Töihin paluu ja imetys
Jos äiti palaa töihin heti äitiysloman jälkeen, imetys saattaa hankaloitua tai jopa keskeytyä. Milloin palasit töihin äitiyslomalta tai perhevapaalta? Jatkoitko imetystä vielä työt aloitettuasi? Miten se sujui? Pumppasitko työpäivän aikana maitoa vai toiko puolisosi tai joku muu lapsen töihin vai menitkö kotiin imettääksesi lasta? Oliko imetys syy sille, että päätit jatkaa perhevapaata? Entä olisitko valmis työsi tai urasi vuoksi pumppaamaan maitoa, keskeyttämään imetyksen tai vähentämään sitä? Kerro kokemuksistasi tässä keskusteluketjussa!
Kokemuksia käytetään tutkimuksessa, jota Työterveyslaitos ja UKK-instituutti tekevät perhevapaalla olleiden naisten työhönpaluusta ja siihen vaikuttavista tekijöistä.
Lisää tietoa tutkimuksesta löydät täältä:
http://www.ttl.fi/fi/tutkimus/hankkeet/nelli/Sivut/default.aspx
Kommentit (70)
Palaan töihin taloudellisista syistä äitiysloman päätyttyä, tyttäreni on silloin 9 kk. Aloitan työt osa-aikaisesti ja lasta hoitaa isä tai isovanhemmat. Lapseni oli 4,5 kk täysimetyksellä ja olen imettänyt lapsentahtisesti 6 kk asti jolloin neuvolasta neuvottiin "ateriarytmiin" siirtyminen vähitellen, yöllä toki vieläkin syödään toisinaan. Mielestäni vierotus rinnalta alkaa jo silloin kun lapsi alkaa syödä kiinteitä aterioita. Tällä hetkellä tyttäreni saa rintamaitoa aamulla, illalla ja yöllä mikäli herää syömään. Olemme siis tarjonneet vähitellen ateria kerrallaan rintamaidon sijaan korviketta.
Milloin palasit töihin äitiyslomalta tai perhevapaalta?
Vauva syntyi 17.11., menin töihin (uuteen työhön) 1.2. eli lapsi oli vähän yli 2 kk
Jatkoitko imetystä vielä työt aloitettuasi?
Jatkoin
Miten se sujui?
Hyvin, välillä takunnut stressin, tutin tai vauvan flunssan takia, mutta jatkettu on
Pumppasitko työpäivän aikana maitoa vai toiko puolisosi tai joku muu lapsen töihin vai menitkö kotiin imettääksesi lasta?
Pari kertaa olen pumpannut, yleensä mennyt ruokiksella kotiin imettämään ja syönyt samalla itse.
Olisitko valmis työsi tai urasi vuoksi pumppaamaan maitoa, keskeyttämään imetyksen tai vähentämään sitä?
Imetys on vähentynyt, mutta en ole tietoisesti vähentänyt sitä. Olisin valmis pumppaamaan ja olenkin pumpannut silloin tällöin. Nopeampaa ja "tehokkaampaa" kuin vauvan imu.
Itse pidin vanhempainvapaan lopuksi 7vko lomia, joten lapseni oli noin 11kk vanha aloittaessaan perhepäivähoidon. Vähensin imetystä päiväajalta (=työssäoloajalta) asteittain ja tein 6 tunnin työpäivää. Imetin töihin palatessa lapsen aamulla, hoitopäivän jälkeen kotiin päästyä ja illalla ennen nukkumaanmenoa. Kiinteitä meillä alettiin syömään 4kk iässä. Imetin häntä noin 12kk ja 1vko ikään, jolloin hän itse jätti iltatissin pois. Nyt olen rv 38+5 ja ajattelin toimia samoilla linjoilla myös toisen lapsemme kanssa.
Kyllä oli tuskaiset 3kk kun neiti itki päivät pitkät tissiä. Onneksi äiti sai lopetettua sen imettämisen.
Lapseni ovat saaneet olla jopa eskari-ikään saakka kotona, joten ei ole tarvinnut imetyksen lopetusta siinä suhteessa miettiä.
Aion mennä töihin kahdeksi päiväksi viikossa kun vauva on 9 kk. Mies on töissä kolme päivää viikossa. Täysimetin puoleen vuoteen, eikä vauva vielä syö kovin paljon kiinteitä mutta eiköhän se lisäänny, kun vauva jää maidotta päivisin. Työmatkoineen eroa voi tulla melkein 10 tuntia. Lypsämällä en saa paljon irti, mutta luulen että aluksi täytyy lypsää töissä ainakin kerran. Mielestäni pitäisi olla laissa säädettyä että imettävälle äidille täytyy töissä järjestää lypsytauko ja osoittaa tila jossa voi rauhassa lypsää! Jos se ei onnistu omissa tehtävissä niin tehtävien vaihto tai pidennetty äitiysvapaa vähän niinkuin varhennettu äitiysvapaa vaarallisten töiden vuoksi raskausaikana!
