Osakkeet vs sijoitusasunto?
Totesin, että meidän perhellämme, jossa on nippanappa kympin tunnissa tienaava duunarimies ja minä, kahta lasta kotona hoitava opiskelijaäiti, on varaa sijoittaa kuussa n 500e.
osakesäästäminen kiinnostaa, mutta vähän jännittääkin. Haluaisin tietysti tehdä suoria sijoituksia pitkälle aikavälille. en halua mukaan kalliisiin rahastoihin.
Sijoitusasunto olisi toinen vaihtoehto. Laskin, että se maksaisi itsensä takaisin kymmenessä vuodessa, jos laittaisi 100e kuussa vuokran päälle. siis jos ei tulisi merkittäviä remontteja, vastikkeen nousua tai pitkiä aikoja illman vuokratuloa. Voisimme ostaa peruskuntoisen ja remontoida itse, saisi välitöntä arvonnousua.
Miten itse tekisitte?
Kommentit (39)
Me asutaan melkein ilmaiseksi, ja monien mittapuun mukaan vaatimattomasti. siinäpä se salaisuus. Meillä ei kuitenkaan ole mitään halua muuttaa isompaan tai hienompaan.
Mutta olisiko kenelläkään tietoa, kokemusta? Kenellä on sijoitusasunto, voisi kertoa kuinka kaikki on sujunut? vuokralaisten kanssa ollut ongelmia tai yllättäviä kuluja?
ap
On sattunu vielä mahtava onni vuokralaisten kanssa. Molemmissa pitkäaikaiset fiksut perheet. Kaikki mennyt ok. Minulla vuokralaiset ovat jopa tehneet remonttia omalla rahalla. Kaikki on kyllä paperilla sopimuksessa miten on tehty ja sovittu. Aina pitää muistaa, että maailma on pullollaan selkäänpuukottajia, vaikka itse on rehellinen, moni ei ole. Suosittelen siis asuntoa :)
makoilee melkein 10 000e, joka täytyisi laittaa johonkin järkevämpään säilytykseen. Myös s-tilille on kuin varkain kertynyt n 2500e.
Kotimme remonttia varten pankki myönsi lainaa 40 000 menemmän kuin sitten tarvitsimme. Se on siellä nostamatta.
Täällä pöndellä saisi 40 000- 50 000e maakuntakeskuksesta yksiön koulujen vierestä tai omalta paikkakunnaltamme kaksion. Molemmista voi pyytää vuokraa 400-500e.
ap
ostettavalle asunnolle. Ihan kelpo systeemi. Kannattaaottaa selvittää asioita suoraan sellaisesta. Täällä av:lla kun tuppaa olee vähä sellasta mutu-tietoa ja kärkkäitä mielipiteitä. Menet turhaas sekaisin kaikesta hömpästä..
tuota remonttia varten myönnettyä lainaa ei voi käyttää sijoitusasuntoon samoilla lainaehdoilla? eihän se kyllä ole enää sitten asuntolainaa vaan sijoituslainaa...
Vaikea kyllä uskoa, että sijoitusasuntofirma antaisi paremmilla ehdoilla.
Lisäksi mietin, että kannattaako sijoitusasuntoa ostaa nyt vai vasta parin vuoden kuluttua... Nyt siis olen kotona lasten kanssa. Muutaman vuoden päästä olen taas itsekin töissä, kun nuorimmainen täyttää 3v. olisihan se siirto paljoon varmempaa tehdä silloin. Mutta onko odottamisessa mitään järkeä? jos takaisin maksu kestää 10v, on 2v siitä viidennes, eli aika paljon! aika näköjään on tosiaan rahaa, kun asiaa alkaa miettimään!
kymmenen vuoden päästä olen melkein 40v, lapset alkaa olla siinä iässä, että on kalliita harrastuksia yms. olisi kiva, kun silloin olisi ylimääräistä vuokratuloista lasten menoihin ja vaikka matkusteluun.
ap
Me tienaamme mieheni kanssa netto 4000 €/kk. Olemme 30-40 ikävuoden välillä olevia tavallisia työssäkäyviä, joiden omakotitalo talleineen ja tontteineen on maksettu. Asuimme aikaisemmin yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, jossa omistimme luhtitalokaksion. Myimme sen, kun muutimme takaisin kotikonnuille pohjoisen suurimpaan kaupunkiin. Saimme kivan pesämunan omaa kotia varten, joten lainaa emme joutuneet paljoakaan ottamaan ja nyt olemme sen maksaneet siis pois.
Säästämme seuraavasti:
Lapsilisät lapsille ja joskus muulloinkin jotain extraa. Lasten rahat korkotileillä, osakkeissa ja rahastoissa. Molemmilla jotain reilut 5000 euroa.
