Lapsi ei kakkaa kuin vaippaan! Mikä neuvoksi?
Meillä on 2,5v tyttölapsi, jonka kuivaksi oppiminen meni vähän plörinäksi kuopuksen synnyttyä. Nyt n. kk sitten tyttö alkoi taas käydä potalla ja on siitä asti ollut päivät kotona ilman vaippaa. Yövaippa on edelleen tarpeellinen, samoin laitamme hänelle vielä vaipan poistuessamme kotoa.
Tajusin jokin aika sitten, että tyttö ei ole vielä koskaan tehnyt kakkaa pottaan. Jos yövaippaa ei riisuta heti heräämisen jälkeen, kakka tulee siihen aamupalan jälkeen. Usein myös ulkoiluvaipassa on kakka. Välillä tyttö kiikuttaa mulle vaippaa, että se pitäisi pukea hänelle. Jos siihen suostun, kohta vaipassa on kakat. Nyt olen parin päivän ajan oikein seurannut tuota kakka-asiaa ja olen huomannut tytön panttaavan kakkaa vaipan saantiin asti. Tänään en pyynnöistä huolimatta laittanut vaippaa ja tytöllä oli selvästi vaikea olo. Puristi pakaroita yhteen. Pöntölle/potalle ei tehnyt mitään. Lopulta ulos lähtiessämme kakkasi tietenkin heti vaippaan.
Miten tässä asiassa kannattaisi toimia, ettei aiheuttaisi lapselle ainakaan lisää lukkoja?
Kommentit (22)
poika on muuten kuiva ja uskaltaisi muuten hyvinkin olla ilman vaippaa, mutta ei kakkaa pottaan. housuihin tulee ja joskus yritän toki ennakoida ja kun huomaan että on hätä niin vien potalle, mutta kakka ei ole tullut sinne kuin pari kertaa ja silloinkin varmaan vain siksi ettei ole enää pystynyt pidättämään. kovasti tietysti silloin kehuin mutta eipä auttanut. minäkin kaipaisin neuvoja.
Mulla on 2,5 v tyttö, joka yllättäen ja nopeasti oppi kuivaksi ja on kuiva niin päivällä yöllä kuin ulkoiillessa ja reissussa. Osaa pidätellä ja ilmoittaa hädästään. Tekee tarvittaessa pissansa pyttyynkin.
Vaippoja ei enää tarvita.
Mutta kakan tekee housuun. En tiedä, milloin hänellä on kakkahätä. En voi ennakoida. Jos laitan vaipan, tekee kaikki pissat siihen, vaikka osaa pidätellä....
Nyt tyttö on itse alkanut yrittämään, istuu pissan jälkeen potalla ja sanoo, että tekee kakkaa - vaikka olisi hetki aikaisemmin tehnyt sen housuun.
Mulla on saman ikäinen tyttö kuin sulla ja ihan sama tilanne. Jos en laita hänelle vaippaa, hän käy laittamassa sen itse ja kakkaa siihen! Kerran, kun laitoin vaipat piiloon, hän kakkasi mieluummin lattialle kuin pottaan...
Mä olen ajatellut, että antaa asian olla vähän aikaa. Ei tuo vaippaan kakkaaminen nyt niin iso asia ole. Toiset on kokonaan vaipoissa vielä 3-vuotiaanakin. Minä ainakin pelkään, että kakan pidättäminen aiheuttaa pian muuta vakavampaa vaivaa. Meidänkin tytöllä on taipumusta virtsatieinfektioihin. Katsotaan rauhassa kesä ja mietitään sitten lisää, jos on tarvetta!
Täälläkin 3-vuotiaan äiti, joka on jo aivan tuskastunut ison lapsen kakkavaippojen siivoamiseen.Ei millään suostu kakkaamaan pottaan eikä pönttöön, pissaa kyllä pönttöön ja pystyy pidättämään. Pidättää siis sen kakankin aina, kärkkyy tilaisuutta esim just yövaippaan, niin kuin aiemmankin vastaajan lapsi. Rasittaa ja tympii, mutta yritän olla kärsivällinen, ettei tule pahempia ongelmia.
voisikos lapselle luvata jonkun kivan lelun tai jotain muuta kivaa siitä hyvästä että kakka tulee pottaan? siis aluksi vaikka joku tarra ja sit kun tarroja on tarpeeksi saisi joain?
toimi ainakin meillä, sai hello kitty unilelun jota kaupassa oli jo kannellut monet kerrat. ja valtavasti keuhuja joka ikisestä kakasta, meillä pyydettiin aina isikin katsomaan potassa olevaa ihmettä ja siitä se sitten lähti :D
Tyttö tosiaan tarvitsee vielä vaippaa öisin ja ulkoillessakin. Olemme kokeilleet pari kertaa olla ulkona ilman vaippaa ja pissat ovat tulleet housuun. Vaipoista emme siis voi kerrasta luopua. Ja oman ongelman tuo tietty sekin, että käytössä on kestovaipat, joista kuopus käyttää esikoisen kanssa jo samaa kokoa. Eli sopivia vaippoja on joka tapauksessa kaapit pullollaan. Tyttö tosin ei osaa laittaa kestovaippaa itse päälleen.