Mies olisi halunnut jäädä kokonaan hoitovapaalle, mutta imetyksen takia se ei ole mahdollista, meille on tärkeää että imetystä jatkuu ainakin kaksivuotiaaksi, joten ei haluta kauheasti vähentää - enkä jaksaisi täyttä työaikaa kun imetys luultavasti lisääntyy öisin ja iltaisin.
Ja sinulle joka luulit että imetyksellä ei ole mitään osoitettuja hyötyjä 6 kk jälkeen... keep on having that bad dream... Imetyksellä on pajon hyötyjä, tai pikemminkin imettämättömyydestä on paljon riskejä, alkaen jo ihan rahanmenosta ja lehmänmaidon tarpeesta.
Minä en nähnyt tässä mitään ongelmaa. Palasin töihin kun lapsi oli 7kk ja jäi isänsä kanssa kotiin. Lapsi on aamuvirkku, joten aamuisin häntä ei tarvinnut herätellä tissille. Ehdin monesti imettää pariinkin kertaan aamulla (5:30 ja 7:30) ja ehdin silti kahdeksaksi töihin. Työpäivän aikana pumppasin maitoa pois vain parina ekana päivänä, kun paita uhkasi kastua. Kotona pärjättiin soseilla ja juotiin vettä nokkamukista. Työpäivän jälkeen taas imetys ja illalla ja yöllä normaalisti.
Yöimetykset jätimme pois kun vauva oli 8kk. Sen jälkeen isä hoiti yöherätykset. Maito riitti hienosti pitkistä tauoista huolimatta. Ainoa rajoitus elämään oli, ettei työpäivän jälkeen voinut poiketa missään, vaan aina piti ensin tulla kotiin. Töitä järjestelin vain vähän: työhöni kuuluu myös joitakin ilta-aikaan pidettäviä palavereja. Aiemmin olin aina sopinut ne alkamaan klo 16 heti työpäivän päätteeksi. Nyt sovin ne klo 18, jotta ehdin välissä käymään kotona imettämässä.
oli 3,5 kk. Emme asuneet Suomessa ja äitiyslomani loppui silloin. Pumppasin maitoa kaksi kertaa työpäivän aikana ja töissä ollessani vauva sai maitoa pullosta. Kiinteiden maistelun aloitimme lapsen ollessa n. 5 kk ikäinen, siihen asti lapsi sai ainoastaan äidinmaitoa. Imetys ei mitenkään kärsinyt töihinpaluustani, yösyötöt muuttuivat kyllä tärkeämmiksi lapselle. Tämä on ilmeisesti hyvin tavallista äidin palatessa töihin, ainakin lastenlääkärimme meille jo etukäteen asiasta puhui. Kaikenkaikkiaan imetin lasta lähes 2-vuotiaaksi, jolloin olin jo uudestaan raskaana.
vauvan ollessa 7 kk, 1 v ja 1 v (kolme lasta; asumme ulkomailla). Ekaa imetin liki 2 vuotta, eli reilusti yli vuoden töihin paluun jälkeen. En pumppaillut, imetin aamuin, illoin ja öin. Kakkosen imetys pysähtyi omaan lääkitykseeni kun vauva oli 9 kk ja se oli minulle todella kova paikka, olisin vielä halunnut imettää. Kolmosta imetän edellen, olen siis töissä ja imetän aamuin, illoin ja öin. En missään tapauksessa luopuisi imetyksestä työni takia.
Olin suunnitellut pumppaavani töissä kerran, muuten olisin imettänyt aamulla, iltapäivällä, illalla ja yöllä normaalisti (työpäivät päättyivät kolmelta). Vauva myös suostui syömään tuttipullosta, joten pumpattua maitoa voisi isä käyttää päivisin.
Vauva päätti kuitenkin toisin ja lopetti rinnasta imemisen viikkoa ennen töihin paluutani. Otti kyllä koville, kun olin niin kaiken suunnitellut.
En olisi lopettanut imetystä töiden takia, ellei vauvani olisi itse sitä tehnyt.
