Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sterilisaatioiden teko lopetettu muuallakin kuin Kanta-Hämeessä?

Vierailija
13.06.2010 |

Toisesta ketjusta luin ettei Kanta-Hämeessä tehdä enää sterilisaatioita millään perusteilla. Onko jossain muualla sama käytäntö?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jso esim hormonikierukka sopii. Miksi terve ihminen pitäis leikata? Siksikö ettei viitsi ehkäistä?

Vierailija
2/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jso esim hormonikierukka sopii. Miksi terve ihminen pitäis leikata? Siksikö ettei viitsi ehkäistä?

Kaikille ei hormoonit sovi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä sitten tehdään Kanta-Hämeessä?

Vierailija
4/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mitä sitten tehdään Kanta-Hämeessä?

Vierailija
5/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen leikkausd on paljon nopeampi ja vaarattomampi. Laittakaa miehenne leikkaukseen.

Vierailija
6/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen leikkausd on paljon nopeampi ja vaarattomampi. Laittakaa miehenne leikkaukseen.

Vierailija
7/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taisin olla se joka kirjoitti asiasta tuolla toisessa ketjussa. Syyksi ilmoitettiin se että sterilisaation purkuja tulee niin paljon niin siksi sterilisaatioita ei enää tehdä. Minulle ei sovi hormonit, aiheuttavat masennusta ja alakuloisuutta ja puolen vuoden jälkeen aknea. Kuparikierukka ei sovi sillä minulla on jo ennestään runsaat kuukautiset. Ikää 39v ja lapsia kolme. Avioliitossa 15v joten ehkäisyn tarve on edelleen. Terveyskeskuksessa minulle tehtiin sterilisaatiohakemus Kanta-Hämeen keskussairaalaan, lääkärini puoltamana ja yllä olleiden perusteluiden kanssa, mutta hakemus tuli kahden päivän päästä takaisin ja kehotettiin kuitenkin vielä kokeilemaan hormonikierukkaa. En ole kokeillut sitä ennen mutta ehkäisykapseleita kylläkin jotka on melkein sama asia. Masennus hormoneista oli niin paha etten suostunut ottamaan pienten lasten äitinä sellaista riskiä että masentuisin uudestaan kun edellisestä olen selvinnyt. Kondomeilla siis ilmeisesti mennään loppuikä sillä mies on niin sairaalakammoinen ettei hän edes harkiste sterilisaatiota itselleen, en tosin tiedä tehtäisikö täällä sitäkään.

Vierailija
8/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan hommaamaan se sterilisaatio...

Vierailija
9/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennemminkin hoitaa ne purut siellä yksityisellä eikä sterilisaatiot, jos ne on kerran ne purut jotka sillä maksaa.

Vierailija
10/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin steriloínti kanta-hämeessä 2 vuotta sitten. Enkö todella nyt saisi sitä enää, vaikka kolmas raskauskin oli jo riskiraskaus?

Vierailija
11/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuo käytäntö leviämässä pian muuallekin? Luulisi että kriteereitä voisi kiristää, esim. nostaa ikärajaa, mutta että lopettaa niiden teon kokonaan? Sekin olisi parempi vaihtoehto että sterilisaatioiden purut pitää sitten suorittaa yksityisellä (vähentäisi silloin varmaan myös vähävaraisten lapsilukua?). Ei toki kukaan varmaan ajattele että purkua tarvitsisi mutta jos tarvitsee niin kaivaa sitten rahat omasta pussistaan. Itsepähän on tehnyt päätöksen sterilisaatiostakin.

Itse olen ajatellut ottaa sterilisaation, mutta olen lykännyt sitä sillä eihän se mikään mukava operaatio ole. Pitää varmaan ottaa asia heti työn alle kun se vielä on mahdollista.

Vierailija
12/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hormonaalinen ehkäisy sovi läheskään kaikille! Myös minulla aiheuttaa masennusta, enkä tosiaan ota sitä enää. Tällä hetkellä meillä on ehkäisynä kuparikierukka ja runsaiden kuukautisten takia rautalääkitys. Sterilisaatio on edessä heti, kunhan ikää on tarpeeksi. Toivottavasti tällainen käytäntö ei ole leviämässä...

Miksi tosiaan purut eivät ole yksityisellä tehtäviä toimenpiteitä??

