Sokea omalle tilanteelle... 9 kuukautinen, tissi ja younet
Eli neuvoja ja ideoita tarvitaan. Ulkopuoliset yleensa nakee selvemmin kuinka pitaisi toimia, itsella ideat vahissa.
Ideaali:
Lapset 2v ja 9kk nukkuisivat alakerrassa lastenhuoneessa 19.00 - 07.00 ja mina ja mies ylakerrassa. Toiveena onlisi myos vieroittaa vauva tissista
kokonaan.
Tamahetkinen tilanne:
Lapset nukahtavat 19.00 huoneeseensa, isa nukkuu ylakerrassa, mina alakerrassa vierashuoneessa, silla pian puolenyon jalkeen vauva heraa, eika
rauhoitu kuin tissilla, joten otan vauvan mukaani vierashuoneeseen, jossa vauva nukkuu vieressa lopun yota. Kaytannossa vauva herailee tissille pitkin
yota. Paivisin rajoitan tissia, vauva syo 95% kiinteita.
Ongelmat:
- Kuinka saada vauva oisin nukahtamaan ilman tissia, ilman etta herattaa isaa ja esikoista huudolla? Ilman tissia nukutus kestaa 20-30 minuuttia (huutoa),
kokeilin sitakin parin viikon ajan. Tietysti olin itse vieressa.
- Tissit ovat aivan ruvella ja nannit vesikelloilla jatkuvasta puremisesta, kynsimisesta, nipistelysta ja raapimisesta. Imetys on kaynyt hyvin tuskalliseksi,
joten sen on loputtava asap.
- Vauvan vatsan pitaisi teoriassa olla taynna nukkumaan mennessa, mutta kiinteasta ruokavaliosta huolimatta vauva syo oisin tissia aivan kuin silla olisi
nalka, ts. ei nukahda parin minuutin sisalla, vaan syo n. 10-15 minuuttia kerrallaan. Kuinka voin olla varma, ettei tarvitse enaa yosyottoja?
- Esikoinen rauhoittui tutilla, mutta tuttia tama vauva ei ole huolinut lainkaan. Kayttaa minua tuttinaan sen sijaan.
- Korviketta ei ole suostunut juomaan pullosta enaa pariin kuukauteen.
Eli prioriteetti olisi tuon yoimetyksen lopettaminen mahdollisimman nopeasti, eskoisen ja isan younia hairitsematta.
Kommentit (10)
varsinkaan jo syö jo muuta ruokaa ja esimerkiksi iltapuuron.
Sinuna tekisin niin, että nukuttaisin vauvan vierashuoneeseen. Tassuhoito tai Anna Wahlgrenin unikoulu vaikka sopisi tai joku oma tapa. Minusta mieluiten semmoinen, jossa et ole koko aikaa paikalla. Esikoinen voisi sen pari yötä nukkua vaikka isän kanssa yläkerrassa. IHan heitä häiritsemättä ei ehkä pärjää, mutta ei mene montaa yötä niin nukkuminen menee mainiosti ilman tissiä tai äitiä.
Itse vieroitin 8kk tyttöni tutilta, jota tiputteli ja kaipasi pitkin yötä. Herätyksiä tuli lukemattomia. Tein kutakuin Wahlgrenin oppien mukaan, ja meni pari yötä niin nukuttiin kaikki kuin tukit.
tuon utopistisen haaveen yksin nukkuvista lapsista ja otat ysikuisen viereen. Pinnasänky oman sänkynne viereen niin yöimetys hoituu nopeasti ja muiden unta häiritsemättä. Saatte kuitenkin nukkua miehen kanssa vierekkäin, itse olen tätä pitänyt tärkeänä läheisyyttä lisäävänä tekijänä. Vauvalla on eroahdistus ja pahinta mitä voit tehdä, on laittaa aina vain kauemmas itsestäsi. Sanoit myös, että rajoitat tissiä päivällä. Miksi? Vauva halua imeä tietyn määrän ja jos ei saa päivällä, kaipaa sitä yöllä... Puremisen ja nipistelyn kiellät yksiselitteisesti, tuonikäinen ymmärtää kyllä kun joka kerta purressa irroitat ottee ja kiellät napakasti.