Ehkä munkin pitäisi antaa asian vain olla. Tuskinpa tyttö kouluun mennessä enää vaippohin kakkaa ;D
Mutta jos jollakin olisi vielä kokemusta siitä, miten tämän kaltainen ongelma on oman lapsen kohdalla ratkennut, niin olisi tosi kiva kuulla!
Laittakaa vaan se kakkavaippa!! Muuten saatatte aiheuttaa lapselle ummetuskierteen ja kakkaaminen vaan vaikeutuu!
Tuo on ihan normaalia ja yleistä, että lapset pelkäävät kakkia muualle kuin pottaan tai pönttöön! Ja se helpottaa ajan kanssa!
Lahjonta voi auttaa, mutta myös esim. se, että lapsi istuu VAIPAN kanssa potalla tai pöntöllä, kun kakka tulee. Ja kun tuo onnistuu, laitetaan vaippaan pieni reikä ja sitä sitten isonnetaan sitä mukaan, kun lapsen pelko hälvenee ja lopuksi vaipassa on iso, kakan mentävä reikä pepussa!
Mutta älkää tehkö kakkaamisesta mitään isoa numeroa! Vaikka se kuinka vituttaisi!
Potalla tai pöntöllä lapsen asento saattaa olla huono ja sen takia kakkaaminen on hankalaa (jotkut lapsethan kakkaavat kyykyssä).
lapsesta, jotka pelkäsivät pottaan/pyttyyn kakkaamista.
Ei auttanut mikään uhkaus, kiristys eikä lahjonta. Kumpikin lopetti kakkaamisen vaikka viikoksi ennemmin kuin kakkasi pottaan tai pyttyyn. Pissakuiviksi oppivat kumpikin noin 2 vuotiaina, mutta tää kakkaus... ARG! No lopulta päätin rauhoittua ja antaa ajan kulua. Kokeiltiin aina välillä pottaan kakkaamista, mutta ei muutosta. Viimein, kun 3 lapset olivat 2v9kk ja toinen melkeen kolme oppivat itsekseen. Pidettiin sitten kakkajuhlat lahjoineen. Ja siihen se homma sitten jäi.
Kolmas on nyt vajaa kaks. Pissat tulee päivisin pottaan hienosti, eikä vaippoja tarvita, mutta kakka ei. Kakkaa sitten illalla nukkumaan mennessä yövaippaan. Eli sama taitaa olla edessä tän kolmannenkin kanssa.
Mä laitoin lapsen potalle pian lounaan jälkeen jolloin yleensä kakkasi. Vein myös laatikollisen leluja vessaan että lapsi voi leikkiä potalla ollessaan. Todellinen läpimurto oli kun (epätoivoissani) vein läppärin vessaan ja siitä lapselle piirrettyjä soittolistoja YouTubesta :D. Oli niin mielenkiintoista katottavaa että kakkasi pottaan kun ei raaskinut lähteä siitä poiskaan. Mutta katsokaa turvallisia soittolistoja. Kerran huomasin kun lapsi katsoi Kaapoa englanniksi että se oli dubattu ja Kaapo kiroili ihan mahottomasti. Mutta onneksi lapsi sitä ei ymmärtänyt. Parin viikon päästä vähennettiin Youtubea kun kakkaaminen alkoi onnistumaan eikä alkanut enää pidättämään sitä potalla.
voisikos lapselle luvata jonkun kivan lelun tai jotain muuta kivaa siitä hyvästä että kakka tulee pottaan? siis aluksi vaikka joku tarra ja sit kun tarroja on tarpeeksi saisi joain?
toimi ainakin meillä, sai hello kitty unilelun jota kaupassa oli jo kannellut monet kerrat. ja valtavasti keuhuja joka ikisestä kakasta, meillä pyydettiin aina isikin katsomaan potassa olevaa ihmettä ja siitä se sitten lähti :D
Meillä toimivat tarrat pottaan pissaamisen harjoittelussa, mutta kakka-asiassa niistä ei ole vielä ollut apua. Täytyykin kehitellä joku hieman isompi juttu lahjonnaksi ja kokeilla sitä.