Vierailija
13/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulle tehtiin steriloínti kanta-hämeessä 2 vuotta sitten. Enkö todella nyt saisi sitä enää, vaikka kolmas raskauskin oli jo riskiraskaus?"

Mun kokemus on tältä vuodelta. En tiedä milloin päätös on tullut voimaan, enkä tarkemmin mikä voisi olla syy että sterilisaatio tehtäisiin. Tiedän myös tutun jolla oli kolme sektiota, ikää suurin piirtein saman verran kuin minulla ja samat perustelut ja hänenkin hakemus tuli bumerangina takaisin. Häntä oli tosin tk-lääkäri varoitellutkin että niin tulee varmaan käymään mutta yrittivät silti.

En tiedä mikä on tilanne esim. Riihimäellä? Eikö sekin ole Kanta-Hämettä? Heillä on tosin siellä oma sairaala enkä tiedä voiko tämä olla vaan Kanta-Hämeen keskussairaalan linjaus.

9

Vierailija
14/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kait ollaan pyrkimässä yleisesti. Mutta ei kyllä ole oikein jos kaikkialla sterilisaatiot lopetettaan. Johan ihmisillä on oikeus olla lisääntymättä.

onneksi mulle on jo essure tehty!

Vierailija
15/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen ajatellut sterilisaatiota tämän lapsen jälkeen mitä nyt odotan. Kauheaa jos silloin niitä ei enää tehtäisi. Eikä se paljoa auttaisi jos niitä tehtäisiin naapurikunnassa, kun eihän sinne oteta potilaita toiselta paikkakunnalta. Meillä on ihan rahakysymyskin se ettei lisää lapsia haluta. Jo tämä kolmas lapsikin oli vahinko (jota en tietenkään kadu :). Talous kaatuisi ja etenkin jos seuraava tulokas olisikin poika (meillä pian kolme tyttöä) jota ei ihan pinkkeihin mielellään puettaisi. Lisäksi ei mahdutaisi enää 5 paikkaiseen autoomme jota täällä korvessa tarvitsemme jo päiväkotiin viemistä varten. Eikä meillä kyllä olisi varaa sterilisaatioonkaan yksityisellä.

Vierailija
16/47 |
13.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä käytäntö ainoastaan Kanta-Hämeessä?

ap

Vierailija
17/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

steriloitiin vajaa vuosi sitten täällä kantahämeen keskussairaalssa. meillä kolme lasta ja enenpää ei haluta. taitaa olla käytäntö sit sen jälkeen muuttunu..sillon sai ihan heti kun oli työpaikka lääkärin lähete.

Vierailija
18/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja miehille tehdään varmasti helpommin, toimenpide on ihan eri luokkaa! Hormonikierukkaa suosittelen silti kokeilemaan, kyse on ihan eri asiasta kuin kapseleissa, joka saa monelle rajuja vuotohöiriöitä. Hormonikierukka perustuu paikallisuuteen eikä keltarauhashormonia juuri pääse verenkiertoon, mikä taas on muiden hormonaalisten ehkäisinten idea.

Vaan se purkamisen älyttömyys on kyllä hyvä syy harkita parikin kertaa!

Vierailija
19/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä pohjois-pohjanmaalla tehdään. "Perinteiseen" sterilisaatioon jono on pitkä, mutta essureen ei. Ja pienempään sairaalaan pääsee nopeammin, jos vähän matkustaa.. Jonossa olen ollut pari viikkoa ja pääsen essureen kun kuukautiset alkaa :-)

Vierailija
20/47 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mulle lääkäri sanoi kans, että hän voi sen lähetteen kyllä kirjoittaa, mutta Kanta-Hämeestä ne tuppaa tulemaan bumerangina takaisin... Syyksi sanoi, että niin monelle tulee sitten myöhemmin kaikenlaista vuotohäiriötä ja sen hoitona sit käytetään hormonikierukkaa, joten suosivat sitä kierukkaa alun alkaenkin...

Suositteli, että mies menis mieluummin vasektomiaan. Toimenpiteenäkin se on helpompi ja ilmeisesti siitä tulee vähemmän sivuvaikutuksia myöhemmin tai jotain. Eli mies saa helpommin. Vaatimukset ne samat vanhat 30 vuotta ikää tai kolme lasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi