8-vuotiaan tytön oikeuden olla rauhassa pukukopissa ilman että sinne tulee samanikäinen poika vaikka omalta luokalta.
alle kouluikäisenä kulki kansani naisten puolella. Sitten myöhemmin jonkun kerran ollaan oltu sellaisessa perhepukuhuoneessa, mutta yleisesti on käynyt isänsä tai enonsa kanssa uimassa, joskus on saatu myös miespuolinen avustaja mukaan.
Naisten puolelle en häntä ottaisi vaikkei hän itse siitä kärsisikään tai ole sukupuoliasioista kiinnostunut, tytöille se voi silti olla varsin epämiellyttävää. Jos mies on ollut reissussa siten ettei ole päässyt mukaan uimaan eikä miespuolisia uimakavereita ole ollut tarjolla niin olen voinut yrittää löytää lapselle kotiin hoitajan siksi aikaa kun käyn pikkusiskon kanssa uimassa. Tais itten vaan odotetaan kunnes isi tulee kotiin.
jos lapsen isä ei ole maisemissa niin sitten jätätte uinnin väliin.
t.adhdn ja tavisten äiti
kouluikäinen lapsi kuuluu omalle puolelleen jos lapsen isä ei ole maisemissa niin sitten jätätte uinnin väliin. t.adhdn ja tavisten äiti
Uimaan vaan!
Juuri sinun lapsellesi ap, uiminen voi olla hyvinkin tärkeää motoriikan ja aistiherkkyyksien takia. Erityislapsen äitinä joudut varmasti muutenkin näiden hyökkäysten kohteeksi. Älä nujerru. Kulje vaan omaa valitsemaasi polkua :-)
Jos näin pienestä muut uimahallissa häiriinyyvät/ traumatisoituvat on syyt jo muualla.
Uimaan vaan! Juuri sinun lapsellesi ap, uiminen voi olla hyvinkin tärkeää motoriikan ja aistiherkkyyksien takia. Erityislapsen äitinä joudut varmasti muutenkin näiden hyökkäysten kohteeksi. Älä nujerru. Kulje vaan omaa valitsemaasi polkua :-) Jos näin pienestä muut uimahallissa häiriinyyvät/ traumatisoituvat on syyt jo muualla.
Ap kyllä sanoi jo monta viestiä sitten että valitsee sen perhepukuhuoneen eikä edes halua viedä poikaa naisten puolelle. Mikä mun mielestä on hyvä asenne. Itsekin erityislapsen äitinä osaa katsoa asioita myös muiden kannalta enkä halua aiheuttaa kiusallisia tilanteita alakoululaisille tytöille.
Jos se isä on jostain syystä reissussa eikä perhepukuhuonetta ole käytössä eikä lapselle löydy ketään miespuolista saattajaa niin ei se yhden uimakerran väliinjättäminen sentään maailmaa kaada. Mut se jos erityislapsen äitinä kuvittele että koko maailma pyörii mun lapseni ympärillä voi aiheuttaa ongelmia.
49
Lisäksi siellä taitaa olla myös kouluikä rajana, jolloin lapsi pitää mennä omaa sukupuolta olevien pukuhuoneeseen. Luoja, mitä viestejä kirjoituksesi sai aikaan. Tähän aikaan aamupäivästä täällä taitaa olla vaan vi....tuneita av-mammoja. Tsemppiä ja hauskoja uinteja!
8vee tyttö on isänsä kanssa samassa pukkarissa, kun mulla on 5vee ja vauva ittellä? Herra jee...
erityislasten kanssa uimassa oleville.Suosittelen kyselemään..Ainakin tikkurilassa,hakunilassa,järvenpäässä ja tuusulassa löytyy..
En kyllä naisten puolelle enää menisi,en aikuisten vaan samanikäisiä tyttöjä ajatellen.Voisi olla noloa törmätä luokkakaveriin tai rinnakkaisluokkalaiseen suihkussa.Aikuisten nyt ei luulisi olevan noin ahdasmielisiä,kyllä siellä näkee tyttöjäkin jotka tuijottavat ja osotteleva,joten eiköhän tämäkin ole ihan käytöstavoista kiinni...
Tsemppiä ja toivotaan että pääsette uimaan ilman isänkin seuraa:)
Adhd ei tarkoita käytöshäiriöitä. Vain 25% adhd lapsista kärsii käytöshäiriöistä.
Nyt loppu heti tollaist asiattomat vikinät, kun ei siellä nupissa ole mitään tietoa.
Enkä ole ap!
että koska lähiuimahallissamme ei ole perhepukuhuoneita, 8-vuotias asperger-poikani on ollut ajoittain minun mukanani naisten puolella. Ei tiiraile yhtään mitään, ja kokonsa puolesta ette edes tajua, että hän on jo sen ikäinen...
Eihän se ideaali ratkaisu ole, mutta jos isä ei ole kotona, en tuollaisen takia jätä uimahallikäyntiä väliin. Aika karua, jos aikuiset naiset ovat vieraantuneet suomalaisesta saunatraditiosta niin pahasti, että ujostelevat kahdeksanvuotiasta. Sen ikäiset tytöt taas eivät pidä tilannetta vielä outona, ainakaan oman kokemukseni perusteella (isosiskonsa kavereineen ei ainakaan ujostele).
Oletko itse lukenut viestejä? Jos olet huomaat että minun viesti tuli ennen kuin sinulle valkeni tämä hämmästyttävä oivallus että pukukopissa saattaisi olla muitakin ihmisiä kuin sinun lapsi.