Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sterilisaatioiden teko lopetettu muuallakin kuin Kanta-Hämeessä?

Vierailija
13.06.2010 |

Toisesta ketjusta luin ettei Kanta-Hämeessä tehdä enää sterilisaatioita millään perusteilla. Onko jossain muualla sama käytäntö?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierukka vaan... huoh. on se kun ei saa omasta kropastaan päättää.

Vierailija
22/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikierukkassa on todella vähän hormoneja, kannttaa kokeilla. Se on muovia ja helppo asentaa ja ottaa pois. Miksi pitäis leikata vaan siksi, ettei edes kokeile muita vaihtoehtoja. Leikkaus pitäisi olla viimeinen vaihtoehto, jos nmuut ei sovi. Ja mielummin sterilisaatio miehelle, se kun on huomattvasti helpompi tehdä miehelle.

Mun mies olis mennyt sterilisaatioon, mutta mä tartten vuotohäiriöiden takia kuiteskin hormonihoitoa, niin hormonikierukalla hoituu molemmat. Pillerit ei mulle sopineet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paskamaista kun vuotoa saattoi tulla 2 päivää, sitten 15 päivää taukoa, vuotoa 4 päivää, 27 päivää taukoa, vuotoa 3 päivää, taukoa 9 päivää... Sen lisäksi katosivat seksihalut (kuten aikoinana kun käytin pillereitä).

Olen ollut 10 vuotta varma siitä etten halua lisää lapsia vaikka mikä tulisi. Mies sen sijaan saattaisi haluta jos esim. kuolisin ja hän löytäisi uuden kumppanin, joten ei miehen kannata mennä steriin.

Vierailija
24/47 |
21.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdäänkö kanta-hämeessä edelleen vasektomiaa? miehelle lähti helmikuussa lähete siihen ja vielä ei ole kuulunut aikaa, mutta ei myöskään tullut lähete takaisin..

Vierailija
25/47 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään Essure nyt syksyllä, Jorvissa.

TK:ssa lääkäri sanoi vain että laitetaan lähete eteenpäin vai, kun sanoin haluavani Essuren.

Ja siinä se ei tarvinnut taivutella lääkäriä sen kummemmin. Eka aika on syyskuussa ja toimenpide tehdään sitä seuraavalla käynnillä.

Ikää on yli 30v ja kasi lasta tehty. Kierukat ja pillerit ei sovi minulle.

Vierailija
26/47 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli miten on, onko kaikilla oikeus sterilisaatioon julkisella puolella? Ilmeisesti ei, jos Hämeessä ei niitä tehdä. Ei kai ne lakia rikkois?

Vierailija
27/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompi ja yksityiselläkin maksaa vain noin 500 kaikkinensa. Suosittelen lämpimästi kaikille.

Vierailija
28/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehdään Essure nyt syksyllä, Jorvissa.

TK:ssa lääkäri sanoi vain että laitetaan lähete eteenpäin vai, kun sanoin haluavani Essuren.

Ja siinä se ei tarvinnut taivutella lääkäriä sen kummemmin. Eka aika on syyskuussa ja toimenpide tehdään sitä seuraavalla käynnillä.

Ikää on yli 30v ja kasi lasta tehty. Kierukat ja pillerit ei sovi minulle.

Tai onko muilla tietoa Espoon jonotusajoista?

Vierailija
29/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran kokeillut ja se loppui kamalasti. Lääkärikin kielsi enää koskaan kokeilemasta, edes kuparista.

Vierailija
30/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Steriloimislaki 24.4.1970/283

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 § (31.1.1985/125)

Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä:

1) kun hän on synnyttänyt kolme lasta tahi hänellä on yksin tai aviopuolisonsa kanssa yhteensä kolme alaikäistä lasta;

2) kun hän on täyttänyt kolmekymmentä vuotta;

3) kun raskaus vaarantaisi hänen henkensä tai terveytensä;

4) kun hänen mahdollisuutensa muulla tavoin ehkäistä raskaus ovat epätavallisen huonot;

5) kun on syytä otaksua, että hänen jälkeläisillään olisi tai heille kehittyisi vaikea sairaus tai ruumiinvika; (28.6.2002/564)

6) kun hänen sairautensa tai muu siihen verrattava syy vakavasti rajoittaa hänen kykyään hoitaa lapsia; tai (28.6.2002/564)

7) kun henkilö pysyvästi kokee kuuluvansa vastakkaiseen sukupuoleen ja elää tämän sukupuolen mukaisessa roolissa. (28.6.2002/564)

Jos siis täyttää YHDEN edellä mainituista ehdoista, on lain mukaan oikeus sterilisaatioon. Kanta-Hämmen keskussairaala ei siis voi kieltäytyä niitä tekemästä. Olkaa sinnikkäitä!