Vauva oli silloin 10kk ja isä jäi pitämään isäkuukautta. Imetys on jatkunut entiseen malliin. Nyt vaan päivällä on tietysti vähän pidempi tauko. Vauva juo nokkamukista vettä kun olen pois ja syö kiinteitä ruokia. Yösyötöt vähän väsyttävät mutta kaksi isompaakin lasta ovat syöneet rintaa 2-vuotiaaksi(myös öisin)enkä nyt tätä kolmatta ala vierottamaan. Kaikki on sujunut yllättävän hyvin. Päivän aikana rinnat vähän täyttyvät mutta mitenkään kovin hankalaksi oloni ei ole mennyt.
Tuosta pumppaamisesta että vaikka olen imettänyt lapsiani yhteensä yli viisi vuotta, en ole oppinut pumppaamaan. En vain heru pumpulle. Ainakaan sellaisen työn takia jossa ei öitä olla pois kotoa ei imetystä tarvitse varmasti vähentää tai lopettaa. Normaalin työpäivän kyllä pärjää pumppaamattakin.
Pidän imetystä erittäin tärkeänä ja siksi jatkoinkin sitä vaikka opiskelinkin. Isovanhemmat hoitivat lapsia. Alkuun päivät olivat lyhyempiä, pisimmillään imetystaukoa taisi tulla satunnaisesti kuutisen tuntia. Kotiin tultuani vauva halusi HETI rinnalle ;) Pikkuhiljaa pidensin päiviä ja imetystä jatkui lähes kaksivuotispäivään saakka. En pumpannut koskaan koulupäivien aikana, mutta varastoon toki että vauvalla oli kotona maitoa. Se ei kylläkään kelvannut, kiinteillä ja vedellä vauva pärjäsi päivät. Urani takia en olisi valmis imetystä lopettamaan, mieluummin jään sitten kotiin kunnes lapsi on valmis vieroittumaan. Lähipiirissäni on kyllä paljon myönteisiä kokemuksia työelämän (täysipäiväisenkin) ja imetyksen yhdistämisestä. Varsinkin, jos lapsi aloittaa päivähoidon, on imetyksen jatkamisella ainakin muutaman kuukauden ajan huomattavia hyviä vaikutuksia (immuniteetti, turva, jatkuvuus...).
lapsen ollessa 9-kuinen taloudellistensyiden pakottamana, tai siis meistä pienempituloinen mies jäi hoitamaan lasta kotiin. Ero palkkojemme välillä oli merkittävä. En olisi halunnut töihin, mutta tilanteessa ei juurikaan ollut muita realistisia vaihtoehtoja. Jatkoin imetystä lapsentahtisesti iltaisin, öisin ja aamuisin. Pumppasin töissä alkuun kahdesti, myöhemmin kerran päivässä alkukuukaudet (muistaakseni 2-3 kk) lähinnä omaa oloani helpottaakseni. Lapselle maito ei juuri kelvannut kuin alkuperäispakkauksesta. Päivisin hän joi vettä ja oli kova syömään kiinteää ruokaa. Maitoa hän kaiketi sai tarpeeksi, imetyskertoja tuli kuitenkin vielä 4-6
/vrk. Ajattelin, että onhan tuon ikäisistä osa yövieroitettujakin. Viikonloppuisin ja lomilla lapsi kävi rinnalla myös päivisin.
Imetyksen jatkaminen helpotti töihinpaluuta sekä henkisesti, vaikka se ei helppo valinta (enemmän pakon sanelema ratkaisu kuin valinta) ollutkaan, että myös siinä mielessä, että töiden jälkeen sain lepohetken vauva rinnalla. En tiedä, miten olisin jaksanut töissä huonosti nukkuvan lapsen yöheräämisten kanssa, elleivät ne olisi hoituneet perhepedissä niin, ettei minun tarvinnut herätä.
Vieroitin lapsen pian hänen 2-vuotispäivänsä jälkeen, jolloin olin raskaana.
Tyypillistä että menin töihin pojan ollessa puolitoistavuotias, hän oli jo sitä ennen itse vierottautunut rintaruokinnasta. Tein aluksi 6 tuntista työpäivää jotta työhöän paluu olisi mahdollisimman pehmyt meille molemmille. Kaipuu kotiin ja lapsen luo oli alussa yllättävänkin suuri ja jouduin itse vierottautumaan kotipiiristä enemmän ehkä kuin poikani minun läheisyydestäni. Työhön paluu on yksi suurimmista elämänmuutoksista ja vieläkin palaan usein sen tunnelmiin.