Omia rahoja on kiinni tämän talomme lisäksi yhdessä sijoisasunnossa (kaksio). Tähän asuntoon ei ollut yhtään pääomaa, vaan se rahoitettiin lainalla. Omilla rahoilla sitten remontoimme. Lyhennämme lainaa vuokran (480 €) lisäksi reilulla satasella omaa rahaa/kk. Lisäksi maksamme sijoitusasunnosta vastiketta n. 170 €/kk.
Vinkkini on, että sijoitusasuntoon kannattaa ottaa laina, koska lainan kulut saa verovähennyksiin. Sijoitusasunnon tuotto on n. 6 %. Ja tokihan sen arvo pitää myös huomioida, kun se sitten aikanaan on meidän.
Vuokralaisten kanssa on mennyt ok, kukaan ei ole vielä näiden noin kolmen vuoden aikana jättänyt maksamatta. Ostamme heti toisen, kun sopiva tulee kohdalle, lainaan olemme saaneet pankista lupauksen.
Lisäksi sijoitamme osakkeisiin ja pariin rahastoon. Nyt esim. osakkeet halpoja ja niihin olemme nyt laittaneet rahaa kiinni. Mulla on myös yksi rahasto, johon menee 100 €/kk. Muuten sijoittaminen on linjalla - sijoitamme silloin tällöin. Tileillä olevien rahojen määrä vaihtelee.
Olemme tällaisia piensijoittajia, jotka hajautamme sijoituksia. Kukaan minun vanhempieni lisäksi ei tiedä näistä sijoituksista mitään.
Elämme ihan tavallista perhe-elämää, emme pröystäile, mutta emme kituutakaan. Lomailuunkin jää rahaa. Tämä oli meidän valinta, kun muutimme takaisin kotimaisemiin. Palkassa häviää aika lailla, mutta asumiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät.
Minustakin tuntuu tosi hyvältä ajatus, että ei yritä laittaa kaikkea liikenevää siihen upeaan kivilinnaan, vaan kerää muunlaista varallisuutta.
ja meidän on tosi helppoa tehdä se, kun kukaan ei edes oleta meidän köyhiksien pystyvän muuhun kuin "kituuttamaan" tässä pikku mökissämme vuodesta toiseen olemattomilla tuloillamme. ei synny mitään paineita lähteä kilpailemaan tuttavien kanssa autoilla, asunnolla ja matkoilla ;D
Joku voisi varmaan sanoa, että me ollaan niitä muodikkaita downshiftaajia, paitsi että me ollaan oltu "down" jo alunperinkin, ei ole tarvinnut "shiftata" :D
ap
Kiva, että olette kiinnostuneet sijoittamisesta. Pitkässä juoksussa osakkeista saa paremman tuoton kuin sijoitusasunnoista, ero on useita prosentteja.
Lisäksi jos mietitään, että missä tilanteessa on asuntojen hinnat, niin tästä saa jotain osviittaa:
http://www.tilastokeskus.fi/til/ashi/2010/01/ashi_2010_01_2010-04-30_ti…
Osakkeiden tilanne on taas tämä:
http://www.taloussanomat.fi/sivu.php?page_id=110&sym=HEX-GEX.HSE&cat=IN…
Itse siis valitsen tässä vaiheessa sen, että ihan vastoin kaikkea sijoitusjärkeä ostin oman asunnon ja sitten taas yritän sijoittaa liikenevillä rahoilla osakkeisiin. Asuntosijoittamisen aika ei minusta nyt ole.
Jos mielipidettä kaipaat, niin suosittelen opettelemaan sijoittamista, aloita vaikka kirjasta Rikas nainen (on kylläkin paljolti kiinteistösijoittaja, mutta motivaatioa ja inspiraatioa siitä kirjasta taatusti saa) ja sitten hommaa vaikka Erolan Paras sijoitus kirja (keskittyy indeksisijoittamiseen) ja jos osakesijoittaminen kiinnostaa, niin jonkin sortin sijoitusalan raamattuna pidetään Kuinka sijoitan pörssiosakkeisiin. Kannattaa tutustua vaikka alkuunsa tuohon indeksisijoittamiseen ja sitten myöhemmin vasta miettiä noita yksittäisiä osakkeita ja tutustua firmojen pe ja pb ja osinkotuottoihin. Itse sijoitan suoraan osakkeisiin kotimaassa ja Ruotsissa ja sitten muualle maailmaan eftien ja indeksirahastojen kautta. Meillä ei rahaa ole tuotakaan vertaa sijoittamiseen, kun on melkoiset asumiskulut, kun ostettiin tuo uusi asunto, joka on pieni, mutta kallis (meille).
mulla on kirjastosta varauksessa "mitä jokaisen kotiäidin (ja muunkin naisen) pitäisi tietää sijoittamisesta" ja sijoitusblogeja olen kahlannut öisin, viimeksi luin sitä 80+ päivässä sijoittajaksi.
