Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletteko koskaan mokanneet todella pahasti töissä? oletteko jopa joutuneet eroamaan?

Vierailija
24.09.2005 |

Vai oletteko mokan jälkeen jatkaneet töissä?

Kysyn, koska olen itse juuri tehnyt töissä sellaisen megalomaanisen virheen, että monen hengen parin kuukauden intensiivinen työ menee hukkaan. Virhe paljastuu maanantaina, ja nyt joudun oikeasti miettimään jätänkö heti eroanomukseni vai onko mahdollista jotenkin tästä vielä nousta... Onko kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta?

Virheestä paljastan sen verran, että se liittyy EU-projektihakemukseen, joka tulee virheeni takia hylätyksi automaattisesti...

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin tällöin on mulle sattunut pikkumokia, kun on tullut kiireessä hutkittua vähän sinnepäin. Silloin olen lohduttautunut, että sattuu sitä paremmissakin piireissä ajatellen Jäätteenmäen eroskandaalia.

Tässäpä yksi esimerkki: aloitin uudessa työpaikassa ja kuukauden kuluttua minulta varastettiin työkannykkä. Minkäpä sille mahdoin, mutta olihan se noloa, että millainen huithapeli olen kun hukkaan tavarat. Sain uuden ja puolen vuoden sisään se tippui kivilattialle ja näyttöön tuli iso halkeama... Mutta tätä puhelinta käytin pari vuotta, kun en ilennyt kertoa, millainen mämmikoura olin ;-)

Vierailija
2/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta kukaan ei ole kuollut. onneksi en ole lääkäri... nyt kerään rohkeutta maanantaita varten, taidan mennä silloin heti pomon puheille, ei kai sitä auta lykätäkään. sittenhän sen näkee miten käy. jos työpaikka menee alta, niin sitten hankitaan uusi - jotain jossa ei ole rahallista vastuuta mistään!!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehan kertoon miten kävi, mä haluan tietää miten tää päättyy. Toivottavasti saat pitää työsi!

Vierailija
4/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi kerran työpaikan ikkuna (tai oikeammin parvekkeen ovi) huoneestani auki yöksi ja keksin sen vasta seuraavana aamuna matkalla töihin. Olin niin paniikissa, että!!!!! Ja kun tulin töihin, huomasin, että hallintojohtajan auto oli jo pihassa. Ajattelin, että nyt on tullut hälytys ja johtaja jo paikalla. Mutta hän oli vaan tullut aikaisin töihin, eikä se liittynyt siihen oveen yhtään. Olin siitä ovesta sitten ihan hiljaa. Mutta kyllä säikäytti. Ikinä enää en tuulettanut huonettani :-)

Vierailija
5/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen moka oli sellainen, että tein noin miljoonan markan laskuvirheen ja toisen firman toimitusjohtaja laittoi oikeuteen. Esimieheni ei halunnut kuunnella minun puoltani lainkaan, vaan meni selittelemään laskuvirhettä oman päänsä mukaan. En koskaan saanut selitystä, miksi minua ei otettu neuvotteluihin mukaan. Tosin tämän toisen firman toimitusjohtaja potkaistiin kesken oikeuskäsittelyn pois omasta firmastaan, joten hän taisi olla hankala tyyppi muutenkin. Siitä hommasta ei tarvinnut erota.

Toinen moka taas oli sellainen, että en osannut nuolla esimieheni peppua ja niin hän järjesti minulle potkut. Tosin pyyteli jälkeenpäin anteeksi ja selitteli, että hän nyt on vain sellainen. Ilmeisesti hän oli ajatellut, että kun hän laittaa kovan kovaa vastaan, minäkin alan nöyristelemään hänen edessään. Sitä en tehnyt, vaan lähdin töistä pois omalla hiljaisella tavallani ja järjestin itseni uusiin hommiin, jotta en tarvitse enää nöyristellä esimiesten edessä.

Vierailija
6/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kun kerroit! mulla on tässä omassani lähinnä hypoteettista rahaa mukana, mutta sitäkin enemmän... ja vaikutukset ulottuu ulkomaille asti. olo on hirveä eikä näytä paranevan vaikka äsken jo tuntui siltä. olen miettinyt sitäkin että jos potkut tulee, seuraako tämä virhe minua koko loppuelämän - työllistynkö enää ikinä? ilmeisesti ainakin viimeisin vastaaja oli työllistynyt mokankin jälkeen, se on lohduttavaa. onkohan työnhaussa mitään mahdollisuutta olla tuomatta julki syytä siihen, että edellisestä työpaikasta on joutunut lähtemään?

ap

Vierailija
7/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksi ihminen voi mokata niin isossa asiassa kuin annat tässä kuvan. Millaiset katselmointi,- seuranta-, tai varmistusmekanismit firmassanne oikein on? Jos puhutaan isoista summista tai muuten merkittävistä asioista, niin hyvin hoidetuissa organisaatioissa yleensä ovat sellaiset varmistusmekanismit, että yksilötason " hutit" pitäs tarttua seulaan. Prosessit kuntoon.

