Kuka muistaa, kun kerroin vuosi sitten täällä velkaongelmastani?
Ja siitä, että on helpotus päästää asiat ulosottoon? Haluatteko kuulla, mitä minulle kuuluu nyt?
Kommentit (14)
Vuosi sitten huomasin, että velkaantumisessani oli tullut seinä vastaan. Vippejä, kulutusluottoja, luottokortteja yms. yms. niin paljon, että niiden maksut ja lyhennykset alkoivat olla tosi mahdottomia hoitaa ->salaa mieheltänikin. Yksi laina meni sitten pitkäksi ja sitä kautta tuli maksuhäiriömerkintä. Jotenkin ( en nyt ryhty tunteitani tässä erittelemään tarkemmin) annoin sitten vain mennä.
Kotiin tuli päivittäin kasa perintätoimistojen kirjeitä, haasteteita ja ulosottoviraston kirjeitä. Jätin kaikki tyynesti hoitamatta ja keskityin hoitamaan vain asuntoon, ruokaan ja perheeseen liittyvät menot. Luottokorttini otettiin pois -> sain op:n sekä tapiolan visa eleoctronit. Niillä olen pärjännyt vallan mainiosti viimeisen vuoden, vaikka täällä muuta silloin veikattiin. Jopa sitä Tallinnaa kauempana olen ulkomaillakin ollut, eikä electronin kanssa ole ollut mitään ongelmaa.
Viime kesän jälkeen postin tulva laantui ja alkoi tippumaan maksuhäiriömerkintöjä, en ole tarkastanut montako niitä nyt on, mutta aika monta.
Vaihdoin lokakuussa työpaikkaa, senkin piti olla minulle mahdotonta, niin tällä povattiin. Tilasimpa muuten viime viikolla uuden kännykän ja liittymänkin, vaikka minulta on luotot menneet ja sain jatkoa asuntolainaankin tuosta vain.
Mieheni tietää nyt tilanteestani ja olemme tämän asian selvittäneet keskenämme ja niin edelleen. Maksan nyt sitten maailman tappiin asti ulosottoon sopimani kuukausimaksun verran ( uo oli erittäin halukas tekemään maksusuunnitelman).
Jos joku kysyy, miksi matkustat tai hankit puhelimen kun sinulla on velkaa, voin kertoa että en voi käsittääkseni lopettaa elämistä kuitenkaan. Maksan vanhoja velkojani korkoineen vielä pitkän pennin ja minun panokseni on se kuukausittainen summa, kaikki muu jää perheelleni.
Emme elä köyhyydessä, meidän ei ole tarvinnut kieltäytyä suvun riennoista kuten täällä pelättiin, minun ei tarvitse hävetä yhtään mitään. Olen töpännyt ja rangaistukseni on vähintään 15 vuoden pituiden kakku, luottotietoni voivat olla mennyttä iäksi.
Ai niin, mitään en voi periä vanhemmiltani joten sekin asia hoidetaan siten, että kieltäydyn perinnöstä lasteni hyväksi.
Missään vaiheessa ei ole silti tullut mieleen, että olisin tämän takia jotain dramaattista tehnyt ja ainoa syy, miksi kirjoitan on se, että sinä joka olet samassa tilanteessa, älä lannistu. Ei tämä tosiaankaan ole maailmanloppu!
Hoidin sen kuitenkin mielestäni paremmin kuin ap. Hain ja sain pankista lainaa ja maksoin kaikki velat pois. Nyt on vähän katsottava ja harkittava miten rahat käyttää mutta olo on mahtava.
Laskut maksan aina sitä mukaa pois kun posti niitä tuo (ennen en siis uskaltanut avata niitä) ja saan jopa 100e kuussa säästöön.
Elämä on ihanaa kun talous on kunnossa :)
asiallisesta ja toivoa valavasta kirjoituksestasi. Ja kiitos kun viitsit tänne kirjoittaa.
Uskon itse jo huomiseen, olen aika hyvin saanut asiat jo hoidettua, tosin luottomerkinnät meni, lainaa en saa, enkä saanut kyllä puhelinliittymääkään kun yritin sitä halvempaan vaihtaa.
Mutta elämässä on niin paljon hyvääkin.
Tosin vaikeaksi tämän tekee sen että olen yh ja kannan kaiken ns. yksinäni. Se tekee tästä joskus raskasta :(
Kivaa ja mukavaa kesää sinulle :)
meinaan vaan että päästin itseni myös aikanaan tuohon samaan jamaan eli luottoja alkoi olla vähän joka suunnasta ja luottoja maksettiin luotolla. Lopulta en enää pysynyt perässä mikä lasku kuuluu minnekkin kun tuli huomautusta ja huomautusta. Joten annoin myös vaan mennä. En maksanut yhtäkään luottolaskua - pelkät pakolliset eli vuokra, sähkö, puhelin ja vakuutukset. Ja sitten sovin myös UOn kanssa kuukausierät. Helpotti elämää kummasti, pääsin kerralla kaikista luotoista eroon (tai sitä mukaa kun ne meni ulosottoon). Tässä meni pari vuotta ja nyt on kaikki velat maksettu. Eli saan sitten jossain vaiheessa luottotiedot takaisin. Olen myöskin oppinut elämään ilman luottokortteja eli hallitsen rahankäyttöni nyt paremmin kuin ennen. En myöskään lopettanut matkustamista tai mistään ei tarvinnut karsia, oli vaan helpompi maksaa luotot yhteen paikkaan (toki korkojen kera). Se että menettää luottotiedot ei todellakaan ole maailmanloppu vaan itse asiassa jossain vaiheessa helpotus! Tsemppiä ap:lle :D
Olen 28-vuotias kunniallinen, työssä käyvä ja akateemisesti koulutettu veronmaksaja ja mulla ei koskaan ole ollut tavallista pankkikorttia! Visa minulla on hätätapauksia (matkoilla) ja nettiostoksia varten mutta se on kotona, en ikinä pidä sitä lompakossa ja siinäkin minulla on vain 800 euron luottoraja.