Sen olen itsekin ymmärtänyt, että osakesijoittaminen on tuottavin pitkän tähtäimen sijoitus. mutta se alkuun pääseminen...
Olen ajatellut sitäkin, että kun meiltä nyt heltiää 500e/kk ylimääräistä ja varmaan enemmänkin parin vuoden päästä kun olen töissä, ei nämä ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.
Sijoitusasuntoon pitäisi laittaa 100e kuussa (tosin muihin menoihin ehkä pitäisi varata toinen satku?), jäisi vielä monta sataa osakkeisiinkin.
Joten jatkan tätä osakesijoittamisen alkeiden opiskelua :)
ap
että sopiva vuokra olisi noin 6% asunnon arvosta vuodessa - asumiskustannukset. ELi jos sulla olisi 40 000 euron arvoinen asunto niin siitä ei saisi 4500-500 euroa kuussa vuokraa. Itse en kyllä edelleenkään usko tuohon laskutoimitukseen vuokran perusteena. EN tosin usko siihenkään, että yli puoliksi (ja teillähän olisi melkein kokonaan!) velkarahalla ostetun asunnon vuokratuloilla voisi kokonaan kattaa lyhennykset ja vastikkeet, ellei sitten laina-aika ole jotain käsittämättömän pitkää.
Minusta sinun valintasi on kiinni lähinnä siitä, kuinka paljon vaivaa olet valmis näkemään sijoituksesi eteen. Osakesijoittamisella tuotot voivat olla paljon suuremmat kuin asuntosijoittamisella koskaan - mutta niin ovat riskitkin, eli voi tulla jopa tappiota, toisin kuin asuntosijoittamisessa yleensä. Ja Osakesijoittaminen vaatii yleensä aika tarkkaa asioiden jatkuvaa seuraamista.
Mut siihen kannattaa varautua, että jotain remontteja ja katkoksia vuokratulon saannissa tulee varmasti. ELi älä laske että 10 vuodessa velattomaksi, vaan ehkä 13 tai 15 vuodessa.
Minkälaisia laskutoimituksia sinä teet? 40000:sta 6% vuositasolla tekee 2400 euroa ja se tekee taas kuukausitasolla 200 euroa.
Tuosta 6%:sta en ole puhunut minä, mutta mielestäni se kuulostaa ihan järkevältä. Jos ajatellaan, että joku ostaa kämpän velkarahalla, niin pitkässä juoksussa korkoprosentti on usein 4%+marginaali. Jos siis itse maksaa melkein 5% asunnon hinnasta korkoja, niin kannattaako asuntoa vuokrata hintaan 5% tuotolla? Asuntoon kun tulee aina niitä remonttejakin pitkässä juoksussa ja tyhjiä kuukausia tai vuokrasuhteen päättyessä uusien vuokralaisten etsimisestä kuluje jne.
Olen siis sitä mieltä, että jos asunnon vuokratuotto jää alle tuon 6%, niin ihminen todennäköisesti tekee ennemminkin hyväntekeväisyyttä ja kohde ei ole oikeasti sijoituskohde, ehkä ennemmin omistajalleen pakkosäästämiskohde.
asuntojen vuokrataso ei määräydy sen asnunnon arvon tai hinnan tai etenkään sen mukaan, paljonko sen omistajalla on velkaa, vaan sen mukaan, mikä on alueen yleinen vuokrataso.
Se on sitten eri asia, että pääseekö jollain tietyllä alueella ja velkatasolla haluamiinsa tuottoihin. Ei välttämättä pääse. TUo 6% on keskimääräinen arvio, johon päsee usein, muttei aina.
ja missään tapauskessa kokonaan velkarahalla ostettua asuntoa ei yleensä onnistu kokonaan lyhentämään vuokratulolla - tai sitten vuokra-aika on todella pitkä. Minulla on sijoituskaksio Tampereelta. Asunnon hinta on 150 000 euroa, ja siitä on kaksi kolmannesta velkaa. Siitä saa vuokraa 750 euroa kuukaudessa. (voisin pyytää 800 tai jopa 850, mutta sitten joutuisin etsimään uutta vuokralaista kerran tai pari vuodessa ja käytännössä tulot jäisivät samaan) Tästä summasta kun vähennetään ensin vastikkeet 200 euroa ja lainan korot sekin noin 200 euroa, ja sen jälkeen jäävästä summasta miinustetaan verot niin lyhennyksiin jää 245 euroa kuukaudessa. 13 vuoden laina-ajalla lyhennykset ovat kuitenkin 650 euroa kuukaudessa, joten kyllä äsiitä vielä itse maksettavaakin jää. Jä kuitenkin vuokrataso Tampereella on aika kova.