Olen huomannut että vauvaloman jälkeen olen tehnyt töitä eri tavalla. En lähde mukaan mihin tahansa juttuun enkä jää ylitöihin. Minulla on ikäänkuin vaakakuppi jossa kotiasiat ja työasiat ja haluan pitää ne tasapainossa ja niin että laitan kotiasiat etusijalle. Näin on asenteeni muuttunut. Ennen työ hallitsi ajankäyttöä ja paljon myös ajatuksianikin.
Noin "iso" lapsi pärjäsi hyvin päiväkodissa ilman imetystä, mutta halusi rintaa heti kotiin tultuamme. Siitä tulikin mukava yhteinen tuokio.
Haluan uskoa, että imetys edisti myös lapsen terveyttä sillä hän ei ensimmäisen puolen vuoden aikana sairastanut ollenkaan. Korvakierre alkoi vsata kun lopetin 2-vuotiaan imetyksen.
Tässä tulee esille monen pitkä imetys ja työhön menoa ik. selitellään imetyksen jatkamisella. Ilmeisesti meidän olosuhteissa siihen ei olisi samanlaista tarvetta kuin vähemmän kehittyneissä oloissa joissa rintamaito on lähes ainoa ravintomuoto vauvoille. Ystäväpariskunta päätti viettää hääpäivää railakkaasti shampanjan ym kera vaikka äiti imetti -miten se mahdollista?? Niin että pumppasi parin päivä edestä maitoa ja nautti hääpäivän kemuista. Tämä on hyvä idea ja mieskin näytti tykkäävän. Huolettaa että monelta parilta jää oman suhteen ja seksin hoito jos/kun imetys jatkuu ja venyy.
kaksoset on nyt n. 10 kk ikäisiä. on ollut aikamoinen rumba. en olisi selvinnyt ilman oman äidin apua. mies on sellaisella alalla (taide) josta ei voi/uskalla olla perhevapaiden vuoksi pois. nyt palailen lopettamaan opintojani ja äiti on jäänyt eläkkeelle, joten hän hoitaa kaksosia kun itse opiskelen aluksi pieninä jaksoina. imetystä jatkoin haamurajaan 6 kk asti. olen muiltakin kaksosten äideiltä kuullu että oman äidin apu on ollut tärkeä, jotkut äidit on jääny töistä kokonaan pois tai ottanu vuorotteluvapaata tai vastaavaa. tää on hyvä ratkaisu nyt ja sitten voi laittaa tarhaan.
Olen kv-työssä ja äityisloma jäin lyhyeksi. Olimme jo lapsen 'tekovaiheessa' sopineet että isä (ei-suomalainen)jää hoitamaan lasta ja näin tapahtuikin. Oma työni on haastavampi ja parempipalkkaisempi kuin mieheni työ. Kaikki on mennyt ihan tappiin mutta täytyy myöntää että tämä on vahän niinkuin kauhun tasapaino, en tiedä miten kauan mieheni pinna kestää ja jossain vaiheesa pitää tehdä ratkaisu miten lapsen hoito järjestetään. Alkuun mies syötti vauvelia tuttipullosta ja nyt maistuu jo kiinteämpi. Oma imetykseni jäi lyhyeksi. On ihana tulla töiden jälkeen kotiin. Olen todella onnellinen lapsesta mutta hoitojärjestelyt painavat mieltä ja koen ajoittain huonoa omatuntoa. Ja mitä jos saamme toisen lapsen, kuka silloin jää lasta hoitamaan??
Milloin palasit töihin äitiyslomalta tai perhevapaalta?
vauvan ollessa 10kk
Jatkoitko imetystä vielä työt aloitettuasi?
Miten se sujui?
Kyllä. Ihan hyvin
Pumppasitko työpäivän aikana maitoa vai toiko puolisosi tai joku muu lapsen töihin vai menitkö kotiin imettääksesi lasta?
Lapsi söi soseita ja joi vettä mukista minun ollessani poissa. En pumpannut maitoa. Aluksi jouduin tyhjentämään pumpulla rinnat kotiin palattuani, kun maitoa jäi niin paljon vauvan syötyäkin.
Oliko imetys syy sille, että päätit jatkaa perhevapaata?
Rahallisesti ei ollut mahdollisuutta jäädä kotiin. Kunnassamme ei ollut tuolloin kuntalisää ja talous olisi romahtanut niin pahasti, että menoja olisi pitänyt karsia muiden lasten harrastuksista yms. eli menetys olisi ollut perheellemme liian suuri.
Entä olisitko valmis työsi tai urasi vuoksi pumppaamaan maitoa, keskeyttämään imetyksen tai vähentämään sitä?
Pelkästään työni ja urani vuoksi en. Perheen vuoksi kyllä.