Milloin ja miten lapsenne ovat oppineet lukemaan?
Meidän 5,5 vuotias alkoi eräänä päivänä kirjoittaa ja lukea helppoja sanoja. Ihan itsekseen on taidon oppinut ja olin aika yllättynyt kun ekan kerran näin hänen lukevan :)
Kommentit (7)
Itse olen ´opettanut´ eli kun lapset ovat olleet kiinnostuneita kirjaimista ja kirjoittamisesta, ollaan yhdessä opeteltu tavuja alkuun ja sitten ihan sanoja ja näin poispäin. Eivät siis itsestään vaan autettuina.
on tavannut puolisen vuotta, kirjaimet oppi vähän yli 2 v. Nyt odotellaan koska "kolahtaa" kunnolla :). Nyt on myös kausi, että haluaa kirjoittaa. Koko ajan kyselee kirjaimia milloin mihinkin sanaan. Tunnistaa myös sanoja, mutta voi olla "ulkomuistia" eli ei varsinaisesti osaa lukea
kautta. Toki olimme hänen aina kysyessään vastanneet kysymyksiinsä eli esim. kirjaimet ja opettaneet kirjainta vastaavan äänteen, mutta varsinaisesti lukemista emme harjoitelleet.
Nelivuotiaamme taitaa pian oppia samaan tapaan:)
Sitten vain tajusi. Kaksikielinen, oppi molemmat kilet samalla, tietty englannin sujuva lukeminen kesti kauemmin.
neljäs eli nuorin oppi eskarin jälkeen kesälomalla koulua odotellessa
Meillä esikoinen oppi eskarivuonna. Kakkonen koulussa vaikka osasi aakkoset sekä osasi laskemaan sataan 5v. Kolmas myös vasta koulussa joka alkaa syksyllä. En tiedä johtuuko esikoisen aiempi oppiminen siitä kun oli eskarissa koko päiväisenä ja muut ovat olleet vain eskari ajan 4h. Tehtäviähän tehdään myös muuna aikana vaikka opettajat muuta sanovat.
ja äänteistä. Olemme yhdessä tutkineet tavuja ja miettineet, mitä kirjaimia ja äänteitä sanoissa on. Vajaa 6-vuotiaana oppi sitten lukemaan ja nyt osaa jo aika hyvin kirjoittaakin, juuri kun täytti 6v.