Vierailija
31/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies menossa kohta lääkäriin saadakseen lähetteen. Minulla paha migreeni ja kaksi kohtua eli hormoonit ei käy ja kahta kierukkaa nyt sentään en voi ottaa. Kaipa tässäkin joku kohtuus luulisi olevan...

Vierailija
32/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa kolmanteen sektioon ja ikää 34v. Ei, en silti halua, ellei kohtu näytä siltä että neljäs raskaus olisi SUURI riski.

Vierailija
33/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laissa: "Steriloimiseen voidaan tämän lain säännöksiä noudattaen asianomaisen henkilön pyynnöstä ryhtyä..."

Ilmeisesti tuo "voidaan" sana antaa vapauden myös päättää ettei steriloida. Lakihan periaatteessa vain kertoo milloin saa saa anoa kyseistä toimenpidettä.

Onko kukaan muuten lukenut lehdistä tästä ettei sterilisointi olekaan enää joka paikassa mahdollista? Mielestäni kyse on jo kuntalaisten/kaupunkilaista tasa-arvostakin kun viereisessä kunnassa sen saa mutta toisessa ei.

Vierailija
34/47 |
12.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis muuten nuo lain sanelemat ehdot täyttyvät.

Olen jo 20-vuotiaasta saakka tiennyt, etten halua lapsia. Yksi vahinkoraskaus vain vahvisti ajatustani. Olen aina ajoin maininnut asiasta lääkäreille kun on ehkäisystä puhuttu ja se vähättely on ihan uskomatonta. En minä mikään lastentekokone ole!

Jos 2% steriloiduista naisista katuu, niin se ei ole niin paljoa, että muiden sitä haluavien täytyy taistelemalla taistella saadakseen lakiin kirjatun oikeuden toteutumaan.

Ensi vuonna siis taisteluun...

Vierailija
35/47 |
02.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ne jotka sterilisaatiota harkitsevat kannattaa tehdä se pian jos se vielä on omalla paikkakunnalla mahdollista.

Vierailija
36/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies sanoi ettei halua sterilisaatioon, sillä hänestä voi tulla isä vielä vaikka kuusikymppisenä (mun mielestä tosin on silloin ihan liian vanha isäksi). Oli sitä mieltä että voihan meille tulla ero vaikka nyt sitä olisi vaikea uskoa, tai että minulle käy jotain. Hän on kuitenkin sitä mieltä että hän ei halua sulkea pois sitä mahdollisuutta että haluaisi vielä joskus isäksi. Hänellä on tietysti oikeus päätökseensä, ja onhan se hieman naiivia ajatella että litto ketää vaikka mitä tapahtuisi. Lähipiirissäkin on särkynyt muutama sellainen liitto että sitä oli vaikea uskoa (kolmas osapuoli tuli kuvioihin).

Mä taas olen ihan 100% varma. Olen 40v, lapsia kolme enkä koe että olisin enää siinä kunnossa että kroppakaan kestäisi uutta raskautta, saati pää vaikka joskus vielä aloittaisinkin uuden suhteen. Mä olen ajatellutkin hakea lähetteen sterilisaatioon ja näköjään kannattaa pitää kiirettä.

Mä en ole muuten kuullutkaan että sterilisaatiosta voi tulla jotain vuotohäiriöitä?

Vierailija
37/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vähän fiilis että tehdään jotain ihmiskokeita kun pakotetaan kokeilemaan hormonikierukkaa vaikka on ollut ongelmia hormonien kanssa. Mä ymmärrän täysin että on ihmisiä jotka ei enää hormoneihin koske tikullakaan.

Mitä eroa muuten on hormonikierukalla ja kapseleilla? Onko niissä eri hormonia? Molemmistahan liukenee älyttömän vähän hormonia. Mullekaan ei kapselit sopineet ja piti poistattaa ne vuoden päästä. Näytin silloin ihan näppyläiseltä teiniltä murroiän myrskyjen keskellä :D. Silloin ei tosin naurattanut. Onneksi tilanne tasoittui pian kapseleiden poiston jälkeen, mutta kyllä se taisi yhden ihmissuhteen se kokeilu maksaa :(.

Vierailija
38/47 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin haulla sterilisaatiosta ja tällainen otsikko osui silmiin. Ollaanko sterilisaatiota lopettamassa muualtakin? Tampereella?

Vierailija
39/47 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paljon riskittömämpi toimenpide. Ja lisäksi naiset hakevat purkua paljon useammin kuin miehet.

Vierailija
40/47 |
19.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimmillaan puhelinsoitosta viikon sisälle lääkärinajan ja siitä viikon päästä pääsee essureen.

miesten jono on vähän pidempi. riippuen siitä laittavatko miehen mihin kiireellisyys jonoon.