Mulla on ollut aivan samanlainen tilanne nyt jo viisivuotiaan keskimmäisen kanssa, nukkui siis mun vieressä ekan vuoden ja käytännössä tissi suussa, söi vähintään tunnin välein, ei huolinut tuttia eikä nukahtanut mihinkään rauhotteluihin. Jälkikäteen selvisi, että osasyyllinen oli varmasti maitoallergia, jota ei silloin tiedetty, mutta siis periaatteessa sama tilanne.
Koitin rauhoitella vauvaa millon mitenkin, mutta kun tilanne meni aina siihen, että hysteerinen huuto alkoi ja kaikki heräsivät, työnsin tissin suuhun.. Sitten en enää jaksanut, kun tyttö oli noin 11 kk, vaan päädyimme siihen, että vieroittaminen on isän homma, koska kun minä olin vieressä, maito tuoksui. Myös kavereiden kokemukset olivat samanlaiset.
Ensimmäisenä yönä tyttö huusi kolmeen kertaan noin tunnin, nukuin itse eri kerroksessa, ja huuto kirpaisi, mutta se oli pakko kestää. Vauva ei tietenkään huutanut yksin, vaan oli iskän viekussa ja iskä rauhoitteli. Seuraavana yönä vauva huusi kerran puoli tuntia, ja sitä seuraavan ei enää huutanut, vaan rauhoittui tassuttelemalla ja on muuten sen jälkeen pääsääntöisesti nukkunut yönsä. Tällainen kokemus mulla. Tsemppiä!
vielä aamuyöllä yösyötön nälkänsäkin vuoksi. meillä syö puuron 18.30 ja tissiä perään, menee unille 19 ja on kyllä tosi nälkäinen 4-5 aikaan. sillon en ala puuroa keittelee vaan annan tissiä, niin nukkuu aamuun
on imetyksen (osittainen) lopettaminen. Ite kärvistelin yöimetyksen ja vauva 8kk kanssa, kunnes sitten rinnat ei kestänyt enää ja jouduin kivun takia lopettamaan imetyksen (jatkoin vielä kuukauden aamutissin antamisella). Pari päivää oli vaikeaa totuttaa vauva pulloon ja korvikkeseen, mutta sitten löyty sopiva pullo ja korvikemerkki, ja sen jälkeen vauva on syöny tyytyväisenä pullosta aina ennen päikkäreitä ja illalla nukkumaan mennessä, ja mun yllätykseks alko nukkumaan täysiä öitä.Nyt vauva 10kk
Tuon ikäinen ei tarvitse enää yösyömistä mihinkään. Se on vain tapa ja häiritsee vauvan omaa untakin. Hänet pitää opettaa lempeästi hakeutumaan uneen yksin.
Pidä unikoulua. Tai tuttavani kokemusten perusteella tässä tapauksessa voisi myös olla hyvä, jos sitä alkuun voisi pitää miehesi, niin lapsi ei edes näe rintojasi. On selvää että lapsi aluksi kapinoi mutta tilanne helpottaa nopeasti. Tassutelkaa ja antakaa lohduksi vaikka uniriepu.
On aivan normaalia että tuonikäiset lapset nukkuvat jo omassa huoneessaan ja koko yön (ainakin yleensä jos ei ole kipeä, hampaita tms.) Nyt vaan tsempillä viikko pari uusia oppia ja tilanne helpottaa!
Annat sitten pullosta yöllä ja alat vähitelleen jatkamaan vedellä. Toiveissa siis olisi, että vauva ei koe enää kannattavaksi herätä kovin vetiselle maidole/pelkälle vedelle. Miellä toimi kohtuullisesti, nälkä tulee edelleen klo 4, jos iltapuuro on syöty klo 18:30 ja nukkuman menty 19.
Meidän vauva ei huolinut pulloa alkuun, kun siitä oli aiemmin tarjottu korviketta, joka ei maistunut. Mutta sitten kun isä vähän aikaa kanniskeli pimeässä olkapäällä ja antoi siinä pullon, jossa rintamaitoa, niin johan alkoi kelvata.