Juu, ei tietty noin päin voi ajatella, että on asunto, jonka vuokrataso noin määrätään. Vaan niin päin pitää ajatella, että jos on asunto, niin siitä pitää saada tuollainen vuokratuotto ja jos ei saa, niin asunto lihoiksi ja parempaa vuokratuottoa hakemaan jostain muualta.
Esimerkiksi tuo sinun vuokra-asuntosi on varmaan ihan just ja just kannattava. Mutta keskimäärin mikään 150t kaksio ei ole kannattava sijoituskohde. Ennemmin kannattaa ostaa pienestä kaupungista 3x 50t yksiöitä ja pistää ne vuokralle, jolloin esim. remonttiriskit, tyhjät kuukaudet yms. riskit laskee.
50t euron yksiöt on pitkiä aikoja tyhjillään, koska siellä pikkukauupngissa, missä yksiöitä saa tuolla hinnalla, ei kuitenkaan ole ketään, joka niissä haluaisi asua. Jos taas on halukkaita asukkaita, yksiöiden hinnatkin on aika paljon korkeammat.
Ja koska mun vanhemmat omistaa useampia asuntoja siellä täällä niin sanoisin vielä lisäksi että ensinnäkin remontti ei ole mikään riski, se on ihan varmuus. Ja toisenakin että mitä useampia asuntoja on, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä se varmuusaktualisoituu jossain juuri nyt.
jossa on paljon opiskelijoita. Minulla on keskustassa 2 kaksiota, toinen oli aikanaan ensiasuntoni ja toinen on ostettu sijoitusmielessä. Kaksioiden hinnat keskustassa ovat 100 000 e:n molemmin puolin, uusissa taloissa jo 170 000 e, mutta omat asuntoni ovat juuri näitä vanhojen, remontoitujen hissitalojen helposti vuokrattavia keskustakaksioita.
Maksan vastikkeita noin 300 e/kk ja saan vuokratuloa noin 900 e/kk. Sillä maksan niin uudemman asunnon lainanlyhennykset kuin pienet remontitkin. Vuokralaisia on ollut yli 15 vuotta, ja vain kerran on jäänyt vuokrarahat saamatta.
jossa on paljon opiskelijoita. Minulla on keskustassa 2 kaksiota, toinen oli aikanaan ensiasuntoni ja toinen on ostettu sijoitusmielessä. Kaksioiden hinnat keskustassa ovat 100 000 e:n molemmin puolin, uusissa taloissa jo 170 000 e, mutta omat asuntoni ovat juuri näitä vanhojen, remontoitujen hissitalojen helposti vuokrattavia keskustakaksioita.
Maksan vastikkeita noin 300 e/kk ja saan vuokratuloa noin 900 e/kk. Sillä maksan niin uudemman asunnon lainanlyhennykset kuin pienet remontitkin. Vuokralaisia on ollut yli 15 vuotta, ja vain kerran on jäänyt vuokrarahat saamatta.
sillä verojen jälkeenhän tuosta vuokratulosta jää kuitenkin enää vain 400 kuussa, jos siitä riittää remontteihinkin niin lyhemmykset on aika vähäiset?
jossa on paljon opiskelijoita. Minulla on keskustassa 2 kaksiota, toinen oli aikanaan ensiasuntoni ja toinen on ostettu sijoitusmielessä. Kaksioiden hinnat keskustassa ovat 100 000 e:n molemmin puolin, uusissa taloissa jo 170 000 e, mutta omat asuntoni ovat juuri näitä vanhojen, remontoitujen hissitalojen helposti vuokrattavia keskustakaksioita. Maksan vastikkeita noin 300 e/kk ja saan vuokratuloa noin 900 e/kk. Sillä maksan niin uudemman asunnon lainanlyhennykset kuin pienet remontitkin. Vuokralaisia on ollut yli 15 vuotta, ja vain kerran on jäänyt vuokrarahat saamatta.
sillä verojen jälkeenhän tuosta vuokratulosta jää kuitenkin enää vain 400 kuussa, jos siitä riittää remontteihinkin niin lyhemmykset on aika vähäiset?
ja kaikki remontithan saa vähentää verotuksessa 100%, joten niistä maksurahoista ei käytännössä tarvitse maksaa veroja lainkaan.
Vuokratulo on se summa, joka jää minulle, kun olen maksanut vuokra-asuntojen omistamiseen liittyvät kulut.
lainarahalla ja pitkällä laina-ajalla.
pitkä laina-aika siksi, että vuokralla pystyn maksamaan lainanlyhennyksen ja yhtiövastikkeen.
remontin tekisin niin, että mulla olis siinä jo vuokralainen (tai vuokralaisten välissä) jotta remonttikustannukset saisi vähennettyä verotuksessa.
Ei meinaa todeksi uskoa.