Vierailija
8/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin pari vuotta sitten työpaikassa, jossa edeltäjäni oli saanut potkut koeajalla sen takia, että ei osannut hoitaa hommiaan, vaikka paperilla oli minuakin kokeneempi. Sain kuukauden perehdytyksen ja ekana kuukautena kun tein hommia yksin, tajusin yhtäkkiä tehneeni mokan, jossa erään yrityksen liikevaihdossa näkyi muutaman sadantuhannen euron virhe. Tulos näytti liian pieneltä ja johto alkoi jo toimenpiteisiin ihmetellen, että miksi näin on käynyt, että liikevaihto on näin pieni. Ymmärsin, että joku moka on tapahtunut, mutta en ymmärtänyt missä vaiheessa virhe oli tullut ja murehdin sitä yhden pääsiäisen ja olin AIVAN VARMA, että edeltäjäni tavalla saan fudut.

Selitin epäilykseni ja mokani suoraan pomolleni ja yrityksen johdolle. Kerroin suoraan, että en ymmärrä, mistä on kyse, mutta aion selvittää asian. Sain apua ja aika pian selvisi, että moka oli yksinomaan minun, vaikka osittain selitin sitä tietotekniikkavirheeksi. Ei tullut fuduja ja ei ollut niin vakava paikka kun luulin, osittain johtui huonosta perehdytyksestäkin. Johto kertoi suoraan arvostavansa rehellisyyttäni ja he sanoivat, että erehtyminen on inhimillistä.

Kerro reilusti pomollesi ja tiimille. Mieti hyvä selitys. Pohtikaa vielä onko jotain tehtävissä. Jos kyse on tosiaan tiimityöstä, niin voiko asia edes olla vain sinun vastuullasi?

Vierailija
9/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan kokeneempi ole sitten tarkastanut asioita? Harvoin yksi ihminen noin suuria projekteja yksin tekee.

Vierailija
10/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

usei pelkään tekeväni kymmenien tai satojen tuhansien eurojen virheitä, miljoona olisi jo tosi huonoa säkää. Olen myös miettinyt sitä mahdollisuutta, ja toivon vain että työnantajani vakuutukset ovat kunnossa.

Tiedän myös että jonkun pitäisi aina tarkistaa toistensa tekemiset, ja yritänkin pyytää työkaveria parhaan mukaan tarkistamaan. Aina ei kuitenkaan ole mahdollisuutta kun kiire on kova, työtä liikaa ja porukkaa liian vähän.

Kuvaamani isot virheet ovat kuitenkin tuttuja meidän alalla kokeneemmillekin (legendaarisia juttuja kiertää) joten uskon että meillä löytyisi töitä sen jälkeenkin. Tosin olisin sitten lopun ikää yksi legendaarinen juttu lisää, eli sen kanssa pitäisi vain elää ellei vaihda totaalisesti ammattia.

Tiedän että sinulla on vuoroin kylmä ja vuoroin kuuma hiki kun mietit voiko sitä mitenkään korjata. Paras on myöntää se heti, ei haittaa vaikka kuulostaisit olevan paniikissakin. Voitko soittaa lähimmälle esimiehellesi että tajusit juuri tällaisen?

Joskus on mahdollista korjata asia soittamalla perään ennen kuin mitään peruuttamatonta on tapahtunut. Jos ei, toivottavasti se menee sinun kokemattomuutesi piikkiin. Se on missä tahansa ammatissa ymmärrettävä syy, ja sellaisen pomon pitäisi tuntea pisto myös omassa omassatunnossaan. En usko että voit ihan yksin olla vastuussa kun tuollainen virhe on mennyt läpi. Viimeistään vastapuolella papereiden käsittelijän pitäisi tajuta että tämä on kyllä ihan huolimattomuusvirhe, ja soittaa perään että tässä on varmaan joku virhe. Silläkin tavoin usein fiaskoja vältetään.

Sitten jos olet lukenut jonkin määräpäivän väärin, ei voi mitään... joskus selittely, matelu ja itkeminen auttaa niihinkin.

Vierailija
11/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikö se yleensä ole niin että porukka antaa helposti anteeksi virheen tekijälle koska kaikki ovat salaa niin helpottuneita siitä että iso moka sattuu kaverille eikä itselle.

Vierailija
12/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:lle kävi?