Maksoin muuten viime viikolla lentoliput netissä Visa electronilla, samoin tilasin vaatteita brittiläisestä nettikaupasta visa electronilla. Eli se kyllä onnistuu. Olen myös matkustanut melkein maapallon ympäri elämäni aikana ja aina olen electronilla pärjännyt.
Mutta mielenkiintoista on se, miksi jotkut ihmiset eivät osaa hallita rahankäyttöään. Eihän se luottokortti mitään yksistään tee vaan se ihminen, joka sitä hallitsemattomasti käyttää.
Äärimmäisen yksinkertainen on se elämäntapa, ettei koskaan kuluta enempää kuin on tilillä, vaikka luotolla maksaisikin. Eli luottoa käytetään vain poikkeustapauksissa, esim. ulkomailla, nettiostoksissa, ulkomaan matkan maksamiseen (sen turvaamiseksi, että saa rahansa pois, jos firma töppää). Ja luottolaskuun on oltava raha jo olemassa, luotto maksetaan pois heti seuraavassa kuussa tilillä olevista rahoista - eikä makseta luotolla luottoa. Tilillä on aina oltava n. 1-2kk palkkaa vastaava hätävara, ettei kaikkea yllättävää (lääkemenoja, kodinkoneen rikkoutumista, auton huoltoa tms.) tarvi maksaa rahalla jota ei ole nyt eikä ensi kuussakaan.
olet aivan oikeassa. Visa electron-kommenttini oli todellakin vain sivuhuomautus liittyen siihen kun täällä joskus siitä puhutaan sellaisena alemman luokan korttina, jolla ei pärjää=)
Mutta mielenkiintoista on se, miksi jotkut ihmiset eivät osaa hallita rahankäyttöään. Eihän se luottokortti mitään yksistään tee vaan se ihminen, joka sitä hallitsemattomasti käyttää.
Äärimmäisen yksinkertainen on se elämäntapa, ettei koskaan kuluta enempää kuin on tilillä, vaikka luotolla maksaisikin. Eli luottoa käytetään vain poikkeustapauksissa, esim. ulkomailla, nettiostoksissa, ulkomaan matkan maksamiseen (sen turvaamiseksi, että saa rahansa pois, jos firma töppää). Ja luottolaskuun on oltava raha jo olemassa, luotto maksetaan pois heti seuraavassa kuussa tilillä olevista rahoista - eikä makseta luotolla luottoa. Tilillä on aina oltava n. 1-2kk palkkaa vastaava hätävara, ettei kaikkea yllättävää (lääkemenoja, kodinkoneen rikkoutumista, auton huoltoa tms.) tarvi maksaa rahalla jota ei ole nyt eikä ensi kuussakaan.
pyydä vanhempiasi tekemään testamentti lastesi hyväksi. Silloin ei ainakaan ulosotto varmasti pääse käsiksi perintöön..
on kyse? Meillä miehellä oli velkaa melkein 300 000 Euroa, vaikka se puolittui verovelkojen vanhettua eli summa oli alunperin vieläkin isompi. Kyllä se hurjalta summalta tuntuu vieläkin, mutta velkasaneeraus pyörii nyt hyvin ja se loppuu vuoden päästä. Onneksi ihmisen on mahdollista päästä jatkamaan elämäänsä myös ylivelkaantumisen jälkeen. Eikä siinä helpolla pääse, vuosien ulosotto ja sen jälkeen vielä velkasaneeraus tiukkoine sääntöineen. kyllä siinä virheistä on tullut maksettua ja kukapa sitä tarkoituksella asiansa mössii.
pyydä vanhempiasi tekemään testamentti lastesi hyväksi. Silloin ei ainakaan ulosotto varmasti pääse käsiksi perintöön..
Perinnön osuessa kohdalle ap vain "kieltäytyy" siitä, joten se siirtyy ap:n lapsille. Jos isovanhemmat testamenttaa omaisuuden lapsenlapsille, tulee enemmän veroja heille maksettavaksi. En ole tästä nyt ihan satavarma, mut näin muistelisin.
Nyt maksat turhia ulosottomaksuja, -korkoja ja -kuluja. Olisi kannattanut hakea pankista lisää lainaa tai maksaa pelkästään korkoja asuntolainasta, jolloin olisit voinut maksaa muut rästisi pois. Nyt maksat lainoistasi monin kertaisesti kun joudut maksamaan ylimääräisiä kuluja, mutta hyvä jos sinä olet onnellinen ja matkustelet miellummin kun teet järkeviä ratkaisuja...
Sukupolven yli testamenttaamisen ansiosta suvulta jäävät myös yhdet perintöverot maksamatta. Esimerkiksi kesämökin voi testamentata suoraan lapsenlapsille, vaikka elinikäinen hallinta- ja käyttöoikeus olisikin vanhemmilla. Hallinta- ja käyttöoikeus madaltaa myös omistuksen arvoa ja alentaa näin maksettavaksi lankeavia perintöveroja.
Kerrothan