Aiheuttaako imetyksen lopettaminen masennusta?
Apua, vauva 10kk ja imetys loppui viikko sitten (vauva itse lopetti kertaheitolla).
Nyt oma oloni on ihan kauhea :( Todella masentunut mieliala, tunnen olevani huono äiti, suren valvomisen myötä kertynyttä ylipainoa, koko vauva-aika tuntuu jotenkin sumuisalta... Vaikea kuvailla tunnetta, mutta jotenkin tuntuu, että hormoniperäistä olisi.
Onko muilla ollut tällaista? Voin raskausaikana hyvin ja vauva-aikana olin äärimmäisestä väsymyksestä huolimatta yleensä hyväntuulinen. Nyt ihmetyttää, mitä tämän on.
Kommentit (10)
muilla ei ole ollut imetyksen jälkeen hormoniheilahteluja.
Täällä luulisi olevan pilvin pimein ihmisiä, jotka ovat joskus imettäneet.
Itselläni juuri samoja fiiliksiä.. Itse olen pistänyt tuntemukset juuri imetyksen lopettamisen piikkiin. Esikoisen kohdalla oli myös samoja fiiliksiä ja nyt toisen kanssa tuntuu vieläkin voimakkaammilta.
Älä huolestu vielä, mutta jos tuntemukset jatkuu, kannattaa niistä mainita neuvolassa.
Toivottavasti mielialasi kohenee ja saat taas nauttia uudesta vaiheesta lapsesi kanssa =)
Iloista kesää! (valitettavasti nyt ei ole aikaa kirjotella enempää)
ei kyllä aiheuttanut. En oikeastaan huomannut minkäänlaista eroa olotilassa. Siis olo oli hyvä sitä ennen ja sen jälkeen.
Nämähän tosin ovat kovin yksilöllisiä juttuja, sillä minulla äitiyden ensimmäiset 4 kuukautta tuntui, että olisin ollut itselleni vieras ihminen. Hyvinkin voi siis johtua hormoneista.
onnellisuuden tunteita. Vaikka olisi kuinka pahasti mennyt elämä pieleen niin imettäessäni tunsin oloni kuitenkin vähän onnellisemmaksi.
Kaipaan sitä tunnetta.
ja olin yhden yön kotoa pois. Enää ei huolinut rintaa kertaakaan, kun tulin takaisin. Itku minulta tuli useampaan kertaan.
Mutta ihan selvästi imetyksen lopettaminen vaikutti hormonaalisten muutosten kautta olotilaan. Olin koko imetyksen ajan paljon tasaisempi ja kärsivällisempi (ainakin omasta mielestäni) kuin yleensä. Kun sitten lopetin imetyksen, muutuin jälleen takaisin omaksi (rähjääväksi) itsekseni.
Mutta ihan selvästi imetyksen lopettaminen vaikutti hormonaalisten muutosten kautta olotilaan. Olin koko imetyksen ajan paljon tasaisempi ja kärsivällisempi (ainakin omasta mielestäni) kuin yleensä. Kun sitten lopetin imetyksen, muutuin jälleen takaisin omaksi (rähjääväksi) itsekseni.
kauhulla odotan sitä hetkeä, oma lapsi samanikäinen, mutta itsellä painaa masennus päälle koko ajan nurkan takana muutenkin. Pyydä apua neuvolasta, minä en osaa, kun tiedän, ettei ne voi tehdä täällä(tuppukylässä) muuta kuin keskustella, eikä se mua auta juuri nyt ollenkaan.
Tosin oli kaikkea muutakin samaan aikaan, joten en tiedä mikä johtui mistäkin. Reagoin voimakkaasti myös kuukautiskiertoon, joten sitäkin saattoi olla taustalla.
Mutta olin masentunut ja itkuinen n. viikon verran. Olisi kiva tietää kuinka kauan teillä muilla "oireet" kestivät?
Ap miettii, onko kyse hormoneista vai jostain muusta.