Vierailija
13/29 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

älkää olko kuten useimmat työkaverini. Perehdytettäessä vaan nyökytellään vaikka viimeiset pari tuntia on perehdyttäjä paasannut kuuroille korville. Se, että perehdyttäjä saa vastata samaan kysymykseen 5 kertaa on ihan normaalia! Eli kysy rohkeasti vähintään muutaman kuukauden ajan kaikista mahdollisista asioista, kun aloitat uudessa työpaikassa.

Karmein kohtalo on niillä jotka aloittavat uudessa työpaikassa suoraan projekti- tai linjapomon tehtävistä. Kannattaa pätevöityä ensin tekemällä rutiinihommaa jota on tullut johtamaan!!!

Vierailija
14/29 |
09.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sinulta syntyy, niin kannattaisi tunnustaa suoraan tosiasiat mutta toisaalta ei ottaa yhtään enemääp syytä omaan niskaan kuin sinulle kuuluu.

Ei EU-rahoitus mikään automaatti yleensä ole, eli sinänsä ette menettänyt kuin vain mahdollisuuden sen saamiseen. Jos yhtään lohduttaa.

Vierailija
15/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työssäni suurten rahasummien kanssa tekemisissä, ja pelkään aina, että olen laittanut pilkun väärään kohtaan ja miljoonasta tuleekin kymmenen miljoonaa... Katastrofi olisi valmis.

Virheet on kuitenkin inhimillisiä. Koeta jaksaa.

Vierailija
16/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tässä kertoa asiasta enempää, mutta jouduin eroamaan tehtävistäni. Ja enpä ole sillä työpaikalla sen jälkeen vieraillut, kyllähän se masensi pitkäksi aikaa.

Vierailija
17/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse irtisanoudut, tulee monta päivää siihen väliin karenssia ennenkuin saat työttömyyskorvausta. Joten ei auta kuin kulkea töissä huomaamattomasti pitkin seiniä tai piiloutua rauhassa häpeemään omaan huoneeseen pariksi viikoksi. Toinen mahdollisuus on mennä kädet huitoen kailottamaan työpaikan käytävälle niin kovalla äänellä kuin mahdollista " Herra Jumala, minkä mokan mä tein. Kuulkaa kaikki! Kyllä voi käydä huono mäihä! Ei voi olla totta! Mitä mä oikein olen mennyt tekemään ... " Jälkimmäisessä tapauksessa voit saada ehkä hieman sympatiaakin. Sitten tietenkin marssit hetimiten pomosi juttusille selittämään asian ja pyytämään anteeksi mokaasi.

Pomo saa varmaan haukkumiset ylemmältä taholta ja kehoituksen siirtää sinut " helpompiin" hommiin. Sitten vasta ryhdyt rauhassa etsimään uusia tehtäviä tai katsot, miten ilmapiiri muuten menee. Ja moka ei ole koskaan yhden ihmisen. Kyllä tuollaiset asiapaperit, joku tarkistaa esim. se kuka laittoi hakemukseen nimensä alle.

Onnea koitokseen. Se mikä ei tapa karaisee!

Vierailija
18/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö TOSIAAN ole MITÄÄN keinoa paikata mokaa??

Vierailija
19/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän virheet ovat inhimillisiä ja se mikä ei tapa, karaisee, mutta... nyt on kyllä sellainen olo että oikeasti tekisi mieli karenssista huolimatta sanoutua välittömästi irti ja muuttaa toiselle paikkakunnalle. täytyy kerätä voimia maanantaihin ja koettaa selvitä hengissä aluksi siitä - oli hyvä kuulla että joku toinenkin on kuitenkin edelleen hengissä vaikka on ison mokan tehnyt.

ap

Vierailija
20/29 |
24.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka virhe varmasti ahdistaa, koeta ajatella positiivisesti. Tiedän, että kuulostaa hiukka groteskilta, mutta jos onnistut, kyllä helpottaa.

Miedän perheellä oli viime keväänä hiuskarvan varassa, että ei rysähdetty enkelikuoron laulajiksi koko porukka. Sen jälkeen vastoinkäymiset eivät ole kirpaisseet ihan niin paljon. Aina, jos alkaa ahdistamaan, vertaan, että niin...ihan yhtä hyvin voisin nyt olla kuollut tai halvaantuneena sairaalassa. Koko perheeni voisi olla kuollut. Tämän ajatuksen voimalla isotkin murheet helpottavat hiukan...elämää se vaan on.

Uskon kyllä, että masentaa, hermostuttaa ja harmittaa tilanne. Koeta kuitenkin suhtautau työpaikalla maanantaina rennosti tilanteeseen. Ota vastuu reippaasti, mutta älä nöyristele ja anteeksipyytele liikaa. Minusta sellainen ärsyttää enemmän kuin ylimielisyys. Vaikea, vaikea tilanne.

*rutistus & halaus*