Tärkeää on myös, että saat jostain käyttöösi hyvän pumpun. Mä sain vuokrattua sellasen samanlaisen kuin laitoksella. Tuli maidot pulloon nopeasti ja vähällä vaivalla. Käsikäyttösellä sain vain ranteen ja rinnan kipeäksi.
Tahan saakka olen syottanyt iltaisin hedelmasosetta, joten tuota iltapuuroa voisi kokeilla, olisin ihan tyytyvainen jos vaikka aluksi saisi siirrettya muutamalla tunnilla sita ensimmaista heraamista. Saattaa olla, etta ensimmainen heraaminen on ollut nalan vuoksi, mutta kun olen ottanut vauvan viereen, niin tavan (ja maidonhajun) vuoksi vauva horppii pitkin yota.
Imetysta olen yrittanyt rajoittaa paivalla juuri sen takia, etta maidontulo vahentyisi, ja myos jotta vauva ei tayttasi vatsaansa maidolla, vaan soisi paremmin kiinteita.
Tietysti siirran vauvan sormet paivisin imettaessani kun raapii ja kynsii, mutta yolla vaatii tissia niin usein (=kynsii tauotta) etta uni jaa hyvin vahalle. Tuo pinnasanky-sivuvaunusysteemi meilla olikin kaytossa kunnes herkkauninen mieheni lopetti tupakanpolton ja alkoi herailemaan vauvan jokaiseen tuhinaan ja tissinhamuamiseen :)
Nyt mietin, josko sitten siirtaisi sen pinnasangyn vierashuoneeseen, voisin nukkua vauvan lahella, mutten kuitenkaan toimisi vauvan oisena tuttina. Aion ottaa selvaa noista unikouluista, jos joku sopisi meidan tilanteeseen.
ap
Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Meillä on isommat lapset heräilleet 2-vuotiaaksi saakka öisin. Kuopus on nyt 10kk ja heräilee öisin myös. Ihan kova nälkäkin on jo iltayöllä ja tankkaa kunnolla pari-kolme tuntia nukkumaanmenon jälkeen iltapuurosta huolimatta. Sen jälkeen ottaa pisimmän unipätkän. Aamuyöllä viimeistään tankkaa taas. Itse en ole jaksanut yövierottaa koska meillä on isommatkin olleet huonoja nukkumaan enkä usko että se ratkaisisi meillä tilannetta.
Yks juttu tuli mieleen, saisitko esikoisen ja vauvan samaan aikaan yöunille? Minä laitan kaikki lapset samaan aikaan sänkyyn niin sitten eivät herätä toinen toisiaan kuten kävisi jos joku menisi esim. tunnin ennen toista nukkumaan. Meillä lapset mekastavat siinä unta hakiessaan(kaksi pienintä on samassa huoneessa)mutta se ei haittaa kun lopulta sitten kuitenkin nukahtavat.
Jos vauvasi nukkuu kovin levottomasti niin itse miettisin mahdollisia allergioita tai muita vaivoja esim. refluksia. Yleensä vauvat eivät kiusallaan heräile. Ja kun olet rajoittanut päivällä rintaa niin ehkä se vaikuttaa siihen että yöllä tankkaa koska päivälle sitä ei saa? Jos imettäisitkin päivällä usein ja antaisit tuhdit iltapuurot ja sitten yrittäisit yövieroitusta jos haluat? Itse olen sitä mieltä että tuon ikäisellä voi kyllä olla jo aamuyöllä nälkä. Kun miettii että päivisin syövät n.3t välein niin tuskin illalla saa ahdettua itseensä niin paljon kaloreita että nälkä pysyisi poissa esim. 10t. Saati jos yö on 12t. Muistelen että jossain sanottiin vauvan nukkuvan "läpi yön" jos nukkuu seitsemän tuntia putkeen. Se kuulostaa minustakin hiukan realistisemmalta.
Tsemppiä paljon ja toivottavasti saat täältä palstalta apuja. Muista että tämäkin on vaan ohimenevä vaihe ja ajan myötä vauvasi joka tapauksessa alkaa nukkumaan teit mitä tahansa. Ennemmin tai myöhemmin niin kun meillä on käynyt.
ap