Mun lapseni lopetti vaippaan kakkaamisen, kun kaverini lapsi oli kylässä ja hän kävi potalla.
Esimerkki opettaa.
Lapset ovat yksilöllisiä, ja meillä esikoinen kakkasi vielä neljävuotiaana vaippaan, vaikka pikkusisko 2,5v oli jo täysin vaipaton.
"Kaikkea" oltiin kokeiltu: lahjontaa ja vielä enemmän lahjontaa, vaippojen piilotusta yms.. Poika pidätteli niin kauan että näin miten huono olo hänellä oli ( sai vaipan), joskus kakka tuli housuun, usein löysi vaipan jostain yms.
neuvolassakin neuvottiin antamaan ajan kulua..
Läpimurto tapahtui lelukaupassa, jossa pojalle tuli kova kakkahätä, kaupassa oli vessa ja sanoin pojalle, että jos kakkaa siellä niin saa valita lelun välittömästi. se toimi ja siitä n. viikko niin vaippaa ei enää tarvittu.
Tiedän että on "noloa" mitä vanhempi lapsi kakkaa vaippaan, meillä tämäoli ongelma lähinnä äidilleni ja siskolleni, jotka tuntuivat uskovan että olen vain lepsu tässä asiassa, mutta nyt kun poika on kuusi kukaan ei edes muista tätä "ongelmaa". Tosin vieläkään poika ei halua kakata kuin tosi tutuissa paikoissa, mutta uskoakseni niin haluaa moni aikuinenkin..
on kohta 5v tyttö joka kakkaa aina vain housuun. Talvella kakkasi kerran pytyyn, mutta se taitaakin olla ainoa kerta hänen elämänsä aikana. Lahjonnasta ei ole ollut mitään hyötyä. Lääkäristä saatiin juuri resepti ulostetta pehmentävälle lääkkeelle koska ummetus alkanut mennä jo niin pitkälle. Vaikka tytön laittaisi istunnolle kun hänellä selkeästi on hätä, mitään ei tule ulos. Lääkärin mukaan poppakonsteja ei ole, ainostaan aika auttaa. Toivottavasti asiaan tulisi muutos esikouluikään mennessä, koska sitten asiasta tulisi jo sosiaalinen haitta (siihen asti hän on kotihoidossa).
Poika on nyt 3v ja edelleen on yövaippa käytössä ja jos sitä ei ota samantien pois kun lapsi herää on sata varmaa että kakka tulee vaippaan. Alkuun poika pyyteli ja anoi ja itki saada vaippaa kakkahädän tulessa. Silloin rauhallisesti vein pojan potalle ja katselimme kirjaa jne. VArsin usein lapsi totesi ei tule ja meni menoihinsa. Lopulta kun hätä tuli niin suureksi niin onnistui se kakkaaminen sinne pottaan. Kun päivävaippa jäi pois, jäi se heti koko päivältä, ulkoilulta ja päiväunilta myös. Alkuun kuskasin vaihtohousuja kassissa ja pari kertaa tulikin vanhinko. Mutta ei montaa kertaa, yhden käden sormin on laskettaessa. Nyt poika täytti siis viime viikolla 3v ja nyt aion jättää yövaipan pois.
Meillä molemmat lapset tehneet myös pitkään kakkaa vaippaan. kovavatsaisia ovat olleet pienempänä joten kait se vaippaan on helpompi tehdä. Kuopuksella oli yövaippa 3 vuotiaana ja aina oli pissat vaipassa aamulla. Illalla sen kakan onnistui usein tekemään. Päätin kokeilla ja jätin yövaipan kertaheitolla pois ja kas kummaa sen jälkeen ei montaa vahinkoakaan ole sänkyyn tullut! Paljon tehtiin töitä sen eteen että kakan tekisi pottaan kun useasti vatsa kovalla ja pelkäsi tehdä. Pytylle tuntui luonnistuvan paremmin alusta asti!
Meillä toimi kesällä se kun toinen potta oli aina ulkona nurmikolla. Siihen oli hyvä tehdä pissat ja kakat eikä tarvittu ulkoiluvaippaa. Automatkallakin oma potta takakopassa koska päätin että varoiksi ei vaippaa laiteta joten pohjosen matkallakin potta lumihankeen tien viereen ja tyttö potalle.
uskoisin että kakka tekee kipeää ja potalle joutuu olemaan ikävässä asennossa ja se sattuu,
16: näin käy kun hoitaa lapsia itsepintaisesti kotona.Uskomatonta
auttaisiko joku kannustin